راز «کفن مقدس» با استفاده از مدل‌سازی دیجیتال فاش شد

راز «کفن مقدس» با استفاده از مدل‌سازی دیجیتال فاش شد

مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که «کفن تورین» که قرن‌ها در جهان مسیحیت به عنوان کفن اصلی حضرت مسیح شناخته می‌شد، نه روی بدن واقعی انسان بلکه در اصل بر روی یک مجسمه با برجستگی‌های اندکی قرار داشته است. این نتیجه با استفاده از مدل‌سازی سه‌بعدی به دست آمده که نشان می‌دهد تصویر روی کفن بیشتر شبیه اثر یک نقش کم‌عمق است تا اثری از تماس با بدن انسانی.

کد خبر : ۲۵۴۰۵۸
بازدید : ۹۳

فرادید| این پژوهش که ۲۸ ژوئیه در مجله Archaeometry منتشر شد، توسط سیسرو مورائس، طراح دیجیتال برزیلی و متخصص بازسازی چهره‌های تاریخی انجام شده است. او با کمک نرم‌افزارهای مدل‌سازی، نحوه قرار گرفتن پارچه روی بدن واقعی و روی یک مجسمه کم‌برجستگی را مقایسه کرد. مورائس توضیح داد: «تصویر روی کفن تورین بیشتر با یک ماتریس کم‌برجستگی مطابقت دارد؛ چنین الگویی می‌توانست از چوب، سنگ یا فلز ساخته شود و تنها در نقاط تماس رنگ‌آمیزی یا حرارت داده شود و همین الگو را ایجاد کند».

به گزارش فرادید؛ کفن تورین نخستین‌بار در اواخر قرن چهاردهم میلادی ثبت شد و از همان ابتدا بحث‌های فراوانی درباره اصالت آن به‌عنوان یادگاری از به صلیب کشیده شدن عیسی به راه افتاد. آزمایش کربن‌سنجی سال ۱۹۸۹ زمان ساخت آن را بین سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۳۹۰ میلادی مشخص کرد و این نظریه را که کفن یک اثر جعلی قرون‌وسطایی است تقویت نمود. در همان دوران، نقش‌های کم‌برجستگی از چهره‌های مذهبی و سنگ‌قبرهای کنده‌کاری‌شده در اروپا رایج بودند.

برای بررسی دقیق‌تر، مورائس دو مدل دیجیتال ساخت: یک مدل سه‌بعدی از بدن واقعی انسان و یک مدل کم‌برجستگی از بدن انسان. سپس با استفاده از شبیه‌سازی سه‌بعدی، پارچه‌ای مجازی روی هر دو مدل انداخت و نتیجه را با عکس‌های قدیمی کفن که در سال ۱۹۳۱ گرفته شده بود مقایسه کرد. تصویر به‌دست‌آمده از مدل کم‌برجستگی تقریباً به‌طور کامل با عکس‌ها مطابقت داشت، درحالی‌که مدل سه‌بعدی باعث کشیدگی و تورم تصویر شد؛ پدیده‌ای که مورائس آن را «اثر نقاب آگاممنون» می‌نامد، یعنی زمانی که نقش یک جسم سه‌بعدی روی سطح دوبعدی پهن می‌شود و تصویر غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

1

نتیجه مدل‌سازی؛ تصویر سمت راست از یک مجسمه کم‌برجستگی و تصویر سمت چپ از یک بدن واقعی به دست آمده است

مورائس در یک ویدئو این اثر را نشان داد؛ او صورتش را رنگ کرد و یک دستمال‌کاغذی روی آن فشرد. تصویر به‌دست‌آمده روی دستمال پهن‌تر از حالت عادی بود و مشابه همان اعوجاجی است که در تماس پارچه با بدن واقعی رخ می‌دهد. او توضیح داد که مجسمه کم‌برجستگی چنین اعوجاجی ایجاد نمی‌کند و تصویری شبیه یک کپی صاف می‌سازد، درست مثل آنچه روی کفن تورین دیده می‌شود.

به باور مورائس، به جای تصور اینکه کفن روی بدن واقعی عیسی قرار گرفته، بهتر است آن را اثری از هنر مسیحی بدانیم که در یک زمینه تدفینی ساخته شده است. او می‌گوید هنرمندان یا مجسمه‌سازان با دانش کافی می‌توانستند چنین اثری را با نقاشی یا مجسمه کم‌برجستگی خلق کنند.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند این یافته چیز تازه‌ای به دانش ما اضافه نمی‌کند. آندریا نیکولوتی، استاد تاریخ مسیحیت در دانشگاه تورین، می‌گوید: «حداقل چهار قرن است که می‌دانیم تصویر روی کفن مانند یک تصویر صاف است و نمی‌تواند از تماس با بدن سه‌بعدی ایجاد شده باشد.» او افزود که تصاویر مورائس زیبا و دقیق‌اند، اما کشف تازه‌ای به همراه ندارند.

مورائس تأکید می‌کند که روش او ساده، قابل تکرار و نمونه‌ای از قدرت فناوری دیجیتال در حل معماهای تاریخی است؛ جایی که علم، هنر و تکنولوژی دست در دست هم می‌دهند تا رازهای قدیمی را روشن کنند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید