آواز خوش خودروهای وارداتی؛ به کام اقشار مرفه!

آواز خوش خودروهای وارداتی؛ به کام اقشار مرفه!

بررسی‌ها نشان می‌دهد یک خودروی کارکرده قابل قبول مثل کیا سراتو مدل ۲۰۱۷ در بازار‌های جهانی ۷ هزار و ۳۰۰ دلار است. خودرو‌های دیگر همچون تویوتا، مزدا، آئودی، بی ام و نیز با مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در بازار‌های جهانی حدود ۷ هزار دلار است.

کد خبر : ۱۲۱۵۶۲
بازدید : ۱۰۲۸۲

مصوبه اخیر کمیسیون صنایع مجلس خوش بینی‌هایی در مردم خصوصا اقشار کم درآمدی که گرانی خودرو دست آن‌ها را از خرید این کالا کوتاه کرده، به وجود آورده است. از کلیات مصوبه مذکور این گونه استنباط می‌شود که قرار است خودرو‌های کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال مجوز واردات به کشور را دریافت کنند و دریچه واردات هم با مجوز دادن به خودرو‌های موجود در مناطق آزاد باز شود.

با توجه به این که قیمت چنین خودرو‌هایی در بازار جهانی بسیار پایین‌تر از خودروی صفرکیلومتر - گاه تا یک پنجم قیمت خودروی صفرکیلومتر یا حتی کمتر - است تصور اولیه‌ای به وجود آمده که قرار است خودرو‌های باکیفیتی از برند‌های مشهوری مثل بنز و بی ام و و تویوتا که دست دوم، اما اصطلاحا تمیز هستند و کارکرد پایینی دارند با قیمتی قابل پرداخت برای اقشار کم درآمد و قشر متوسط - به عنوان مثال محدوده قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون که البته همین قیمت هم برای کم درآمد‌ها بسیار گران محسوب می‌شود - به آن‌ها عرضه شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین تصوری با واقعیت همخوانی ندارد و آنچه از این مصوبه به گوش می‌رسد آوازی است که فقط از دور خوش است.

دلار ۴۵ هزار تومانی و قیمت تمام شده بالای خودروی وارداتی کارکرده

اولین مساله در واردات خودرو‌های کارکرده آنجا رخ می‌نماید که قیمت خودروی کارکرده برند و با کیفیت را با نرخ دلار کنونی در سایت‌های فروش این خودرو‌ها مشاهده کنیم.

با دلار ۴۵ هزار تومانی این خودرو‌ها به صورت خام و بدون هیچ تعرفه‌ای حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. اگر تعرفه واردات بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰ یعنی ۲۰ درصد تعیین شود ۶۰ میلیون نیز به این قیمت افزوده می‌شود. هزینه‌های جانبی مثل حمل‌ونقل و شماره‌گذاری نیز در کمترین میزان آن ۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ بنابراین قیمت این خودروی وارداتی در کف قیمتی خود کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

رویکرد درآمدی دولت به واردات خودرو

این نکته را نباید از نظر دور داشت که دولت در شرایطی قرار دارد که واردات کالا‌هایی مثل خودرو را به عنوان منبع درآمد می‌بیند و هیچ بعید نیست که تعرفه واردات خودرو‌های دست دوم بیش از ۲۰ درصد در نظر گرفته شود تا از این محل دولت به درآمدی برسد و آن را به زخم کسری بودجه خود بزند. به عبارت دیگر وقتی قرار است چند میلیارد دلار صرف واردات خودروی دست دوم شود، این ارز باید با سود مناسب به خزانه دولت بازگردد.

خودروی وارداتی دست دوم به کام اقشار مرفه

پرسش اینجاست که چگونه اقشار کم درآمد و حقوق بگیری که درآمد سالانه آن‌ها با فرض حقوق ۱۰ میلیون تومانی ماهانه -که چنین درآمدی برای بسیاری از این اقشار محقق نمی‌شود- حدود ۱۲۰ میلیون تومان و مخارج آن‌ها در سال حداقل ۶۰ درصد بیش از این درآمد است و پس اندازی نمی‌توانند داشته باشند، خودروی ۴۰۰ میلیونی وارداتی کارکرده بخرند؛ این سوالی است که برای آن پاسخی وجود ندارد. با این قیمت تمام شده به نظر می‌رسد این خودرو‌ها بیشتر به نفع همان اقشاری می‌خورد که اکنون قدرت خرید خودرو‌هایی مثل پرشیا و پژو ۲۰۷ را دارند که این اقشار هم درصد بسیار کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. با این اوصاف مصوبه مذکور نهایتا بازار خودرو را برای اقشار مرفه و نسبتا مرفه را متنوع خواهد کرد.

تعطیل شدن بازار خودرو‌های ایرانی با واردات خودروی دست دوم

مساله دیگری که لازم است به آن اشاره شود این که در طرح اولیه واردات خودرو نیز چنین پیشنهادی توسط کمیسیون مربوطه مطرح شده بود، اما در آخرین پیش‌نویس حتی قبل از اعمال نظر شورای نگهبان، بند مربوط به واردات خودرو‌های دست‌دوم از طرح مذکور حذف شد. در تحلیل علت حذف این بند گفته شد که لابی خودروسازان مانع قانونی شدن واردات خودرو‌های دست دوم به کشور بوده است. واقعیت این است که اگر خودرو‌های دست دوم با قیمت‌هایی که پیش از این محاسبه شد به کشور وارد شود رقیبی جدی برای تولیدات و محصولات دو غول خودروسازی کشور خواهند بود.

در حال حاضر خودرویی همچون دنا که ایران خودرو حساب ویژه‌ای روی فروش طولانی مدت انواع آن در بازار داخل کرده و به هر شکل در بازار بی رقیب داخلی این خودرو توسط اقشار بهره‌مند با قیمت حدود ۷۰۰ میلیون به فروش می‌رود. با دلار ۴۵ هزار تومانی قیمت این خودرو حدود ۱۵ هزار دلار است. آیا در صورت واردات خودرو‌های کارکرده از برند‌های مشهور مثل تویوتا، هیوندای، کیا و ... با قیمت ۷ تا ۱۰ هزار دلار، بازاری برای خودرویی مثل دنا با قیمت ۱۵ هزار دلار باقی خواهد ماند؟ پاسخ روشن است بنابراین اگر این مصوبه نهایتا این بار هم به مرحله اجرا نرسد نباید تعجب کرد.

منبع: آرمان امروز

۰
نظرات بینندگان
  • رضایی ارسالی در

    اراجیف های تکراری .. قشر مرفه مال بابای شمارو خورده؟!! در هیج جای دنیا همچین عقده ای نسبت به سرمایه دار وجود نداره جز ایران

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید