تصاویر؛ بررسی آئودی Q5 جدید؛ شاسی بلند V6 توربوشارژ

در کلاس شاسیبلندهای لوکس و اندازه متوسط خانوادگی، محصولات ساخت بنز و بیامو جایگاه ویژه دارند اما آئودی Q5 نیز گزینهای جذاب به نظر میرسد.
وبسایت موتوروان به تازگی آئودی Q5 جدید را بررسی کرده است. این محصول، توسط زیرمجموعهی فولکس واگن تولید میشود و قطعا، هزینه نگهداری پایینتر نسبت به رقبای ساخت بنز و بیامو دارد.
کارشناس موتور وان معتقد است؛ Q5 یکی از آن شاسیبلندهایی است که حتی اگر قبلاً آن را نرانده باشید، حس آشنایی به شما میدهد. این مدل پرفروش آئودی در اکثر پارکینگهای سراسر اروپا و امریکا به راحتی قابل مشاهده است. ترکیبی مناسب از طراحی بیآزار در بیرون و لوکس در داخل ارائه میدهد که جذابیت را به همراه دارد. برای Q5 مدل ۲۰۲۵، این مفهوم اساسی تغییر نکرده است. تغییرات آئودی در این شاسیبلند کامپکت ظریف هستند: کمی فضای بار بیشتر، اندکی فضای پای بیشتر، قدرت بیشتر و نمایشگرهای بزگتر. نتیجه همچنان همان دستور پخت همیشگی است، اما شیرینتر و تیزتر از قبل.
بررسی فنی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵
محرک اصلی که اکثر مدلهای Q5، همان موتور ۲ لیتر توربوشارژ چهار سیلندر خطی است که قبلاً هم وجود داشت. البته کمی بهبود یافته و حالا ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این ارقام نسبت به مدل قبلی Q5 با ۲۰۱ اسب بخار یا حتی Q5 S با ۲۶۱ اسب بخار و ۳۷۰ نیوتنمتر، افزایش قابل توجهی نشان میدهد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن ۹ تا ۱۰ لیتر در صد است.
اگر بیشتر میخواهید، مدل SQ5 با موتور ۳ لیتری توربوشارژ V6 عرضه میشود که حالا ۳۶۲ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت ترکیبی ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.
هیچ گزینه هیبریدی یا توربوهای الکتریکی پیشرفته برای Q5 ارایه نمیشود؛ با این حال، توربوهای جدید با طراحی متفاوت برای کاهش تأخیر توربو و ارقام خروجی بالاتر طراحی شدهاند. بزرگترین تغییر اما در انتهای میللنگ رخ داده: SQ5 حالا به یک گیربکس دوکلاچه هفتسرعته مجهز شده که ارتقاء خوبی نسبت به گیربکس اتوماتیک نسل قبلی است.
فناوری و سیستم اطلاعات-سرگرمی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵
نمایشگر OLED در خودروهای دنیا بسیار کمیاب است. وقتی پشت فرمان Q5 مینشینید، بلافاصله مشخص میشود که مهندسان آئودی وقت و هزینه خود را کجا صرف کردهاند. مانند Q6 E-Tron، صفحهنمایش پشت آمپر و سیستم اطلاعات-سرگرمی توسط دو نمایشگر OLED که در لبه به هم متصل شدهاند و یک پانل یکپارچه را تشکیل میدهند، مدیریت میشوند. فناوری OLED رنگهای جذاب و کنتراست خیرهکنندهای ارائه میدهد و مهمتر از همه، سیاهی عمیقی را در شب فراهم میکند که نمایشگرهای LCD فقط میتوانند آرزوی آن را داشته باشند.
پنل پشت فرمان ۱۱.۹ اینچ و صفحه اطلاعات-سرگرمی جدید ۱۴.۵ اینچ است. باز هم بیشتر میخواهید؟ با انتخاب گزینههای مناسب، یک نمایشگر سوم برای سرنشین جلو اضافه میشود که البته وضوح کمتری دارد اما راه دیگری برای تعامل با نرمافزار جدید MMI آئودی ارائه میدهد.
مدلهای پرمیوم پلاس و پرستیژ همچنین به یک نمایشگر هدآپ جدید، بزرگتر و روشنتر مجهز شدهاند که با عینکهای پلاریزه بهتر کار میکند و دادههای تلهمتری زیادی ارائه میدهد تا حتی عاشقان داده را هم راضی نگه دارد. سیستم نظارت بر راننده استاندارد هم در صورت حواسپرتی، زود و مکرر هشدار میدهد.
نمایشگر هدآپ ارتقاء خوبی است، اما نرمافزار پنل پشت آمپر ناامیدکننده است. گزینههای زیادی برای نمایش دادهها دارد، اما به اندازه بیامو یا مرسدسبنز قابل شخصیسازی یا جذاب نیست. دکمههای لمسی خازنی روی فرمان هم آزاردهنده هستند. هنکام آزمایش تا پایان روز، بارها بهطور ناخواسته با لمس ناحیه حساس به لمس، صدا زیاد و کم میشد!
طراحی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵
شکل و شخصیت کلی Q5 در سال ۲۰۲۵ تغییر چندانی نکرده، اما جزئیات متفاوت هستند. جلوپنجره بزرگتر شده و ظاهر کلی باوقارتر و پیچیدهتر است، هرچند من شکل باریک و جذاب نسل قبلی را ترجیح میدهم.
چراغهای جلو و عقب تغییر چشمگیری داشتهاند و با روند مدرن، باریکتر و پیچیدهتر شدهاند. در جلو با بخشهای LED و عقب با ساختار کریستالی OLED قابل شخصیسازی از طریق اپ یا سیستم اطلاعات-سرگرمی، جذابیت بصری را افزایش دادهاند.
در داخل، بزرگترین تغییر همان نمایشگرهای OLED هستند، اما تغییرات ظریف دیگری هم وجود دارد، از جمله تعویض دنده کوچکتر که فضای بیشتری برای جا لیوانی و محفظههای ذخیرهسازی فراهم کرده. فضای بار عقب ۲۷.۶ فوت مکعب با صندلیهای بالا و ۵۶.۹ با صندلیهای پایین است. فضای پا هم افزایش یافته، به لطف افزایش ابعاد نسبت به مدل قبلی. Q5 مدل ۲۰۲۵ حدود ۱.۵ اینچ بلندتر و نیم اینچ عریضتر است.
تجربه رانندگی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵
رانندگی با Q5 جدید در شهر به همان آسانی همیشگی است. گیربکس دوکلاچه جدید برای تعویضهای سریع و آنی تنظیم نشده، بلکه مانند یک اتوماتیک، بهآرامی بین دندهها جابهجا میشود و شتابگیری ملایمی ارائه میدهد. فرمان بسیار سبک است و برای دور زدن فقط به یک انگشت نیاز دارید.
با تغییر حالتهای رانندگی، فرمان سنگینتر میشود و حس خوبی منتقل میکند. در حالت دینامیک، Q5 مدل S تیزتر و گیربکس مشتاقتر میشود، هرچند همچنان آرام است. تعویض دنده با پدالهای پشت فرمان با تأخیر انجام میشود که با تأخیر توربو تشدید میشود.
آئودی Q5 در شهر تجربه مشابهی ارائه میدهد، اما در جادههای پیچدار با انتخاب حالت دینامیک، حس متفاوتی دارد. Q5 مدل S قدرت و صدای بیشتری ارائه میدهد. صدای اگزوز چه در ترافیک و چه در دور بالا، جذابتر است. گیربکس دوکلاچه هم با نیت بیشتری عمل میکند و سریعتر تعویض میکند.
حس فرمان به لطف اتصالات محکمتر زیرساخت جلو به شاسی بهتر شده است. این تغییر کیفیت سواری را کمی کاهش داده، بهخصوص در دستاندازهای کوتاه، اما سیستم تعلیق بادی اختیاری در هر دو مدل Q5 و SQ5 کیفیت سواری بسیار خوبی ارائه میدهد، حتی با رینگهای بزرگتر. متأسفانه فرصتی برای تست مدل با فنرهای فولادی نداشتم.
قیمت و جمعبندی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵
هزینه خرید Q5 در امریکا از ۵۲,۲۰۰ دلار شروع میشود، افزایش چشمگیری نسبت به قیمت حدود ۴۰,۰۰۰ دلاری مدل ۲۰۲۴. برای امکاناتی مثل تعلیق بادی و نمایشگر مخصوص سرنشین در مدل پرستیژ، باید ۸,۴۰۰ دلار دیگر بپردازید. مدل پرستیژ Q5 در امریکا ۶۳,۲۹۰ دلار شامل ۱,۲۹۵ دلار هزینه حمل، قیمت دارد. آئوی Q5 مدل S از ۶۴,۸۰۰ دلار شروع میشود، اما تعلیق بادی بهصورت استاندارد ارائه میکند. اگر به Q5 فکر میکنید، هزینه اضافی برای SQ5 ارزشش را دارد. تغییرات شاسی حس بهتری ایجاد کرده و قدرت و تهاجمی بودن موتور و گیربکس، رانندگی جذابتری بدون افت کیفیت ارائه میدهد. به هر حال، Q5 جدید انقلابی نیست، اما قدرت و امکانات جدید کافی برای رقابت با بیامو X3 و مرسدس GLC دارد.
منبع: خبرآنلاین