واکنش‌ها به جایزه بزرگ اصغر فرهادی در کن

واکنش‌ها به جایزه بزرگ اصغر فرهادی در کن

دریافت جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن برای فیلم قهرمان، نهمین اثر اصغر فرهادی با واکنش اهالی سینما، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. در این میان اهالی سینما با پیام‌هایی اصغر فرهادی را تحسین کردند. البته مهم‌ترین واکنش‌ها به نوید محمدزاده، محسن تنابنده، پرویز پرستویی، هومن سیدی، بهرام رادان، رامبد جوان، طناز طباطبایی و محمد مهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تعلق داشت..

کد خبر : ۹۶۱۰۷
بازدید : ۲۶۱۶
فرادید | اصغر فرهادی با فیلم تازه اش «قهرمان»، جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. اتفاقی که هر چند بار‌ها برای فرهادی رخ داده، اما سومین جایزه او از جشنواره کن بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به گزارش فرادید؛ اختتامیه هفتاد وچهارمین دوره جشنواره فیلم کن که شب گذشته به پایان رسید، در نهایت جایزه بزرگ خود را به صورت مشترک به اصغر فرهادی و جوهو کوزمنن، کارگردان فنلاندی داد.

البته این اولین بار نیست که فرهادی از جشنواره کن جایزه می‌گیرد. او پیش از این جایزه بهترین فیلمنامه کن را برای فیلم فروشنده و جایزه کلیسای جهانی را برای فیلم گذشته دریافت کرده است.

علاوه بر این، ۸ فیلم از مجموع ۹ فیلم فرهادی برای او ۱۰۹ جایزه از ۵۷ جشنواره داخلی و خارجی به ارمغان آورده است.

اما از میان این فیلم ها، جدایی نادر از سیمین با ۵۲ جایزه، درباره الی با ۲۰ جایزه و فروشنده ۱۷ جایزه پر افتخارترین فیلم‌های اصغر فرهادی در مجامع بین المللی به شمار می‌روند.

با این حال، قهرمان نهمین اثر سینمایی او، نخستین حضور در مجامع سینمایی بین المللی را تجربه می‌کند و منتقدان پیش بینی می‌کنند که فیلم تازه اصغر فرهادی توجه دیگر مجامع را هم به خود جلب کند.
واکنش‌ها به جایزه بزرگ اصغر فرهادی در کن

بازتاب جایزه بزرگ فرهادی در کن!

دریافت جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن برای فیلم قهرمان، نهمین اثر اصغر فرهادی با واکنش‌ اهالی سینما، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.
در این میان اهالی سینما با پیام‌هایی اصغر فرهادی را تحسین کردند. البته مهم‌ترین واکنش ها به نوید محمدزاده، محسن تنابنده، پرویز پرستویی، هومن سیدی، بهرام رادان، رامبد جوان، طناز طباطبایی و محمد مهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تعلق داشت.

علاوه بر این، سفارت فرانسه در تهران نیز در توییتی دریافت جایزه بزرگ هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن را به دست اندرکاران فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی تبریک گفته است.

در این میان، اما فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان و بخشی از فعالان رسانه‌ای مدعی اند که اهدای جایزه کن به فرهادی به خاطر محتوا یا تکنیک فیلم هایش در جشنواره‌های غربی نیست، بلکه به خاطر اظهارات سیاسی او است.

اما در عین حال بخش دیگری از اهالی مطبوعات و کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که اصغر فرهادی باید در سخنرانی اش پس از دریافت جایزه، از چالش‌های محیط زیستی و اجتماعی در بستر ایران سخن می‌گفت. آن‌ها می‌گویند که فرهادی در چنین شرایطی می‌توانست جایزه بزرگ را از دست مردم بگیرد.

در مقابل نیز برخی فعالان رسانه‌های می‌گویند که اصغر فرهادی، یک هنرمند است و نباید به اندازه یک فعال سیاسی از او انتظار داشت. این دسته معتقدند که باید با تمام اختلاف‌ها از افتخار آفرینی فرهادی در جشنواره کن استقبال کرد.
واکنش‌ها به جایزه بزرگ اصغر فرهادی در کن

قهرمان سومین اسکار را برای فرهادی به ارمغان می‌آورد؟

هر چند فعلا زود است که درباره احتمال اسکاری شدن فیلم قهرمان صحبت کرد، اما معمولا منتقدان پیش بینی می‌کنند که برندگان جوایز معتبری همچون برلین و کن بیشترین شانس را در جوایز اسکار داشته باشند.

پیش از این اصغر فرهادی برای فیلم فروشنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را برده بود. پس از آن نیز توانست جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را در یافت کند.

قهرمان تاکنون نگاه بخشی از منتقدان برجسته حوزه سینما و مخاطبان را به خود جلب کرده است. چنانچه پس از نمایش قهرمان، بخشی از منتقدان به تحسین نهمین اثر فرهادی پرداختند.

از طرفی این فیلم در IMDB تعداد ۹۵۶ نظر دریافت کرده و در مجموع امتیاز ۹.۱ از ۱۰ را دریافت کرده است. امتیازی که هر چند نمی‌تواند معیار انتخاب اسکار باشد، اما نشانه‌ای از استقبال مخاطبان به قهرمان است.

با این حال، قهرمان در رقابت‌های اسکار تنها نیست و علاوه بر رقابیش در کن، احتمالا در ماه‌های باقیمانده رقبای بیشتری هم پیدا می‌کند.

البته نباید این را هم نباید فراموش کرد که معرفی نماینده اسکار از سوی کشور‌های تعیین می‌شود و باید دید که آیا ایران، همچون دوره‌های قبل آثار فرهادی را به اسکار می‌فرستد، یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید