۷ نکته جالب درباره قسمت ششم «جنگ ستارگان»؛ ۴۰ سال بعد

۷ نکته جالب درباره قسمت ششم «جنگ ستارگان»؛ ۴۰ سال بعد

در این مطلب با هفت نکته جالب درباره «بازگشت جدای»، قسمت ششم از فرانچایز جنگ ستارگان آشنا می‌شوید.

کد خبر : ۱۳۴۷۶۰
بازدید : ۲۸

فرادید| جنگ ستارگان یکی از موفق‌ترین فرانچایزهای تاریخ سینماست که نه تنها مخاطبان وفادار خودش را در سراسر دنیا دارد بلکه تبدیل به یک الگو و سرمشق برای فیلم‌های علمی تخیلی و خصوصا موضوع جلوه‌های ویژه در سینما شده است.

به گزارش فرادید؛ در این مطلب با هفت نکته جالب درباره «بازگشت جدای»، قسمت ششم از فرانچایز جنگ ستارگان آشنا می‌شوید. 

1. «بازگشت جدای» در آغاز عنوان دیگری داشت

بله، آخرین فیلم سه‌گانه اصلی «جنگ ستارگان» یک عنوان کاملاً متفاوت داشت: «انتقام جدای» که بسیار دلهره‌آورتر به نظر می‌رسد. 

در مستند «امپراتوری رویاها»، این بحث مطرح است که جورج لوکاس، خالق اثر، ابتدا قصد داشت از عنوان «بازگشت» استفاده کند، اما لارنس کاسدان، یکی از نویسنده‌ها، آن را خیلی ضعیف می‌دانست و به همین دلیل عنوان «انتقام» دستکاری شد. 

فهمیدنش آسان است که چرا لوکاس پس از پایان هیجان‌انگیز فیلم قبلی یعنی «امپراتوری ضربه می‌زند»، موافق عنوان «انتقام» بود. حتی با همین عنوان، پوسترهایی تهیه و تبلیغاتی هم شد، اما لوکاس به این نتیجه رسید که جدی با جدیت دنبال انتقام نیست، بنابراین این عنوان با آنچه که لوک اسکای واکر (مارک همیل) در حال تبدیل شدن به آن بود، تضاد داشت. 

2. استیون اسپیلبرگ، دیوید لینچ و دیوید کراننبرگ به اتفاق هم فیلم «بازگشت جدای» را کارگردانی کردند

Untitled 3

جورج لوکاس فیلم «امید جدید» را سال ۱۹۷۷ کارگردانی کرد، اما برای «امپراتوری ضربه می‌زند» یا «بازگشت جدای» روی صندلی کارگردانی ننشست و زمانی که نوبت به پایان این سه‌گانه رسید، در لیست نامزدها قبل از اینکه ریچارد مارکاند کنترل را به دست بگیرد، نام‌های جالبی بود. 

استیون اسپیلبرگ کارگردان «پارک ژوراسیک»، خالق «توین پیکس» دیوید لینچ و دیوید کراننبرگ، استاد فیلم‌های ترسناک، همگی شانس برنده شدن داشتند. 

سازنده با لینچ درباره بخش بعدی فیلم ملاقات کرد، اما به انجمن اتحادیه هادسون یادآوری کرد در «next door to zero interest» سهم دارد. او حتی تعریف می‌کند که پس از گفتگو با لوکاس در مورد ووکی‌ها و موجودات فضایی دیگر «جنگ ستارگان» میگرن گفت. 

از کراننبرگ هم سوال شد که آیا به کارگردانی دنباله‌ی این فیلم علاقه دارد، اما متاسفانه کارگردان «مگس» به اینترتینمنت ویکلی گفت با با غرور جوانی به این تماس تلفنی پاسخ داده و گفته است: «خب، من عادت ندارم کار دیگران را انجام دهم». پس از این پاسخ، یک سکوت عجیب و سپس قطع تماس! 

3. E. T. به نوعی صدای پرنسس لیا است

Untitled 4

در آغاز فیلم، شاهزاده لیا (کری فیشر) به زور وارد کاخ جابا می‌شود تا هان سولو (هریسون فورد) را از زندان کربنیت خود آزاد کند. قبل از اینکه مجبور شود آن لباس نمادین طلایی را بپوشد، به عنوان یک مرد شکارچی جایزه‌بگیر به نام بوش تغییر قیافه می‌دهد و صدایی که از کلاهش می‌آید، صدایی جز صدای پت ولش نیست. 

ولز دو عنوان بازیگری دیگر هم به نام خود دارد، یک حضور غیراصلی در «پل واترلو» در دهه‌ی ۱۹۴۰، و در نقش E. T. در فیلم «E. T. فرازمینی» استیون اسپیلبرگ. 

بنابراین بله، E. T. پرنسس لیا را به شیوه‌ی بسیار غیرمعمولی صدا پیشگی کرد. 

4. رَنکِر در کاخ جابا در اصل یک لباس بود نه یک مدل استاپ موشن

Untitled 5

استاد جلوه‌های عملی، فیل تیپت و تیمش را می‌توان بانی زنده کردن رنکر ترسناک در «بازگشت جدی» دانست، اما جورج لوکاس به لطف جلوه‌های استاپ موشن و یک عروسک، ابتدا می‌خواست برای جان بخشیدن به هیولا از یک بازیگر در لباس رنکر استفاده کند. 

دنیس مورن، هنرمند جلوه‌های صنعتی، نور و جادو در مصاحبه‌ای که در کانال یوتیوب «جنگ ستارگان» منتشر شد، توضیح داد تیپت چگونه لباسی طراحی کرد که چند نفر می‌توانند آن را اداره کنند همراه فیلم‌هایی که نشان می‌دهند این لباس چگونه به نظر می‌رسد. 

مورن می‌گوید: «درست حرکت نمی‌کرد، تمام مشکلات مربوط به لباس‌های بزرگی را داشت که باید به گرانش واکنش نشان دهند. شبیه ماپت‌های (عروسک) بزرگ هستند.» به همین دلیل، تیم برای رنکر، از عروسک استفاده کرد. 

5. کری فیشر سر صحنه فیلمبرداری به وارویک دیویس شیر و کلوچه داد

Untitled 6

طرفداران «جنگ ستارگان» به حق علاقه‌ی زیادی به بازیگر فقید پرنسس لیا یعنی کری فیشر دارند، چون شخصیت او در نتیجه‌ی سه‌گانه‌ی اصلی فیلم‌ها به نماد فرهنگ پاپ تبدیل شد. اما به گفته وارویک دیویس، زمانی که در این فیلم با او کار می‌کرد، او نیز بسیار مهربان بود. 

این بازیگر ۵۳ ساله زمانی که در نقش ویکت ایووک در فیلم «بازگشت جدی» ایفای نقش کرد، تنها ۱۱ سال داشت، اما خاطرات خوبی از فیشر در طول فیلمبرداری دارد. 

او گفتگویش با مترو (Metro) در سال ۲۰۱۹ را به یاد می‌ورد: «او خانم بسیار دوست داشتنی بود، غم‌انگیزست که او دیگر بین ما نیست. من از کار کردن با او لذت بردم. وقتی لباس اووک تنم بود، او هوای من را داشت. خیلی نگران گرم شدن زیاد من زیر این لباس بود. هر بار که سر لباس را بر می‌داشتم تا کمی هوای تازه نفس بکشم، او برای انرژی دادن به من شیر شکلات و یک کلوچه می‌آورد.» 

6. شمشیر نوری لوک اسکای واکر رنگ دیگری داشت

Untitled 7

لوک اسکای واکر (مارک همیل) هم در «یک امید جدید» و هم در «امپراتوری ضربه می‌زند» از شمشیر آبی قدیمی پدرش استفاده می‌کند، اما وقتی به عنوان یک فورس-یوزر تمام-عیار در «بازگشت جدای» ظاهر می‌شود، یک شمشیر سبز در دست می‌گیرد. 

این تغییر نشان‌دهنده‌ی این است که توانایی‌های او به عنوان یک جدی افزایش یافته است، اما در تریلر اصلی فیلم، لوک از شمشیر آبی به جای سبز استفاده می‌کند.

کانال رسمی یوتیوب «جنگ ستارگان» در توضیح این ویدئو اشاره می‌کند که این کار برای ایجاد «جلوه بصری بیشتر در پس زمینه آسمان آبی» در سکانس آغازین در کشتی جبا بوده است. 

یک صحنه حذف شده که به صحنه تئاتر راه پیدا نکرد هم لوک را نشان می‌دهد در حالی که اسلحه‌اش را دست‌کاری می‌کند تا تیغه‌ی آن را سبز کند. 

7. لوک و لیا در اصل خواهر و برادر نبودند

Untitled 8

غیر از رونمایی دارث ویدر در «امپراتوری ضربه می‌زند»، دومین تغییر ناگهانی خانوادگی در سه‌گانه‌ی اصلی بدون تردید لحظه‌ای است که لوک متوجه می‌شود لیا خواهر دوقلوی او است. اما برنامه همیشه این نبود. 

در اصل، خواهر دوقلوی مخفی لوک قرار بود در «امپراتوری ضربه می‌زند» فاش شود، زیرا پیش‌نویس اولیه دنباله فیلم به قلم لی براکت نشان می‌دهد روح آناکین اسکای واکر به لوک می‌گوید خواهری به نام نلیت دارد که جایی در کهکشان پنهان شده است. 

بله، از نظر فنی، این یک واقعیت در مورد «امپراتوری ضربه می‌زند» است، اما اگر فیلمنامه براکت به نمایش در می‌آمد، هرگز لیای کنونی را در «بازگشت جدی» نمی‌دیدیم.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید