چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

حالت تهوع در ماشین یک مشکل رایج است که بسیاری افراد با آن مواجه هستند. این حالت به دلیل اختلاف پیام‌های ارسالی از چشم و گوش به مغز است. گوش به مغز می‌گوید که بدن در حال حرکت است، اما چشم می‌گوید که بدن ساکن است. راه‌حلی برای این مشکل وجود ندارد، اما با روش‌های زیر می‌توانید حس ناخوشایند آن را کم کنید.

کد خبر : ۴۰۸۳۴
بازدید : ۳۳۰۶۹

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

فرادید | حالت تهوع در طول سفر که با نام‌های بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی نیز شناخته می‌شود و می‌تواند یکی از حالت‌های ناخوشایند در طی سفر باشد. اما علت حالت تهوع در سفر چیست؟ این حالت به دلیل اختلاف پیام‌های ارسالی از چشم و گوش به مغز است. گوش به مغز می‌گوید که بدن در حال حرکت است، اما چشم می‌گوید که بدن ساکن است.

به عنوان نمونه هنگامی سوار بر چرخ و فلک هستید، سوار بر وسیله‌ای هستید که در جهتی وارونه می‌چرخد. احتمالا چشمان شما، ماهیچه‌ها و گوش داخلی تان در هماهنگی با یکدیگر نباشند و درک متفاوتی از شرایط داشته باشند. در چنین وضعیتی، مغز نمی‌داند که دقیقا باید چه واکنشی داشته باشد. این می‌تواند دلیلی برای سرگیجه و حالت تهوع باشد.

چه افرادی دچار بیماری حرکت می‌شوند؟
هر فردی ممکن است دچار بیماری حرکت یا حالت تهوع در سفر شود، اما این مسئله در کودکان و زنان باردار در مقایسه با سایر افراد بسیار شایع‌تر است.

متاسفانه برای مشکل حالت تهوع راه‌حل قطعی وجود ندارد، اما با روش‌های زیر می‌توانید حس ناخوشایند آن را کم کنید:

۱. هوای تازه

باز کردن پنجره ماشین به کاهش علائم کمک می‌کند. اگر بهتر نشد، ماشین را متوقف کنید و برای تنفس هوای تازه از ماشین خارج شوید.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۲. بستن چشم‌ها

این حالت به دلیل تکان‌های خارج از ماشین در افراد ایجاد می‌شود. به همین دلیل، بستن چشم‌ها ممکن است به شما کمک کند. چشم‌هایتان را ببندید و سعی کنید بخوابید. چشم‌بند یا عینک آفتابی نیز مفید هستند.

خشکی و خستگی چشم بر شدت علائم می‌افزاید. استفاده از قطره چشم یا آب پاشیدن به‌صورت از علائم می‌کاهد. همچنین، سعی کنید از لنز استفاده نکنید.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۳. زنجبیل

از محصولات حاوی زنجبیل استفاده کنید. می‌توانید از آدامس، شربت، بیسکوییت و بسیاری دیگر از محصولات زنجبیلی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:
۴. خوراکی‌های خشک

تحقیقات نشان داده خوردن خوراکی‌های خشک مانند بیسکوییت یا چوب‌شور، به کاهش علائم کمک می‌کنند. زیرا مواد غذایی خشک اسید اضافی معده را جذب خواهند کرد.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۵. فشار موضعی در نقاط بدن

ایجاد فشار در برخی نقاط بدن، به‌ویژه نقطه p6 در قسمت پایین مچ دست، به این نوع حالت تهوع بهبود می‌بخشد.

محلی که ساعت مچی روی دست قرار می‌گیرد را در نظر بگیرید. نقطه وسط مچ دستتان را پیدا کنید. این نقطه شکاف کوچکی است که با لمس آن تاندون‌هایتان را حس می‌کنید. با سرانگشتان به این منطقه فشار آورده و در عرض ده ثانیه حالتان بهتر می‌شود.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۶. آغاز سفر با معده خیلی پر یا خالی!

حالت تهوع ناشی از حرکت با معده پر تشدید می‌شود. پس قبل از سفر، از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید. غذاهای پر ادویه و پرچرب نیز در این گروه قرار می‌گیرند. در برخی افراد هم گرسنگی یا معده خالی این حالت را ایجاد می‌کند.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۷. انتخاب محل مناسب نشستن

جایی بنشینید که کمترین میزان حرکت را احساس کنید. معمولاً صندلی جلوی ماشین بهترین مکان است. هرگز برخلاف جهت حرکت ماشین ننشینید.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۸. از محرک‌های بصری خودداری کنید

مثلاً هرگز نباید در حین حرکت کتاب بخوانید. حرکت ماشین تمرکز بر روی لغات را دشوار می‌کند و سبب ایجاد حالت تهوع می‌شود. بهتر است نگاه خود را بر روی یک نقطه متمرکز کنید.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۹. سیگار نکشید

سیگار می‌تواند یکی از دلایل حالت تهوع باشد. تحقیقات نشان داده که محرومیت از نیکوتین از بروز علائم بیماری حرکتی جلوگیری می‌کند.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۱۰. مراجعه به پزشک و مصرف دارو
حالت تهوع در سفر معمولا به خودی خود بهبود پیدا می‌کند، اما در صورتی که علائمی مانند سر گیجه، سر درد، استفراغ، کاهش شنوایی و درد قفسه سینه ادامه پیدا کند، باید حتما به پزشک مراجعه کرد و از وی مشاوره دارویی بخواهید.

داروهای حاوی آنتی کولینرژیک مانند اسکوپولامین و داروهای ضد اسپاسم مانند پرومتازین از علائم ناشی از بیماری حرکتی جلوگیری می‌کنند. اکثر این داروها دارای ماده‌ای به نام مکلیزین هستند که ضد تهوع و ضد اسپاسم است.


دیمن هیدرینات (درامامین): این دارو از خانواده آنتی هیستامین‌ها است و می‌توان بدون نسخه آن را تهیه کرد. این دارو به درمان حساسیت و حفظ تعادل بدن کمک می‌کند. اولین دُز آن باید ۱ ساعت قبل از شروع سفر مصرف بشود. دُز‌های بعدی نیز هر ۴ تا ۶ ساعت مصرف می‌شوند.


چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    مصرف لیمو ترش هم خیلی خوبه و تاثیر زیادی داره.

    نکته دیگه راجع به قرصهای ضد تهوع نظیر دیمن هیدرینات این است که باید قبل از شروع سفر میل شوند و در صورت طولانی شدن سفر در طول سفر نیز استفاده شوند.

    • ناشناس ارسالی در

      خیلی خوب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید