(تصاویر) بهترین فیلم‌های حقوقی؛ از «وکیل لینکلن» تا «کشتن مرغ مقلد»

(تصاویر) بهترین فیلم‌های حقوقی؛ از «وکیل لینکلن» تا «کشتن مرغ مقلد»

فیلم‌های حقوقی مهیج همچنین پلتفرمی عالی برای فیلمسازان به منظور کاوش درباره‌ی موضوعات جنجالی و حتی بحث‌برانگیز زمان خود به شمار می‌روند. این فیلم‌ها نه تنها به شخصیت‌ها و مضامین می‌پردازند، بلکه با برجسته کردن نقص‌های سیستم حقوقی و بروکراسی آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند.

کد خبر : ۱۹۴۴۵۱
بازدید : ۲۴

فیلم‌های حقوقی مهیج با درام و شخصیت‌پردازی جذاب و تکیه بر اتفاقات ملموس اما به شکل افراطی، به بخشی جدایی‌ناپذیر از سینما تبدیل شده‌اند؛ از آثار کلاسیک ماندگاری که دهه‌ها پیش اکران شده‌اند تا چرخش‌های هوشمندانه و ابتکاری در این ژانر در دوران مدرن. بسیاری از این فیلم‌ها معرف دهه‌هایی هستند که در آن‌ها اکران شده‌اند و با حضور بازیگران تراز اولی همراه بوده‌اند که مشتاق استفاده از فرمول متمرکز درام دادگاهی برای به رخ کشیدن استعدادهایشان هستند.

فیلم‌های حقوقی مهیج همچنین پلتفرمی عالی برای فیلمسازان به منظور کاوش درباره‌ی موضوعات جنجالی و حتی بحث‌برانگیز زمان خود به شمار می‌روند. این فیلم‌ها نه تنها به شخصیت‌ها و مضامین می‌پردازند، بلکه با برجسته کردن نقص‌های سیستم حقوقی و بروکراسی آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن این موضوع در ادامه بهترین فیلم‌های حقوقی مهیج که تا به حال ساخته شده‌اند را نام بردیم.

۱۳. وکیل لینکلن (The Lincoln Lawyer)

98

  • محصول: ۲۰۱۱
  • کارگردان: برد فرمن
  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، مریسا تومی، رایان فیلیپ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

دوران اوج حرفه‌ای متیو مک‌کانهی مدت‌ها قبل از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در سال ۲۰۱۴ شروع شده بود. در واقع می‌توان گفت این دوران با فیلم هیجان‌انگیز حقوقی «وکیل لینکلن» که بر اساس رمانی به همین نام محصول سال ۲۰۰۵ آغاز شد. داستان این فیلم حول وکیلی به نام میکی هالر (مک‌کانهی) می‌چرخد؛ یک دادستان باهوش و کاریزماتیک که موافقت می‌کند از یک مرد ثروتمند متهم به تلاش برای قتل دفاع کند. پرونده‌ای که در ابتدا به نظر ساده می‌رسد، به زودی به چیزی شوم‌تر تبدیل می‌شود.

«وکیل لینکلن» با وجود اینکه تمایلی به خارج شدن از قالب تثبیت‌شده فیلم‌های حقوقی مهیج ندارد، اما نهایت استفاده را از فضای آشنا و مقدمه‌اش می‌برد. مک‌کانهی در یکی از جذاب‌ترین نقش‌هایش می‌درخشد و به راحتی کاریزما را با زیرکی ترکیب می‌کند. او همچنین با بازیگران فوق‌العاده‌ای مانند ماریسا تومی برنده‌ی جایزه‌ی اسکار هم‌بازی می‌شود. «وکیل لینکلن» یک فیلم حقوقی مهیج مستحکم و با پیچش‌های مداوم است که تمام نکات کلیدی را به درستی اجرا می‌کند.

۱۲. بی‌گناه (Presumed Innocent)

99

  • محصول: ۱۹۹۰
  • کارگردان: آلن جی پاکولا
  • بازیگران: هریسون فورد، رائول هولیا، برایان دنهی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

هریسون فورد در فیلم مهیج حقوقی «بی‌گناه» محصول ۱۹۹۰ در نقش دادستان محتاط، راستی سبیچ بازی می‌کند. داستان فیلم سبیچ را در حال تحقیق در مورد قتل همکارش کارولین پولهموس (گرتا اسکاکی) که معشوقه او نیز بوده نشان می‌دهد. هنگامی که شواهد او را در این جنایت دخیل می‌کند، زندگی سبیچ از هم می‌پاشد.

«بی‌گناه» یکی از جالب‌ترین و چندلایه‌ترین شخصیت‌های هریسون فورد، یعنی راستی سبیچ را به نمایش می‌گذارد که از نظر اخلاقی مبهم، کم‌حرف و اغلب گیج‌کننده است. فیلم اهمیت ثبات در روایت یک فیلم مهیج را درک می‌کند و در طول مدت ۱۲۷ دقیقه‌ای خود، فشرده و باثبات باقی می‌ماند. فورد کلید موفقیت فیلم است و با اجرایی گیرا که در میان بهترین نقش‌آفرینی‌های او قرار می‌گیرد، این اکشن جذاب را پیش می‌برد. «بی‌گناه» با ظرافت اما تاثیرگذار، یکی از هوشمندانه‌ترین و پیچیده‌ترین آثار در زیرمجموعه‌ی فیلم‌های حقوقی مهیج به شمار می‌رود.

۱۱. حکم (The Verdict)

100

  • محصول: ۱۹۸۲
  • کارگردان: سیدنی لومت
  • بازیگران: پل نیومن، شارلئت رمپلینگ، جک واردن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

در فیلم مهیج حقوقی «حکم» ساخته سیدنی لومت در سال ۱۹۸۲، اسطوره‌ی بازیگری، پل نیومن، یکی از بهترین اجراهای دوران حرفه‌ای درخشانش را ارائه می‌دهد. داستان فیلم درباره‌ی فرانک گالوین وکیلی الکلی و سابقا بااستعداد است که برای بهبود وضعیت خود یک پرونده‌ی قصور پزشکی را برعهده می‌گیرد. با این حال او به زودی درگیر احساسات و درام پرونده می‌شود.

«حکم» در تمام سطوح باورنکردنی است. کارگردانی لومت دقیق و با اعتمادبه‌نفس و فیلمنامه‌ی دیوید ممت به همان اندازه که انتظار می‌رود عمیق و گزنده است. با این حال این نیومن است که فیلم را به سطح بالاتری می‌برد و گالوین را با آسیب‌پذیری خام به تصویر می‌کشد، به ویژه در صحنه‌های دادگاه که بسیار مشهور شدند. «حکم» اثری کلیدی در مجموعه فیلم‌های حقوقی مهیج و گواهی ماندگار بر جادویی است که زمانی رخ می‌دهد که کارگردان، فیلمنامه و بازیگر نقش اول به بهترین شکل با هم ترکیب شوند.

۱۰. زمانی برای کشتن (A Time to Kill)

101

  • محصول: ۱۹۹۶
  • کارگردان: جوئل شوماخر
  • بازیگران: ساندار بولاک، ساموئا ال جکسون، متیو مک‌کانهی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

جان گریشام، نویسنده مشهور رمان‌های حقوقی، طی سال‌ها آثار مهیج و پرطرفداری را خلق کرده که اقتباس‌های سینمایی درخشانی از آن‌ها ساخته شده است. فیلم «زمانی برای کشتن» محصول ۱۹۹۶، با درخشش بازیگران مطرحی چون ساموئل ال جکسون و متیو مک‌کانهی، یکی از نقاط عطف این ژانر در دهه ۹۰ میلادی به شمار می‌رود. داستان فیلم در ایالت می‌سی‌سی‌پی روایت می‌شود، جایی که کارل لی هیلی (ساموئل ال جکسون) برای دفاع از دختر ۱۰ ساله خود که مورد تعرض قرار گرفته، دو مرد سفیدپوست را به قتل می‌رساند. با قرار گرفتن در معرض خطر اعدام و مواجهه با دادگاهی ناعادلانه در ایالتی نژادپرست، کارل به وکیل جوان و جاه‌طلبی به نام جیک بریگنس (متیو مک‌کانهی) روی می‌آورد تا از او دفاع کند.

با وجود مدت زمان طولانی دو ساعت‌ونیم، «زمانی برای کشتن» فیلمی به شدت گیرا است که با اجراهای قدرتمند بازیگران و داستانی مهیج درباره‌ی اخلاق و عدالت تعریف می‌شود. منتقدان در ابتدا نظرات مختلف یا غیرمنصفانه‌ای نسبت به فیلم داشتند، اما از زمان انتشار جایگاه فیلم قطعا بهبود یافته است. در همین حال، مخاطبان به «زمانی برای کشتن» واکنش خوبی نشان دادند و آن را یکی از آثار موفق و ماندگار سینمای هالیوود در دهه‌ی ۹۰ و همچنین یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های جوئل شوماخر کعرفی کردند.

۹. ترس کهن (Primal Fear)

102

  • محصول: ۱۹۹۶
  • کارگردان: گرگوری هابلیت
  • بازیگران: ریچارد گی‌یر، لورا لینی، جانی ماهوتی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

«ترس کهن» یک درام حقوقی درگیرکننده است که همچنین به عنوان یک تریلر روانشناختی میخکوب‌کننده و یک حل معمای پرتنش می‌درخشد. این فیلم به خاطر اجرای فوق‌العاده‌ای که باعث شهرت ادوارد نورتن شد و پایان‌بندی تکان‌دهنده‌اش مشهور است. داستان فیلم حول وکیل سرشناسی به نام مارتین ویل (ریچارد گی‌یر)  می‌چرخد که پرونده‌ای مرتبط با قتل بسیار جنجالی اسقف اعظم شیکاگو به دست یک پسربچه‌ی قربانی آزار جنسی در کلیسا را برعهده می‌گیرد. هر چه ویل بیشتر به مظنون پرونده نگاه می‌کند، پرونده پیچیده‌تر و رازهای هولناک کلیسا فاش می‌شود.

«ترس کهن» یک تریلر نمادین است که با وجود وفاداری به محدودیت‌های ژانر، نهایت کشش و درام را از آن استخراج می‌کند. راز مرکزی فیلم واکنش‌های پرشوری را از مخاطب برمی‌انگیزد و تجربه‌ی تماشای نفس‌گیری را رقم می‌زند، جایی که مفهوم درستی و قانونی بودن لزوما با هم همپوشانی ندارند. «ترس کهن» با تکیه بر بازی‌های قدرتمند گی‌یر و به ویژه نورتن، به یکی از تحسین‌شده‌ترین و برجسته‌ترین فیلم‌های حقوقی مهیج دهه‌ی ۹۰ میلادی محسوب می‌شود.

۸. شرکت (The Firm)

103

  • محصول: ۱۹۹۳
  • کارگردان: سیدنی پولاک
  • بازیگران: تام کروز، جین تریپل‌هورن، جین هکمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

«شرکت» که بر اساس یکی از رمان‌های جان گریشام ساخته شده و با بازی درخشان تام کروز همراه است، یکی از موفق‌ترین اقتباس‌های تجاری این نویسنده به شمار می‌رود. این فیلم مهیج و پر زرق و برق استودیویی، فرهنگ سمی اتاق‌های فکر و معاملات مشکوک و پنهانی در شرکت‌های بزرگ را هدف قرار می‌دهد. داستان فیلم درباره‌ی میچ مک‌دیر، یک وکیل جوان، پرانرژی اما ساده‌لوح است که به تازگی از دانشکده‌ی حقوق فارغ‌التحصیل شده و شغل رویایی خود را در یک شرکت معتبر به دست می‌آورد. با این حال هرچه میچ بیشتر درباره‌ی عملیات آن‌ها می‌آموزد، خود را در یک معضل اخلاقی دشوار می‌یابد که با ورود FBI به پرونده پیچیده‌تر هم می‌شود.

«شرکت» با وجود ریتم تند و هیجان مداوم، درخشش خود را به عنوان یک فیلم حقوقی مهیج و موثر حفظ کرده است و از داستانش برای کاوش در مضامین فساد و جنایت استفاده می‌کند. در حالی که بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت فیلم بازیگران متعدد و در عین حال کلیدی آن است، اما نقش تاک کروز انکارناپذیر است. این بازیگر با مهارت تمام فیلم را مال خود می‌کند، در دل پیرنگ به طور فزاینده‌ای اضطراب‌آور، نقش محوری ایفا و جایگاه این اثر را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌هایش روی پرده‌ی نقره‌ای تثبیت می‌کند.

۷. دلال بیمه (The Rainmaker)

104

  • محصول: ۱۹۹۷
  • کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
  • بازیگران: مت دیمون، میکی رورک، جان ویت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

«دلال بیمه» یکی از آثار کم‌تر پرداخته‌شده‌ی فرانسیس فورد کاپولا، به اندازه‌ی برخی دیگر از اقتباس‌های گریشام در گیشه موفق نبود، اما به عنوان یکی از بهترین اقتباس‌های آثار این نویسنده شناخته می‌شود. این فیلمِ به لحاظ احساسی تکان‌دهنده، داستان رودی بیلور (مت دیمون)، یک وکیل جوان و کم‌تجربه را دنبال می‌کند که با قبول وکالت پسری جوان که به دلیل امتناع یک شرکت فاسد از پرداخت هزینه‌های درمان در حال مرگ بر اثر سرطان خون است، وارد چالشی بزرگ می‌شود.

«دلال بیمه» یکی از وفادارانه‌ترین اقتباس‌ها از آثار گریشام به شمار می‌رود و به خاطر به تصویر کشیدن مهارت نویسنده در مهم جلوه دادن تک تک شخصیت‌ها و آمیختن درام و بار احساسی عمیق به داستان‌های فرعی هر یک از بازیگران مکمل ارزشمند است. نتیجه‌ی این وفاداری، یک فیلم حقوقی مهیج پربار و قدرتمند است؛ نمایش زیبایی از چیره‌دستی کاپولا در حرفه‌اش که نهایت استفاده را از استعداد فوق‌العاده‌ی بازیگران بااستعدادش می‌برد.

۶. چند مرد خوب (A Few Good Men)

105

  • محصول: ۱۹۹۲
  • کارگردان: راب راینر
  • بازیگران: تام کروز، دمی مور، جک نیکلسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

«چند مرد خوب» فیلم مهیج و پرشور دیگری با بازی تام کروز، با فیلمنامه‌ای درخشان از آرون سورکین، اهمیت یک پرونده‌ی حقوقی را با سیاست‌های نظامی در هم می‌آمیزد. کروز در نقش دنیل کافی، ستوان بی‌تجربه‌ی نیروی حقوقی دادرسی ارتش (JAG) بازی می‌کند که ماموریت دفاع از دو تفنگدار دریایی متهم به قتل یک همرزم را برعهده دارد. با افزایش شک کافی به این پرونده، او برای افشای یک توطئه، سرهنگ جساپ (جک نیکلسون) را به عنوان شاهد به دادگاه احضار می‌کند.

«چند مرد خوب» با تحسین به عنوان یک فیلم مهیج دادگاهی به سبک قدیمی با حال و هوایی مدرن و جذاب شناخته می‌شود. این فیلم داستانی تاثیرگذار درباره‌ی حقیقت و عدالت است که در برانگیختن احساسات قوی می‌درخشد. با تکیه بر بازی‌های قدرتمند بازیگران حرفه‌ای چون کروز، دمی مور و جک نیکلسون که نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار هم شد، جایگاه «چند مرد خوب» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های مهیج دادگاهی هالیوود غیرقابل انکار است.

۵. تشریح یک قتل (Anatomy of a Murder)

106

  • محصول: ۱۹۵۹
  • کارگردان: اتو پرمینجز
  • بازیگران: جیمز استوارت، لی رمیک، بن گازارا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

بسیاری از برترین فیلم‌های حقوقی مهیج سینما، دهه‌ها پیش اکران شده‌اند و دهه‌ی ۱۹۵۰ گنجینه‌ی ماندگاری برای این ژانر به شمار می‌رود. یکی از بهترین فیلم‌های این دهه «آناتومی یک قتل» محصول سال ۱۹۵۹ است که داستان پاول بیگلر (جیمی استوارت) وکیل دادگستری یک شهر کوچک را روایت می‌کند که از یک افسر ارتش متهم به قتل مردی که ظاهرا به همسرش حمله کرده است دفاع می‌کند. با پیشروی دادگاه درک ماهیت حقیقت دشوارتر می‌شود.

در طول زمان ۱۶۰ دقیقه‌ای که به سرعت طی می‌شود، بینندگان درگیر داستانی گیرا و تحریک‌کننده می‌شوند که در ابهام اخلاقی فضای دادگاه غوطه‌ور است. شخصیت‌های جذاب که با اجراهای خیره‌کننده‌ی بازیگران باورنکردنی به شکلی زنده تصویر شده‌اند، بر تاثیر عمیق فیلم می‌افزایند. «آناتومی یک قتل» همچنین یکی از واقع‌گرایانه‌ترین و جامع‌ترین کاوش‌ها در سیستم حقوقی و کار یک وکیل به شمار می‌رود و اغلب به خاطر آموزنده بودن و روایت جذابش ستایش می‌شود.

۴. کشتن مرغ مقلد (To Kill a Mockingbird)

107

  • محصول: ۱۹۶۳
  • کارگردان: رابرت مالگین
  • بازیگران: گریگوری پگ، مری بدهام، فیلیپ آلفورد
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰

«کشتن مرغ مقلد» شاهکاری ماندگار از سینمای دهه‌ی ۶۰ است که متاسفانه مضمونی تلخ و در عین حال تکراری دارد. در این فیلم گریگوری پک در نقش آتیکوس فینچ بازی شگفت‌انگیزی از خود به نمایش می‌گذارد. او نقش وکیلی را بازی می‌کند که پرونده‌ی مرد سیاه‌پوستی را برعهده دارد که به ناحق متهم به تجاوز شده است. فیلم بر اساس رمان سال ۱۹۶۰ هارپر لی ساخته شده و داستان در جنوب آمریکا در دوران رکود اقتصادی جریان دارد. در حالی که فینچ برای غلبه بر خشم عمومی تلاش می‌کند، او همچنین سعی دارد فرزندانش را افرادی منصف و درستکار تربیت کند.

«کشتن مرغ مقلد» با وجود این که پیام اجتماعی قدرتمند و واضحی را به رخ می‌کشد هرگز اجازه نمی‌دهد که این پیام به طور کامل بر داستان سایه بیندازد. در واقع فیلم به عنوان یک تریلر حقوقی گیرا می‌درخشد که با قدرت زشتی‌های جامعه‌ی آمریکا را به تصویر می‌کشد. «کشتن مرغ مقلد» موفق به کسب سه جایزه‌ی اسکار شد و هرچند دیدگاه‌های سیاسی فیلم هنوز به قوت خودشان باقی‌اند، اما این فیلم همچنان یکی از آثار برجسته‌ی سینمای آمریکا باقی مانده است.

۳. آناتومی یک سقوط (Anatomy of a Fall)

108

  • محصول: ۲۰۲۳
  • کارگردان: ژوستین تریه
  • بازیگران: زاندرا هولر، اسوان آرلو، آنتوان رینارتز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

«آناتومی یک سقوط» یکی از مدعیان اصلی فصل جوایز سینمایی سال گذشته، به عنوان یکی از جذاب‌ترین و هوشمندانه‌ترین فیلم‌های حقوقی مهیج ساخته‌شده تا به امروز تاثیر فوری و عمیقی بر منتقدان و تماشاگران گذاشت. داستان فیلم در پی مرگ مرموز مردی رخ می‌دهد که در کوه‌های آلپ فرانسه با خانواده‌اش زندگی می‌کند. با مشکوک شدن روند تحقیقات به سمت همسر او ساندرا (ساندرا هولر)، پسر نابینای ۱۱ ساله این زوج به شاهدی کلیدی تبدیل می‌شود.

«آناتومی یک سقوط» با تکیه بر تعلیق موجود در درام خانوادگی و نتیجه‌ی دادگاه ساندرا، به طرز باورنکردنی گیرا است. ابهام موجود در فیلم، مخاطبان را وادار می‌کند دائما نظرات خود درباره‌ی داستان را زیر سوال ببرند، در حالی که روایت نفس‌گیر فیلم آن‌ها را میخکوب نگه می‌دارد. کارگردان و ‌نویسنده‌ی مشترک ژوستین تریه به خاطر مدیریت ماهرانه‌ی روایت پیچیده مورد تحسین همگانی قرار گرفت و حتی به همراه آرتور هاراری، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اورجینال را از آن خود کرد.

۲. شاهدی برای محاکمه (Witness for the Prosecution)

109

  • محصول: ۱۹۵۸
  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • بازیگران: تایرون پاور، مارلنه دیتریش، چارلز لوتن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۹۵۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰

فیلم «شاهدی برای محاکمه» بر اساس نمایش‌نامه‌ی آگاتا کریستی با همین نام در سال ۱۹۵۳ پس از اکران با استقبال گرمی مواجه شد، ۶ نامزدی اسکار کسب کرد و با گذشت زمان ارزشش دوچندان شده است. داستان فیلم سر ویلفرید رابرتس (چارلز لوتن)، وکیل باسابقه‌ای را که در حال بهبودی از حمله‌ی قلبی است دنبال می‌کند. او از مردی خوش‌اخلاق که متهم به قتل زنی ثروتمند است دفاع می‌کند. با این حال زمانی که همسر متهم علیه او شهادت می‌دهد، رابرتس در تار پیچیده‌ای از دروغ‌ها گرفتار می‌شود که او را با یک معضل اخلاقی مواجه می‌کند.

با شوخ‌طبعی خاص آگاتا کریستی و کشش رازآلود همیشگی داستان‌هایش، این فیلم یک تریلر جنایی جذاب است که با استفاده از داستان پرپیچ‌وخم و غیرقابل پیش‌بینی حس وحشت خاصی را در طول روایت فیلم حفظ می‌کند. فیلم «شاهدی برای محاکمه» با تکیه بر بازی‌های درخشان تمام بازیگران، نمونه‌ی بی‌نقصی از فیلم‌های مهیج حقوقی است که به طرز باورنکردنی عالی اجرا شده است. این واقعیت که این فیلم همچنان در میان بهترین‌های این ژانر قرار دارد، گواهی بر فیلمنامه‌ی فوق‌العاده و کارگردانی مبتکرانه‌ی بیلی وایلدر است.

۱. ۱۲ مرد خشمگین (۱۲ Angry Men)

110

  • محصول: ۱۹۵۷
  • کارگردان: سیدنی لومت
  • بازیگران: هنری فوندا، لی جی کاب، ای جی مارشال
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۹ از ۱۰

«دوازده مرد خشمگین» شاهکاری مسلم در سینما که از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی سیدنی لومت شناخته می‌شود. این فیلم یک درام حقوقی ساده به سبک یک تریلر است که کاملا بی‌نقص ساخته شده. داستان فیلم حول ۱۲ عضو هیات منصفه در دادگاه پسری ۱۸ ساله متهم به چاقوکشی پدرش می‌چرخد. در حالی که ۱۱ نفر از اعضای هیئت منصفه به گناهکار بودن او رای می‌دهند، هیات منصفه شماره ۸ (هنری فوندا) با مخالفت با این رای استدلال می‌کند که شک منطقی وجود دارد.

بر اساس نمایشنامه تلویزیونی با همین نام از رجینالد رز، کل فیلم در یک اتاق تنگ و بسته اتفاق می‌افتد، جایی که با بالا گرفتن بحث هیات منصفه در مورد پرونده، تنش بین آن‌ها افزایش می‌یابد. حاصل کار، یک درام حقوقی درخشان با عناصر هیجان‌انگیز است که با کارگردانی زیرکانه و چند اجرای عالی تقویت شده و به کاوش عمیق در مضامین و شخصیت‌هایش می‌پردازد. این فیلم به طور جهانی به عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما و نمونه‌ی نهایی کلیشه‌ی یک نفر در برابر همه که در بسیاری از فیلم‌های مهیج مدرن وجود دارد شناخته می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید