ژیلت‌های یک بار چه خطری برای بدن دارد؟

ژیلت‌های یک بار چه خطری برای بدن دارد؟

ژیلت های یکبار مصرف حاوی دو تا پنج تیغ است و اغلب تیغه ها با فاصله کمتری از یکدیگر قرار دارند. به همین دلیل نباید بیش از یک بار استفاده شوند، چرا که موهای تراشیده شده و پوسته های مرده بدن در میان این تیغه ها باقی می ماند و با شستشو نیز از بین نمی روند .

کد خبر : ۱۳۴۷۰۴
بازدید : ۹۷

کارشناسان اعلام کرده اند،ژیلت های یکبار مصرف ارزان قیمتی که در سطح شهر در حال فروش هستند،احتمال بیماری زایی داشته و مردم نباید از آنها استفاده کنند.

امروزه استفاده از ژیلت های یک بار مصرف در میان مردم رواج بسیار دارد . احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که بعد از استفاده از خود تراش ها و یا همان ژیلت ، پوست شما دچار خارش و قرمزی و گاه بیماری پوستی شده باشد و مجبور به کنار گذاشتن همیشگی ژیلت یکبار مصرف شده اید. این بخش از نمناک ، شما را با مضرات ژیلت های یک بار مصرف، آشنا می کند .

ژیلت های یکبار مصرف حاوی دو تا پنج تیغ است و اغلب تیغه ها با فاصله کمتری از یکدیگر قرار دارند. به همین دلیل نباید بیش از یک بار استفاده شوند، چرا که موهای تراشیده شده و پوسته های مرده بدن در میان این تیغه ها باقی می ماند و با شستشو نیز از بین نمی روند . در نتیجه این ژیلت ها پس از هر بار مصرف باید دور انداخته شوند.زیرا علاوه بر ایجاد بیماری های پوستی ، محیط حمام را نیز به بسیاری از قارچ ها و باکتری ها آلوده می کنند.

تیغ های چندبار مصرفی که در داخل دستگاه خودتراش قرار می گیرند نیز در بازار موجود است. برای رعایت بهداشت و به حداقل رساندن بار میکروبی آنها نیز باید تدابیری به کار رود .برای استفاده از این مدل ژیلت باید پس از هر بار مصرف ، صفحه فلزی دستگاه از پایه و تیغه جدا شود و از لابه لای تیغه ها بقایای مو و پوسته ها را جدا کنید.

سپس با دقت قطعات آن را با آب و صابون شسته و در مجاورت هوای آزاد خارج از حمام قرار دهید تا کاملا خشک شود .بهتر است برای هر قسمت از بدن بخصوص نواحی تناسلی و شرمگاهی از یک تیغ یا ژیلت جداگانه استفاده کنید تا آلودگی ها به قسمت های حساس بدن انتقال پیدا نکنند .

به نظر کارشناسان بهداشت ، ژیلت های یک بار مصرف ارزان قیمت احتمال بیماری زایی را افزایش می دهند و نباید مردم از آنها استفاده کنند. اغلب ژیلت ها ارزان قیمت ساخت کشور چین هستند . محصولات تولیدی گروه A ، دارای استانداردهای کشورهای اروپایی و آمریکایی است و معمولا گرانقیمت و با کیفیت هستند ،اما ژیلت های تولیدی گروه D بی کیفیت هستند و از ضایعات تولید می شوند .

در تولید دسته پلاستیکی این نوع ژیلت ها از بی کیفیت ترین پلاستیک های ضایعاتی که می تواند حساسیت های پوستی، آلرژی و امثال آن را ایجاد کند، به جای پلاستیک های خوراکی استفاده می شود. علاوه بر آن تیغه های این ژیلت به جای فلز مرغوب استیل از فلزات نامرغوبی ساخته می شود که در مجاورت با رطوبت حمام زنگ زده و میکروب ها را به خود جذب می کند.

بهتر است از ژیلت های استاندارد و باکیفیت موجود در داروخانه ها استفاده کنید زیرا هیچ نظارتی بر ژیلت های فروخته شده توسط دستفروشان وجود ندارد . فروش ژیلت های مرغوب در داروخانه ها نیز باید مطابق تعرفه و به قیمت واقعی باشد .

چند نکته مهم در استفاده از ژیلت

روی پوست خشک هرگز از ژیلت استفاده نکنید . این کار باعث صرفه جویی زمان می شود اما باعث به وجود آمدن برجستگی های کوچک قرمزی بر روی پوست می شود.

مصرف ژل ها و خمیرهای مخصوص اصلاح برای روان تر شدن حرکت ژیلت بر روی پوست ، ساخته شده اند. در صورت عدم استفاده از این محصولات بدون شک پوست خود را توسط ژیلت زخمی، پاره و یا متورم خواهید کرد. حتی استفاده از آب خالی بهتر از اصلاح بر روی پوست خشک است.

اگر روزانه صورت و بدن خود را اصلاح می کنید بهتر است ژیلت خود را هفته ای یکبار دور بیاندازید .کند شدن تیغه ها علاوه بر ایجاد تورم، پارگی و یا جراحت در پوست ،حاوی باکتری هایی هستند که موجب عفونت می شوند. بنابراین هرگاه احساس کردید ژیلت پوست شما را می کشد، آن را دور بریزید .

اصلاح بدن با سرعت، پوست را زخمی و یا متورم می کند . بهتر است ژیلت را به آرامی روی پوست خود بکشید . اگر پوست شما زخمی شد موجب خونریزی می گردد . بنابراین باید آن نقطه را فشار دهید تا خون بند بیاید. اگر برای خارج شدن از حمام عجله دارید ، یک داروی قابض روی زخم خود بگذارید تا مانع خونریزی شود، سپس کمی ضد عرق روی آن بمالید.

با اینکه اصلاح در جهت خلاف رویش مو باعث تماس بهتر ژیلت با پوست شما می شود ممکن است موجب درد نیز شود. همچنین موجب رویش مو در درون پوست می شود .افرادی که دارای پوستی حساس هستند باید ژیلت را در جهت رویش مو کار ببرند.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در هنگام اصلاح، به پوست خود آسیب می زنید یا موهای زیر پوستی دارید ، باید قبل از شروع اصلاح از یک ژل یا سرم بر روی پوست خود استفاده کنید.

منبع: پارسینه

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید