کشف گونه‌ای ۲۴ هزار ساله در سیبری

کشف گونه‌ای ۲۴ هزار ساله در سیبری

این موجود بعد از باز شدن یخ‌ها توانست (به طور غیرجنسی) تولیدمثل کند که بعد از گذراندن هزاران سال درحالت موسوم به کرایتوبیوسیس بود.

کد خبر : ۹۴۶۶۵
بازدید : ۲۹۲۳

 گونه‌ ۲۴ هزار ساله

براساس یک مطالعه تازه یک ارگانیسم چند سلولی بعد از یک دوره انجماد ۲۴ هزار ساله در سیبری بار دیگر فعال شده است. دانشمندان این گونه به نام "رُتیفر بدلوید" را از رودی به نام آلایزا در قطب شمال روسیه خارج کردند.

این موجود بعد از باز شدن یخ‌ها توانست (به طور غیرجنسی) تولیدمثل کند که بعد از گذراندن هزاران سال درحالت موسوم به کرایتوبیوسیس بود.

تحقیقات قبلی دوره بقای این گونه در شرایط یخ زده را ده سال رقم می‌زد. اما مطالعه تازه که روز دوشنبه در نشریه "کارنت بیولوژی" چاپ شد حاکیست که این موجودات می‌توانند برای مدت‌های خیلی طولانی‌تر دوام آورند.

استاس مالاوین از موسسه "مسائل شیمی فیزیک و زیست شناسی در علم خاک" به خبرگزاری "پی اِی" (پرس آسوسِیشِن) گفت: "نتیجه گیری ما این است که یک ارگانیسم چندسلولی می‌تواند منجمد و برای هزاران سال ذخیره و بعد بار دیگر احیا شود. این رویای خیلی از نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی است. "

او گفت تحقیقات بیشتری لازم است تا معلوم شود این موجود چگونه توانایی چنین بازگشتی را دارد. دانشمندان در این مطالعه ده‌ها گونه را در آزمایشگاه منجمد و بعد از حالت انجماد خارج کردند تا این فرآیند را بررسی کنند.

تاریخ گذاری با روش رادیوکربن، قدمت این گونه را میان ۲۳۹۶۰ تا ۲۴۴۸۵ سال رقم می‌زند. رُتیفر‌های بدِلوید طبقه‌ای از رُتیفر‌ها (چرخان تباران) هستند که در محیط‌های آب شیرین اطراف جهان زیست می‌کنند.

این موجودات به استقامت در برابر شرایط خیلی سخت معروف هستند و گفته می‌شود که یکی از مقاوم‌ترین گونه‌ها در برابر تشعشعات رادیواکتیو هستند و همچنین در محیط‌های کم اکسیژن، محیط‌های به شدت اسیدی، سال‌ها کم آبی یا در برابر گرسنگی تاب می‌آورند.

همچنین گزارش‌هایی از احیای سایر ارگانیسم‌های چندسلولی بعد از هزاران سال وجود دارد، از جمله کرم‌های نِماتود و برخی گیاهان و خزه ها.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید