تصاویر خارق‌العاده‌ای از کتاب‌هایی که مجسمه شدند ؛ این مجسمه‌ها گواهی بر قدرت زبان هستند

تصاویر خارق‌العاده‌ای از کتاب‌هایی که مجسمه شدند ؛ این مجسمه‌ها گواهی بر قدرت زبان هستند

استیفن دویل طراح گرافیکی است که از کتاب‌ها حجم‌هایی تودرتو می‌سازد که طرز تلقی از کتاب را، به عنوان شیئی که باید از ابتدا به انتها خط به خط خوانده شود و درک آن منوط به رعایت تسلسل تحمیلی خطوط است، تغییر می‌دهد و محتوای کتاب را تابعی از فرمِ فضایی آن می‌کند.

کد خبر : ۱۶۲۷۰۲
بازدید : ۳۹۱۱

حالا که در هفته کتاب هستیم و همه سعی می‌کنند کتاب را ــ که روز به روز بیشتر از زندگی‌مان حذف می‌شود و کمتر و کمتر می‌خوانیم ــ به جنبه‌های مختلف زندگی مرتبط کنند و نشان دهند کتاب چقدر مستقیم و غیرمستقیم به همه‌چیز مربوط است، ما هم رفتیم سراغ ارتباط کتاب و هنرهای تجسمی و مجسمه‌سازی با کتاب. درست خواندید، مجسمه‌سازی با کتاب. مگر می‌شود با کتاب مجسمه‌سازی کرد؟ بله، ‌این کاری است که استیفن دویل، طراح گرافیک، انجام می‌دهد.

دویل از کتاب‌ها حجم‌هایی تودرتو می‌سازد که طرز تلقی از کتاب را، به عنوان شیئی که باید از ابتدا به انتها خط به خط خوانده شود و درک آن منوط به رعایت تسلسل تحمیلی خطوط است، تغییر می‌دهد و محتوای کتاب را تابعی از فرمِ فضایی آن می‌کند.

دویل در دوران کودکی در بالتیمور پرستاری داشت که ستون‌های روزنامه را به جای اینکه عمودی بخواند و پایین برود، افقی می‌خواند تا معنای جدیدی بیافریند. این بازی با لغات الهام‌بخش سرگرمی دوره بزرگسالی استیفن شد تا از کتاب‌ها مجسمه بسازد.

او می‌گوید: «من این مجموعه را زمانی شروع کردم که «هایپرتکست» یک اصطلاح بدیع اینترنتی بود. مرتبط کردن یک متن به متنی دیگر کاری بسیار عجیب‌وغریب بود. من کنجکاو بودم اگر خطوط یک کتاب در جایی دیگر به خطوط صفحات دیگر متصل شود چه می‌شود.» از آن زمان، ‌او مجسمه‌هایی را برای نشریاتی از جمله «نیویورکر» و «وایرد» ساخته است.

برخی‌ها ممکن است این کار دویل را بی‌حرمتی به ساحت کتاب قلمداد کنند (البته او تمام کتاب‌هایی را که با آنها مجسمه می‌سازد، اول می‌خواند و بعد برش می‌دهد)، ولی دویل نظر دیگری دارد. او معتقد است: «این مجسمه‌ها گواهی بر قدرت زبان هستند. من آنها را به عنوان ایده‌هایی در نظر می‌گیرم که فرم فیزیکی پیدا کرده‌اند و اجازه یافته‌اند صاحب سایه شوند.»

تعدای از کارهایی را که استیفن دویل با کتاب‌های مشهور ادبیات ساخته می‌بینید.

در نوشته ماگدا ژابو

4933345

مقدمه‌ای عمومی بر روانشناسی نوشته زیگموند فروید

4933347

یادداشت‌های زیرزمینی نوشته فئودور داستایوسکی

4933349

صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز

4933350 (1)

تاوان نوشته یان مک‌اوان

4933351

خشم و هیاهو نوشته ویلیام فاکنر

4933352

اینجا نیویورک است نوشته ای‌بی وایت

4933353

موج‌ها نوشته ویرجینیا وولف

4933354

قبیله رشته‌های اعصاب نوشته استیو سیلبرمن

4933356

بندزن خیاط سرباز جاسوس نوشته جان لوکاره

4933357

مرد نامرئی نوشته اچ‌جی ولز

4933358

دلیل اینکه چرا نوشته سیسیل وودهام اسمیت

4933359

 

منبع: همشهری

 

۱۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید