کشف گنجینۀ باستانی «مَرمَر» در مدیترانه با یک شیرجۀ تصادفی!

کشف گنجینۀ باستانی «مَرمَر» در مدیترانه با یک شیرجۀ تصادفی!

مردی که در حال شنا کردن در آب‌های نزدیک ساحل «بیت یانای» بود، بعد از یک شیرجۀ تصادفی در عمق چهار متری، محموله‌ای را که ۱۸۰۰ سال پیش در دریا غرق شده بود کشف کرد!

کد خبر : ۱۳۳۴۱۹
بازدید : ۵۷۲۵۷

فرادید| تعداد زیادی مصنوعات مختلف از جنس سنگ مرمر در محل غرق شدن یک کشتی ۱۸۰۰ساله در آب‌های کم‌عمق ساحل بیت یانای در فلسطین کشف شده است. محل این کشتیِ غرق شده تنها ۲۰۰ متر با ساحل فاصله دارد.

به گزارش فرادید؛ حدودا یک ماه قبل یک شناگر به صورت تصادفی موفق به کشف این محمولۀ باستانی شد. گیدون هریس بعد از شیرجه زدن در آب، در عمق ۴ متری به گنجینه‌ای از ستون‌های مرمری مربوط به دورۀ روم باستان برخورد کرد. این قدیمی‌ترین محمولۀ دریایی از نوع خودش است که تا به حال در مدیترانۀ شرقی کشف شده است.

5

احتمالا طوفان‌های زمستانی امسال باعث کنار رفتن ماسه‌هایی شده است که چند قرن روی این محموله را پوشانده بودند.

این محموله بزرگ شامل ۴۴ تُن قطعات مرمری مربوط به ساخت و ساز و معماری است که به احتمال زیاد از ترکیه بارگیری شده بودند و به مقصد جنوب فلسطین در حال حمل بودند.

4

قطعات مرمری یافت شده احتمالا قرار بوده بخشی از یک ساختمان عمومی بسیار مجلل مثل یک تئاتر یا یک معبد باشند. در شهر قیصریه معمولا برای ساخت بناها از مصالح محلی مثل گچ استفاده می‌شد؛ به همین خاطر معلوم است که وارد کردن این سنگ‌ها از یک محل دیگر، با هدف ساخت یک بنای بسیار مهم و خاص صورت گرفته است.

3

در کاوش‌های اولیه، تعدادی سرستون کورینتی و سردرهای حجاری شدۀ زیبا کشف شده‌اند. به علاوه یک ستون حجاری‌شدۀ عظیم با طول تقریبی شش‌متر نیز در این بین یافت شده است.

6

از روی اندازۀ هر کدام از این مصنوعات می‌توان حدس زد که اندازۀ خود کشتی چقدر بزرگ بوده است. این کشتی باری به احتمال زیاد قابلیت حمل ۲۰۰ تن بار را داشته است.

1

باستان‌شناسان امیدوارند بتوانند قطعات چوبی باقی‌مانده از کشتی را هم در کاوش‌های بعدی‌شان کشف کنند. در کاوش‌های اولیه اثری از بقایای خود کشتی دیده نشده است.

۱۳۶
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید