15 حقیقت عجیب و غریب درباره بزها که نمی‌دانید!

 15 حقیقت عجیب و غریب درباره بزها که نمی‌دانید!

بزها می‌توانند در مناطقی که علف‌های کمی هم دارد زنده بمانند بنابراین تنها جایی که آن‌ها نمی توانند زندگی کنند تندراها، بیابان ها و زیستگاه های آبی است.

کد خبر : ۱۳۴۱۵۰
بازدید : ۲۰۳۲

فرادید| بزها مثل توله سگ ها بامزه هستند و اگر یکی از آن ها در نزدیکی شما باشد دلتان می خواهد آنها را بردارید و در آغوش بگیرید. برخی تحقیقات نشان می دهد که آنها حتی ویژگی های شخصیتی مشابه با سگ‌ها دارند.

به گزارش فرادید؛ بزها در هر سنی که باشند با آن چشمان عجیب و غریب و موهای صورتشان چهره‌ای دلنشین دارند. آن‌ها در حدود 10000 سال پیش اهلی شده‌اند و امروزه بیش از 200 نژاد بز اهلی در سراسر جهان یافت می شود. بزها را می توانید در انواع رنگ ها و اندازه ها ببینید.

چه چیز دیگری در مورد این موجودات بامزه می‌دانید؟ در این مطلب سعی کرده ایم شما را با ویژگی‌های کمتر شناخته شده بزها آشنا کنیم :

آنها گاهی مانند سگ‌ها رفتار می‌کنند

در تحقیقی که در Biology Letters منتشر شد، دانشمندان دریافتند که بزها وقتی از انجام کاری ناامید می شوند به چشمان انسان زل می زنند و با این کار از آنها کمک می‌خواهند. برای این مطالعه، یک تیم به بزها آموزش دادند تا برای گرفتن جایزه، درب جعبه را بردارند. بعد از آموزش اما جعبه‌ها را طوری ساختند که درآن از جعبه جدا نشود. آنها عکس العمل بزها را به طور دقیق مشاهده کردند و متوجه شدند آن ها در مواجه با جعبه های بسته به اطرافیان نگاه کردند و از آنها کمک خواستند.

2

 آنها هم ریش و هم غبغب دارند

هم بزهای نر و هم ماده می توانند دسته هایی از مو در زیر چانه خود داشته باشند که ریش نامیده می شود. هر دوی آنها غبغب مودار( واتل) هم دارند - زائده های گوشتی پوشیده از موکه معمولاً در اطراف ناحیه گلو آویزان است. اما گاهی اوقات این زائده گوشتی روی صورت هم دیده و یا از گوش آویزان می شوند. واتل‌ها هیچ کاربردی ندارند والبته  برای بز مضر نیستند. این زائده گوشی گاهی ممکن است روی نرده ها یا به در آغل گیر کنند یا در  بزهای دیگر آن ها را در دعوا بجوند . برای جلوگیری از این نوع صدمات، گاهی اوقات صاحبانشان این زائده های گوشتی را برمی دارند.

بزها عاشق چهره‌های شاد هستند

بزها چهره های شاد را ترجیح می دهند. در آزمایش ساده‌ای که در انجمن سلطنتی علوم منتشر شد، محققان عکس‌هایی را روی دیوار پناهگاه بزها قرار دادند: یکی خوشحال و دیگری عصبانی. بزها از چهره های خشمگین دوری می کردند، در حالی که به چهره های شاد نزدیک می شدند و با مالیدن پوزه خود به آنها در صدد آشنایی با آن‌ها بودند.

محققان از قبل می دانستند که بزها به راحتی زبان بدن انسان را متوجه می‌شوند، اما این آزمایش آن ها را یک قدم جلوتر برد. نویسنده اصلی کریستین ناورث گفت: "در این تحقیق برای اولین بار نشان دادیم که بزها نه تنها بین این عکس‌ها تمایز قائل می‌شوند، بلکه ترجیح می‌دهند با افراد شاد تعامل داشته باشند و ارتباط برقرار کنند."

4

بزها رژیم غذایی مناسب و ساده‌ای دارند

شاید بزی را در کارتون های طنز دیده باشید که قوطی حلبی را می جود ویا شنیده باشید که بزها تقریباً هر چیزی را می خورند اما این نظریه‌ها این درست نیست. درست است که بزها ریزه خوارند اما در انتخاب غذا  هوشمندانه عمل می‌کنند و می توانند مغذی ترین غذاها را در هر کجا که هستند پیدا کنند.

این رژیم غذایی می تواند شامل پوست درخت باشد که سرشار از تانن است. بزها می توانند در مناطقی که علف‌های کمی هم دارد زنده بمانند بنابراین تنها جایی که آن‌ها نمی توانند زندگی کنند تندراها، بیابان ها و زیستگاه های آبی است. حتی برخی از گروه های بزوحشی در هاوایی و جزایر دیگر دیده شده اند و این نشان از سازگاری بالای آن‌ها با محیط دارد.

 بزها خیلی زود اهلی شدند

بزها جزو اولین گونه های دامی بودند که حدود 10000 سال پیش اهلی شدند.به گفته باغ وحش ملی، بقایای بز در سایت‌های باستان‌شناسی در غرب آسیا کشف شده است که قدمت آن به حدود 9000 سال پیش می‌رسد. در مطالعه‌ای که در سال 2000 در مجله Science منتشر شد، محققان شواهد باستان‌شناسی پیدا کردند که نشان می‌دهد بزها (Capra hircus) برای اولین بار حدود 10000 سال پیش در منطقه هلال حاصلخیز خاورمیانه اهلی شدند. برخی از محققان بر این باورند که بزها از نژاد «bezoars»  که یک بز کوهی در غرب آسیا بوده است اهلی شده اند.

6

آنها باران را دوست ندارند

بزها به طور کلی حیوانات بسیار مقاومی هستند، اما به نظر می رسد تنها چیزی که آنها دوست ندارند باران است. به گفته کتابخانه ملی کشاورزی USDA، "بزها زمان نزدیک شدن به طوفان به نزدیکترین پناهگاهی که در دسترسشان باشد می روند و اغلب قبل از باریدن اولین قطرات باران متوجه آن خواهند شد. آنها از حوضچه های آب و گل هم بیزارند. برخی دامداران برای بزها پناهگاهی سرپوشیده با کفی مرتفع و باریک می‌سازند  تا بتوانند از سر تا سم خود را در برابر باران خشک نگه دارند.

بزها در انواع و گونه‌های مختلفی دیده می‌شوند

سه نوع بز وجود دارد: بزهای اهلی (Capra hircus) که در مزرعه می‌بینید، و بزهای کوهی  که معمولاً در مناطق شیب‌دار و صخره‌ای در شمال غربی ایالات متحده زندگی می‌کنند، و بزهای وحشی (جنس کاپرا) که شامل بز کوهی، مارکهور و تورس می باشد. بیش از 200 نژاد بومی بز در جهان شناخته شده است. آنها در سرتاسر دنیا برای لبنیات، گوشت و پوست و پشمشان پرورش می یابند.

8

چشمان عجیب و غریب آنها هدفی دارند

مردمک های مستطیل شکل و افقی عجیب و غریب در چشمان بز، انسان‌ها را شگفت زده کرده است. در مطالعه‌ای که در سال 2015 در Science Advances منتشر شد، محققان به چشم‌های 214 حیوان که در خشکی زندگی می‌کنند نگاه کردند و "همبستگی قابل توجهی" بین شکل مردمک‌های آن‌ها و طاقچه اکولوژیکی آن‌ها پیدا کردند که آن‌ها را برای نشان دادن حالت جستجوی غذا و زمان فعالیت آن‌ها در روز تعریف کردند.

چشم های مایل به گونه معمولاً متعلق به زمان چَرا هستند. این ویژگی به آنها میدان دید وسیع تری می دهد، اما نور زیادی را از بالا جذب نمی کنند و این امر مانع از کم شدن دید آنها به خاطر تابش خورشید می شود و به آنها اجازه می دهد که مراقب شکارچیان باشند.

آنها احساساتی هستند

بزها زندگی عاطفی منحصر به فردی دارند بیش از آنچه بسیاری از مردم تصور می کنند. آنها نه تنها به طور کلی به طرز شگفت انگیزی باهوش هستند و می توانند یک کار را بعد از  12 بار تکرار بیاموزند، بلکه می توانند دوستان خود را تنها از طریق صدا شناسایی کنند و حتی با گوش دادن به بزهای دیگر، احساسات آنها را تشخیص دهند.

در مطالعه‌ای که در Frontiers in Zoology منتشر شد، محققان دریافتند که بزها بر اساس احساساتی که از بزهای دیگر درک می‌کنند، واکنش‌های فیزیولوژیکی متفاوتی دارند که نشانه‌ای از یک پدیده اجتماعی است که به عنوان سرایت عاطفی شناخته می‌شود. تغییرات ضربان قلب بزها - زمان بین ضربان قلب - زمانی که تماس های مثبت ایجاد می‌شد در مقایسه با زمانی که تماس های منفی داشتند، بیشتر بود.

10

رنگ بزها متنوع است

پشم بز رنگین کمانی از رنگ ها و حتی چند طرح است. آنها می توانند سفید، سیاه، قهوه ای، طلایی و قرمز با تنوع زیادی ازرنگ ها باشند. به عنوان مثال، یک بز "قهوه ای" می تواند در هر جایی از حنایی روشن تا شکلاتی تیره باشد. الگوهای پوستی آنها می تواند یکدست، راه راه، خالدار، ترکیبی از سایه ها  باشد.

نام‌های جالبی دارند

بز ماده یک گوزن یا دایه است. بز نر اگر اخته شده باشد، گالوانیزه یا بیلی است. بز نر جوان که هنوز از نظر جنسی بالغ نشده است، کمانشگر است و بز ماده جوانی که از نظر جنسی بالغ نشده است، دولینگ است. یک ساله بزی است که بین 1 تا 2 سال سن دارد. بچه بزی که کمتر از یک سال سن داشته باشد بزغاله است و به دسته ای از بزها جماعت  یا گله می گویند.

12

 آن‌ها با دندان متولد می شوند

بزها اغلب با دندان به دنیا می آیند. اینها دندانهای ثنایای شیری هستند که به آنها دندان شیری می گویند. بعداً جفت دندان های شیری از مرکز فک به بیرون رشد می کنند. بچه بز معمولاً در هفته یک جفت دندان در می آورد، بنابراین بچه معمولاً تا یک ماهگی یک مجموعه کامل از هشت دندان ثنایا دارد. این دندان های شیری تا زمانی که یک بز تقریباً یک ساله شود به اطراف دهانش می چسبند. هنگامی که این دندان ها می افتند، بزهای بالغ 32 دندان دارند: 24 دندان آسیاب و 8 دندان ثنایای پایین. بزها در فک جلویی بالایی خود دندان ندارند.

بزها را در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی می‌بینید

اندازه بز بسته به نژادش بسیار متفاوت است. بزهای اهلی از کوچک، کوتوله تا سایز کامل متغیر هستند. بزهای کوتوله نیجریه ای تنها حدود 20 پوند (91.1 کیلوگرم) وزن و 18 اینچ (45.7 سانتی متر) قد دارند. باغ وحش ملی گزارش می دهد که در اندازه بزرگتر، بزهای انگلیسی-نوبیایی می توانند تا 250 پوند (113.5 کیلوگرم) وزن و 42 اینچ (106.7 سانتی متر) قد داشته باشند.

14

 بزها هضم منحصر به فردی دارند

 مثل گاو، گوسفند و آهو، بزها نیز از نشخوارکنندگان هستند. به این معنی که آنها معده‌ای با یک سیستم پیچیده برای هضم غذا دارند. معده آن‌ها به چهاربخش تقسیم می‌شود: رتیکولوم، شکمبه، اوماسوم و شیردان (که معده واقعی نیز نامیده می شود). زمانی که انسان، سگ و یا گربه غذا می خورند، غذا با اسید در معده تجزیه می شود و سپس در روده کوچک، جایی که مواد مغذی جذب می شوند، تحت هضم آنزیمی قرار می گیرد. در نشخوارکنندگان مانند بز، هضم میکروبی در دو بخش اول و به دنبال آن هضم اسیدی در دو بخش دوم انجام می شود. سپس مواد مغذی در روده کوچک جذب می شوند.

بزها با استفاده از لب، دندان و زبان خود چَرا می کنند. نکته قابل توجه اینکه 11 تا 15 ساعت طول می کشد تا غذا از چهار معده حیوان عبور کند.

آنها در برخی فرهنگ‌ها نقش اساطیری دارند

وقتی به موجوداتی فکر می کنید که در تاریخ اساطیری نقش داشته اند، ممکن است به قنطورس(نیمی اسب- نیمی انسان)، سیرِن (پرنده با سر یک زن)، بِنشی (روح یک زن و اسوطره ایرلندی و یا اژدها فکر کنید. اما باید بدانید که بزها هم اسطوره هستند.

ثور، خدای رعد، معمولاً راه می‌رفت یا از چکش افسانه‌ای خود برای پرواز استفاده می‌کرد. اما بر اساس اساطیر نورس، در طول یک طوفان و رعد و برق، ثور سوار بر ارابه‌ای می‌شد که توسط دو بز به نام‌های Tanngrisnir در زبان نورسی به معنای «دندان‌شکن» و Tanngnjóstr  «دندان‌سوز»  کشیده می‌شد. در یکی از سفرها وقتی گرسنه شد، ثور بزهایش را خورد اما با چکش خود آنها را زنده کرد.

ترجمه: فرادید

۳
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید