تصاویر؛ «تارا اتوماتیک» در مقابل «دنا پلاس اتوماتیک»؛ کدام ارزش خرید دارد؟

در میان سدانهای میانرده، دو مورد از خودروهایی که این روزها با هم رقابت تنگاتنگی دارند، تارا و دنا پلاس اتوماتیک هستند.
فرادید| عرضه نسخه دندهای تارا از سال 1400 آغاز شد و نسخه اتوماتیک آن نیز از آبان همان سال وارد بازار شد. این خودرو از همان سال ابتدای تولید تا به امروز با روزرسانیهایی نیز همراه بوده است که با هدف رقابت با سدانهای همرده داخلی و خارجی انجام شده است.
به گزارش فرادید، در مقابل، دنا پلاس به عنوان نسخه فیسلیفت دنا در اواخر سال 1395، توسط ایرانخودرو معرفی شد. تولید نسخه توربو این خودرو نیز 1 سال بعد و نسخه اتوماتیک آن هم از سال 1399 آغاز شد.
این خودرو که بر پایه پلتفرم سمند ارتقا یافته است، بعد از گذشت چندین سال از تولید نسخههای اولیه، همچنان در بازار خودرو ایران نقش پررنگی دارد.
مشخصات فنی تارا اتوماتیک
تارا اتوماتیک مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 پلاس است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودرو همچنین دارای یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز هست که در هدایت قدرت به چرخهای جلو عمل میکند. مصرف سوخت تارا حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۱۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
مشخصات ظاهری تارا اتوماتیک
از نمای جانبی اگر به تارا نگاه بکنیم، رینگهای 16 اینچیای میبینیم کخ در کنار خطوط نرم کناری خودرو، یک ظاهر امروزی برای این خودرو از نمای جانبی به همراه دارند. این مسئله در مورد نمای جلو، با جلوپنجره کرومی و چراغهای کشیده LEDپیادهسازی شده است.
همچنین در مورد کابین این خودرو و امکانات موجود در کابین آن باید گفت که داشبورد با نمایشگر ۷ اینچی، روکش ترکیبی چرم و پارچه برای صندلیها، و امکانات مانند سنسور نور و باران، از جمله امکانات موجود آن هستند.
مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک
در مقابل، در مورد دنا پلاس باید گفت که این خودرو از پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ TC7 با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد.
دنا هم مانند تارا دیفرانسیل جلو بوده و نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته به لاستیکهای جلویی منتقل میشود. شتاب صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۱۰.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، مصرف سوخت دنا پلاس را حدود ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برانداز کردهاند.
مشخصات ظاهری دنا پلاس اتوماتیک
نمای جلویی با جلوپنجره کرومی، چراغهای بزرگ با دیلایت LED، و خطوط عضلانی بدنه، ظاهری اسپرت دارد. رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی و تزئینات طرح چوب در کابین، حس لوکسی به آن میبخشد. داخل کابین، داشبورد شلوغ با نمایشگر ۷ اینچی، صندلیهای با تنظیم برقی، و تهویه مطبوع اتوماتیک دیده میشود. ظرفیت صندوق عقب ۵۰۰ لیتر است.
دناپلاس از آن دسته از خودروهای جاداری است که از نظر فضای داخلی برای یک خانواده 5 نفره کاملا مناسب و جادار به نظر میرسد و در واقع هم هست. خظوظ عضلانی روی بدنه این خودرو چهره آن را تا حدی به خودروهای اسپرت نزدیک میکند و این مسئله در کنار چراغهای بزرگ با دیلایت LEDو جلوپنجره کرومی تشدید میشود. در نمای کناری رینگهای 16 اینچی هستند که جلوهبخشی اصلی را به وجود میآورند و با تهیداتی از قبیل داشبورد شلوغ با نمایشگر ۷ اینچی، صندلیهای با تنظیم برقی، و تهویه مطبوع اتوماتیک، سعی شده است تا این خودرو را حتیالامکان به ظاهری و امکاناتی امروزی برسانند.
قیمت تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک
دناپلاس اتوماتیک در بازار آزاد خودرو ایران با قیمت 1 میلیارد و 180 میلیون تومان و در نمایندگی با قیمت 953 میلیون تومان معامله میشود. این در حالی است که تارا در نمایندگی به قیمت 911 میلیون تومان و در بازار آزاد به قیمت 1 میلیارد و 120 میلیون تومان عرضه میشود.