دفن بالون ناسا در اعماق اقیانوس آرام

دفن بالون ناسا در اعماق اقیانوس آرام

در صورت بروز نقص در ماموریت بالون فوق پرفشار مشابه آن چه رخ داد، محموله به عنوان یک لنگر برای بالون عمل می‌کند و به سرعت آن را به کف اقیانوس می‌کشاند و از اکثر جانداران دریایی دور می‌کند.

کد خبر : ۱۳۳۳۷۷
بازدید : ۷۳

ناسا پس از بروز یک ناهنجاری در بالون پرفشار غول پیکرش، آن را به درون اقیانوس آرام انداخت.

به گزارش ناسا و به نقل از اسپیس، ماموریت یک بالون علمی ناسا حدود یک روز و نیم پس از پرواز در روز یکشنبه(۱۴ مه) پس از بروز یک نشتی غیرقابل جبران متوقف شد. این بالون که دومین بالون ناسا در نوع خود است اکنون در اعماق اقیانوس آرام قرار دارد.

ناسا بالون فوق پرفشار(SPB) خود را در روز جمعه(۱۲ مه) در ساعت ۸:۰۲ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۳:۳۲ بامداد شنبه به وقت ایران) از فرودگاه واناکای نیوزلند به سمت آسمان هدایت کرد. پس از شناسایی نشتی و تلاش ناموفق برای رفع آن، مسئولین پرواز در ساعت ۸:۵۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۶:۲۴ به وقت ایران) در روز یکشنبه بر فراز اقیانوس آرام به این ماموریت خاتمه دادند.

بالون فوق پرفشار بار محموله‌ای‌ به نام رصدخانه فضایی اکستریم ۲ را حمل می‌کرد که برای شناسایی ذرات پرتوهای کیهانی بین کهکشانی با انرژی فوق بالا طراحی شده است. این ذرات در دام جو زمین می‌افتند. منشا این نوع ذرات تا حد زیادی از دسترس محققین دور مانده است. متاسفانه، EUSO-۲ اکنون در کف اقیانوس قرار دارد و ناسا هیچ برنامه‌ای برای پرتاب بالون فوق پر فشار دیگری در سال جاری ندارد.

دبی فربرادر(Debbie Fairbrother)، رئیس برنامه‌ی بالون علمی ناسا در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت: این، پایان ناگواری برای ماموریت است و ما علت را که به ما در بهبود فناوری بالون‌های فوق پر فشار کمک می‌کند، بررسی خواهیم کرد.

EUSO-۲ دومین و آخرین پرتاب بالن فوق پرفشار از واناکا بود. اولین بالون در روز ۱۵ آوریل به آسمان رفت و هنوز در حال پرواز است.

این بالون در لایه استراتوسفر در فاصله‌ی حدود ۱۰۰ هزار فوتی(۳۰۵۰۰ متر) شناور است و تلسکوپ تصویربرداری بالون فوق پر فشار(SuperBIT) را حمل می‌کند که برای اندازه‌گیری میزان ماده تاریک در خوشه‌های کهکشانی به کار برده می‌شود.

نزدیک بودن این بالون‌ها به زمین در مقایسه با پرتاب‌های مداری باعث صرفه‌جویی زیادی می‌شود. EUSO-۲ حدود دو تُن وزن داشت و بنابراین پرتاب آن به فضا بسیار هزینه‌بر بود.

در صورت بروز نقص در ماموریت بالون فوق پرفشار مشابه آن چه رخ داد، محموله به عنوان یک لنگر برای بالون عمل می‌کند و به سرعت آن را به کف اقیانوس می‌کشاند و از اکثر جانداران دریایی دور می‌کند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید