چگونه نقره جات را سفید کنیم؟

چگونه نقره جات را سفید کنیم؟

در این مطلب قصد داریم به مواردی مانند براق کردن نقره سیاه شده، تمیز کردن ظروف نقره با جوش شیرین، سفید کردن انگشتر نقره در خانه بپردازیم، اگر هر کدام از این موارد برای شما سوال است با ما همراه باشید.

کد خبر : ۷۸۱۹۸
بازدید : ۱۱۳۹۷

چگونه نقره جات را سفید کنیم؟

فرادید | بسیاری از افراد به‌ویژه خانم‌ها، عاشق استفاده از ظروف و زیورآلات نقره‌ هستند. اما متأسفانه بعد از مدتی این وسایل کدر و تیره می‌شوند و شاید به ظاهر دیگر قابل استفاده نباشند. بسیاری از افراد روش صحیحِ تمیز کردن نقره را نمی‌دانند. در این مقاله با چند روش ساده و کاربردی برای تمیز کردن نقره آشنا می‌شوید.

به گزارش فرادید، نقره یکی از عناصر بسیار مهم در طبیعت است. این عنصر در بسیاری از صنایع از پزشکی گرفته تا زیبایی به کار می‌رود. اما یکی از مشکلات عنصر نقره، جرم گرفتن آن یا به اصطلاح سیاه شدن آن است. این اتفاق بسیار در ظروف نقره‌ای و جواهر و زیور آلات مشاهده می‌شود.

۱. استفاده از ورق آلومینیومی

بهترین روش برای تمیز کردن نقره کِدِرشده، استفاده از دستورالعمل ورق آلومینیومی است. یک لیتر آب، یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و قسمتی از ورق آلومینیومی را بگذارید تا بجوشد. ظروف نقره‌ را به‌مدت ده ثانیه درون ظرف حاوی مواد فوق قرار بدهید (درصورتی‌که نقره خیلی کدر است، اجازه بدهید زمان طولانی‌تری درون کاسه بماند) و سپس آن را با استفاده از انبر خارج کنید. درصورتی‌که نقره همچنان کدر بود، با یک چهارم فنجان جوش‌شیرین و دو قاشق غذاخوری آب، یک خمیر غلیظ درست کنید و با استفاده از اسفنجِ مرطوب، مواد را برروی نقره بزنید تا براق شود. سپس نقره را بشویید و خشک کنید.

۲. استفاده از پودر لباس‌شویی

درصورتی‌که می‌خواهید جواهرات و ظروف نقره‌‌تان درخشان شود، یک کاسه‌ی متوسط بردارید، درون آن ورقه‌ی آلومینیوم بگذارید و با آب داغ پُر کنید. یک قاشق غذاخوری پودر ماشین لباس‌شویی به کاسه اضافه کنید و به‌مدت یک دقیقه نقره را درون کاسه بخیسانید. سپس آن را با آب بشویید و در مجاورت هوا خشک کنید.

۳. استفاده از سس گوجه‌فرنگی

سس کچاپ می‌تواند در تمیز کردن نقره به شما کمک کند. برای این کار مقدار کمی از سس را روی دستمال بریزید و به‌آرامی در نواحی تیره بمالید. اگر نقره درخشان‌تر نشد، اجازه بدهید سس به‌مدت ۵ دقیقه بر روی نقره باقی بماند سپس با یک دستمال نرم آن را تمیز کنید. درصورتی‌که نقره دارای نقش‌ونگار است، برای پاک‌کردن فضاهای درون آن می‌توانید از مسواک استفاده کنید.

۴. استفاده از آرد ذرت

استفاده از خمیر آرد ذرت و آب سبب می‌شود که نقره دوباره مثل روز اول تازه شود. با استفاده از دستمالِ مرطوب خمیر را روی نقره بمالید و اجازه بدهید خشک شود. سپس با وسیله‌ای مثل باند یا حوله آن را بسابید.

نکته: درصورتی‌که آرد ذرت ندارید، می‌توانید از کِرِم یا خامه‌ی تارتار استفاده کنید.

چگونه نقره جات را سفید کنیم؟

۵. استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ی دست

ضدعفونی‌کننده‌های دست نه‌تنها برای نابودی میکروب‌ها استفاده می‌شوند، بلکه استفاده از آنها یک روش عالی برای تمیز کردن نقره است. چند قطره از ضدعفونی‌کننده را روی دستمال نرم بریزید و بلافاصله روی نواحی کدر بمالید.

۶. استفاده از نوشیدنی‌های گازدار مثل لیموناد

نقره را به‌مدت یک ساعت در کاسه‌ی حاوی لیموناد بگذارید و درخشندگی را به آن بازگردانید. سپس نقره را بشویید و کاملا خشک کنید.

۷. استفاده از خمیردندان

مقداری خمیردندان را روی پارچه بمالید و بااستفاده از آن نقره را براق کنید. نقره را بشویید و از درخشندگی آن لذت ببرید.

۸. استفاده از شیشه ‌پاک‌کن

از شیشه ‌پاک‌کن برای تمیز کردن نقره استفاده کنید. شیشه پاک‌کن را روی پارچه یا مسواک اسپری کنید و به‌آرامی نقره‌های خود را تمیز کنید. با این کار می‌توانید نقره‌هایتان را مثل روز اول درخشان کنید.

۹. استفاده از نرم‌کننده‌ی مو

چگونه نقره جات را سفید کنیم؟

اگر می‌خواهید نقره‌هایتان تیره نشوند، می‌توانید روی نقره‌ی تمیز نرم‌کننده بمالید.

۱۰. استفاده از گچ

اگر مقداری گچ را درون کشو یا قفسه‌ای که نقره‌ها را در آن نگه می‌دارید قرار بدهید، نقره‌ها درخشان باقی می‌مانند. گچ رطوبت را به خود جذب می‌کند و از تیره‌شدن ظروف زیبای نقره‌‌ای شما جلوگیری می‌کند.

۱۱. استفاده از آمونیاک

به‌مدت ۱۰ دقیقه نقره‌ی کِدِرشده را در محلول حاوی یک فنجان آب گرم و نصف فنجان آمونیاک خالص قرار بدهید، سپس آن را به‌آرامی تمیز و خشک کنید. این کار سبب درخشندگی نقره می‌شود.

۱۲. استفاده از سرکه

به‌مدت دو تا سه ساعت ظروف نقره و جواهرات خود را در ترکیب حاوی نصف فنجان سرکه‌ی سفید و دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین قرار بدهید تا براقی و درخشندگی آن بازگردد. سپس آن را با آب سرد بشویید و بلافاصله خشک کنید.

۱۳. استفاده از آب‌لیمو و نمک

درصورتی‌که تمام شب نقره‌ی خود را در مخلوط حاوی یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو، نصف فنجان آب و نصف فنجان شیرِخشک قرار بدهید، نقره درخشان خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید