نحوه قلمه زدن سانسوریا؛ چطور سانسوریا را قلمه بزنیم؟

نحوه قلمه زدن سانسوریا؛ چطور سانسوریا را قلمه بزنیم؟

نحوه قلمه زدن سانسوریا؛ چطور سانسوریا را قلمه بزنیم؟ سانسوریا ابلق یکی از بهترین و آسانترین گیاهان برای نگهداری در محیط کار و آپارتمان است و اغلب افرادی که از این گیاه نگهداری می‌کنند تمایل دارند که گیاه خود را تکثیر کنند، اما بعد از تکثیر گیاه خود، گیاه جدید بصورت ابلق (یعنی دارای نوار‌های طلایی رنگ حاشیه) نبوده و تماما سبز رنگ می‌شود.

کد خبر : ۸۸۲۸۸
بازدید : ۲۵۲۷۷
نحوه قلمه زدن سانسوریا؛ چطور سانسوریا را قلمه بزنیم؟
فرادید | تکثیر سانسوریا به روش قلمه‌ی برگ و ریزوم ساده و قابل انجام در منزل است. گل سانسوریا بسیار مقاوم نسبت به نور و آب است به همین دلیل گل مناسبی برای ادارات و شرکت‌ها و همچنین آپارتمان هاست.

سانسوریا ابلق یکی از بهترین و آسانترین گیاهان برای نگهداری در محیط کار و آپارتمان است و اغلب افرادی که از این گیاه نگهداری می‌کنند تمایل دارند که گیاه خود را تکثیر کنند، اما بعد از تکثیر گیاه خود، گیاه جدید بصورت ابلق (یعنی دارای نوار‌های طلایی رنگ حاشیه) نبوده و تماما سبز رنگ می‌شود.


سانسوریا (sansevieria) یکی از گیاهان بومیِ آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می‌باشد. سانسوریا، در واقع یک گروه بسیار متنوع از گیاهان است. این گروه با بیش از ۷۰ گونه، رنگ‌ها و ابعاد متنوعی دارد. سانسوریا سرسخت، برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی، عمری طولانی دارد. اصطلاحا به سانسوریا، نامیرا نیز می‌گویند.

مراحل قلمه زدن سانسوریا

مرحله ۱

یک یا دو برگ سالم را از یک گیاه سانسوریا در اواخر بهار انتخاب کنید البته به دنبال برگ‌های ضخیم با رنگ آمیزی خوب بگردید.

مرحله ۲

برگ‌ها را در نزدیکی پایه با استفاده از قیچی باغبانی و با زاویه ۴۵ درجه حدود ۱ اینچ بالاتر از سطح خاک ببرید.

مرحله ۳
نحوه قلمه زدن سانسوریا؛ چطور سانسوریا را قلمه بزنیم؟

برگ‌ها را روی یک سطح صاف قرار دهید و به صورت بخش‌های ۱ تا ۳ اینچی ببرید، نوک و انتهای هر بخش را علامت گذاری کنید تا نشان دهید که کدام نقطه به بالا و به ریشه‌ها اشاره می‌کند علامت گذاری برگ‌ها مهم است تا در گلدان با ریشه در خاک کشت شوند.

مرحله ۴

برش‌های سانسوریا را در یک منطقه گرم و خشک با گردش هوای خوب به مدت پنج تا هفت روز قرار دهید اجازه دهید برش خشک شود قسمت‌های بریده شده و هم چنین برآمدگی‌های کوچک سفید که نشانگر تولید ریشه هستند را بررسی کنید.

مرحله ۵

یک ظرف پلاستیکی ۱ گالنی با خاک گلدان آبدار و یا ترکیبی از قسمت‌های مساوی سنگ، ماسه رودخانه و خاک گلدان پر کنید و ۵ فنجان آب را در خاک بریزید و به آن اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه قبل از کاشت برش‌ها تخلیه شوند.

مرحله ۶

پنج تکه از برش‌ها را داخل گلدان ۱ گالنی قرار دهید ساقه‌های برش خورده به اندازه یک - سوم طول آن‌ها را داخل خاک وارد کرده و قلمه‌ها را مرتب کنید، بنابراین یک اینچ بین هر کدام فاصله قرار دهید.

مرحله ۷

گلدان را نزدیک یک پنجره روشن با گردش هوای خوب، نور غیر مستقیم خورشید و دما‌های بالاتر از ۷۰ درجه فارنهایت قرار دهید هر هفت روز برش‌ها را آبیاری کنید خیس خوردن ۱ اینچ از خاک کافی است، برش‌های سانسوریا را در طول ریشه زایی خیلی آبیاری نکنید.

مرحله ۸

بعد از ۳۰ روز به آرامی در اطراف پایه هر برش با انگشت یا نوک یک مداد ریشه زایی را بررسی کنید کشیدن برش‌ها برای مقاومت یک روش دیگر برای چک کردن ریشه‌ها است.

مرحله ۹

گیاهان جدید را به ظرف پلاستیکی ۶ اینچی منتقل و زمانی که ریشه گیاهان توسعه پیدا کردند با خاک آبدار پرکنید گیاهان جدید را تحت شرایط رطوبتی و نور به عنوان مادر سانسوریا قرار دهید.

نکته قلمه زدن سانسوریا:

همانطور که در بخش نکات باغبانی در نمناک گفته ایم برای کاشت قلمه سانسوریا ته سینی کشت ماسه ریز ریخته و سپس به روی آن مخلوط ۵، ٠٪ ماسه ٣٠٪ پیت ٢٠٪ ورمی کمپوست را می‌ریزیم و اقدام به سمشویی با دوز ۵ در هزار می‌کنیم. این سینی را ۲۴ ساعت در مکان سایه قرار می‌دهیم. آبشویی سینی کشت را بعد ۲۴ ساعت انجام داده و برگ‌ها را طوری قرار می‌دهیم که برگ‌های کوچک یک سوم و برگ‌های بزرگ حدود ۳ تا ۵ سانت داخل بستر قرار بگیرند.

اگر برگ بزرگتر باشد، تعداد جوانه‌هایی بیشتر و قویتر نیز به وجود می‌آیند.

اگر برگ بزرگی که کاشته اید پس از چند ماه جوانه داد و جوانه رشد کرد، برگ را از ته بریده و دوباره داخل خاک فرو کنید تا جوانه‌های بیشتری دهد.
نحوه قلمه زدن سانسوریا؛ چطور سانسوریا را قلمه بزنیم؟

راهنمای مراقبت از گیاه سانسوریا

۱- نور

همه گیاهان سانسوریا نور روشن با حداقل نور مستقیم خورشید چند ساعت در روزرا دوست دارند با این حال هنوز در هر موقعیتی رشد می‌کنند (هرچند کمی آهسته تر) تا زمانی که سایه خیلی زیاد نباشد.

۲- خاک مناسب

خاک لوم و سنگین که مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی یا "برگ پوسیده یا کود دامی پوسیده" است، بهترین خاک برای سانسوریا می‌باشد. سانسوریا در این خاک بهتر رشد می‌کند و سریعترجوانه و پاجوش می‌دهد.

۳- آبیاری

آبیاری از بهار تا پاییز در حد متوسط و در فصل زمستان به طور قابل توجهی کم ترمی شود، زیرا به آب نیازی نیست و اینطور امکان پوسیدگی گیاه سانسوریا را کاهش خواهید داد.

۴- رطوبت

برای انواع مختلف سانسوریا مهم نیست

۵- تغذیه

وقتی نوبت به تغذیه یک کاکتوس استاندارد می‌رسد با این حال، مراقب باشید که این کار را زیاد انجام ندهید.

۶- دما

سانسوریا در دما‌های بسیار سرد زمستانی رنج خواهد برد. اگر خاک خشک باشد، در دمای ۵ درجه سانتی گراد زنده خواهد ماند متوسط شرایط رو به رشد دما بین ۱۸ درجه سانتی گراد خواهد بود

۷- سرعت رشد

گیاه سانسوریا به آرامی رشد می‌کند و اگر بخواهید برای محیط خاصی در نظر بگیرید، می‌تواند یک ضعف باشد به همین خاطر زمان خرید، بزرگ آن را انتخاب کنید.

۸- گل

گل‌های گیاه زبان مادر شوهر در فصل تابستان به سرعت از ساقه گیاه شروع به ظاهر شدن می‌کند



آیا گیاه سانسوریا سمی است؟


گیاه زبان مادر شوهر حاوی ساپونین‌ها است که معمولا اگر خورده شود می‌تواند موجب مشکلات روده مانند تهوع، استفراغ و اسهال شود این امر بیشتر حیوانات خانگی مانند گربه‌ها و سگ‌ها و انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نحوه قلمه زدن سانسوریا؛ چطور سانسوریا را قلمه بزنیم؟

مشکلات گیاه زبان مادرشوهر

سانسوریا تنها دو نقطه ضعف دارند، هوای سرد و آبیاری بیش از حد و تقریبا می شود گفت از بین بردن این گیاه تقریبا غیر ممکن است.

  • پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگها و تا ریشه خشکیدن :

پوسیدگی ریشه معمولا در زمستان به دلیل آبیاری زیاد رخ می دهد هیچ درمانی وجود ندارد مگر اینکه تنها بخشی از گیاه آسیب دیده را ببرید .

  • پوسیدگی ریشه (نه بخاطر آبیاری بیش از حد)

این نوع پوسیدگی ناشی از دمای سرد است. دمای 5 درجه سانتی گراد پایین ترین دما است هر چقدر دما پایین بیاید ریسک آسیب بالاتر می رود.

  • لکه های قهوه ای روی برگ ها:

لکه های روی برگ ها ممکن است ناشی از آفتاب سوختگی باشد، مثالا اگر گیاه برای مدتی طولانی در یک مکان تاریک قرار داشته باشد و شما ناگهان آن را بیرون زیر نور آفتاب قرار دهید. با این حال اگر لکه های روی نوک برگ ها ظاهر شوند

  • بلایت جنوبی :

از دیگر بیماری های سانسوریا می توان بلایت جنوبی را نام برد به این ترتیب که روی برگ ها و به خصوص در نزدیکی سطح خاک زخم هایی آبدار و قهوه ای رنگ ایجاد می شود و سطح سفید رنگی که ناشی از رشد قارچ است ظاهر می شود که به تدریج سیاه می شوند و سپس برگ ها پژمرده شده و در نهایت نابود می شودبا نگهداری مناسب می توانید از این بیماری جلوگیری کنید .

  • لارو حشرات :

از برگ های گیاه تغذیه می کنند و در حاشیه برگ ها و یا پهنه آنان سوراخ هایی ایجاد می کنند.

  • تریپس :

بر اثر تغذیه این آفت برگ ها می پیچند و بد شکل می شوند و نقاط خاکستری-نقره ای بر روی آنان به وجود می آید . از عوامل انتقال دهنده عامل بیماری ویروسی موزاییک برگ ، تریپس است که موجب ایجاد لکه های زرد بر روی برگ ها می شود و برگ ها بد شکل و گیاه را کوتاه قامت می کند.

  • بیماری لکه برگی قارچی :

سوال رایج شما کاربران از این بخش نمناک در مورد لکه برگی قارچی بود که در پاسخ باید بگوییم یکی از دیگر بیماری های سانسوریا است که زخم های آبدار و قرمز و قهوه ای بر روی برگ های جوان دارای حاشیه های زرد رنگ به وجود می آورد . لکه ها در شرایط مرطوب و شدت بیماری به هم و صل می شوند و اینگونه برگ از بین می رود. از عواملی که به شیوع این بیماری کمک می کند ،محیط مرطوب و خیس شدن گیاه و تهویه نامناسب محیط می باشد.

  • شپشک آرد آلود :

یکی دیگر از آفات این گیاه شپشک آرد آلود است که به تدریج گیاه را ضعیف می کند به خصوص برگهای جوان و کوتاه را ، اگر آفات کم هستند با کمک دستمال مرطوب آن را از سطح گیاه جدا کنید اما در صورت زیاد بودن بعد از حذف با سموم سیستمیک سمپاشی کنید.

  • نماتد گره ریشه :

بر روی ریشه سانسوریا گال ایجاد می کند که باعث ضعیف و کوتاه قامت شدن گیاه می شود و حتی ممکن است از بین برود ،با استفاده از مخلوط خاک ضد عفونی شده و قلمه های سالم گیاهی می توانید از این بیماری جلوگیری کنید.

نکات مهم در تکثیر و نگهداری سانسوریا

اگر می‌خواهید سانسوریا را به روش برگ تکثیر کنید دقت داشته باشید آن را وارونه در ماسه قرار ندهید، چون گیاه از بین می‌رود.

این گیاه به دلیل توانایی که در تصفیه هوای محیط دارد پیشنهاد می‌شود در اتاق خواب از آن استفاده شود.

یکی دیگر از فواید سانسوریا این است که خیلی نیاز به آب و مراقبت‌های ویژه ندارد و دربرابر خشکی مقاوم است به همین خاطر وقتی قصد سفر‌های طولانی دارید دیگر نگران نیستید.

سانسوریا زمانی که بالغ می‌شود شروع به گل دادن می‌کند گل‌های آن سفید و سبز رنگ هستند.

برای اینکه جوانه های تازه متولد شده از سنسوریا نیز دور طلایی باشند هنگام تکثیر قلمه برگی سانسوریا واریته دور طلایی را قبل از کاشت در ماسه از پایین قلمه بصورت هشتی ببرید و بعد گیاه رو بکارید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید