۵ نکته مهم و کاربردی برای تهیه حلوای سه آرد مجلسی

۵ نکته مهم و کاربردی برای تهیه حلوای سه آرد مجلسی

حلوای سه آرد یکی از انواع حلواهای سنتی است که از ترکیب سه آرد گندم، برنج و آرد نخود تهیه می‌شود و طعم بسیار دلچسبی دارد.

کد خبر : ۱۱۵۴۶۷
بازدید : ۹۳۷۷

فرادید | حلوا یکی از خوراکی‌هایی شیرین و سنتی ایران است و در نقاط مختلف دنیا به روش‌های گوناگون پخته می‌شود. ایرانیان معمولاً حلوا را برای مراسم ختم و مناسبت‌های مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم و شب‌های قدر و سفره افطار تهیه می‌کنند. حلوا علاوه‌بر اینکه به صورت یک دسر شیرین سرو می‌شود، یک غذای کامل و مقوی نیز محسوب می‌شود. حلوای سه آرد یکی از انواع حلواهاست که با ترکیب سه آرد گندم، آرد برنج و آرد نخودچی طبخ می‌شود. در مطلب پیش رو طرز تهیه حلوای سه آرد همراه با ارائه پنج نکته مهم و ضروری برای پخت این حلوا تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای پخت حلوای سه آرد

آرد گندم: یک پیمانه
آرد برنج: یک پیمانه
آرد نخودچی: یک پیمانه
روغن مایع: ۲۱۰ گرم
مواد لازم برای تهیه شربت حلوا:
شکر: سه پیمانه
آب: سه پیمانه
گلاب: یک پیمانه
زعفران آب کرده: نصف پیمانه
هل: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه حلوای سه آرد

۵ نکته مهم برای تهیه حلوای سه آرد مجلسی

مرحله اول: برای تهیه شربت ابتدا شکر و آب را داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و آن را روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار می‌دهیم تا کم‌کم جوش بیاید. وقتی شکر کاملاً در آب حل شد و شربت به نقطه جوش رسید، هل و زعفران را اضافه می‌کنیم؛ سپس اجاق را خاموش می‌کنیم و شربت را کنار می‌گذاریم تا خنک شود. وقتی شربت کاملاً از حرارت افتاد، گلاب را به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله دوم: مخلوط سه آرد گندم، برنج و نخودچی را جداگانه از الک رد می‌کنیم. در یک ماهی‌تابه مناسب ابتدا آرد گندم را می‌ریزیم و آن را تفت می‌دهیم. سپس آرد برنج را اضافه می‌کنیم و باز هم تفت می‌دهیم. در مرحله آخر آرد نخودچی را اضافه می‌کنیم و حالا هرسه آرد را با هم و با شعله کم تفت می‌دهیم. وقتی رنگ آرد کمی تیره شد، دوباره آن را الک می‌کنیم. بعد از الک کردن چند دقیقه دیگر آرد‌ها را تفت می‌دهیم. در این مرحله روغن را به آرد اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا آرد در روغن کاملاً حل شود. مخلوط آرد و روغن را به اندازه‌ای تفت می‌دهیم که رنگ دلخواه‌مان به دست بیاید.

مرحله سوم: شعله اجاق گاز را کم می‌کنیم و شربت را آرام آرام به آرد و روغن اضافه می‌کنیم و خیلی سریع هم می‌زنیم. سعی کنید در این مرحله از یک قاشق چوبی سبک و دسته بلند استفاده کنید تا هم زدن برای‌تان راحت‌تر باشد. وقتی همه شربت را اضافه کردیم، آنقدر حلوا را هم می‌زنیم تا شربت به طور کامل جذب آرد شود. در این مرحله حلوا کم‌کم سفت می‌شود. بعد از اینکه خوب حلوا را هم زدیم یا با کمک دو دست و تکان دادن سریع قابلمه به طرفین حلوا را چنیدن بار به دیواره‌های قابلمه کوبیدیم، حلوا آماده است و می‌توانید آن را در ظرف مناسب بریزید. بعد از خنک شدن حلوا می‌توانید روی آن را با خلال پسته، خلال بادام، غنچه گل و یا پدر پسته و نارگیل تزیین کنید.

۵ نکته مهم و ضروری برای پخت حلوای سه آرد

۱- شربت حلوا نیازی به جوشیدن ندارد و همینکه قل‌های ریز سوزنی بزند، کافی است. همیشه وقتی شربت حلوا از حرارت افتاد و رو به سردی بود، گلاب را اضافه کنید؛ زیرا داغی شربت عطر گلاب را از بین می‌برد.

۲- آرد نخودچی خیلی زودتر از آرد گندم و آرد برنج می‌سوزد؛ بنابراین حتماً آن را در مرحله آخر تفت به دو آرد دیگر اضافه کنید.

۳- تفت دادن آرد زمان دقیقی ندارد. این امر کاملاً سلیقه‌ای است. بعضی‌ها طرفدار حلوای تیره هستند و بعضی دیگر حلوای روشن را دوست دارند؛ بنابراین هر زمان که رنگ آرد شما به رنگ دلخواه‌تان رسید، روغن را اضافه کنید و دست از تفت دادن بردارید.

۴- روغن حلوا باید به اندازه‌ای باشد که بعد از مخلوط شدن با آرد روی آن را بپوشاند. برای اینکه طعم حلوا بهتر شود، می‌توانید از ترکیب کره و روغن مایع استفاده کنید.

۵- حتماً بعد از اتمام تفت دادن آرد آن را الک کنید و بعد روغن را اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است در حلوای شما گلوله‌های آردی شکل بگیرد که برای هیچکس خوشایند نیست.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید