بررسی هزینه اجاره غرفه های مترو تهران

بررسی هزینه اجاره غرفه های مترو تهران

به منظور برپایی یک غرفه فروش در ایستگاه‌های متروی تهران و یا شکل دادن یک مرکز خرید در توقفگاه‌های بزرگ که شاهراه‌های مترو به حساب می‌آیند، باید یک یا چند غرفه را اجاره نمود. برای این کار باید با ارتباط با شرکت مترو تهران، به اجاره غرفه‌ها اقدام نمود. معمولا شیوه اجاره به صورت مزایده است و هزینه اجاره غرفه‌ها نیز با توجه به عوامل متفاوتی توسط شرکت مترو تعیین می‌شود.

کد خبر : ۱۸۹۶۸۵
بازدید : ۸۳
مترو تهران یکی از پرترددترین مکان‌های شهر است که روزانه تعداد زیادی مسافر از طریق آن به سفرهای درون شهری می‌پردازند. به همین دلیل غرفه‌های مستقر در ایستگاه‌های مترو تهران را می‌توان از مراکز خوب برای فروش اجناس و کالاهای مختلف به شمار آورد.
 
در واقع حضور فروشگاه‌هایی در مسیر تردد شهروندان یک کلانشهر همچون تهران، در زندگی پرشتاب امروز اجتناب‌ناپذیر است. مسافرانی که با عجله از این سوی شهر به آن سو می‎روند، می‌توانند لحظاتی با توقف در مقابل این غرفه‌ها اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند و به این ترتیب با صرفه‌جویی در وقت، نیازهای روزانه و یا کالاهای غیر اساسی خود را تهیه نمایند.

با این شیوه مسافران از سرگردانی در بازارهای مختلف نجات می‌یابند و در کوتاه‌ترین زمان، همراه با انجام سایر کارهای خود، خرید مورد نیازشان را انجام می‌دهند. بر این اساس بسیاری از فروشندگان، با اجاره غرفه‌های مترو و تبدیل آنها به یک مرکز خرید عبوری، می‌توانند به درآمدزایی بپردازند و مسافران نیز از این موضوع سود ببرند. در این مقاله قصد داریم به وضعیت اجاره این غرفه‌ها و توضیح شرایط آنها برای تولیدکنندگان، واردکنندگان کالاهای خاص و فروشندگان بپردازیم.      

هزینه اجاره غرفه در خطوط مختلف مترو تهران

به منظور برپایی یک غرفه فروش در ایستگاه‌های متروی تهران و یا شکل دادن یک مرکز خرید در توقفگاه‌های بزرگ که شاهراه‌های مترو به حساب می‌آیند، باید یک یا چند غرفه را اجاره نمود. برای این کار باید با ارتباط با شرکت مترو تهران، به اجاره غرفه‌ها اقدام نمود. معمولا شیوه اجاره به صورت مزایده است و هزینه اجاره غرفه‌ها نیز با توجه به عوامل متفاوتی توسط شرکت مترو تعیین می‌شود.

از آنجایی که قیمت غرفه‌ها بر اساس عواملی که در ادامه ذکر می‌شود، متفاوت است، نمی‌توان رقم مشخصی را برای اجاره آنها ذکر کرد. اما باید دانست که برای اجاره غرفه‌ها مانند تمامی املاک دیگر، باید مبلغی را به عنوان پول پیش پرداخت کرد. رقم پول پیش غرفه‌ها خیلی زیاد نیست و گاهی اوقات تنها کمی با اجاره غرفه مترو تفاوت دارد. خطوط مختلف و نقشه مترو تهران را از اینجا، مشاهده کنید.

عوامل موثر بر قیمت اجاره                                                  

همان طور که می‌توان حدس زد، قیمت اجاره غرفه‌های مترو یکسان نیستند و چند عامل مهم بر قیمت اجاره غرفه‌ها در ایستگاه‌های مترو تاثیر می‌گذارند. در اینجا به این عوامل اشاره می‌کنیم.

·اندازه غرفه: همه غرفه‌ها در ایستگاه‌های مترو یک اندازه نیستند و شاید بر اساس موقعیت ایستگاه، به گونه‌ای طراحی شوند که متراژ متفاوتی داشته باشند. این موضوع قطعا در قیمت اجاره غرفه در مترو تاثیر می‌گذارد همان طور که هنگام اجاره هر واحد تجاری دیگری در هر مکان، اندازه آن مهم است. در واقع اگر دو غرفه از نظر موقعیت جای گیری و ایستگاه شرایط یکسانی داشته باشند، غرفه‌های بزرگ‌تر گران‌تر هستند.  

·موقعیت غرفه: ممکن است یک ایستگاه مترو دارای چندین غرفه باشد که بعضی از آنها در مقایسه با بقیه، جایگیری بهتری داشته باشند. بعضی از غرفه‌ها در نزدیکی پله‌های ورود و خروج مترو هستند که در این صورت بیشتر توجه مسافران را به خود جلب کرده و هنگام رفت و آمد، دسترسی بهتری به آنها دارند. طبعا اجاره بهای این غرفه‌ها در مقابل غرفه‌هایی که دورتر از مکان‌های ورود و خروج هستند، بیشتر است.  بعضی از غرفه‌ها نیز زیرپله هستند که قیمت آنها در مقایسه با غرفه‌های بزرگ‌تر با مکان قرارگیری بهتر، تفاوت دارد.

·ایستگاه مترو: یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار بر اجاره غرفه در مترو، ایستگاهی است که غرفه در آن قرار دارد. بعضی از ایستگاه‌ها محل تقاطع چندین خط مترو هستند و در طول روز مسافران بیشتری نسبت به سایر خطوط در آن تردد می‌کنند. همچنین بعضی از ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی یک خط، محل رفت و آمد مسافران زیادتری است. بنابراین اجاره غرفه در این ایستگاه‌ها به دلیل این پرتردد تر و مسافرپذیر تر هستند، از غرفه سایر ایستگاه‌ها بیشتر است.   

201

مقایسه قیمت ها در خطوط مختلف مترو                                                    

دیدیم که یکی از عوامل تفاوت قیمت ها غرفه ها قرار داشتن آنها در خطوط مختلف است. هر چند که تمامی خطوط مترو تهران پرتردد است، اما بعضی از خطوط، تنها ایستگاه یک مقصد هستند و بعضی از خطوط زیرزمینی، یک چندراهی برای مقاصد مختلف به شمار می‌آیند که با تعویض خط می‌توان به آنها دسترسی داشت. بد نیست که با شناختن خطوط مختلف متروی تهران به مقایسه قیمت‌های تقریبی در آنها بپردازیم.

·  خطوط پرتردد:

متروی تهران دارای 7 خط است که شرق، غرب و شمال و جنوب آن را به هم متصل می‌کند. خط ۱ مترو تهران از شمال به جنوب تجریش را به بهشت زهرا متصل کرده و دارای ۲۹ ایستگاه است. این خط در ایستگاه امام خمینی با خط 2 مترو، در ایستگاه شهید بهشتی با خط 3،  در ایستگاه دروازه دولت با خط 4 و در ایستگاه مهدیه با خط 7 متقاطع است. به همین ترتیب خطوط 2 و 3 و 4 دارای بیشترین تردد از شرق و شمال شرقی به غرب و جنوب شهر هستند که با توجه به نقشه مترو می‌توان تمامی خطوط و ایستگاه‌های آنها را بررسی کرد.

· ایستگاه‌های متقاطع:

اما نکته مهم این است که با بررسی نقشه متروی تهران در می‌یابیم هر کدام از ایستگاه‌ها دارای چند تقاطع‌ هستند، چیزی که روی قیمت اجاره غرفه‌ها تاثیر می‌گذارد. ایستگاه‌های تئاتر شهر، مهدیه، شهید نواب صفوی، شهید بهشتی، دروازه دولت، هفده شهریور، امام حسین، شهدا، میدان ولیعصر، دانشگاه تربیت مدرس، توحید، شادمان، ارم سبز، دروازه شمیران، میدان محمدیه، امام خمینی و هفت تیر هر کدام تقاطع به شمار می‌آیند که قیمت آنها را از سایر ایستگاه‌ها گران‌تر می‌کند.

·ایستگاه‌های استراتژیک:

علاوه بر این باید به میزان پرتردد بودن ایستگاه به دلیل موقعیت شهری آن نیز توجه کرد. به عنوان مثال ایستگاه تئاتر شهر که در مرکز تهران قرار گرفته است، یکی از پرترددترین ایستگاه‌های شهری به شمار می‌آید و با داشتن یک زیرگذر که گذرگاه مسافران برای رسیدن به خطوط اتوبوس شهری و مترو است، دارای بازارچه‌ای است. این بازارچه بزرگ متعلق به شهرداری است و غرفه‌های بالای آن به خطوط مترو تعلق دارد.

با این همه ممکن است همین بازارچه بر قیمت غرفه‌های این ایستگاه تاثیر بگذارد. ایستگاه 15 خرداد در نزدیکی بازار بزرگ تهران که با هیچ ایستگاه دیگری تقاطع ندارد و یا ایستگاه تجریش که محل تردد مسافران بسیاری است هم از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین موقعیت استراتژیک ایستگاه نیز می‌تواند از عوامل موثر بر اجاره غرفه‌ها باشد.  

تخفیف ها و مزایای اجاره غرفه                                           

یکی از مزایای اجاره غرفه در متروی تهران این است که افراد برای اجاره آنها نیازی به پرداخت پول پیش زیادی ندارند. با توجه به آمار موجود، رقم پول پیش برای ایستگاه‌ها در سال 1402، از 25 میلیون تا 100 میلیون تومان بوده است. این رقم در مقایسه با مبالغ میلیاردی پول پیش برای یک واحد تجاری بسیار مناسب به نظر می‌رسد. مبلغ اجاره غرفه‌های مترو نیز نسبت به سایر واحدهای تجاری در شهر مناسب‌تر به نظر می‌رسد و با توجه به تردد بالای مسافران به ویژه در ایستگاه‌های مهم و استراتژیک، می‌توان انتظار داشت که فروشندگان در این واحدها، به درآمد مناسبی دست پیدا کنند.  

شرایط و ضوابط اجاره غرفه در مترو تهران

اجاره غرفه در مترو تهران مانند هر کار دیگری دارای شرایط و ضوابطی است. نخستین شرط تکمیل فرم‌ها و ارائه مدارک است. پس از آن شرکت مترو تهران به تنظیم قرارداد با افراد می‌پردازد و پس از آن غرفه به آنها تحویل داده می‌شود. بنابراین در ابتدا باید مدارک مورد نیاز برای اجاره غرفه در مترو را آماده نمود.  

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز برای اجاره غرفه در مترو تهران عبارتند از:

    شناسنامه

    کارت ملی

    جواز کسب

    آخرین فیش حقوقی

    گواهی سوء پیشینه

    مدارک مربوط به ثبت شرکت (در صورت نیاز)

متقاضی باید تصویر این مدارک را به سازمان بهره‌برداری از مترو ارائه دهد. علاوه بر این با توجه به نوع فعالیت درخواستی ممکن است نیاز به ارائه مدارک دیگری نیز باشد.

202

فرایند درخواست و اجاره                                                    

فرایند درخواست و اجاره با پر کردن فرم تقاضای اجاره غرفه در مترو انجام می‌شود. بدین ترتیب افراد متقاضی با پر کردن هر یک از فرم‌های زیر و ارسال آنها به همراه مدارک یاد شده برای درخواست اجاره غرفه اقدام می‌نمایند. این فرم‌ها عبارتند از:

    فرم درخواست اجاره غرفه

    فرم تایید هویت شرکت کننده

    فرم قرارداد اجاره

    فرم ثبت اطلاعات مالی

    فرم ارزیابی ایمنی و ریسک

    فرم تایید مفاد قوانین نمایشگاه

    فرم درخواست امکانات و خدمات اضافی   

قوانین و مقررات مربوط به غرفه داران                                            

غرفه داران برای اجاره مترو در تهران باید گواهی عدم سوء پیشینه ارائه دهند. این یکی از مهم‌ترین مقررات برای اجاره غرفه است. بدون شک فروش اقلام و کالاهای خوراکی که فاقد برچسب‌های استاندارد و یا تاریخ گذشته باشند، در غرفه‌های مترو ممنوع است. از سوی دیگر غرفه داران باید تابع قوانین جمهوری اسلامی و نظام مالیاتی آن باشند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید