کشف ۵ هزار گونه جدید در اقیانوس آرام که در معرض خطر هستند

کشف ۵ هزار گونه جدید در اقیانوس آرام که در معرض خطر هستند

منطقه موسوم به منطقه کلاریون-کلیپرتون (CCZ) یک ناحیه گسترده در اقیانوس آرام با وسعتی دو برابر هند و غنی از مواد معدنی است. این منطقه در اختیار شرکت های مختلف برای استخراج مواد معدنی از اعماق کف دریا قرار گرفته است.

کد خبر : ۱۳۶۴۹۸
بازدید : ۴۵

 

گروهی از بیولوژیست‌ها از کشف گونه‌های جدید در منطقه گسترده و بکری از اقیانوس آرام خبر داده‌اند. این درحالی است که برخی شرکت‌ها قرار است کار اکتشاف مواد معدنی از اعماق دریا را در این منطقه شروع کنند.

به نقل از «سای تک دیلی»، منطقه موسوم به منطقه کلاریون-کلیپرتون (CCZ) یک ناحیه گسترده در اقیانوس آرام با وسعتی دو برابر هند و غنی از مواد معدنی است. این منطقه در اختیار شرکت های مختلف برای استخراج مواد معدنی از اعماق کف دریا قرار گرفته است.

یک گروه از بیولوژیست ها برای بررسی اینکه با شروع کار استخراج مواد معدنی در این منطقه چه چیزهایی ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد، اولین «چک لیست CCZ» را تهیه کرده است. این چک لیست دربرگیرنده سوابق همه گونه‌هایی است که از سفرهای اکتشافی به این منطقه در گذشته جمع آوری شده است.

63

تحقیقات آنها که به تازگی در نشریه Current Biology منتشر شده است، در مجموع ۵ هزار و ۵۷۸ گونه منحصر به فرد را در منطقه ذکرشده شناسایی کرده است. مساله قابل توجه اینکه این بیولوژیست ها برآورد کرده اند که بین ۸۸ تا ۹۲ درصد از این گونه‌ها برای علم کاملا جدید هستند.

«موریل رابونی» یک اکولوژیست اعماق دریا از موزه تاریخ طبیعی لندن می‌گوید: ما در این سیاره با همه تنوع شگفت زیستی آن شریک هستیم و مسئولیت داریم آن را درک کرده و از آن محافظت کنیم.

منطقه CCZ به وسعت ۶ میلیون کیلومترمربع از هاوایی تا مکزیک، یکی از دست نخورده ترین مناطق طبیعی اقیانوس آرام است.

رابونی و همکارانش با بررسی بیش از ۱۰۰ هزار سابقه از موجودات یافت شده در جریان ماموریت های اکتشافی گذشته در اعماق دریا، دریافتند که تنها شش مورد از گونه‌های جدید یافت شده در این منطقه در مناطق دیگر مشاهده شده اند. آنها همچنین دریافتند که متداول ترین انواع حیوانات در این منطقه شامل مهره‌داران، کرم‌ها، تیغ پوست ها و اسفنج‌ها هستند.

این تیم تحقیقاتی بر لزوم انجام تحقیقات مشترک و بین رشته‌ای برای شناخت دقیق‌تر تنوع زیستی در این منطقه تاکید کرده است.

منبع: ایرنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید