کارمانیا eK۱؛ اولین خودروی برقی در ایران
با ارسال اولین پکیجهای "کارمانیا eK۱ " به ایران در اواخر سال جاری، تولید این سدان الکتریکی در کارخانه کارمانیا در بم از اواخر سال جاری یا فروردین ۱۴۰۰ آغاز میشود و عرضه این خودرو به بازار از تیر سال بعد آغاز میشود.
در کنفرانس خبری معرفی این خودرو که با حضور محسن برارزوان مدیر عامل کارمانیا به عنوان شرکت تولید کننده این خودرو در ایران و مسئولان ارشد آن انجام شد"کارمانیا eK۱ " به عنوان اولین خودروی برقی بازار ایران معرفی شد. خودروی "کارمانیا eK۱ " در واقع همان همان "سودا SA۰۱ " است نمونه که طی قرارداد میان کمپانی چینی و کارمانیا، پا به خط تولید این خودروساز ایرانی گذاشته است.
محسن برارزوان مدیر عامل کارمانیا در مورد مشخصات این خودرو گفت: تولید SA۰۱ در این شرکت با انتقال دانش از شرکت چینی صورت میگیرد؛ ضمن اینکه در حال مذاکره با شرکت چینی برای بازخرید باتریهای مصرف شده پس از پایان عمر ۱۰ ساله هستیم.
وی با بیان اینکه این شرکت پیشگام عرضه خودروهای الکتریکی و پاک به ایران بوده خاطر نشان کرد: تصمیم به عرضه خودروی "کارمانیا eK۱ " به عنوان یک خودروی برقی با توجه به آلودگیهای شدید کلانشهرها طی سالهای جاری گرفته شده است.برارزوان با بیان اینکه شرکت کارمانیا صرفا قصد عرضه خودروهای الکتریکی را ندارد ادامه داد: در راستای تولید خودروهای بنزینی نیز و مذاکره با دو برند چینی در حال انجام است و برنامه داریم تا در کنار سودا، محصولات بنزینی را با نشانهای تجاری دیگر به ایران بیاوریم.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر زمان فروش و عرضه این خودرو گفت: با ارسال اولین پکیجهای "کارمانیا eK۱ " به ایران در اواخر سال جاری، تولید این سدان الکتریکی در کارخانه کارمانیا در بم از اواخر سال جاری یا فروردین ۱۴۰۰ آغاز میشود و عرضه این خودرو به بازار از تیر سال بعد آغاز میشود.
وی افزود تحویل این خودرو در ابتدا به مشتریان بی وای دی بوده که اولیت تحویل هم بر اساس زمان ثبت نام و تحویل است؛ و پس از اتمام تعهدات معوقه، فروش آزاد کارمانیا SA۰۱ نیز آغاز خواهد شد. وی افزود در سال ۱۴۰۰ تیراژ تولید این خودروی الکتریکی چیزی در حدود ۱۰۰۰ دستگاه در سال است؛ ولی تیراژ آن از سالهای آتی افزایش خواهد یافت.
به گفته مدیر عامل کارمانیا این شرکت با سودا توافق کرده که کل بازار خاورمیانه را پوشش دهد و سودا SA۰۱ از ایران و به وسیله کارمانیا به تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه صادر میشود که همین موجب ارز آوری برای کشور میشود.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه چگونگی ایجاد زیر ساختها برای ایستگاههای شارژ این خودرو در کشور گفت: در حال مذاکره با دو شرکت دانش بنیان برای ایجاد ایستگاه شارژ در کشور هستیم؛ که در فاز اول و تا پیش از عرضه "کارمانیا eK۱ " ایستگاههای شارژی در تهران و برخی کلانشهرها نصب میشود و در فاز دوم اقدام به نصب ایستگاههای شارژی با فاصله مناسب و مسیرهای منتهی با استانهای شمالی و جنوبی که بیشترین تردد مسافران نیز در آنجاست، خواهد شد.
وی در مورد قیمت این خودرو نیز گفت: با توجه با نوسان قیمت ارز هنوز قیمت این خودرو مشخص نشده است که این موضوع نیز در هنگام فروش به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
مشخصات خودرو:
مطابق اعلام مدیران شرکت کارمانیا خودرو eK۱ با هر بار شارژ امکان تردد حدود ۳۷۰ کیلومتر را دارا است.
"کارمانیا eK۱ "وزنی حدود ۱۳۹۰ کیلوگرم را دارد و در حالت شارژ سریع، ظرفیت باتری هایش از ۱۰ تا ۸۰ درصد طی کمتر از ۴۰ دقیقه تکمیل میشود. همچنین با شارژر خانگی تک فاز SA۰۱ به حدود ۶ ساعت برای تکمیل ظرفیت باتریها نیاز دارد.
با توجه به اینکه این خودرو در بازده خودروهای اقتصادی قرار درد لذا از آپشنهای گوناگون در آن خبری نیست و، اما امکانات پایه در آن دیده میشود.
از امکانات مهم این خودرو در بخش رفاهی و کاربری میتوان به سیستم فرمان برقی، راهیاب GPS، سنسور پارک عقب، فرمان چند منظوره، سیستم سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر لمسی LCD با پشتیبانی از اتصال بلوتوث و USB، امکان شارژ تلفن همراه با قابلیت شارژ سریع، قفل شدن خودکار درب خودرو در سرعت بالای ۱۵ کیلومتر، دوربین دید عقب، چراغهای مخصوص روز، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی و آینههای الکتروکرومیک اشاره کرد.
کارمانیا اعلام کرده که گارانتی کلی ۱۵۰ هزار کیلومتر یا ۵ سال را برای eK۱ درنظر گرفته و پیشرانه الکتریکی و مدار کنترل را ۸ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی کرده است. از سویی باتریهای خودرو گارانتی ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر را دارد.