چرا دست‌ها ورم می‌کنند؟

چرا دست‌ها ورم می‌کنند؟

. مصرف زیاد نمک باعث می‌شود تا کلیه‌ها به سختی بتوانند میزان آب اضافی را تصفیه کنند. در این شرایط ممکن است آب در سیستم بدن انباشته شود و در نقاطی از بدن از جمله دست‌ها جمع شود.

کد خبر : ۸۴۶۲۵
بازدید : ۱۰۱۴۳
چرا دست‌ها ورم می‌کنند؟
ورم یا آماس ممکن است در تمامی اعضای بدن مشاهده شود، اما به طور معمول دستها، پا‌ها و مچ پا‌ها دچار این عارضه می‌شوند.

ورم و آماس زمانی اتفاق می‌افتد که آب اضافی در بافت‌های بدن انباشته می‌شود. عوامل مختلفی از جمله گرما، ورزش و بیماری‌های جسمی ممکن است در بروز این عارضه نقش داشته باشند. درحالیکه ورم دست‌ها معمولا موضوعی نگران کننده نیست، گاهی اوقات می‌تواند نشانه بیماری نهفته‌ای باشد که لازم است فرد تحت درمان قرار گیرد.

ورزش: حرکات ورزشی جریان خون به قلب، ریه و ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است جریان خون به دست‌ها را کاهش داده و موجب سردی آن‌ها شود. در برخی مواقع عروق خونی در دست‌ها برای مقابله با این شرایط دچار انبساط شده که در نهایت دست‌ها ورم می‌کنند.
علاوه بر این، ورزش کردن موجب می‌شود تا ماهیچه‌ها حرارت تولید کنند. در واکنش به این شرایط، بدن خون را به سمت عروق نزدیک به سطح بدن هدایت می‌کند تا بخشی از این حرارت را خارج کند. این فرایند موجب می‌شود فرد دچار تعریق شود، اما گاهی اوقات ممکن است موجب ورم دست‌ها شود.

هوای گرم: در مواقعی که فرد در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرد، بدن فرایند خنک سازی و کاهش دما را آغاز می‌کند. به طور معمول، بدن خون گرم را به سمت سطح پوست هدایت می‌کند که با تعریق کردن دمای بدن کاهش پیدا می‌کند. در روز‌های گرم و مرطوب این فرایند به درستی طی نمی‌شود. در نتیجه ممکن است آب به جای اینکه از طریق تعریق بخار شود در دست‌ها انباشته شود.

زیاده روی در مصرف نمک: کلیه‌ها در تمام طول روز، خون را تصفیه می‌کنند و سموم و مواد غیر ضروری را به سمت مثانه هدایت می‌کنند. مصرف زیاد نمک باعث می‌شود تا کلیه‌ها به سختی بتوانند میزان آب اضافی را تصفیه کنند. در این شرایط ممکن است آب در سیستم بدن انباشته شود و در نقاطی از بدن از جمله دست‌ها جمع شود.

ورم لنفاوی: این بیماری بیشتر در میان افرادی مشاهده می‌شود که غدد لنفاوی آنان طی عمل جراحی برداشته شده یا به دلیل درمان سرطان، آسیب دیده است. در بیماران مبتلا به سرطان پستان که غدد لنفاوی طی عمل جراحی برداشته می‌شود، فرد بیشتر احتمال دارد طی چند ماه یا چند سال به ورم لنفاوی دچار شود.
این عارضه ورم لنفاوی ثانویه شناخته می‌شود. در نوع اولیه نیز فرد به طور مادرزادی به این بیماری مبتلاست هرچند در این افراد پا‌ها بیش از دست‌ها دچار بیماری می‌شوند.

پره اکلامپسی: در این عارضه فشار خون افزایش پیدا کرده و موجب نارسایی در عملکرد ارگان‌های بدن می‌شود. این عارضه بیشتر پس از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد؛ اما ممکن است در هفته‌های نخست بارداری یا حتی پس از زایمان نیز ایجاد شود.

در دوران بارداری میزان مشخصی از ورم به ویژه در قسمت دست‌ها و پا‌ها قابل پیش بینی است. هرچند، افزایش ناگهانی فشار خون ناشی از پره اکلامپسی موجب انباشت آب و افزایش سریع وزن می‌شود.
هنگام بارداری بروز علائمی همچون درد شکم، سردرد شدید، لکه بینی، وجود خون در ادرار و احساس سرگیجه در کنار ورم دست‌ها نشان دهنده ضرورت مراجعه سریع بیمار به پزشک است
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید