عظیم‌ترین مجسمه‌های جهان در سال ۲۰۲۴

عظیم‌ترین مجسمه‌های جهان در سال ۲۰۲۴

ارتفاع بزرگترین مجسمه‌های دنیا چقدر است و کجا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید؟

کد خبر : ۱۸۷۸۸۶
بازدید : ۲۳۲۵۷

فرادید| مجسمه‌ها می‌توانند نمایانگر چیزهای زیادی باشند، از بزرگداشت افراد مشهور و رویدادهای تاریخی گرفته تا نشان دادن وفاداری به شخصیت‌های مذهبی. اما بزرگترین مجسمه جهان چه ابعادی دارد و کجاست؟ 

به گزارش فرادید، در سراسر جهان نقاط دیدنی شگفت‌انگیزی وجود دارد، از مجسمه آزادی در نیویورک (۴۳ متر ارتفاع) گرفته تا مجسمه داوود اثر میکل آنژ (۵ متر) و تندیس مسیح در ریودوژانیرو. اما این مجسمه‌ها در قیاس با برخی از بزرگترین بناهای تاریخی کوچک به شمار می‌آیند. 

در این مطلب، ۱۰ مجسمه برتر جهان از نظر ارتفاع را معرفی می‌کنیم. 

10. دای کانُن از پارک کیتا نو میاکو، آشیبِتسو، ژاپن (۸۸ متر) 

10

دای کانُن از پارک کیتا نو میاکو مجسمه‌ای است که به الهه گوآنین، یک شخصیت مهم در آیین بودایی که با رحمت و شفقت مرتبط است، وقف شده است. در بودیسم سنتی چینی، کانُن (Kannon) مرد نشان داده می‌شود. با این حال، در فرهنگ ژاپنی، این خدا زن انگاشته می‌شود و در آثار هنری و مجسمه‌ها به همین شکل به تصویر کشیده می‌شود. 

ساخت این مجسمه در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید و تا سال ۱۹۹۱ بلندترین مجسمه جهان بود. این مجسمه یکی از مجسمه‌های متعددی است که خیّرین ثروتمند در طول رونق مالی دهه ۱۹۸۰ در سراسر ژاپن ساختند. بسیاری از این مجسمه‌ها از آن زمان به بعد در وضعیت خوبی نیستند و برخی از آن‌ها نیز تخریب شده‌اند. 

9. سِندای دای کانُن، سِندای، ژاپن (۹۲ متر) 

9

مکان بعدی در فهرست ما متعلق به مجسمه بسیار مشابه دیگری است که باز هم دای کانُن را به تصویر می‌کشد. این نسخه سال ۱۹۹۱ در شهر سِندای ساخته و مدت کوتاهی به بلندترین مجسمه جهان تبدیل شد. 

در این تصویر، دای کانُن چیزی به نام سنگ سینتامانی را در دست دارد، جواهر برآورده‌کننده‌ی آرزو که هم در مذهب بودا و هم در مذهب هندو یافت می‌شود. 

8. بودای بزرگ تایلند، آنگ تانگ، تایلند (۹۲ متر) 

8

بودای بزرگ تایلند نه تنها یک سازه فوق‌العاده بلند است، بلکه عرض ۶۳ متر آن نیز چشمگیر است. در مجموع، ساخت این مجسمه ۱۸ سال طول کشید و سال ۲۰۰۸ به پایان رسید. 

شاید این مجسمه  نسبتاً متظاهرانه به نظر برسد، اما از بتن و طلای رنگ‌شده ساخته شده است. هزینه آن از کمک‌های مالی بوداییان محلی تأمین شد که ۲.۲ میلیون پوند مورد نیاز برای ساخت آن را جمع‌آوری کردند. 

7. مادر آسیا، پاگکیلاتان، فیلیپین (۹۸.۱۵ متر) 

7

مجسمه «مادر تمام آسیا» بلندترین تندیس مریم مقدس در جهان است که در یک مکان زیارتی به نام «مرکز بین‌المللی زیارت و کنفرانس مونته‌ماریا» در شهر باتانگاس، در فیلیپین واقع شده و سال ۲۰۲۱ تکمیل شد. 

وقتی آن را با تعدادی از مجسمه‌های دیگر این فهرست مقایسه کنید، خود مجسمه بسیار ساده است، اما چیزی از شکوه و گیرایی کم ندارد. داخل آن کلیساها، تئاترها، مغازه‌ها، سالن‌های غذاخوری و فضاهای مسکونی و همچنین زیارتگاه پاپ ژان پل دوم قرار دارد. 

6. گوئیشان گوآن‌یین، هونان، چین (۹۹ متر)

6

برای دسترسی به مجسمه، باید از پله‌های متعدد معبد می‌یین، معبد بودایی چان در ویشان، چین بالا بروید. 

پاداش این صعود، یک بنای برنزی طلاکاری شده است که تصویری از بودیساتوا گوآن‌یین معروف به شیمیان کیانشو گوآن‌یین را به تصویر می‌کشد. این مجسمه سال ۲۰۰۹ با هزینه تقریبی ۲۸ میلیون پوند تکمیل شد. 

5. اوشیکو دایبوتسو، اوشیکو، ژاپن (۱۰۰ متر) 

5

مجسمه بودا معروف به اوشیکو دایبوتسو، پس از تکمیل در سال ۱۹۹۳، بلندترین مجسمه جهان بود و این رکورد را ۱۵ سال حفظ کرد. داخل مجسمه یک آسانسور قرار دارد که بازدیدکنندگان را تا ارتفاع ۸۵ متر به عرشه مشاهده می‌رساند که آنجا مناظر چشمگیری در دسترس است. تصور می‌شود این مجسمه سنگین‌ترین مجسمه‌ای است که تاکنون ساخته شده و وزن آن بیش از ۴۰۰۰ تن است. 

این سازه برنزی یادآور تولد شینران، راهب مهم ژاپنی است که شاخه‌ای از بودیسم به نام «شین» را پایه‌گذاری کرد. 

4. ویشواز سوآروپام، ناتدوارا، هند (۱۰۶ متر) 

4

ویشواز سوآروپام که نام دیگرش مجسمه اعتقاد است، خدای هندو شیوا را به تصویر می‌کشد که در مراقبه آرام نشسته و به حومه هند نزدیک ناتدوارا، راجستان، هند نگاه می‌کند. این مجسمه بلندترین مجسمه شیوا در سراسر جهان است. 

این مجسمه بتنی با پوشش مسی سال ۲۰۲۰ تکمیل شد و همان سال برای عموم به نمایش گذاشته شد. داخل سازه یک سالن نمایشگاه و یک آسانسور وجود دارد که گردشگران را به مناطق مختلف تماشایی می‌برد. 

3. لِیکیون سِکیا، خاتاکان تونگ، میانمار (۱۱۶ متر) 

3

یکی از جالب‌ترین بناهای بصری فهرست ما، مجسمه‌های بودای لِیکیون سِکیا، بودا گوتاما را در دو حالت متناوب در صحنه بودایی «پارینیروانا» به تصویر می‌کشند؛ مرگ فردی که در طول زندگی خود به نیروانا دست یافته است. 

این مجسمه روی یک سکوی بزرگ در روستای خاتاکان تونگ در میانمار قرار دارد. این بنای تاریخی پس از تکمیل در سال ۲۰۰۸، مدت کوتاهی رکورد بلندترین مجسمه جهان را داشت، تا اینکه دومین مورد فهرست ما از آن پیشی گرفت. 

2. چشمه معبد بودا، هِنان، چین (۱۲۸ متر) 

2

بلندترین مجسمه بودای جهان را می‌توان در شهرک ژائوکون در شهرستان لوشان چین دید که بودای کیهانی (یا بودای وایروکانا) را نشان می‌دهد که روی تخت نیلوفر آبی ایستاده است. این معبد به «چشمه معبد بودا» شناخته می‌شود چون نزدیک یک چشمه آب گرم قرار دارد که به داشتن خاصیت درمانی خود مشهور است. 

ساخت و ساز آن سال ۲۰۰۸ به پایان رسید و به مدت ده سال بلندترین مجسمه جهان بود. 

1. مجسمه اتحاد، گجرات، هند (۱۸۲ متر) 

1

مجسمه اتحاد با ۱۸۲ متر ارتفاع، بلندترین مجسمه جهان در شهر کِوادیا، هند است. ارتفاع آن بیش از سه برابر ارتفاع مجسمه آزادی است. 

این مجسمه رهبر استقلال هند، سردار والابهای پاتل را به تصویر می‌کشد که پس از استقلال هند از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ به عنوان نخستین معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور خدمت کرد. 

این مجسمه نزدیک سد نارمادا و بخشی از یک مجموعه عظیم است. برای ساخت این بنای تاریخی از کشاورزان محلی خواسته شد ابزارهایی را برای کمک به تهیه بخشی از آهن مورد نیاز مجسمه اهدا کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید