ری گردی؛ گردش پرطرفدار نوروزی

ری گردی؛ گردش پرطرفدار نوروزی

شهرری به سبب اماکن تاریخی و مذهبی متعددش یکی از نقاط پرجاذبه گردشگری پایتخت محسوب می‌شود. از آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بی‌بی شهربانو گرفته تا مجموعه تاریخی چشمه‌علی، آتشکده و برج طغرل بهانه‌ای هستند که این منطقه در عید نوروز پذیرای مهمانانی از گوشه و کنار کشور باشد.

کد خبر : ۱۲۸۳۶۷
بازدید : ۴۱۳۲

در این روزهای عید که با ماه مبارک رمضان همزمان شده، ری‌گردی به عنوان یکی از گزینه‌های پرطرفدار در تورهای گردشگری تهران جای دارد و به همین مناسبت، آشنایی با برخی اماکن مهم گردشگری و مذهبی آن خالی از لطف نیست.

آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

آستان حضرت عبدالعظیم(ع) مکانی مطهر در بافت تاریخی شهرری است که روزانه پذیرای صدها زائر از راه‌های دور و نزدیک است و ساخت آن به دوران فتحعلی شاه برمی‌گردد. سردر آجری آستان حضرت عبدالعظیم(ع) مربوط به دوره سلجوقی و صندوق چوبی آن متعلق به قرن هشتم است. آینه‌کاری‌های چشم‌نواز این مکان مذهبی مربوط به دوره ناصرالدین‌شاه است، ایوان وسیع شمالی‌اش در زمان شاه‌طهماسب صفوی ساخته شده و ۲ گلدسته ۲۴متری مربوط به سال ۱۳۷۰ است. این اثر در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ری گردی؛ گردش پرطرفدار نوروزی

آستان مقدس بی‌بی‌شهربانو

بی‌بی‌شهربانو زیارتگاهی است که در شمال شرقی شهرری و در دامنه جنوبی کوه ری قرار گرفته است. طبق باور مردم، مقبره شهربانو، همسر امام سوم شیعیان، حسین بن علی(ع) و مادر امام چهارم شیعیان سجاد(ع) در اینجا قرار دارد. این بنا در دوران ساسانیان ساخته شده. دارای پوشش ضربی سنگ و آجر است و دیوارهای خارجی آن همزمان با بنای سنگی عهد آل بویه و عصر سلجوقیان ساخته شده است.

برج نقاره‌خانه

برج نقاره‌خانه در دامنه جنوبی کوه نقاره‌خانه و شمال امین‌آباد قرار گرفته است. ارتفاع این برج به ۳‌متر می‌رسد. به صورت هشت‌ضلعی از لاشه‌های سنگ و گچ ساخته شده و نمای آن را آجرهای تزیینی و قوس‌های جناغی پوشانده‌اند. این مکان تاریخی متعلق به دوره سلجوقیان، دارای سردابه‌ای است که توسط راهرو بیرونی بنا به زیر برج راه دارد.

ری گردی؛ گردش پرطرفدار نوروزی

برج طغرل

برج طغرل با پیشینه‌ای برابر با ۹ قرن در شرق آرامگاه ابن‌ بابویه و در خیابان ابن بابویه شهرری واقع شده است. این اثر به‌جا مانده از دوره سلجوقیان با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای افراشته ساخته شده و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ری گردی؛ گردش پرطرفدار نوروزی

آتشکده ری(تپه میل)

آتشکده یا تپه میل در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرری بر بلندای تپه‌ای وسیع در روستای قلعه‌نو قرار گرفته است. بیشتر قسمت‌های غربی این اثر که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، از بین رفته اما پایه‌های ۲ ستون آن هنوز پابرجاست. ساختار تپه میل از گل، خشت، لاشه سنگ، آجر و ساروج است و قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. ظاهر این بنای عهد ساسانی از دور به میل‌های قائم شبیه است، ولی این ستون‌های عمودی بقایای بنای قدیمی آتشکده هستند.

ری گردی؛ گردش پرطرفدار نوروزی

بازار تاریخی شهرری

بازار شهرری جنب حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) قرار دارد. تاریخ ساخت آن مربوط به دوره صفویه است. برخی از مغازه‌های این بنای آجری، خشتی و گلی به فروش پوشاک، اقلام مذهبی و انواع آب‌نبات اختصاص دارد و بخش دیگری از بازار به دست رستوران‌دارهای کبابی اداره می‌شود. این بازار قدیمی چند بار مرمت شده، اما هنوز فضای سنتی خود را حفظ کرده و یکی از بازارهای مورد علاقه مردم شهرری و زائران محسوب می شود.

ری گردی؛ گردش پرطرفدار نوروزی

مجموعه تاریخی چشمه‌علی

چشمه‌علی یکی دیگر از نقاط گردشگری است که در شمال شهرری قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن‌بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. پیشینه چشمه‌علی به ۸ هزار سال پیش برمی‌گردد و روایت زیادی درباره‌اش وجود دارد. نخستین نشانه‌های تمدن در چشمه‌علی شامل تپه‌های باستانی، برج و باروهای قدیمی ری و چشمه زیرزمینی است.

تالاب عشق‌آباد

تالاب عشق آباد در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان ری قرار دارد. این تالاب چهارگوش و از نوع فصلی با طول ۷۰۰ متر پناهگاه پرندگان بومی، عبوری و مهاجر است. این مکان یکی از مراکز دیدنی برای پرنده‌نگری در تهران است.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید