اشتباهی در نظریه تکامل

اشتباهی در نظریه تکامل

تکامل اصلا این شکلی نیست. ما به فراخور محیطی که زندگی می‌کنیم تکامل پیدا می‌کنیم. احتمال دارد که در آینده به شکلی کاملاً متفاوت تکامل پیدا کنیم یا برگردیم به وضعیتی که در آن چهاردست‌وپا راه می‌رفتیم. تکامل این شکلی کار می‌کند. این ایده که تکامل به معنیِ پیشرفت است، غلط است.

کد خبر : ۹۵۱۴۶
بازدید : ۴۷۹۳۸
نمودار مشهوری که ایده صعود انسان را نمایش می‌دهد «اشتباه» است
فرادید | یک نمودار تکاملی هست که ما با آن آشنایی داریم - از یک میمون شروع می‌شود و به تدریج به یک انسان راست‌قامت می‌رسد.

به گزارش فرادید، اما برطبق گفته‌های یک کارشناس، تصویر معروف از تاریخ انسان باید «از تمام پرونده‌های موجود حذف شود.»

دکتر آدام رادرفورد، متخصص ژنتیک در دانشگاه کالج لندن، می‌گوید این نمودار «غلط‌ترین چیز‌ها درباره تکامل» را نشان می‌دهد و استدلال می‌کند که این نمودار باید از کتاب‌های زیست‌شناسی حذف شود.

او می‌گوید تصویری که «صفی از مردان را نشان می‌دهد که با یک میمون آغاز می‌شود و به‌تدریج قامتش راست‌تر می‌شود تا به یک مرد سفید‌پوستِ ریش‌دار می‌رسد» برای فهم علم تکامل بسیار خسارت‌بار است.

او می‌افزاید: «این تصویر تلویحاً می‌گوید که کمال و هوش مسیری مستقیم و یک‌سویه است. این تصویر از یک کتاب درسیِ متعلق به سال ۱۹۶۵ استخراخ شده و یکی از آرزوهایم این است که این تصویر از همه جا حذف شود.»
نمودار مشهوری که ایده صعود انسان را نمایش می‌دهد «اشتباه» است

نمودار اصلی، با عنوانِ «جاده‌ای به سوی انسان خردمند»، از پلیوپیتکوس آغاز می‌شود. پلیوپیتکوس یا میمونِ پلیوسن جد ۲۲‌میلیون‌ساله تیره میمون‌های درازدست است. این نمودار شامل تصاویری از ۱۴‌نخستی دیگر است و در نهایت به «انسان مدرن» ختم می‌شود. یک نسخه ساده‌شده از این نمودار نیز هست که به‌طور گسترده‌ای انتشار یافته است.

دکتر رادرفورد می‌گوید این تصویر «به این ایده اشاره می‌کند که تکامل سمت‌وسو دارد... این تصویر می‌گوید که اجداد میمون‌شکلی هستند و شروع می‌کنند به راست راه رفتن و در نهایت به یکی از ما تبدیل می‌شوند و این‌ها همه در مسیری بسیار تمیز و مرتب طی می‌شود.»

«اما تکامل اصلا این شکلی نیست. ما به فراخور محیطی که زندگی می‌کنیم تکامل پیدا می‌کنیم. احتمال دارد که در آینده به شکلی کاملاً متفاوت تکامل پیدا کنیم یا برگردیم به وضعیتی که در آن چهاردست‌وپا راه می‌رفتیم. تکامل این شکلی کار می‌کند. این ایده که تکامل به معنیِ «پیشرفت» است، غلط است.»

او می‌گوید همه ارگانیسم‌ها - از انسان‌های دشت آفریقا گرفته تا حشرات کوچک - خودشان را با محیط زندگی‌شان تطبیق داده‌اند.

او می‌افزاید: «اینکه ما خودمان را قله تکامل می‌دانیم، یک ایده بسیار انسانی و متکبرانه است.»

دکتر رادرفورد می‌گوید اینکه این نمودار همچنان به شکل گسترده‌ای در سراسر جهان در حال گردش است «بزرگترین جرم در دنیا نیست، اما بسیار منحرف‌کننده است.»

او می‌افزاید: «این نمودار می‌گوید که ما مسیر تکامل را می‌دانیم. [درحالیکه]به غیر از آنکه می‌دانیم نئاندرتال‌ها اجدادمان بودند، واقعاً چیز زیادی درباره اجدادمان نمی‌دانیم.»

«ما چندین تئوری و چندین گونه از انسان‌های قدیمی‌تر داریم، اما نمی‌توانیم بین آن‌ها و خودمان ارتباط برقرار کنیم. این تصویر می‌گوید «این تنها مسیر است» و حتی برای آن‌ها نام هم گذاشته است. اما من فکر می‌کنیم یکی از مهمترین مسائل در علم آن است که به مردم آنچه را که نمی‌دانند را بیاموزیم، به جای آنکه به آن‌ها درباره چیز‌هایی که می‌دانیم، بگوییم.»

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • زهرا ارسالی در

    سلام ، برای فهم بهتر نظریه تکامل ، بهترین کتاب در این زمینه وهم الالحاد نوشته سید احمدالحسن می باشد ، او به همه سوالات دراین زمینه پاسخ کافی ومجزی داده است

  • نازنین ارسالی در

    همین که حضرت آدم و حوا رو بشناسیم و بدونیم که خدا همه چیز رو از اول به اونا آموخت برای نظریه تکامل کافیه

    • یاس ارسالی در

      دقیقا گل گفتی

  • رضا ارسالی در

    نظریه تکامل صد در صد غلط پوچ و بی پایه و بنیانه هم دین هم دنیا نظریه تکامل رو رد میکنه

    • یار ارسالی در

      اشتباهی منفی دادم.

  • ناشناس ارسالی در

    تطور انواع داروین یه توهم احمقانه ذهن بیمار داروین و کفار خداستیز پس از وی بوده برای اینکه از زیر بار مخلوق بودن در بروند
    اونا اگه خودشون رو از نسل میمون و یه حیوون می دونند، ما خودمون را از نسل حضرت آدم ، جانشی خدا بر روی زمین و مسجود ملائکه میدانیم

    • مستر مرارت ارسالی در

      آقای محترم، برو زندگی داروین رو بخون، از اعتقاداتش باخبر شو، از فرایند تحقیق و بررسی چنین ظریه ای آگاه شو، بعد بیا نظر بده.
      لطفا کیلویی زندگی نکنید و حرف نزدید که دنیا کیلویی ساخته نشده. اوکی؟
      دستت درد نکنه!

    • علی ارسالی در

      خیلی کهنه فکری

    • ناشناس ارسالی در

      به والله با این بینش شک ندارم که تو و امثال تو بزرگترین ضربه ها را هم به دین واقعی میزنید الان که چین رو دوستمون کردید لااقل برو اونجا کمی کسب علم کن

  • ناشناس ارسالی در

    اشاره جالبی است. اما باید گفت نظریه تکامل هم اساسا یک دیدگاه حقیرپندارانه و تواما متکبرانه از خلقت انسان است. حقیر از آن بابت که انسان را صرفا در بعد جسمانی و حیوانی خلاصه می کند و تفاوتی که فیلسوفان قرن هاست با اسامی مختلفی مانند حیوان ناطق و .. که در اصل اشاره به روح والای انسان دارد را در حد تکامل جسمانی پایین می آورد. و متکبرانه از آن جهت که واضع این نظریه پس از اعتراف به حیوان بودن انسان، مجبور است با غایت انگاری محتوای جسمانی انسان فعلی برای خلقت و تکامل، این حقارت را با تکبر جایگزین کند.

    بله اگر خدا و بعد معنوی انسان را از او بگیریم، یک حیوان متکبر بیشتر از او نخواهد ماند. مانند دیدگاه برخی دانشمندنمایان غربی در علوم انسانی.

    • مستر مرارت ارسالی در

      آقایون برید درباره این نظریه مطالعه کنید بابا. اساسا کلمه «تکامل» ترجمه ای ست گمراه کننده از واژه Evolution . نزدیک یه 100 ساله سر این نظریه بحثه توی ایران، در حالی که از ابتدا ترجمه ای غلط این نظریه رو متصل کرده به بحث های معاد و تکامل روحی انسان و فلان. در حالی که در عربی واژه ای رسا براش گذاشتن: تطور. به معنی دگرگونیه. نه طی کردن یک خط از حضیض تا به عرش.
      برید بخونید بابا در این مورد...

    • ناشناس ارسالی در

      باباجان تندنرو معنئیت این نیست که بری یه گوشه بشینی وفقط گریه کنی اگر نظریه ای رو ردمیکنی مستدل رد کن اینکه فحش بدی نشد نظریه دادن

  • علی ارسالی در

    حرفش از جهاتی درست و از جهاتی اشتباه هست بعله تکامل بستگی ب انتخاب طبیعی و جایی ک زندگی میکنیم داره و اگه اتفاقاتی بیفته ک انسان مجبور باشه تو جنگل زندگی کنه تکامل ب سمتی می‌ره ک تطابق بیشتری با جنگل داشته باشیم و شاید ب دوره چهار دست و پاها برگردیم ولی همین هم باعث پیشرفت هست چون پیشرفت رو توی محیط می سنجیم

  • سخن نیکو رو از هر کسی قبول کن ارسالی در

    یه نکته ریز کنکوری اینجا هست ؛ اولا که چیزی که اینجا نوشته شده عقلانی تر هست نسبت به آنچه داروین گفته دوم و مهمتر اینکه این پروسه به هیچ وجه تکامل نام نمی‌گیرد چون تکامل یعنی یک نوع بخصوصی در مدت زمان زیادی تغییر کند در حالیکه هیچ گونه تغییری بوجود نمی‌آید بلکه نوعی که سازگاری دارند می‌مانند و نوعی که سازگاری ندارند از بین می‌روند و موجودات قابلیت اینکه در خودشون سازگاری نسبت به محیط بوجود بیارن (یعنی اندامهاشون رو با توجه به شرایط تغییر بدن) ندارن!
    لطفا با دقت بخونید و چند بار بهش دقت کنید .

    • محمد ارسالی در

      شما مطالعه کنید و ببینید افرادی همین الان دارن در روی این کره خاکی زندکی میکنن که انسان هستند ولی برای اینکه غذاشون رو از دریا بدست میارن بدنشون تونسته تا 15 الی 18 دقیقه بدون تنفس در زیر آب بمونه و شکار کنن و این یعنی همون تکامل و یا به قول شما سازگاری و به نظر من سازگاری همون تکامل و تغییر وضعیت بدن انسان از نحموی به نحو دیگر جهت زنگی با اکانات موجود هست

    • ایران ارسالی در

      آفرین... درک بسیار خوب از انتخاب طبیعی... البته تاثیر شرایط محیطی بر ژنها و تغیرات موجودات رو هم اندکی پذیرا باشید

  • علم ارسالی در

    تکامل یعنی تغییر تدریجی و تطابق با محیط و شرایط آن در ظرف زمان جهت بقا و تولید مثل. که این خود یک نظم هوشمندانه است که خداوند از اول در وجود نخستین مخلوق یا مخلوقات نهادینه کرده .

  • ناشناس ارسالی در

    او در این اظهار نظر تنها است. کسی با او موافق نیست.

  • ناشناس ارسالی در

    این تصویر اشتباع برداشت از نظریه تکامل هست الکی نگین اشتباهه

  • Mm ارسالی در

    سلام آنهايي كه فرضيه تكامل را درست مي دانند آيا فسيل انسان هاي پس از ميمون را دارند؟!و پيدا كرده اند

    • ناشناس ارسالی در

      يه كوچولو جستوجو كني راحت پيدا ميكني

  • ناشناس ارسالی در

    بنده نظریه تطور یا تکامل مشهور را قبول دارم ولی برایش یک ویرایش اساسی در کارهای پژوهشی ام تعریف کرده ام.
    این اصلاح یا ویرایش برخی کاستی های نظریه را پاسخ می دهد.
    با نظر نویسنده کاملا موافقم

  • بهزاد ارسالی در

    البته برخلاف تیتر انتخابی ایشان هیچ گونه ردیه بر نظریه فرگشت و انتخاب طبیعی داروین نگفته بلکه نحوه بیان و تکامل خواندن آنرا نادرست و اشرف مخلوقات بودن انسان را اشتباه و نتیجه خود برتر بینی گونه امروزی انسان دانسته و در واقع اصلاحیه‌ای بر نظریه و در راستای تایید آن عنوان نموده

  • ناشناس ارسالی در

    «اما تکامل اصلا این شکلی نیست. ما به فراخور محیطی که زندگی می‌کنیم تکامل پیدا می‌کنیم. احتمال دارد که در آینده به شکلی کاملاً متفاوت تکامل پیدا کنیم یا برگردیم به وضعیتی که در آن چهاردست‌وپا راه می‌رفتیم. تکامل این شکلی کار می‌کند. این ایده که تکامل به معنیِ «پیشرفت» است، غلط است.»
    اگه يه عده اي اگه اين رو ميفهميدن

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید