آرواره‌های آدمخوار؛ حملات کوسه به انسان‌ها در ردیف مرگبارترین حادثه‌های جهان

آرواره‌های آدمخوار؛ حملات کوسه به انسان‌ها در ردیف مرگبارترین حادثه‌های جهان

هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌داند دلیل اصلی حمله کوسه‌ها به انسان ها چیست؛ گرسنگی، دفاع از قلمرو یا خوی شکار!؟ هرچند کارشناسان، مناطق خطرناک ساحلی و دریایی را مشخص می‌کنند تا تعداد تلفات ناشی از حملات کوسه‌ها کاهش یابد ولی کماکان گزارش‌های جدید از این اتفاقات وحشتناک منتشر می‌شود.

کد خبر : ۱۳۴۳۳۶
بازدید : ۴۱۴

یک قایق تفریحی روی آب‌های نیلگون دریا و چند شناگر که تصویر زیبایی از یک تعطیلات دوست‌داشتنی را می‌سازند. اما این آرامش قبل از توفان است.

شناگران متوجه می‌شوند تحت نظرند و ناگهان، جوهر قرمز خون، رنگ آبی دریا را تغییر می‌دهد و باز وحشت و فرار سرآسیمه! این داستان تکراری بیشتر حملات کوسه‌هاست! حیواناتی که به شکارچی دریا معروف شده‌اند و سالانه اخبار زیادی درباره حملات مرگبار آنها در سواحل مختلف کره زمین منتشر می‌شود.

هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌داند دلیل اصلی حمله کوسه‌ها به انسان ها چیست؛ گرسنگی، دفاع از قلمرو یا خوی شکار!؟ هرچند کارشناسان، مناطق خطرناک ساحلی و دریایی را مشخص می‌کنند تا تعداد تلفات ناشی از حملات کوسه‌ها کاهش یابد ولی کماکان گزارش‌های جدید از این اتفاقات وحشتناک منتشر می‌شود؛ آن هم در نقاطی که قبلا هیچ مورد مشکوکی در آنها رؤیت نشده! بنابراین شاید بتوان گفت حملات کوسه‌ها نیز مثل زلزله، غیرقابل پیش‌بینی است. با هم لیستی از این اتفاقات را مرور می‌کنیم: 

بری ویلسون

داستان حمله کوسه به بری ویلسون بسیار مشهور است؛ چون وی اولین قربانی حملات کوسه‌ها در تاریخ کالیفرنیای آمریکا به شمار می‌آید. در این حمله وحشتناک، جمعیت زیادی شاهد حادثه بودند. در روز هفتم دسامبر ۱۹۵۲، این پسر ۱۷ ساله در نزدیکی منطقه ساحلی پاسیفیک گرو در آب‌های اقیانوس آرام مشغول شنا بود که ناگهان با فریادهای بلند و وحشت‌زده، توجه همگان را به خود جلب کرد. وی مورد حمله یک کوسه سفید قرار گرفته بود و مثل پر کاهی به اطراف پرتاب می‌شد.

 کوسه در یک حرکت سریع، آرواره‌های خود را باز کرد و پاهای جوان نگون‌بخت را از بدنش جدا کرد. چند تن از ملوانان حرفه‌ای، از ساحل به کمک وی شتافتند و توانستند او را به ساحل برسانند؛ آن هم در حالی که کوسه تمام‌مدت آنها را تعقیب می‌کرد. اما در نهایت بری در اثر جراحات عمیق در ناحیه کمر، پاها و سینه، جان خود را از دست داد.  

رابرت پامپرین

... و یک داستان وحشتناک دیگر از کوسه‌ سفید که بیشتر از دیگر انواع کوسه‌ها به انسان‌ها حمله می‌کنند. در سال ۱۹۵۹ پامپرین به همراه دوست غواص خود، جرالد لهرر در سواحل سن‌دیگوی کالیفرنیا مشغول شنا بود که ناگهان فریاد زد: «کمک! کوسه اینجاست».

جرالد به طرف دوست خود نگاه کرد و متوجه شد کوسه شکارچی، رابرت را به زیر آب کشیده.  جرالد نفس گرفت و به عمق ۱۰ متری آب رفت و با صحنه وحشتناکی مواجه شد؛ یک کوسه بزرگ هفت متری دوست وی را میان آرواره‌های قدرتمند خود اسیر کرده بود! کوسه، رابرت را تا کمر بلعیده بود و تقلای چندباره جرالد بی‌نتیجه ماند. در نهایت این غواص حرفه‌ای به طرف ساحل شنا کرد تا گارد ساحلی را مطلع کند. آنها به سرعت خود را به محل حادثه رساندند، اما هیچ اثری از کوسه و رابرت پیدا نکردند. کوسه، جوان آمریکایی را به طور کامل بلعیده بود؛ گویی انسانی به نام رابرت پامپرین هرگز وجود خارجی نداشته است!

عمر کونگر

در سال ۱۹۸۴ در سواحل سانتاکروز کالیفرنیا اتفاق وحشتناکی افتاد: عمر کونگر به همراه سه دوست غواص خود مشغول یک طرح تحقیقاتی در عمق ۱۵۰متری آب بود که ناگهان یک کوسه سفید بزرگ به آنها حمله کرد. کوسه در ابتدا عمر را به زیر آب کشید و سپس در حالی که جسد تکه‌تکه‌شده وی را میان آرواره‌های خود خرد کرده بود، به سوی کریس رم حمله کرد.

 اما کریس توانست به سرعت شنا کند و از مهلکه بگریزد. دوستان عمر جسد وی را به ساحل منتقل کردند، در حالی که در اثر جراحات عمیق در ناحیه کمر و دست‌ها جان خود را از دست داده بود. این کوسه پنج متری در طول یک هفته پس از این حادثه، چندبار دیگر به شناگران ساحل سانتاکروز حمله کرد که البته  این حملات هیچ تلفات جانی در پی نداشت.

 هنری بورس

حمله کوسه به هنری بورس از این جهت معروف شده که اولین حادثه از این دست است که توسط دوربین، فیلمبرداری شده. در سال ۱۹۶۴ بورس به همراه دو غواص دیگر در جزیره لیدی جولیا پرسی در استرالیا مشغول شنا بود که متوجه شد یک کوسه سفید به سمت آنها نزدیک می‌شود. همه همراهان هنری سرعت خود را افزایش دادند تا از مهلکه بگریزند، اما وی به اندازه آنها خوش‌شانس نبود. کوسه یکی از پاهای او را از بدنش جدا کرد.

 دوستان هنری پس از جدال با کوسه موفق شدند بدن نیمه‌جان وی را به قایق منتقل کنند. هنری گروه خونی خود را چندبار تکرار کرد و از هوش رفت. تماس رادیویی همراهان بورس با ساحل تمام امکانات پزشکی لازم را آماده کرد. بعدها که هنری توانست در بیمارستان جان دوباره‌ای به دست آورد، گفت: «زیر آب، جدال سختی با کوسه داشتم و با وجود درد شدید سعی می‌کردم با ضربه زدن به کوسه، پای خود را آزاد کنم اما این شکارچی دریا قدرت فوق‌العاده‌ای داشت!» 

هنری یک عکاس و فیلم‌بردار   بود و از تصاویر این اتفاق وحشتناک، که توسط دوربین تعبیه‌شده در قایق ضبط شده بود، در مستند «سایه‌های وحشی» استفاده کرد.

ماتاوان کریک

چهارم جولای سال ۱۹۱۶ یک اتفاق نادر در حافظه تاریخی مردم ساحل جرسی ثبت شد: حمله کوسه‌ها به شناگران! این منطقه قبل و بعد از این اتفاق مرگبار، هرگز شاهد حمله کوسه‌ها نبوده است. در یکی از این حملات، لستر استیل‌ول ۱۲‌ ساله قربانی شد. پسر نوجوان به همراه دوستانش در حال شنا بود که ناگهان متوجه شد کوسه پای چپ وی را بلعیده!

کوسه چندین متر او را زیر آب به دنبال خود کشید و در نهایت، جسد بی‌جان وی را به امواج دریا سپرد! چند روز بعد چند مرد محلی با یک قایق ماهیگیری برای انتقام‌گیری و شکار این کوسه قاتل دل به دریا زدند، اما گروه مخوفی از کوسه‌های قاتل منتظر آنها بودند.

واتسون فیشر، یکی از این مردان بود که پس از جدالی جانانه با یکی از کوسه‌ها به دریا افتاد و چهار بار به سطح آب بازگشت تا نفس بگیرد. در نهایت واتسون به علت جراحات شدید در ناحیه کمر و پا جان سپرد.

در یکی دیگر از این حمله‌ها، نوجوانی به نام جوزف دان پای خود را در جدال با کوسه‌ای سفید از دست داد. شش روز پس از حوادث مذکور، کاپیتان توماس کوترل در آب‌های ماتاوان کریک با یک کوسه سه‌متری شکارچی مواجه شد که گویا از گروه خود جدا افتاده بود. البته او نتوانست این شکارچی تنها را شکار کند. دو روز پس از این حادثه، بالاخره گروهی از ماهیگیران توانستند یکی از کوسه‌های سفید را در خلیج راریتان شکار کنند. شکارچیان با شکافتن شکم این کوسه بزرگ، با صحنه وحشتناکی مواجه شدند: هفت کیلوگرم گوشت و استخوان انسان!  

رندی فرای

در سال ۲۰۰۴ رندی فرای و کلیف زیمرمن در منطقه وست‌پورت کالیفرنیا مشغول شنا بودند که آن اتفاق تلخ به وقوع پیوست؛  فرای از بالای یک صخره شیرجه زد اما هرگز به سطح آب برنگشت! زیمرمن می‌گوید: «یک لحظه احساس کردم یک قایق بزرگ از کنار ما عبور کرد چون موج‌های بزرگی به وجود آمد و چند لحظه بعد، همه‌چیز آرام و ساکن بود! اما رنگ سرخی همه جا را فرا گرفته بود و جسد رندی به سطح آب برگشته بود.» زیمرمن به سرعت شنا کرد و پس از طی مسافت ۴۵ متری به قایقش رسید.

تیم تحقیقاتی توانست جسد فرای را پیدا کند. جراحات عمیق شانه رندی فرای نشان می‌داد کوسه شکارچی از نوع کوسه‌های بزرگ سفید بوده است! این کوسه با آرواره‌های وحشتناک خود، سر رندی را از بدنش جدا کرده بود.

رودنی فاکس

شاید رودنی فاکس مشهورترین قربانی حملات کوسه‌ها باشد: به خاطر جراحات متعدد و عمیق و این حقیقت باورنکردنی که وی در نهایت زنده ماند! در هشتم دسامبر سال ۱۹۵۳ فاکس در یک مسابقه ماهیگیری در استرالیا شرکت کرده بود تا از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. در یک لحظه، کوسه‌ای سفید با آرواره‌های مرگبار خود به رودنی حمله کرد و وی را به زیر آب برد. کوسه سه بار وی را رها و باز حمله دیگری آغاز کرد.

51

بالاخره کوسه خسته شد و به اعماق اقیانوس بازگشت. رودنی بیچاره نیمه‌جان روی آب رها شد تا اینکه قایقی از راه رسید و وی را به ساحل رساند. استخوان‌های دستان وی کاملا مشخص بود و فقط بازوی دست راستش ۹۴ بخیه خورد تا خونریزی متوقف شود. شش‌ها، کبد و معده وی به شدت آسیب دیده بود. معجزه اصلی در بیمارستان اتفاق افتاد و پس از یک جراحی چهار ساعته، فاکس با ۳۶۰ بخیه به زندگی بازگشت.

لوکاس مک‌کین رانسوم 

در روز ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۰، لوکاس جوان برای موج سواری به سواحل سانتاباربارا کانتی در ایالت کالیفرنیا رفته بود. ساعت هشت صبح بود و وی کمی از ساحل دور شده بود که با یک کوسه سفید بزرگ مواجه شد: کوسه‌ای معروف به شکارچی سفید! کوسه بزرگ در یک حمله پای چپ لوکاس ۱۹ ساله را از بدنش جدا کرد و پسر جوان در اثر خونریزی شدید جان سپرد. کارشناسان مرکز کوسه‌شناسی لس‌آنجلس معتقدند این کوسه قاتل حدود پنج و نیم متر طول و ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن داشته است.

گری ترنر

در سپتامبر سال ۲۰۰۲ میلادی گری ترنر ۲۴ ساله به همراه سه دوست موج‌سوار خود در سواحل پرتلند در حال موج‌سواری بود که با حمله یک کوسه شکارچی مواجه شد. وی می‌گوید: «من روی تخته موج‌سواری خود راحت نشسته بودم و با دوستانم صحبت می‌کردم که ناگهان نیرویی مهیب پای مرا در اختیار گرفت و به زیر آب کشید.»

52

وی در ابتدا متوجه آرواره‌های کوسه نشده و شوکه شده بود. پس از چند ثانیه، گری موفق شد خود را از این خطر بزرگ نجات دهد. آنها به سرعت به طرف ساحل شنا کردند. کوسه قاتل هم در اثر سماجت زیاد آنها، از ادامه تعقیب منصرف و در افق آبی‌رنگ دریا محو شد. خوشبختانه تاندون‌های پای گری در این حادثه آسیب ندید و وی توانست سلامت خود را بازیابد. 

ایندیاناپلیس

ناو جنگی یواس‌اس ایندیاناپلیس آمریکا در سی‌ام جولای سال ۱۹۴۵ مورد هدف اژدرهای ژاپنی قرار گرفت و در آب‌های ساحلی گوم غرق شد. ۹۰۰ تن از ۱۱۹۶ خدمه ناو جنگی با جلیقه‌های نجات در آب‌های آزاد سرگردان شدند، در حالی که کابوس اصلی در راه بود. صبح روز بعد چند کوسه قاتل به آنها حمله کردند.

ملوانان و سربازان آمریکایی مجبور بودند با دست خالی با این شکارچی‌های دریا بجنگند؛ جنگی که تلفات بسیاری داشت و تنها ۳۱۷ تن توانستند با خوش‌شانسی نجات پیدا کرده و خود را به هواپیمایی برسانند که برای امدادرسانی به محل غرق‌شدن کشتی اعزام شده بود. این بزرگ‌ترین فاجعه در تاریخ دریانوردی آمریکاست که هنوز هم ابعاد آن مبهم باقی مانده.

بروک واتسون

جان سینگلتون کوپلی، یکی از معروف‌ترین نقاشان آمریکاست. معمولا اهالی هنر وی را به خاطر پرتره‌های زیبایش می‌شناسند، اما یکی از بهترین آثار وی، نقاشی واتسون و کوسه است. این تصویر نمایانگر یک صحنه وحشتناک از مرد جوانی است که سرآسیمه شنا می‌کند و کوسه‌ای شکارچی، که در نزدیکی وی آرواره‌های ترسناک خود را گشوده! این اتفاق وحشتناک در سال ۱۷۴۹ به وقوع پیوست؛ وقتی بروک واتسون ۱۴ ساله در خلال تمرینات ملوانی در یک قایق کوچک، عازم ‌هاوانای کوبا شد.

وی در هنگام شنا در نزدیکی بندر دو بار مورد حمله کوسه شکارچی قرار گرفت و با خوش‌شانسی تمام به کمک دیگر ملوانان توانست جان خود را نجات دهد! البته در این مبارزه مرگبار، وی پای چپ خود را از دست داد. ولی این اتفاق مانع موفقیت‌های آینده بروک نشد تا جایی که وی توانست به عنوان لرد میر شهر لندن دست پیدا کند. همگان وی را به عنوان اولین قربانی حملات کوسه‌ها می‌شناسند که توانسته خود را از مرگ حتمی نجات دهد.

کوسه‌ای در آب‌های تاریک دوربان

در روز چهارم ژانویه سال ۲۰۰۲ یک نوجوان ۱۶ ساله در ساعات اولیه روز با حمله یک کوسه شکارچی مواجه شد و مجبور شد برای نجات جان خود در آب‌های تیره ساحل دوربان بجنگد! آدریان شیک، به همراه دوستانش به ساحل رفته بود و ساعت ۲ بامداد بود که یک کوسه کمیاب زمبازی به آنها حمله کرد. این نوجوان شجاع توانست با ضربات چوب ماهیگیری، کوسه را فراری داده و به طرف ساحل شنا کند. وی در بیمارستان آدینگتون شهر دوربان بستری و به سرعت جراحی شد.

دوست آدریان می‌گوید: «حمله کوسه در عرض چند ثانیه صورت گرفت، اما برگشتن به ساحل و تماس با اورژانس یک ساعت وقت برد و خونریزی آدریان شدیدتر شد.» جالب است که این تنها مورد ثبت شده حمله کوسه‌ها در ساحل دوربان بوده است. یکی از کارشناسان محلی اضافه کرد: «زمبازی تنها کوسه‌ای  است که هم در آب‌های شور و هم در آب‌های شیرین می‌تواند زندگی کند و از این نظر، این منطقه بهترین مکان برای زندگی این نوع کوسه است.»

کارشناس کوسه‌ها

۱۲ آوریل سال ۲۰۰۰ یک کارشناس خبره کوسه‌ها از نزدیک با این پدیده خلقت روبه‌رو شد. دکتر اریک ریتر، دانشمند ارشد مرکز کوسه‌شناسی پرینستون در نیوجرسی مورد حمله یک کوسه گاوی ۱۵۹ کیلوگرمی قرار گرفت. وی در باهاماس مشغول تحقیق و فیلمبرداری از زندگی کوسه‌ها بود که ناگهان یک کوسه عظیم‌الجثه ساق پای راست وی را مورد حمله قرار داد! آرواره قدرتمند این کوسه بزرگ تا استخوان پای دکتر ریتر فرو رفته بود.

به نظر می‌رسد کوسه در تعقیب یک ماهی بوده و تصادفا با دکتر ریتر مواجه شده. چون همراهان دکتر ۴۳ ساله برای جلب نظر کوسه‌ها مقدار زیادی ماهی در ۱۴ متری محل حادثه ریخته بودند تا بتوانند بهترین تصاویر را برای برنامه تلویزیونی خود تهیه کنند. اما این کوسه بزرگ از گروه کوسه‌ها جدا شده و به طرف دکتر ریتر شنا کرده بود. جالب است که همراهان وی معتقدند این اتفاقات، در جریان کار با حیوانات بزرگ و خطرناک عادی است و نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد!

اما به گفته دکتر سم گروبر، که در دهه ۹۰ با دکتر ریتر همکاری می‌کرد، این گروه از روش‌های غیرعلمی و خطرناکی استفاده کرده که احتمال بروز چنین اتفاقات وحشتناکی را افزایش داده است. به گفته دکتر گروبر، دکتر ریتر جسارت بالایی دارد و دوست دارد وانمود کند می‌تواند کوسه‌ها را کنترل کند؛ ادعایی که در نهایت هزینه بالایی برای وی به همراه داشت!

بتانی همیلتون

بتانی همیلتون ۱۳ ساله بهترین دختر نوجوان موج‌سوار هاوایی بود. در سال ۲۰۰۳ یک کوسه چهار و نیم متری به وی حمله کرد. یک روز بعد از جشن‌ هالووین بود و بتانی به همراه بهترین دوستش (آلانا)، برادرش و پدرش برای موج‌سواری به سواحل‌ هاوایی رفته بود. او روی تخته موج‌سواری خود به حالت سینه‌خیز قرار داشت و بازوی چپ خود را در آب تکان می‌داد. کوسه شکارچی با یک حرکت سریع، بازوی چپ بتانی را از شانه جدا کرد و از صحنه دور شد. همراهان بتانی به سرعت وی را به ساحل رساندند،

53

بتانی همیلتون در سال ۲۰۰۳ ، سیزده سال بیشتر نداشت که مورد حمله یک کوسه ۵/۴متری قرار گرفت و دست چپ خود را از دست داد   

در حالی که سعی می‌کردند از خونریزی شدید وی جلوگیری کنند. وقتی آمبولانس به محل حادثه رسید، بتانی ۶۰ درصد خون بدنش را از دست داده بود. اما با سرعت‌عمل پزشکان وی توانست سلامتی خود را دوباره به دست آورد و چند ماه بعد با تخته موج‌سواری خود دوباره به اقیانوس بازگشت! این اولین تجربه او در موج سواری با یک دست بود و در حفظ تعادل مشکلات زیادی داشت. ولی تمرینات مستمر در نهایت موثر بود و وی توانست به اولین عنوان کشوری خود در موج‌سواری برسد؛ پیروزی در مسابقات قهرمانی موج‌سواری ملی اتحادیه موج‌سواری در سال ۲۰۰۵.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید