(تصاویر) بز سیاه بنگال؛ بز مردم فقیر بنگلادش که باکیفیت‌ترین گوشت جهان را دارد

(تصاویر) بز سیاه بنگال؛ بز مردم فقیر بنگلادش که باکیفیت‌ترین گوشت جهان را دارد

بز سیاه بنگال یک دام کوچک بسیار مفید در بنگال (بنگال غربی هند و بنگلادش) است. این یک نژاد بز بسیار رایج و محبوب در منطقه بومی خود است. پرورش این بز‌ها منبع درآمد زیادی برای مردم فقیر بنگلادش ایجاد می‌کند. در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون بز در بنگلادش موجود است. بیشتر این بز‌ها «بز سیاه بنگال» هستند. این نژاد بز برای تولید گوشت، شیر و پوست بسیار مناسب است.

کد خبر : ۱۹۶۳۵۸
بازدید : ۹۱

بز سیاه بنگال یک دام کوچک بسیار مفید در بنگال (بنگال غربی هند و بنگلادش) است. این یک نژاد بز بسیار رایج و محبوب در منطقه بومی خود است. پرورش این بز‌ها منبع درآمد زیادی برای مردم فقیر بنگلادش ایجاد می‌کند. در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون بز در بنگلادش موجود است. بیشتر این بز‌ها «بز سیاه بنگال» هستند. این نژاد بز برای تولید گوشت، شیر و پوست بسیار مناسب است.

پرورش بز نقش بسیار مهمی در کاهش بیکاری و فقر در بنگلادش دارد. تولید و صادرات گوشت نقش بسیار مهمی در کسب ارز از کشور‌های خارجی دارد و بز سیاه بنگال واقعا برای این کار بسیار عالی است. گوشت این بز‌ها کیفیت بالایی دارد و تقاضای زیادی در بازار دارد.

هم شیر و هم گوشت این بز نسبت به سایر نژاد‌های بز بسیار خوشمزه و مغذی است و گوشت و شیر آن تقاضای زیادی در سراسر کشور دارد. اگرچه تولید شیر این گونه‌ها در مقایسه با بسیاری از نژاد‌های دیگر بز نسبتاً کمتر است.

76

بز سیاه بنگال همانطور که از نام آن پیداست، از بنگال (بنگال غربی هند و بنگلادش) است، اما در برخی از کشور‌های همسایه مانند نپال نیز موجود است. در هند، این بز‌ها بیشتر در بنگال غربی، اودیشا و بیهار یافت می‌شوند. بز‌های سیاه بنگال بسیار مقاوم هستند و می‌توانند خود را کاملاً با آب و هوای محلی سازگار کنند.

آن‌ها می‌توانند غذا‌های متنوعی بخورند و نسبت تبدیل خوراک به گوشت بسیار خوبی دارند. آن‌ها به ویژه برای تبدیل مواد غذایی با کیفیت پایین به گوشت بسیار با کیفیت مورد توجه قرار می‌گیرند. 

چرا بز سیاه بنگال اینقدر محبوب است؟

بز سیاه بنگال به چند دلیل بسیار محبوب است. این بز‌ها به دلیل سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی و مناطق ناهموار مشهور هستند. این نژاد می‌تواند در شرایط سختی که نژاد‌های دیگر قادر به زنده ماندن نیستند، رشد کند. آن‌ها حیواناتی بسیار مقاوم و قوی هستند. مقاومت عالی آن‌ها در برابر بیماری ها، نیاز‌های نگهداری کم و نرخ باروری بالا آن‌ها را به نژاد بز مورد علاقه کشاورزان تبدیل کرده است. آن‌ها به خاطر گوشت و شیر باکیفیتشان بسیار ارزشمند هستند و این نژاد به میزان قابل توجهی به معیشت و اقتصاد مناطق بومی که در آن رایج است کمک می‌کند.

بز سیاه بنگال با خلق و خوی مطیع و توانایی‌اش برای رشد در شرایط مختلف محیطی همچنان یک دارایی ارزشمند برای کشاورزان کوچک و معیشتی در سراسر جهان است.

77

خاستگاه و تاریخچه بز سیاه بنگال

نژاد بز سیاه بنگال از منطقه بنگال (بنگال غربی هند و بنگلادش) در جنوب آسیا منشا گرفته است. تاریخچه‌ای غنی دارد که با سنت‌های کشاورزی منطقه بومی خود در هم آمیخته است. اعتقاد بر این است که این نژاد از بز‌های وحشی بومی منطقه است و در طول قرن‌ها به دلیل ویژگی‌های مطلوب خود به طور انتخابی پرورش داده شده است.

سوابق تاریخی نشان می‌دهد که این نژاد بز به خاطر گوشت، شیر و پوست مرغوبش (که قدمت آن به دوران باستان بازمی گردد) مورد توجه قرار گرفته است. در طول تاریخ، نژاد بز سیاه بنگال نقش مهمی در معیشت کشاورزان منطقه ایفا کرده است (به عنوان منبعی برای امرار معاش و درآمد).

با گذشت زمان، شهرت آن برای سازگاری، مقاومت در برابر بیماری و بهره وری بالا در سراسر جهان گسترش یافت. امروزه این نژاد نمادی از انعطاف پذیری و بهره وری در مناظر کشاورزی در سراسر جهان است.

79

مشخصات بز سیاه بنگال

بز‌های سیاه بنگال سینه‌ای پهن دارند، گوش‌ها همیشه بالا هستند و شاخ ممکن است کوچک یا متوسط باشد. بدن آن‌ها تنگ و نسبتا کوتاهتر از سایر نژاد‌های بز است. مو‌های پوست این بزصاف است. این نژاد بز از ۱۲ تا ۱۵ ماهگی یا حتی زودتر شروع به زایمان می‌کند. بز ماده دو بار در سال آبستن می‌شود و با مراقبت و مدیریت مناسب می‌توانند هر بار بیش از ۲ بچه تولید کنند.‌

می‌توان حدود ۱۱ کیلوگرم گوشت مصرفی و پوستی با کیفیت از یک بز با وزن حدود ۲۰ کیلوگرم بدست آورد. پوست بز واقعاً یک محصول جانبی بسیار ارزشمند است. روش نیمه فشرده برای پرورش بز سیاه بنگال بسیار موثر است. با وجود نام این بز، بز‌های سیاه بنگال در واقع در مجموعه‌ای از رنگ‌ها از جمله سیاه و سفید، خاکستری، قهوه‌ای و حتی نشانه‌هایی شبیه به بز‌های آلپاین و اوبرهاسلی وجود دارند. بز سیاه بنگال حیوانی با جثه نسبتا کوچک است. میانگین وزن بدن بز بالغ حدود ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم و وزن متوسط آن حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم است.

79

پرورش / تولید مثل

بز‌های سیاه بنگالی به طور طبیعی تولیدمثل‌کنندگانی عالی هستند و برای پرورش این بز‌ها جفت‌گیری طبیعی انجام می‌شود. به طور کلی، یک بز نر سیاه بنگالی برای جفت‌گیری با حدود ۲۵ تا ۳۰ ماده بز کافی است. بز‌های نر و ماده هر دو در ۹ تا ۱۰ ماهگی به بلوغ می‌رسند. اما جفت‌گیری آن‌ها در این سن توصیه نمی‌شود و بهتر است به ۱۲ ماهگی برسند.

در واقع فصل تولید مثل خاصی برای این بز‌ها وجود ندارد و می‌توانند در طول سال جفت‌گیری کنند. نرخ باروری بز سیاه بنگال بسیار بالاست و یک بز ماده بنگالی می‌تواند در هر جفت‌گیری ۱ تا ۳ بزغاله به دنیا بیاورد.

80

سرسختی فوق‌العاده بز سیاه بنگال

بز سیاه بنگال بسیار مقاوم است. آن‌ها می‌توانند با مواد غذایی با کیفیت بسیار پایین زنده بمانند، و به طور کلی تقریباً به هیچ علوفه اضافی نیاز ندارند. این بز‌ها می‌توانند خود را با طیف گسترده‌ای از شرایط آب و هوایی وفق دهند. آن‌ها حتی می‌توانند خود را به خوبی با آب و هوای دیگر خارج از بنگلادش تطبیق دهند. بیشتر بز‌های سیاه بنگال بسیار ملایم، دوست داشتنی و دوستانه هستند. آن‌ها همراهان آسانی هستند و عموماً به مراقبت کمتری نیاز دارند. همچنین می‌توان آن‌ها را با حیوانات دیگر نگهداری کرد.

کاربرد و طول عمر

میانگین طول عمر بز سیاه بنگال معمولاً بین ۸ تا ۱۲ سال است. اگر چه این بز‌ها با مراقبت مناسب و مدیریت دیگر، ممکن است حتی بیشتر عمر کنند. بز‌های سیاه بنگال بخاطر گوشت باکیفیتشان بسیار ارزشمند هستند. گوشت آن‌ها لطیف، خوش طعم است و در سنت‌های مختلف آشپزی محبوبیت زیادی دارد. این نژاد برای تولید شیر نیز بسیار مناسب است. بنگال سیاه یک نژاد بز بسیار محبوب در منطقه بومی خود است و قیمت آن نیز بسیار بالا است.

منبع: راز بقا

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید