ویروس کرونا تا یک ماه روی سطوح زنده می‌ماند؟!

ویروس کرونا تا یک ماه روی سطوح زنده می‌ماند؟!

پژوهش‌های دیگری که در دمای ۳۰ و ۴۰ درجه انجام شده نشان می‌دهد که مدت زمان زیست ویروس با افزایش دما کاهش می‌یابد. در واقع، ویروس کرونا در دمای ۴۰ درجه تنها ۲۴ ساعت فعال است.

کد خبر : ۸۵۹۲۱
بازدید : ۸۹۵۹
ویروس کرونا تا یک ماه روی سطوح زنده می‌ماند؟!
پروتئین و چربی در مایعات بدن نیز به گونه‌ای قابل توجه به دوام ویروس کمک می‌کند
پژوهشی جدید حاکی از آن است که ویروس کرونا می‌تواند روی اسکناس، فولاد ضدزنگ و سطوح شیشه‌ای مثل تلفن‌های همراه تا ۲۸ روز فعال بماند. دانشمندان با این گزارش که در شرایط دقیق آزمایشگاهی از جمله تاریکی انجام شده است با احتیاط برخورد کردند. نور خورشید به سرعت ویروس را خنثی می‌کند.

این پژوهش که در نشریه «وایرالوژی» (ویروس‌شناسی) منتشر شد، به وسیله آژانس ملی پژوهش‌های علمی استرالیا، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی بازار مشترک در مرکز آمادگی بیماری‌های استرالیا (اِی سی دی پی) در «گیلانگ» انجام شده است.

این تحقیقات نتیجه‌گیری کرده است که ویروس کرونا در دمای کمتر و روی سطوح بدون منفذ و صیقلی مثل شیشه، فولاد ضد زنگ و پلاستیک در مقابل سطوح پیچیده‌تری از جمله کتان، به مدت بیشتری فعال است. ویروس کووید-۱۹همچنین روی اسکناس دوام بیشتری از پول پلاستیکی دارد.

این پژوهش تاکید می‌کند که تداوم زیست ویروس روی سطوح شیشه‌ای با توجه به میزان استفاده از تلفن‌های همراه، دستگاه‌های خودپرداز بانکی، صندوق‌های سلف سرویس فروشگاه‌ها و اتاقک‌های تحویل چمدان و عبور مسافر در فرودگاه‌ها که احتمالا به طور منظم ضدعفونی نمی‌شوند، مهم است، زیرا خطر بیشتری برای انتقال ویروس دارند.

مولفان این گزارش می‌گویند این گونه سطوح باید به شکل منظم «ضدعفونی شوند به ویژه اگر در معرض استفاده مداوم در محیط هستند.»

دکتر دبی ایگلز، یکی از مولفان این پژوهش که معاون «ای سی دی پی» نیز هست که روی درک عملکرد ویروس و آزمایش یک واکسن بالقوه تمرکز کرده است می‌گوید مطالعات آن‌ها نشان داده که ویروس کرونا می‌تواند «برای مدت‌های طولانی روی سطوح فعال بماند که اقداماتی از جمله شستن مرتب دست‌ها و تمیز کردن سطوح را الزامی می‌کند.»

دکتر ایگلز می‌گوید: «ما متوجه شده‌ایم که ویروس در دمای ۲۰ درجه، یعنی دمای متوسط اتاق بسیار فعال است و تا ۲۸ روز روی سطوح صیقلی مثل شیشه یا صفحه تلفن‌های همراه و پول‌های پلاستیکی باقی می‌ماند.»

او تاکید می‌کند: «تجربیات مشابه با ویروس‌های آنفولانزای اِی (اچ ۱ ان ۱ - آنفولانزای خوکی) نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند تا ۱۷ روز روی سطوح صیقلی دوام بیاورد.» که نمایانگر نسبت مقاومت ویروس کووید-۱۹ است.

دکتر ایگلز گفت که هرچند هنوز نتیجه‌ای قاطع در مورد نقش سطوح، میزان تماس با سطوح و مقدار ویروس لازم برای عفونت گرفته نشده است، اما تثبیت مدت فعالیت ویروس روی سطوح «برای تعیین راهبرد محدودیت خطر سرایت در مناطق پرتماس بسیار مهم است.»

پژوهش‌های دیگری که در دمای ۳۰ و ۴۰ درجه انجام شده نشان می‌دهد که مدت زمان زیست ویروس با افزایش دما کاهش می‌یابد. در واقع، ویروس کرونا در دمای ۴۰ درجه تنها ۲۴ ساعت فعال است.

دکتر شُبها برور، استاد بخش میکروبیولوژی دانشگاه «اس جی تی» در «گوروگرام» می‌گوید که این اطلاعاتی جاافتاده است که ویروس کرونا روی سطوح تا مدت زمان قابل ملاحظه‌ای فعال باقی می‌ماند.

دکتر برور گفت: «این پژوهش از وجود ویروس روی شیشه و فولاد ضد زنگ خبر می‌دهد، اما سؤال این جاست که آیا تعداد ویروس روی چنین سطوحی می‌تواند برای ایجاد بیماری کافی باشد؟ نکته دیگر این که مهم است بدانیم این آزمایش در محیط کنترل شده آزمایشگاهی صورت گرفته است.
این پژوهش نشان می‌دهد که هنگامی که این سطوح در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می‌گیرند، از تعداد ویروس‌های روی آن‌ها به سرعت کاسته می‌شود.» به گفته سازمان بهداشت جهانی، تاکنون ۳۷ میلیون نفر در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و یک میلیون نفر نیز بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند. این‌ها موارد تثبیت شده ابتلا و تلفات کووید-۱۹ هستند.

پرفسور ترور درو، مدیر «ای سی دی پی» می‌گوید بسیاری از ویروس‌ها خارج از بدن، روی سطوح فعال باقی می‌مانند، اما این که تا چه زمان باقی مانده و قابلیت ایجاد بیماری را دارند به نوع ویروس، تعداد و شرایط محیط و نیز نحوه سرایت آن - مثل تماس با دست یا انتشار آن از راه سرفه بستگی دارد.

پروفسور درو می‌گوید پروتئین و چربی در مایعات بدن نیز به گونه‌ای قابل توجه به دوام ویروس کمک می‌کند. او گفت این پژوهش همچنین می‌تواند دلیل دوام و انتشار ویروس را در محیط‌های خنک و آلوده بر سطوح پرچربی و پروتئینی مثل «مراکز تولید و توزیع گوشت» توضیح دهد و «به ما برای رویارویی با این خطر کمک کند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید