(تصاویر) کشفِ سرنخ باستانی از مسیحیان پنهان ژاپن!

(تصاویر) کشفِ سرنخ باستانی از مسیحیان پنهان ژاپن!

این شیء که متعلق به قرن‌ها قبل و دورانِ «مسیحیان پنهان» در ژاپن است، غوغا به پا کرد.

کد خبر : ۱۳۴۶۰۷
بازدید : ۱۴۴

بعد از آنکه یک خانواده ژاپنی اجازه داد شیئی قدیمی که نسل‌به‌نسل در این خانواده به ارث رسیده بود، توسط متخصصان بررسی شود، این شیء که متعلق به قرن‌ها قبل و دورانِ «مسیحیان پنهان» در ژاپن است، غوغا به پا کرد.  

اگرچه این شیء در ظاهر فقط یک شیء قدیمی ساده به نظر می‌رسد، اما واژه‌ای در کفِ آن حکاکی شده است که آن را تبدیل به شیئی مهم می‌کند. این واژه نشان می‌دهد که از گلدان برای نگه‌داری روغنِ معطر در مراسم عشای کاتولیک‌ها استفاده می‌شده و احتمالاً به فرد خیلی مهمی تعلق داشته است.

این شیء باستانی 25سانتی‌متر ارتفاع دارد و سه رنگ در نقاشی آن استفاده شده است. گلدان در سال 1600 در چین ساخته شده است. این گلدان به خانواده‌ای ساکن استانِ سوتومه تعلق دارد که در گذشته محل زندگی کاتولیک‌های ژاپنی بود که در دورانِ اِدو (1603-1867) برای پرهیز از تعقیب به زیرزمین‌ رانده شدند.

در دورانِ اِدو یا حکومتِ توکوگاوا شوگون (یا شوگان)، ژاپن به مدت 256سال تحت حاکمیت دولتی به شدت انزواطلب و خودکامه بود. توکوگاوا ایه‌یاسو (1543-1616) ابتدا از مسیحیت حمایت کرد اما بعد آن را تحت تعقیب قرار داد.

او به‌طور رسمی در 24مارس سال 1603 حکومت شوگون که نام خودش را یدک می کشید (و توسطِ سلسله او تداوم یافت) در اِدو، که توکیوی امروزی است، تأسیس کرد. اِدو نامی بود که به آن دوره تاریخی در ژاپن نیز اطلاق می‌شد.

بعداز انقلابِ شیمابارا در سال 1637، شوگون توکوگاوا ایمِتسو (1604-1651) ژاپن را «ساکوکو» یا کشورِ در‌غول‌وزنجیر اعلام کرد و به‌این‌ترتیب سیاست سلسله شوگون‌ها در موردِ انزواطلبیِ ژاپن به مراتب سخت‌گیرانه‌تر شد.  

گروندگان به مسیحیت، که هم دهقانان و هم مردان شمشیرزن بودند، در پاسخ به تعقیب و پیگرد، دست به اسلحه بردند. آن‌هایی که توانسته بودند از قتل‌عام جان سالم به در ببرند و از مرگ بگریزند، به نامِ «کاکور کریشیتان» یا «مسیحیانِ پنهان/مخفی» شناخته می‌شدند که در «سردابه‌های» جدید ژاپنی ساکن شدند.

برطبق نظریه‌ای که دولتِ استانیِ ناگاساکی در روز 16مه مطرح کرده است، این گلدان احتمالاً در مراسمی برای کونیشی یوکیناگا، اربابِ فئودال مسیحی ژاپنی در قرن شانزدهم، استفاده شده است. به دلیل کمیابیِ اشیاء ثبت‌شده متعلق به آن دوران، دولتِ استانی ژاپن این گلدان را شئی مهم توصیف کرده و می‌گوید این شیء می‌تواند بینشی درباره چگونگی اداره کلیساهای مسیحی در ژاپن در اختیار آن‌ها بگذارد.

f5885622-d089-4629-978c-91fc02ca2314

بازنمایی مریم مقدس در مسیحیت ژاپنی

مالکِ این گلدان می‌گوید، چون این گلدان یک «گنجینه» محسوب می‌شده، در طول تاریخ فقط سران خانواده‌ها اجازه دیدن آن را داشته‌اند. این گلدان با نامِ «یوکاهیتو-ساما» برای ادای احترام در زمان دعا خواندن استفاده می‌شده است.

مالک گلدان می‌گوید تاکنون نمی‌دانستند که این گلدان چه کاربردی داشته است.

دولت استانیِ ژاپن سال گذشته در حالِ مطالعه گلدان به واژه‌ خارجیِ Escencia  برخورد که با جوهر در کفِ گلدان نوشته شده بود. این واژه به معنای روغنِ معطر است. دولت استانی ژاپن نتیجه‌گیری کرد که این گلدان برای نگه‌داری روغن مقدس استفاده می‌شده است.

به گفته کارشناسان این نشان می‌دهد که گلدان در مراسم عشای ربانی، که فقط اسقف‌ها می‌توانستند آن را برگزار کنند، استفاده می‌شده است.

یوهیِ کاواگوچی، باستان‌شناس که با اداره فرهنگ و هنرِ دولت استانی کار می‌کند، می‌گوید، احتمالاً بعد از آنکه شوگون‌های اِدو مسیحیت را در سال 1614 ممنوع اعلام کردند و متعاقباً مبلغانِ مذهبی ژاپن تبعید و کلیساها تخریب شدند،  این گلدان مخفیانه به جایی منتقل شده است.

او باور دارد که مسیحیان در آن زمان به این گلدان «یوکاهیتو» می‌گفتند که یعنی «انسان خوب» و به اسقفی که صاحبِ آن بوده ارجاع دارد.

منبع: راهنماتو

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید