آیا عنکبوت‌های «بابا لنگ‌دراز» سمّی هستند؟

آیا عنکبوت‌های «بابا لنگ‌دراز» سمّی هستند؟

بسیاری از چیزها را میتوان به عنوان سم (poison) طبقه بندی کرد، اما متاثر شدن از سم فقط با جذب آن از طریق بلع، استنشاق یا تماس با پوست ممکن است.

کد خبر : ۱۸۸۳۳۲
بازدید : ۳۷۰

فرادید| عنکبوت‌های بابا لنگ‌دراز موجوداتی گیج‌کننده هستند، به ویژه به این دلیل که توافق زیادی در مورد چیستی آن‌ها وجود ندارد. به چندین گونه از آن‌ها طوری لقب داده شده که گویی دانشمند نام‌گذار، آن روز سرحال بوده، اما با وجود همه سردرگمی‌ها، یک پرسش در مورد آن‌ها بسیار گسترده شده است: آیا بابا لنگ‌درازها سمّی هستند؟ پاسخ منفی است، بابا لنگ‌درازها سمی نیستند!

به گزارش فرادید، بسته به اینکه با چه کسی صحبت کنید، بابا لنگ‌دراز می‌تواند هر چیزی باشد، از عنکبوت خرمن گرفته تا عنکبوت پادراز و درنامگس. بر اساس مجموعه اسطوره‌های عنکبوت موزه بِرک، تعاریف گسترده از بابا لنگ‌دراز شامل یک عنکبوت واقعی، Pholcus phalangioides و چند هزار گونه که عنکبوت نیستند، می‌شود. 

3

درنامگس روی قارچ

موجودات زهردار (venomous) زهرشان را به شما تزریق می‌کنند چون این زهر به یک سیستم تحویل فعال نیاز دارد. این زهر می‌تواند زهر نیش یک حشره یا یک مار زهردار باشد. 

بسیاری از چیزها را میتوان به عنوان سم (poison) طبقه بندی کرد، اما متاثر شدن از سم فقط با جذب آن از طریق بلع، استنشاق یا تماس با پوست ممکن است. 

2

عنکبوت خرمن، راسته‌ای از عنکبوتیان معروف به Opiliones روی یک برگ سبز

آیا بابا لنگ‌درازها سمّی هستند؟ 

نه بابا لنگ‌درازها سمی نیستند. ایده‌ی سمّی بودن آن‌ها از یک افسانه گسترده نشأت گرفته که می‌گوید بابا لنگ‌دراز دارای سمّ رکوردشکنی است که قدرت کشنده دارد، اما دندان‌های نیشش برای گاز گرفتن آنقدر قوی نیست. 

اگر این افسانه درست بود، انتقال سمّ از طریق نیش، آن‌ها را در رده‌ی سمّی‌ها قرار می‌داد، اما در واقعیت چنین نیست. 

1

این بانوی جسور Pholcus phalangioides یا عنکبوت دخمه‌ای تنومند بلند نام دارد. 

از بین سه نامزد مهم بابا لنگ‌دراز یعنی عنکبوت‌های خرمن، درنامگس و عنکبوت دخمه‌ای تنومند بلند، فقط عنکبوت (Spider) دارای سم است. با این حال، این سم از نظر پزشکی به سلامت انسان مربوط نمی‌شود و مطمئناً بین عنکبوت‌ها رکوردشکن نیست.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید