تصاویر؛ شهر شناور «افسانه دریاها»؛ داخل بزرگ‌ترین کشتی تاریخ را ببینید

تصاویر؛ شهر شناور «افسانه دریاها»؛ داخل بزرگ‌ترین کشتی تاریخ را ببینید

کشتی «افسانه دریاها» با ۸ محله مجزا، از پارک آبی تا باغ مرکزی، طوری طراحی شده که هیچ‌کس در این غول ۳۶۵ متری احساس شلوغی نکند.

کد خبر : ۲۶۶۵۰۰
بازدید : ۲۹

فکر می‌کنید بزرگ‌ترین کشتی کروز جهان چه شکلی است؟ رویال کاریبین با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری، در حال ساختن «افسانه دریاها» (Legend of the Seas) است تا جواب این سؤال را در سال ۲۰۲۶ بدهد. این کشتی غول‌پیکر قرار است عنوان «بزرگ‌ترین» را از خواهرانش در کلاس آیکون برباید؛ همان کلاسی که همین چند وقت پیش با کشتی «نماد دریاها» (Icon of the Seas) حسابی سروصدا کرد و حالا عضو جدیدش در راه است.

«افسانه دریاها» قرار است با ویژگی‌های کاملاً انحصاری، مسافران را شگفت‌زده کند. تصور کنید در اولین کازینوی دوطبقه‌ی تاریخ ناوگان قدم می‌زنید، نمایش برادوی «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» را تماشا می‌کنید، یا در رستورانی شبیه‌سازی‌شده به نام «قطار سلطنتی»، یک شام سینمایی در مسیر «راه ابریشم» را تجربه می‌کنید.

این «شهر شناور» با هشت «محله» مجزا (از پارک آبی هیجان‌انگیز تا باغ مرکزی آرام) طوری مهندسی شده که ۷۶۰۰ مسافر هرگز احساس شلوغی نکنند. حتی اقامتگاه‌های آن از کابین‌های خانوادگی تا یک «کشتی درون کشتی» فوق لوکس برای مهمانان سوئیت‌ها متغیر است.

اما با این همه نوآوری، تجمل بی‌سابقه و چالش‌های پنهان، آیا «افسانه دریاها» واقعاً می‌تواند به استاندارد جدید سفرهای دریایی تبدیل شود؟

کشتی «افسانه دریاها» (Legend of the Seas) به‌عنوان سومین، جدیدترین و بزرگ‌ترین شناور کلاس آیکون، در سال ۲۰۲۶ به آب انداخته می‌شود تا تعریف رویال کاریبین از «تعطیلات خانوادگی» را تکامل بخشد. این کشتی ۲ میلیارددلاری با تناژ ۲۵۰,۸۰۰ GT و با تداعی یک نام کلاسیک، نوآوری‌های رادیکالی را معرفی می‌کند.

ویژگی‌های انحصاری آن شامل اولین کازینوی دوطبقه در ناوگان، نمایش برادوی «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»، و تجربیات خوراک‌شناسی غوطه‌ورکننده مانند «قطار سلطنتی» با تم راه ابریشم است. این کشتی ابتدا در مدیترانه و سپس در کارائیب با سفرهای متنوع ۶ و ۸ شبه مستقر خواهد شد تا ضمن جلوگیری از اشباع بازار، مستقیماً با استراحتگاه‌های لوکس زمینی رقابت کند، اگرچه همچنان با چالش‌های زیست‌محیطی سوخت LNG و مدیریت ازدحام جمعیت مواجه است.

84_11zon
Cruise Critic

مشخصات فنی کشتی افسانه دریاها

آمار و ارقام کشتی Legend گواهی‌اند بر اینکه مهندسی دریایی هنوز هم می‌تواند ما را شگفت‌زده کند:

ویژگی

توضیحات

 

تناژ ناخالص (GT)

۲۵۰,۸۰۰

طول (متر)

۳۶۵

تعداد عرشه‌ها

۲۰ (۱۸ عرشه برای مسافران)

ظرفیت مسافر

۷,۶۰۰

ظرفیت خدمه

۲,۳۵۰

سرعت کروز

۲۲ گره دریایی (۴۱ کیلومتر بر ساعت)

موتورهای اصلی

۶ موتور دوگانه‌سوز Wärtsilä

پیکربندی موتور

3x 14V46DF + 3x 12V46DF

مجموع توان

۶۷,۵۰۰ کیلووات (حدود ۹۰,۵۰۰ اسب بخار)

سیستم پیشرانه

3x 20 MW ABB Azipod

تاریخ افتتاحیه / شروع به کار

ژوئیه ۲۰۲۶

تناژ ناخالص این کشتی به ۲۵۰,۸۰۰ GT می‌رسد؛ اندکی بیشتر از دو خواهرش «ستاره دریاها» و «نماد دریاها»، اما همین اختلاف جزئی کافی است تا عنوان «بزرگ‌ترین کشتی کروز جهان» در زمان عرضه، به نام او ثبت شود: بخشی از یک الگوی ظریف در این صنعت برای حفظ تازگی و هیجان عمومی برای هر عضو جدید خانواده‌ی «آیکون».

85_11zon
از مراحل ساخت کشتی Legend of the Seas در کارخانه مایر تورکو فنلاند
Cruise Critic

این غول ۳۶۵ متری در کارخانه‌ی نام‌آشنای مایر تورکو (Meyer Turku) در فنلاند، مرکزی که برخی از بزرگ‌ترین کشتی‌های کروز جهان در آن جان گرفته‌اند، ساخته شد. هیجان‌انگیزترین لحظه در زندگی این سازه‌ی فولادی نیز سپتامبر ۲۰۲۵ رقم خورد؛ زمانی که کشتی در مراسم «به‌آب‌اندازی» (floating out)، برای نخستین‌بار سطح آب را لمس کرد.

86_11zon
مراسم «به‌آب‌اندازی» افسانه دریاها
Cruise Critic

در این رویداد باشکوه که بیش از ۲۰ ساعت طول کشید، میلیون‌ها گالن آب، حوضچه خشک را آرام‌آرام پر کردند تا این بدنه‌ی عظیم، پس از ماه‌ها کار فلزکاران و مهندسان، روی سطح آب قرار گیرد. از آن لحظه به بعد، پروژه وارد فاز تازه‌ای شد: از صدای چکش و جوش، به دنیای ظریف طراحی داخلی، نورپردازی و فضاهای انسانی.

شهری در هشت محله

چالش اصلی طراحی کشتی‌های کلاس آیکون جدای از ساخت سازه‌ای عظیم؛ به مدیریت انسانی ۷۶۰۰ مسافر و ۲۳۵۰ خدمه در آن برمی‌گشت.

87_11zon
رشه‌های مختلف کشتی Legend of the Seas
Royal Caribbean

راه‌حل رویال کاریبین، طراحی کشتی نه به‌عنوان یک بدنه واحد، بلکه به‌عنوان مجموعه‌ای از هشت «محله» (Neighborhood) متمایز بود. این فلسفه که در کشتی جدید Legend نیز به کار رفت، برای پراکنده کردن طبیعی جمعیت و خلق فضاهای متنوع با اتمسفرهای کاملاً متفاوت درنظر گرفته شد.

۸ محله با حال‌وهوای مخصوص به خود طراحی شده‌اند تا مسافران احساس کنند در شهری شناور زندگی می‌کنند

این محله‌ها مهم‌ترین تجربه‌ی هیجان و آرامش مسافران روی عرشه‌ها را شکل می‌دهند: مشابه کشتی «نماد دریاها» اینجا هم در یک‌سو، Thrill Island قرار دارد: قلمرو آدرنالین، جایی که پارک آبی عظیم Category 6 و مسیر طنابی معلق Crown’s Edge نفس‌ها را در سینه حبس می‌کنند.

در سوی دیگر، Chill Island و The Hideaway در حکم پناهگاهی آرامش‌بخش ظاهر می‌شوند؛ مجموعه‌ای از هفت استخر، از جمله استخر عظیم Royal Bay، بار درون‌آبی Swim & Tonic، و استخری بی‌کران ویژه‌ی بزرگسالان.

88_11zon
محله‌ی Surfside
Royal Caribbean

محله‌ی Surfside برای خانواده‌هایی طراحی شده که با کودکان خردسال سفر می‌کنند. در نسخه‌ی Legend، این محله میزبان چرخ‌وفلک جدید و زمین بازی بازطراحی‌شده‌ای خواهد بود که فضای آن بیشتر شبیه پارک‌های ساحلی دهه‌ی ۶۰ است تا یک کشتی مدرن.

در میانه‌ی کشتی به محله‌ی Central Park می‌رسیم؛ باغی واقعی با گیاهان زنده، صدای پرندگان مصنوعی، و مسیرهای سنگفرش‌شده‌ای که یادآور پارک‌های شهری هستند. در کنار آن، Royal Promenade با مجسمه‌ی متحرک و درخشان خود به نام The Pearl، مرکز تعاملات اجتماعی روی کشتی خواهد بود.

این تقسیم‌بندی، نسخه‌ی دریایی «طراحی شهری» است؛ راه‌حلی برای جلوگیری از احساس «شلوغی» که می‌تواند تجربه تعطیلات را تحت‌تأثیر قرار دهد.

امضای افسانه: تجربه‌ای فراتر از تکرار

ملموس‌ترین نکته‌ای که کشتی Legend of the Seas را از خواهرانش متمایز می‌کند، جزئیات تجربه‌ی سفر است. رویال کاریبین می‌داند که برای حفظ هیجان، هر کشتی جدید باید ویژگی‌های انحصاری خود را داشته باشد و Legend این امضا را با ترکیبی از نوآوری‌های خوراکی، سرگرمی و روایت، پیش روی مسافران می‌گذارد.

از رستوران شبیه‌سازی‌شده‌ی قطار تا باشگاه شام با تم هالیوود، Legend تجربه‌ی کروز را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کرده است

با بیش از ۴۰ رستوران، این کشتی به یک مقصد شناور خوراک‌شناسی شباهت دارد! اولین نوآوری را در Royal Railway Legend Station می‌بینیم، رستورانی تخصصی که اولین نمونه در کلاس آیکون (و دومین در کل ناوگان رویال کاریبین) به‌شمار می‌رود.

89_11zon
شبیه‌سازی فضای Royal Railway Legend Station
Royal Caribbean

این رستوران درون واگنی شبیه‌سازی‌شده ساخته شده که پنجره‌هایش نمایشگرهایی با مناظر در حال حرکت‌اند، زمین زیر پا اندکی می‌لرزد، و صداهای چرخ‌های قطار در فضا پخش می‌شود. نسخه‌ی Legend از این تجربه، الهام‌گرفته از مسیر ابریشم مارکوپولو است:

سفری پنج‌مرحله‌ای در طعم‌های چین، هند و ایتالیا، با داستان‌سرایی و جلوه‌های بصری که مرز میان غذا و تئاتر را محو می‌کند. در این کشتی، فضای این رستوران بزرگ‌سالانه‌تر طراحی شده تا برای قرارهای شبانه و شام‌های خاص مناسب‌تر باشد.

90_11zon
شبیه‌سازی فضای Hollywoodland Supper Club
Royal Caribbean

سالن بزرگ Hollywoodland Supper Club دومین مکان ویژه‌ی این استراتژی به شمار می‌آید؛ پاسخی مجلل به Empire Supper Club در کشتی آیکون و Lincoln Park Supper Club در کشتی استار. اینجا، نورها گرم‌ترند، میزها و ظروف کاملاً حال‌وهوای فیلم‌های قدیمی را یادآوری می‌کنند و موسیقی زنده‌ی جاز در پس‌زمینه جریان دارد.

به گفته‌ی رویال کاریبین این تجربه، ادای احترامی است به دوران طلایی هالیوود؛ جایی که هر شام، روایتی از تاریخ سینما میان سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۵۰ است، همراه با غذاهای مجلل و نوشیدنی‌های کلاسیک. سازندگان همچنین فودهال محبوب AquaDome Market را بازطراحی کرده‌اند و با پنج غرفه غذایی کاملاً جدید و یک بار آبمیوه و اسموتی تازه، ارتقا داده‌اند.

اما نقطه‌ی اوج سرگرمی در Legend، جایی است که نورها خاموش می‌شوند و صحنه روشن می‌شود: نخستین اجرای دریایی از موزیکال محبوب برادوی، «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» اثر رولد دال در سالن رویال تئاتر لجند.

91_11zon
آکوا تئاتر کشتی افسانه دریاها
Royal Caribbean

این انتخاب ادامه‌ی همان سنت کلاس آیکون‌هاست که خاص هر کشتی باقی می‌ماند: درست مانند «جادوگر شهر اُز» در کشتی آیکون و «بازگشت به آینده» در ستاره‌ی دریاها. علاوه بر این نمایش‌های جدیدی هم در AquaTheater با ترکیبی تماشایی از غواصان ارتفاع، آکروبات‌ها، بازوهای رباتیک و رقصندگان و همچنین پیست اسکیت روی یخ Absolute Zero، مجموعه‌ی سرگرمی‌های Legend را به کامل‌ترین سطح خود می‌رسانند.

قماری بزرگ‌تر: کازینوی دوطبقه

شاید مهم‌ترین تغییر Legend of the Seas نسبت‌به ابرکشتی‌های کروز، جایی رخ می‌دهد که کمتر انتظار می‌رود: کازینو. رویال کاریبین برای اولین‌بار در تاریخ خود، یک کازینوی دوطبقه را در این کشتی معرفی خواهد کرد.

اگرچه هنوز اطلاعات کاملی از جزئیات این فضا منتشر نشده، اما این سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در فضای بازی نشان می‌دهد که غول کشتی‌سازی قصد دارد فصل تازه‌ای را در تجربه‌ی لوکس سفرهای دریایی آغاز کند. اگر تا دیروز برند رویال کاریبین بیش از هر چیز با تعطیلات خانوادگی شناخته می‌شد، حالا به‌وضوح روی جذب گروهی از مسافران پرخرج‌تر با هزینه‌های بالاتر نیز تمرکز می‌کند.

92_11zon
Royal Caribbean

این تغییر هویت کشتی را نیز تاحدی متحول می‌کند، زیرا جریان درآمدی پرسودی روی عرشه به‌راه می‌اندازد. برخلاف سالن‌های کوچک و تفننی نسل‌های پیشین، این فضا برای بازیکنان حرفه‌ای ساخته می‌شود، شبیه به استراحتگاهی تراز اول در لاس‌وگاس.

پناهگاه‌های عمودی: از کابین تا قصر

اسکان‌دادن بیش از ۷۶۰۰ مسافر در یک کشتی واحد، چالشی است که نیاز به تفکری فراتر از طراحی سنتی داشت. در کشتی «افسانه دریاها»، اقامتگاه‌ها نه فقط برای خواب، بلکه به‌عنوان بخش مهمی از تجربه‌ی سفر محسوب می‌شوند.

این کشتی در مجموع ۲۸۰۵ کابین دارد که در ۲۸ دسته‌بندی مختلف تقسیم شده‌اند. حدود ۷۰ درصد از آن‌ها بالکن دارند و نکته‌ی قابل‌توجه‌تر اینکه بیش از ۸۰ درصد برای سه نفر یا بیشتر طراحی شده‌اند.

بیش از ۷۶۰۰ مسافر در ۲۸۰۵ کابین اقامت می‌کنند

در رأس این هرم اقامتی، شاهکاری به نام The Ultimate Family Townhouse قرار دارد: سوئیتی سه‌طبقه با مساحتی نزدیک به ۱۶۵ مترمربع که بیشتر به آپارتمانی لوکس شباهت دارد تا کابین دریایی. داخل سوئیت، سرسره‌ای داخلی طبقات را به هم متصل می‌کند، سینمای خصوصی در انتظار تماشای خانوادگی است و تراس وسیعی با دسترسی مستقیم به محله‌ی خانوادگی Surfside چشم‌اندازی بی‌نظیر از دریا دارد.

93_11zon
94_11zon

در رده‌های دیگر، نوآوری‌هایی مانند Infinite Balconies یا همان «بالکن‌های بی‌نهایت» به چشم می‌خورد، مکانی مشابه «بالکن فرانسوی» مدرن، که به مسافران اجازه می‌دهد تا با فشار یک دکمه، پنجره پانورامیک اتاق را پایین بیاورند و لبه اتاق را به یک بالکن با هوای آزاد تبدیل کنند. در کشتی Legend، ۶۹۳ کابین از این نوع تعبیه شده‌اند و تجربه‌ای تازه از تماس مستقیم با دریا ارائه می‌دهند.

اما نقطه‌ی اوج طراحی اقامتگاه در این کشتی، مفهومی است که رویال کاریبین آن را «کشتی درون کشتی» می‌نامد: محله‌ی سوئیت‌ها (Suite Neighborhood). این بخش چهارطبقه کاملاً انحصاری، فقط برای مهمانان سوئیت طراحی شده و امکاناتی نظیر عرشه دوطبقه خصوصی و آفتاب‌گیری به نام The Grove با استخر و جکوزی اختصاصی، رستوران دوطبقه Coastal Kitchen و دسترسی به سالن‌های انحصاری را به مسافران پیشنهاد می‌دهد.

از سوئیت‌های سه‌طبقه تا کابین‌های خانوادگی، Legend ترکیب متنوعی از راحتی، لوکس‌گرایی و کارایی را به مسافران پیشنهاد می‌دهد

مهمانان رده‌بالا همچنین از خدمات پیشخدمت شخصی (Royal Genie) و دسترسی رایگان به رستوران‌های تخصصی برخوردار می‌شوند.

به‌این‌ترتیب رویال کاریبین با طراحی سطوح مختلف اقامت، از کابین‌های خانوادگی تا سوئیت‌های فوق‌انحصاری، عملاً چندین نوع «تعطیلات» متفاوت را در یک شناور واحد معرفی می‌کند؛ شهری عمودی که هر طبقه‌اش تعریف متفاوتی از آسایش دارد.

95_11zon
Royal Caribbean

دو اقیانوس، یک نقشه: آغاز متفاوت Legend

برای نخستین‌بار در تاریخ کلاس آیکون، کشتی جدید نه از آمریکا، بلکه از اروپا سفرش را آغاز خواهد کرد. فصل افتتاحیه‌ی Legend، به‌دلیل پیشرفت سریع در ساخت، زودتر از برنامه آغاز می‌شود؛ ۱۱ ژوئیه‌ی ۲۰۲۶. این فصل سفرهای ۷ شبه در غرب مدیترانه را شامل می‌شود؛ مسیری محبوب که از دو بندر اصلی، بارسلونا در اسپانیا و چیویتا وکیا در نزدیکی رم، عبور می‌کند. هدف مسیر نیز دسترسی راحت‌تر گردشگران اروپایی در شلوغ‌ترین فصل تابستان عنوان می‌شود.

96_11zon
نقشه اولین سفر کشتی افسانه دریاها در مدیترانه
gangwaze

نوامبر ۲۰۲۶، کشتی از مدیترانه خداحافظی خواهد کرد و به فورت لادردیل در فلوریدا می‌رود تا از آنجا فعالیت دائمی‌اش را آغاز کند. در این مرحله، مسیرهای تازه‌ای در انتظارش است: سفرهای ۶ شبه به غرب کارائیب و ۸ شبه به جنوب کارائیب. این تفاوت برنامه‌ها باعث می‌شود Legend مسیرهایی متفاوت از دو خواهرش، Icon و Star، داشته باشد و به بنادر تازه‌ای برسد؛ از جمله آروبا و کوراسائو.

برای اولین بار در تاریخ کلاس آیکون، کشتی جدید سفرش را از اروپا آغاز می‌کند

رویال کاریبین با این روش، هم از رقابت مستقیم قیمتی میان کشتی‌های خودش جلوگیری می‌کند، هم تجربه‌ی تازه‌ای به مسافرانش می‌دهد و البته، همه‌ی سفرها همچنان یک توقف مشترک دارند: مقصد اختصاصی شرکت، Perfect Day at CocoCay در باهاما؛ جایی که نامش دقیقاً حس واقعی‌اش را توصیف می‌کند.

جدال بر سر سوخت LNG

زیر عرشه‌های Legend of the Seas، فناوری‌ای کار می‌کند که هم نماد پیشرفت است و هم بحث‌برانگیز. این کشتی، چهارمین شناور رویال کاریبین است که با گاز طبیعی مایع (LNG) حرکت می‌کند و از شش موتور دوگانه‌سوز Wärtsilä بهره می‌برد. به گفته‌ی شرکت، این سوخت انتشار دی‌اکسیدکربن را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد و در حال حاضر به‌عنوان پاک‌ترین گزینه در صنعت دریایی شناخته می‌شود.

این کشتی همچنین به سیستم‌های بازیابی حرارت هدررفته و قابلیت اتصال به برق ساحلی مجهز است، که همگی بخشی از مأموریت گسترده‌تر شرکت برای دستیابی به یک کشتی کروز با آلایندگی خالص صفر تا سال ۲۰۳۵ هستند.

کشتی Legend از شش موتور دوگانه‌سوز Wärtsilä بهره می‌برد

بااین‌حال منتقدان و گروه‌های زیست‌محیطی، استفاده از LNG را به چالش کشیده‌اند و آن را نمونه‌ای از «سبزشویی» می‌دانند. نگرانی اصلی به پدیده‌ای به نام «لغزش متان» برمی‌گردد، حالتی که در آن بخشی گاز نسوخته از موتورها خارج و مستقیماً وارد اتمسفر می‌شود.

متان به‌عنوان ماده‌ی اصلی LNG گاز گلخانه‌ای قدرتمندی است که نسبت به دی‌اکسیدکربن، تأثیرات بسیار شدیدتری در گرمایش زمین دارد. منتقدان تمرکز بر LNG را در بهترین حالت راه‌حلی «موقت و ناقص» و در بدترین حالت، «راهکار اقلیمی کاذب» می‌دانند. Legend of the Seas در مرکز این موازنه پرخطر می‌ایستد: استفاده از بهترین فناوری موجود، درحالی‌که این فناوری خود با چالش‌های زیست‌محیطی قابل‌توجهی روبروست.

97_11zon
کشتی‌های کلاس «آیکون»، از راست «استار»، «لجند» و «آیکون»
Cruise Critic

کشتی «افسانه دریاها» درواقع پیش‌نمایشی از آینده‌ی صنعت سفرهای دریایی است. این شناور، نماد تلاشی پیچیده برای آشتی دادن میان اوج تجمل و نوآوری‌های سرگرم‌کننده با مسئولیت‌های فزاینده زیست‌محیطی است.

در مرکز این کشتی غول‌پیکر، یک تضاد اساسی نهفته است: اتکای آن به سوخت LNG. در حالی که شرکت سازنده آن را «پاک‌ترین گزینه موجود» می‌داند، منتقدان به دلیل پدیده «لغزش متان»، آن را راه‌حلی ناقص یا حتی «سبزشویی» می‌خوانند.

بنابراین، «افسانه دریاها» در این موازنه پرخطر ایستاده است؛ نه فقط به عنوان یک مقصد تفریحی لوکس، بلکه به عنوان آزمونی برای درک اینکه آیا صنعت کروز می‌تواند میان تفریح بی‌حدومرز و پایداری واقعی، تعادل برقرار کند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید