چرا پروانه‌ها، فرزندان خود را می‌خورند؟

چرا پروانه‌ها، فرزندان خود را می‌خورند؟

پروانه‌های استبرق از نظر زیبایی زیبا هستند، اما از نظر طبیعت خبیث هستند و بچه‌های تازه متولد شده‌ی خود را می‌خورند. آن‌ها اساساً فرزند خود را شکنجه می‌کنند و می‌کشند، زیرا پروانه‌ فرزند مواد شیمیایی مورد نیاز بزرگسالان را برای پرورش جمع آوری کرده است.

کد خبر : ۹۸۶۶۶
بازدید : ۳۵۱۲۲
فرادید | حیوانات معمولاً از گونه‌های خود بسیار محافظت می‌کنند. با این حال، همنوع خواری در طبیعت یک رفتار غیر معمول نیست. به عنوان مثال، دانشمندان مشاهده کرده اند که پروانه‌های استبرق گاهی از شفیره زنده تغذیه می‌کنند. به عبارت دیگر، این پروانه‌ها بچه‌های خود را می‌خورند. اکنون دانشمندان دانشگاه سیدنی فکر می‌کنند می‌دانند چرا این اتفاق می‌افتد.

به گزارش فرادید؛ معمولاً ما پروانه‌ها را به عنوان موجوداتی زیبا می‌شناسیم که هیچ آسیبی نمی‌توانند بزنند، اما طبیعت، دنیایی وحشی است و پروانه‌ها نیز مانند بقیه جانداران هستند. به عنوان مثال، پروانه‌های استبرق گاهی اوقات بچه‌های خود را می‌خورند. آن‌ها کرم‌های زنده یا مرده‌ی همنوع خود را و اذیت کرده و سپس می‌خورند. اما مانند همیشه در طبیعت، دلیلی برای چنین رفتار‌های عجیب و غریب وجود دارد و در این مورد، دلیل اصلی جفتگیری است.

پروانه‌های استبرق از نظر زیبایی زیبا هستند، اما از نظر طبیعت خبیث هستند و بچه‌های تازه متولد شده‌ی خود را می‌خورند.
چرا پروانه‌ها، فرزندان خود را می‌خورند؟
محققان دریافتند که پروانه‌های استبرق از کرم‌ها تغذیه می‌کنند تا میزان فرومون‌های جفت گیری خود را افزایش دهند. کرم‌ها برخی از گیاهان سمی را می‌خورند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد مواد شیمیایی را به دلایل دفاع شخصی جمع آوری کنند.
به عبارت دیگر، آن‌ها سعی می‌کنند خود را سمی و خطرآفرین کنند تا شکارچیان، مانند پرندگان و حشرات، مایل به لمس آن‌ها نباشند. با این حال، این مجموعه شیمیایی به هیچ وجه مانع پروانه‌های استبرق بالغ نمی‌شود. در حقیقت، پروانه‌های نر از این مواد شیمیایی استفاده می‌کنند، زیرا به آن‌ها در تولید فرمون‌های جفت گیری کمک می‌کند. این فرمون‌ها در دنیای پروانه‌ها در هنگام جفتگیری از طرف پروانه نر به پروانه ماده هدیه داده می‌شود و بنابراین در دنیای پروانه‌های استبرق بسیار مهم هستند.

پروانه‌های استبرق نر می‌توانند این مواد شیمیایی را از طبیعت تهیه کنند - آن‌ها بیشتر آن را از منابع گیاهی جمع آوری می‌کنند. با این حال، در مکان‌های خاصی، مانند اندونزی، پروانه‌ها نیز از بچه‌های جوان خود تغذیه می‌کنند و روند نحوه انجام این کار بسیار جذاب است.
چرا پروانه‌ها، فرزندان خود را می‌خورند؟
پروانه‌ها معمولاً سطح گیاه را برای استخراج مواد شیمیایی خراش می‌دهند؛ بنابراین آن‌ها این کار را با از طریق کرم‌ها نیز به ثمر می‌رسانند. آن‌ها اساساً فرزند خود را شکنجه می‌کنند و می‌کشند، زیرا پروانه‌ی فرزند مواد شیمیایی مورد نیاز بزرگسالان را برای پرورش جمع آوری کرده است. این رفتار غیرمعمول برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ مشاهده شد و احتمالاً چندان رایج نیست. اما باز هم بسیار عجیب است.

یای کای (کای) چای، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «این رفتار به خوبی در شیوه‌های سنتی شکارچی، انگلی یا متقابل جور در نمی‌آید و بنابراین یک چالش جدید برای نظریه تکاملی ایجاد می‌کند. ما آن را kleptopharmacophagy یا سرقت شیمیایی برای مصرف نامگذاری کرده‌ایم.»

این با ایده شما در مورد زیبایی پروانه‌ها مطابقت ندارد، اینطور است؟ اما این فقط طبیعت است شما حتی نباید آنقدر شگفت زده شوید، زیرا بسیاری از حیوانات، از جمله پستانداران، گاهی فرزندان خود را می‌کشند. گاهی اوقات اعضای خردسال برای جلوگیری از شکارچیان قربانی می‌شوند و گاهی اوقات آن‌ها را به سادگی می‌خورند تا شانس حیوان برای جفت گیری افزایش یابد.

منبع: Technology.org
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید