تکه‌هایی از مریخ به زمین می‌آیند

تکه‌هایی از مریخ به زمین می‌آیند

دانشمندان امپریال کالج لندن و موزه تاریخ طبیعی به مریخ نورد «استقامت» ناسا کمک می‌کنند تا نمونه‌های مریخی را به زمین بیاورند که در واقع بخشی از مأموریت آن یافتن زندگی میکروبی باستانی است.

کد خبر : ۸۳۰۹۳
بازدید : ۹۳۸۰
تکه‌هایی از مریخ به زمین می‌آیند
مأموریت مریخ ناسا روز پنج شنبه با حمل یک مریخ نورد به جهت اکتشاف سطح این سیاره صورت گرفت
دانشمندان تکه‌هایی ازمریخ را انتخاب می‌کنند که روزی به زمین آورده خواهند شد. محققان امیدوارند مطالعه روی نمونه‌های صخره و خاک سطح این سیاره بتواند به آن‌ها کمک کند تا زندگی بر این سیاره سرخ را جستجو کنند.

مأموریت مریخ ناسا روز پنج شنبه با حمل یک مریخ نورد به جهت اکتشاف سطح این سیاره صورت گرفت. این تنها یکی از سه فضاپیمایی است که عازم «تابستان مریخ» می‌شود. این مأموریت‌ها از جانب ایالات متحده، چین، امارات متحده عربی صورت گرفته تا با استفاده از هم ترازی سودمند این دو سیاره، مطالعه درباره همسایه‌مان را آغاز کنند.

دانشمندان امپریال کالج لندن و موزه تاریخ طبیعی به مریخ نورد «استقامت» ناسا کمک می‌کنند تا نمونه‌های مریخی را به زمین بیاورند که در واقع بخشی از مأموریت آن یافتن زندگی میکروبی باستانی است.

دهانه «جیزرو» (فاصله ۲۸مایلی [۴۵ کیلومتری]مریخ نورد استقامت) حاوی رسوبات یک دلتای رودخانه باستانی است، مکانی که می‌تواند شواهدی از وجود زندگی گذشته (در صورتی که در سیاره وجود داشته) را در خود داشته باشد.

پروفسور سانجیو گوپتا از امپریال به ناسا کمک خواهد کرد تا عملیات مأموریت ناسا را از منظر علمی و مهندسی بررسی کند. او گفت: «مهم است که بدانیم آب و هوای مریخ اوایل تاریخ چطور بوده و آیا این که قابل سکونت بوده است یا خیر.»

«این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا بهترین نقاط را برای جمع‌آوری نمونه‌های سنگی انتخاب کرده و در آینده به زمین بیاوریم. تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی چنین نمونه‌هایی بر روی زمین به ما امکان می‌دهد تا به جستجوی نشانه‌های ریخت شناسی (مورفولوژیکی) و شیمیایی زندگی باستان در مریخ بپردازیم و همچنین به سؤالات کلیدی در مورد تکامل زمین شناسی مریخ پاسخ بدهیم.»

پروفسور مارک سیپتون که همچنین از امپریال است به شناسایی نمونه‌های مریخی کمک می‌کند که می‌تواند شواهدی از زندگی گذشته داشته باشد. وی اظهار داشت: «امیدوارم نمونه‌هایی که انتخاب کرده‌ایم تا به زمین بیاوریم به نسل دانشمندان فعلی و آینده کمک کند تا به این سؤال پاسخ دهند که آیا تا به حال زندگی در سیاره سرخ وجود داشته است یا خیر.»

«با نمونه‌ای که با دقت از مریخ انتخاب شده، می‌توانیم کشف کنیم که تاریخ زندگی روی سیاره زمین در جهان منحصر به فرد نیست.» پروفسور کارولین اسمیت از موزه تاریخ طبیعی به بررسی کانی شناسی و ژئوشیمی (شیمی خاک) سنگ‌های مختلف پیدا شده در این دهانه خواهد پرداخت.

دکتر کیرون هیکمن لوییز که آماده پیوستن به موزه است، به مطالعه «محیط زیست باستانی» ناحیه رسوبی که در دهانه جیزرو جمع شده است خواهد پرداخت و رد احتمالی زندگی میکروبی باستانی موجود درون آن را دنبال خواهد کرد.

دکتر هیکمن لوییز گفت: «مریخ احتمالا بهترین شانس ما برای پیدا کردن زندگی در جای دیگری غیر از کهکشان ماست و این واقعیت که طرح مریخ ۲۰۲۰ قصد دارد نمونه‌هایی را برای آوردن نهایی به زمین آماده کند، فرصتی بی‌نظیر به ما می‌بخشد تا نشانه‌ای از زندگی را در آن کشف کنیم.»

مریخ نورد استقامت ناسا و مأموریت کاوشگر امید امارات متحده عربی که اخیرا به فضا پرتاب شده، راهی جدید را خواهند گشود و به دنبال آن مریخ نورد روزالیند فرانکلین هم که توسط بریتانیا ساخته شده در سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهد شد.

مریخ نورد روزالیند فرانکلین که توسط ایرباس در استیونج هرتفوردشایر ساخته شده قادر است تا فاصله ۶.۵فوتی (۲ متری) زیر سطح زمین را حفاری کند و به این ترتیب نمونه‌ها را ازمناطقی جمع آوری کند که تحت تأثیر تشعشع نبوده است.

مریخ نورد استقامت ابزار‌هایی را با خود حمل می‌کند تا توده‌های سازه‌ای کربنی از حیات و سایر میکروب‌ها را جمع آوردی کرده و تاریخ زمین شناسی این سیاره سرخ را بازسازی کنند. این مریخ نورد به بررسی نمونه‌هایی از سطح می‌پردازد، نمونه‌هایی را هم که از حفاری در عمق ۲.۸ اینچی (۷ سانتی متری) زمین جمع آوری کرده در لوله‌های مخصوص مهرو موم کرده و در مریخ نورد ذخیره می‌کند.

سپس وقتی مریخ نورد به مکانی مناسب رسید، این لوله‌ها را روی سطح ماه رها می‌کند تا برای مأموریت بازگرداندن آتی (که در حال حاضر رو به پیشرفت است) جمع آوری شوند. مریخ نورد جمع آورنده نمونه‌ها (که در حال توسعه توسط ایرباس است)، نمونه‌ها را جمع آوری خواهد کرد و آن‌ها را به دستگاه صعود کننده از سطح مریخ خواهد برد.

دانشمندان ناسا و مرکز فضایی اروپا (ای اس‌ای ESA) در حال برنامه‌ریزی اند که چگونه از نمونه‌ها در راه بازگرداندن شان مراقبت کنند. این مریخ نورد همچنین هلی کوپتر «نبوغ مریخ» را حمل می‌کند که در مسافت‌های کوتاه پرواز می‌کند و در واقع اولین آزمایش خود را برای نیل به پرواز‌های قدرتمند و کنترل شده پشت سر می‌گذارد.

اگر این آزمایش هلی کوپتر با موفقیت انجام شود می‌تواند منجر به پرواز‌های کاوشگرانه بیشتر بر سایر سیارات شود. کاوشگر استقامت هم فن آوری‌هایی را برای کمک به فضانوردان در سفر‌های آینده به مریخ به کار خواهد گرفت. این فن آوری‌ها مواردی مانند امتحان روش تولید اکسیژن از جو مریخ و یا تشخیص سایر منابع مانند آب‌های زیر سطح زمین را شامل می‌شود.

سو هورن رئیس اکتشافات فضایی مرکز فضانوردی بریتانیا گفت: «شگفت آور است که ما اولین قدم‌ها از مجموعه مأموریت‌هایی را برمی‌داریم که بواسطه آن نمونه‌هایی را از مریخ جمع آوری کرده و با خود به زمین حمل می‌کنیم.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید