بهبود بیماران کرونایی با "داروی استشمامی"

بهبود بیماران کرونایی با "داروی استشمامی"

بیمارانی که داروی SNG۰۰۱ را دریافت کنند تا ۷۹ درصد کمتر احتمال دارد به وضعیت وخیم بیماری دچار شده و احتمال بهبود کامل آن‌ها از کووید-۱۹ نسبت به کسانی که فقط پلاسیبو دریافت کرده‌اند دو برابر بیشتر است.

کد خبر : ۸۲۶۹۷
بازدید : ۹۴۳۲
بهبود بیماران کرونایی با
درمان جدید ویروس کرونا که از طریق استشمام انجام می‌شود در تحقیقات بالینی اولیه به عنوان دارویی «امیدبخش و تاثیرگذار» توصیف شده است و به گونه‌ای قابل توجه باعث کاهش افراد بستری شده در بیمارستان است که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.

بیمارانی که داروی SNG۰۰۱ را دریافت کنند تا ۷۹ درصد کمتر احتمال دارد به وضعیت وخیم بیماری دچار شده و احتمال بهبود کامل آن‌ها از کووید-۱۹ نسبت به کسانی که فقط پلاسیبو دریافت کرده‌اند دو برابر بیشتر است.

این درمان که مستقیما و با استفاده از یک ابزار نبولایزر به ریه وارد می‌شود توسط شرکت داروساز سینارجن (Synairgen) ساخته شده است. این دارو از پروتئین اینترفرون بتا ۱ بهره می‌جوید که به طور طبیعی در بدن انسان هنگام مقابله با یک بیماری مسری تولید می‌شود.

این آزمایش با روش عدم اطلاع کامل و هم‌چنین بر روی گروه کنترل پلاسیبو (دارونما) انجام شد به این معنی که نه محققان و نه بیماران نمی‌دانستند که آیا داروی جدید SNG۰۰۱ با پروتئین مذکور را مصرف می‌کنند یا صرفا یک پلاسیبوی بدون تاثیر را.

سینارجن هنوز اطلاعات کامل این آزمایش را منتشر نکرده است که یعنی هنوز در مقالات علمی که مورد بررسی سایر دانشمندان قرار گیرد منتشر نشده است. به گفته تام ویلکینسون، استاد رشته دارو‌های تنفسی در دانشگاه سوث‌هامپتون و مدیر این تحقیقات، اگر نتایج تحقیق تایید شود، این درمان مداوایی «امیدبخش و تاثیرگذار» خواهد بود.

او گفت: «نتایج موجود بر اعتقاد ما صحه می‌گذارند که اینترفرون بتا به عنوان داروی تنفسی تاثیری شدید در احیای سیستم ایمنی ریه‌ها دارد که باعث بهبود سلامت و مراقبت از بدن و هم‌چنین تسریع دوران بهبود و مقابله با تاثیرات ویروس کرونا می‌شود.»

پروفسور استیون هالگیت، استاد مصون‌شناسی در دانشگاه سوث‌هامپتون و از موسسان شرکت سینارجن گفت: این درمان باعث «احیای ریه‌ها می‌شود تا به جنگ ویروس یا هرگونه جهش ژنتیکی و همکاری آن با سایر ویروس‌های تنفسی، از جمله آنفولانزا یا آراس‌وی برود که ممکن است در فصل زمستان با ظهور دوباره کووید-۱۹ شاهدش باشیم.»

در بیمارانی که زمان پذیرش در بیمارستان وضعیت وخیم‌تری داشتند، داروی SNG۰۰۱ احتمال ترخیص آنان از بیمارستان را تا شش روز در مقایسه با افرادی که پلاسیبو را دریافت کرده بودند و ۹ روز در بیمارستان بستری بودند، افزایش داد.

این آزمایش در عین حال حاکی از کاهش قابل توجه مشکلات تنفسی و بریدگی نفس در بیمارانی بود که این دارو را دریافت کردند.

سینارجن گزارش کرد سه نفر (۶ درصد) از کسانی که پلاسیبو را دریافت کرده بودند، جان باختند در حالی که هیچ مرگی در میان کسانی که خود دارو را مصرف کردند، گزارش نشد. پژوهش‌گران این تحقیق معتقدند این دارو در مراحل اول ابتلا به این بیماری می‌تواند حتی موثرتر هم باشد.

ریچارد مارسدن، مدیرعامل سینارجن گفت: این دارو «می‌تواند دستاوردی عظیم در مداوای بیماران کووید-۱۹ باشد که در بیمارستان بستری شده‌اند.»

سینارجن اکنون در حال ارائه یافته‌های خود به نهاد‌های مسؤول پزشکی است تا تایید آن‌ها را برای تولید این دارو دریافت کند، روندی که می‌تواند توسط دولت بریتانیا تسریع یابد چرا که قبلا اذعان داشت ممکن است روند بررسی و تایید دارو‌های امیدبخش کووید-۱۹ را سرعت بخشد.

مطالعات قبلی روی بیماران آسمی نشان داد بدن انسان داروی SNG۰۰۱ را به خوبی تحمل می‌کند، باعث تقویت سیستم دفاعی ریه‌ها در برابر بیماری‌های مسری می‌شود و به کارکرد بهتر ریه هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک می‌کند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید