انتقاد ترامپ از روند استیضاح

انتقاد ترامپ از روند استیضاح

در صورت رأی مثبت کنگره به طرح استیضاح، ترامپ چهارمین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که کارش به استیضاح می‌کشد، هرچند که خودش همچنان مصرانه معتقد است هیچ خلافی مرتکب نشده است.

کد خبر : ۷۵۰۶۹
بازدید : ۵۵۷۸
استیضاح بزرگترین شیادی در تاریخ سیاسی آمریکاست
در یک اقدام تاریخی، کنگره آمریکا این هفته درباره استیضاح دونالد رای‌گیری خواهد کرد.دونالد ترامپ در یک رشته توییت به شدت بر روند استیضاح خود تاخت. گزارش مفصلی که صبح روز دوشنبه توسط کمیته دادگستری کنگره منتشر شد، رئیس جمهوری ایالات متحده را متهم کرد که برای تأمین منافع شخصی‌اش مرتکب «خیانت به ملت» شده است.

در یک اقدام تاریخی، کنگره آمریکا این هفته درباره استیضاح رئیس جمهوری این کشور رای‌گیری خواهد کرد. ترامپ در واکنشی انتقادآمیز نسبت به روند استیضاح، در حساب توییتر خود با حروف بزرگ نوشت: «گزارش را بخوانید» و سپس ادامه داد: «فریبکاریِ استیضاح، بزرگ‌ترین شیادی در تاریخ سیاست آمریکاست!
رسانه‌های قلابی و شریک آنان، حزب دموکرات، به شدت در تلاش هستند که تا حد امکان زندگی را برای حزب متحد جمهوری‌خواه دشوار کنند.»

ترامپ با دو ماده استیضاح در کنگره روبه‌روست: سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در برابر کنگره. ترامپ متهم است که دولت اوکراین را برای تحقیق از جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش از حزب دموکرات، تحت فشار قرار داده و از ارائه یک کمک نظامی حیاتی به اوکراین سرباز زده است. اوکراین به منظور دفاع از خود در برابر روسیه، به این کمک نظامی نیاز داشت. از این گذشته، رئیس جمهوری آمریکا همچنین متهم است که تلاش کرده جلوی تحقیقات کنگره را بگیرد.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه مواد استیضاح را به رای خواهد گذاشت. این دو ماده در هفته گذشته به تصویب هیئت قضایی کنگره رسید. با توجه به این که نمایندگان حزب دموکرات دست بالا را در کنگره دارند، رأی مثبت به استیضاح ترامپ به نظر قطعی می‌آید، اما انتظار می‌رود در مجلس سنا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، ترامپ در نهایت تبرئه شود.

هیئت قضایی کنگره، گزارش ۶۵۰ صفحه‌ای خود را درست بعد از نیمه شب یکشنبه منتشر کرد. این گزارش می‌گوید ترامپ «با سوء استفاده از مقام عالی خود، یک قدرت خارجی را در انتخابات دموکراتیک دخالت داده و با این کار به ملت خیانت کرده است.»

این هیئت شواهد لازم برای استیضاح را، که توسط «کمیته اطلاعاتی کنگره» تدوین شده بود، به صورت خلاصه دسته‌بندی کرده و هشدار داد که باقی ماندن ترامپ در سمت ریاست جمهوری، خطری برای امنیت ملی و قانون اساسی خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید که رئیس جمهوری با سرباززدن از همکاری با کنگره برای تحقیق درباره اتهاماتی که متوجه او بود، نظام نظارت و توازن را که مندرج در قانون اساسی آمریکاست، زیر پا گذاشته است.

از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان عضو هیئت قضایی کنگره، شواهد ارائه شده از سوی دموکرات‌ها را «سرهم بندی شده» خواندند. نماینده ارشد جمهوری‌خواه این هیئت، داگ کالینز، از ایالت جورجیا، در واکنش به شواهد مورد بحث گفت: «مدارک سرهم بندی شده که اکثریت نمایندگان بنای خود را بر آن گذاشته‌اند، توهینی به روند قانونی استیضاح بوده و پیامد‌های وخیمی برای رؤسای جمهوری آتی خواهد داشت. بهتر است هرچه زودتر این گزارش و اقدامات اکثریت به فراموشی سپرده شوند.»

سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید روز دوشنبه توییت کرد که انتشار گزارش استیضاح «در نیمه شب» تاکیدی است بر این نکته که تلاش برای استیضاح، یک اقدام «حزبی شرم‌آور» است.

در صورت رأی مثبت کنگره به طرح استیضاح، ترامپ چهارمین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که کارش به استیضاح می‌کشد، هرچند که خودش همچنان مصرانه معتقد است هیچ خلافی مرتکب نشده است.

ترامپ روز دوشنبه به نوشتن توییت‌هایش ادامه داده و تلاش کرد اتهاماتی را که با آن مواجه است به سخره بگیرد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید