واردات نجومی «گاو»!

وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به واردات نجومی "گاو" اعلام کرد، با بهره گیری از شرایط پسابرجام، شناسایی و تامین نژادهای برتر دام و ورود آنها به کشور و دستیابی به نژادهای بومی برتر با دورگ‌گیری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام گرفته است.

کد خبر : ۳۳۶۶۷
بازدید : ۱۸۴۵
وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به واردات نجومی "گاو" اعلام کرد، با بهره گیری از شرایط پسابرجام، شناسایی و تامین نژادهای برتر دام و ورود آنها به کشور و دستیابی به نژادهای بومی برتر با دورگ‌گیری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام گرفته است.

به گزارش تسنیم، وزارت صنعت با ارائه آماری خبر از واردات نجومی دام زنده به کشور ارائه داد که وزارت جهاد کشاورزی نیز با ارائه اطلاعیه ای با عنوان روشنگری به این آمار واکنش نشان داد و آن را در جهت اصلاح و بهبود نژاد های دامی ارزیابی کرد.

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از میزان تغییر ثبت سفارش کالاهای اساسی در یک ساله منتهی به آذر 95 نشان می‌دهد، سهم ثبت سفارش برخی کالاهای اساسی امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است به نحوی که از مجموع 37 کالای اساسی ثبت سفارش شده در یک سال منتهی به آذرماه، 12 کالا با رشد روبه رو شده‌اند.

براساس این گزارش بیشترین ثبت سفارش کالای اساسی در طول سال جاری تا آذرماه به دام زنده (گاو) با رشد 9967 اختصاص دارد و در ادامه ثبت سفارش کالاهایی مانند گوشت گوسفندی 326درصد، لوبیا قرمز 130 درصدی، لپه 69 درصد، انواع لوبیای رسمی 119 درصد، روغن ساخته شده 78 درصد و روغن ساخته نشده 74درصد رشد داشته است.

بنابراین گزارش وزارت جهاد کشاورزی نیز در واکنش به این امر اطلاعیه ای با عنوان روشنگری به شرح زیر صادر کرد: افزایش بهره وری در تولید محصولات پروتئینی به ویژه شیر و گوشت از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در تامین امنیت غذایی با اتکا به تولید داخل است.

نتیجه بررسی های صورت گرفته از وضعیت دام کشور و همچنین مطالعه وضعیت تولید محصولات پروتئینی در کشورهای پیشرو در صنعت دامپروری،حاکی از آن است که نژادهای دام های سبک و سنگینی در جهان وجود دارد که از نظر زاد و ولد و ضریب تبدیل خوراک دام به شیر و گوشت، چند برابر دام های موجود کشور کارایی دارند.

بر این اساس،با بهره گیری از ظرفیت گسترش همکاری های بین المللی پس از توافق برجام، رایزنی با کشورهای پیشرو آغاز شد و پس از بررسی دقیق و انطباق شرایط پرورش دام با اقلیم کشور،هماهنگی برای انتقال دام و تکنولوژی های جدید صنعت دامپروری به منظور اصلاح نژادهای بومی و افزایش تولید و درآمد بهره برداران به ویژه روستائیان انجام گرفت.

در این زمینه،گاو نژاد سمینتال با ویژگی تولید شیر و گوشت بیشتر و قابلیت پرورش در محیط مزارع و روستاها و ایجاد درآمد تکمیلی و کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی که برتری های قابل توجهی نسبت به نژاد پرهزینه گاو هلشتاین دارد،توسط یکی از شرکت های خصوصی به کشور وارد شد و تولیدات آن جهت توسعه این نژاد در اختیار روستائیان و دیگر بهره برداران قرار می گیرد.

همچنین در دام سبک،بزهای شیری سانن با قابلیت افزایش تولید شیر، چندقلوزایی و پرورش در محیط های بسته و نیز بز نژاد مورسیا ویژه مناطق گرم نیز توسط بخش خصوصی به کشور وارد شده و در منطقه قلعه گنج کرمان نگه داری و برای بهره برداری در اختیار روستائیان قرار می گیرد.

بنابراین گزارش گوسفند نژاد رومانف نیز با قابلیت چندقلوزایی و افزایش تولید گوشت در دوره پرورش نیز به منظور اصلاح برخی نژادهای گوسفند کم بازده بومی وارد شده تا از طریق گسترش پرورش آن به معیشت و اقتصاد خانوارهای روستایی و همچنین به تامین 100 درصدی نیاز کشور به گوشت قرمز در داخل کمک شود.

شناسایی و تامین نژادهای برتر و ورود آنها به کشور و همچنین دستیابی به نژادهای بومی برتر با دورگ گیری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام گرفته و بر خلاف شائبه ایجاد شده،به عنوان کالای سرمایه ای به منظور افزایش تولید و درآمد جامعه روستایی صورت گرفته است و این اقدام بی تردید با ورود کالاهای مصرفی که تولیدکنندگان داخلی را به ورشستگی می کشاند،قابل قیاس نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید