کشف نقاشیهایی که 500 سال پشت یک طاقچه پنهان مانده بودند

مرمتگران به طور اتفاقی نقاشیهای دیواری پیچیدهای را پشت طاقچه یک شومینه در یک کلیسا کشف کردند. این آثار هنری درخشان اطلاعات بیشتری از دوران شکوفایی این شهر کوچک اسپانیایی در قرن شانزدهم فاش میکنند.
فرادید| در شهر یِرِنا در جنوب غربی اسپانیا آثار تاریخی زیادی وجود دارد. این شهر زمان سلطه مسلمانان بر جنوب اسپانیا سکونتگاه مسلمانان بود و در قرن سیزدهم تحت کنترل مسیحیان بود. در دوره کوتاهی در میانه قرن پانزدهم، یِرِنا مرکز تنوع دینی و علم بود، جایی که یهودیان، مسیحیان و مسلمانان کنار یکدیگر زندگی و کار میکردند.
به گزارش فرادید، این تاریخ غنی منجر به ایجاد مجموعهای از کلیساهای زیبا و حداقل هفت صومعه شد که غنی از آثار هنری فراوان برای چنین شهر کوچکی بودند.
پاییز سال ۲۰۲۳، مرمت یک تابلوی نذرگاه در کلیسای محلی سنت جیمز حواری آغاز شد. این نقاشی خود یک اثر هنری مهم است، اما مرمتگران به کشف مهمتری در پشت آن دست یافتند: نقاشیهای دیواری که قرنها پنهان مانده بودند.
چهرههای پنهان
مرمتگران ابتدا دو چهره را مشاهده کردند که به آنها نگاه میکردند. هنگام برداشتن پرزحمت لایهای از سفیدکاری، مشخص شد این تصویر بهطور جزئی با طلا نقاشی شده است.
جزئیاتی از سنت آنه با حضرت مریم و حضرت عیسی
جزئیاتی از سنت کاترین اسکندریه
جزئیات بیشتری در حال آشکار شدن است و پروژه مرمت همچنان در جریان است. بخش کشفشده تا به امروز یک نذرگاه شگفتانگیز از دوران رنسانس است. در پانل مرکزی، حضرت مریم به مؤمنان خوشآمد میگوید و آنها را تحت حفاظت خود قرار میدهد.
پانل جانبی سمت چپ سنت آنه را به تصویر میکشد که همراه دخترش حضرت مریم و حضرت عیسی بر دامانش نشسته است. پانل سمت راست سنت کاترین اسکندریه را نشان میدهد که شمشیری در دست دارد که با آن سرش از بدن جدا شد.
دوران طلایی
اگرچه هویت هنرمند مشخص نشده، تاریخنگاران معتقدند موضوعات و شکوه مواد استفادهشده نشان میدهد این نقاشیها توسط Order of Santiago (انجمن سنتی سنتیاگو) سفارش داده شدهاند. سانتیاگو، نام اسپانیایی سنت جیمز بزرگ، یکی از دوازده حواریون بود و طبق سنت در شمال غربی اسپانیا دفن شد.
این انجمن قدرتمند مذهبی از قرن سیزدهم بر یِرِنا کنترل داشت. نقاشیهای دیواری در نیمه نخست قرن شانزدهم کشیده شدهاند، همزمان با آخرین مرحله ساخت کلیسا و اوج فرهنگی و اقتصادی شهر.
مترجم: زهرا ذوالقدر