رز عربستانی چرا مشهور شد؟
زنان کارآفرین سعودی در شهر طایف عربستان، با ترکیب سنت و فناوری، صنعت رز این منطقه را متحول کردند.
در شهر کوهستانی طایف در عربستان سعودی، زنان کارآفرین با ترکیب سنت و نوآوری، صنعت گل رز این منطقه را وارد مرحلهای تازه کردهاند. نورا الحارثی از پیشگامان این تحول است؛ زنی که توانست رایحه رز طایف را به کالایی لوکس و جهانی تبدیل کند. او در جامعهای که سالها مردان بر کشاورزی و تجارت گل تسلط داشتند، راهی متفاوت در پیش گرفت و با تکیه بر دانش دانشگاهی و روح کارآفرینی، مجموعهای به نام «وردات» را در سال ۲۰۱۴ بنیان گذاشت.
ایده اصلی این اقدام زمانی در ذهن او شکل گرفت که در سفری به مکه، زنی از امارات از نبود امکان خرید آنلاین محصولات رز طایف در خارج از عربستان گلایه کرد. همین گفتوگو الهامبخش تأسیس «وردات» شد؛ فروشگاهی اینترنتی که مأموریت خود را معرفی و عرضه جهانی محصولات رز طایف قرار داد. نورا و همدانشگاهیهایش با تکیه بر مهارتهای مدیریت برند، طراحی محصول و تجارت دیجیتال، توانستند با مزرعهداران و کارخانهداران محلی همکاری کنند و صنعت سنتی رز را به جهان نوین تجارت الکترونیک پیوند دهند.
رز دمشقی طایف، میراثی است که برای چند قرن در ارتفاعات این شهر میروید و به سبب عطر و ظرافت بینظیرش در فرهنگ مردم عربستان جایگاهی ویژه دارد. این گل نماد مهماننوازی و عشق است و از تهیه مربا و عطر خانگی گرفته تا تزئین مناسبتهای مذهبی، نقش پررنگی در آئینها و سبک زندگی اهالی طایف دارد. در سال ۲۰۲۴، یونسکو تمام آئینها و فرایندهای مرتبط با رز طایف را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهان ثبت کرد؛ رویدادی که بر اهمیت حفظ اصالت این صنعت افزود.
نورا الحارثی هدف خود را از روز نخست، احیای صنعت رز در قالبی مدرن و فرهنگی معرفی کرد و شرکت وردات اکنون علاوهبر تولید محصولات معطر و بهداشتی، تورهای بازدید از مزارع رز و برنامههای آموزشی برگزار میکند.به گفته وی «هر انسانی میراثی برای خود برمیگزیند و من رز طایف را انتخاب کردهام؛ همان گلی که روزگاری دیوارهای کعبه را خوشبو میکرد. من وردات را ساختم، اما وردات نیز مرا ساخت.»
تقاضا برای محصولات این برند بهویژه روغن رز، بسیار بالاست؛ بهگونهای که خریداران، بهطور عمده از میان خاندانهای برجسته کشورهای حوزه خلیج فارس، سفارشهای خود را ماهها پیش از فصل برداشت ثبت میکنند. تنها ۱۲ میلیلیتر از روغن رز طایف حدود دو هزار ریال سعودی ارزش دارد و به «عطر شاهانه» شهرت پیدا کرده است.
همزمان، پروژههایی همچون «رزیار» نیز به رهبری شرکت آرامکو عربستان در سال ۲۰۲۱ آغاز شده که فرصتی تازه برای ورود زنان طایف به عرصه صنعت فراهم کرده است. این طرح با هدف آموزش، اشتغال و توانمندسازی زنان، زمینه تولید محصولات بدن و عطرهای لوکس بر پایه روغن رز را ایجاد کرده و استانداردهای جهانی کیفیت را در فرایند تولید به کار گرفته است. زنان طایف در این کارخانه تمام مراحل کار، از وزنکشی مواد تا ترکیب فرمولها و کنترل دما را مدیریت میکنند و به نمادی از تعهد، نظم و پیشرفت در چارچوب چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان تبدیل شدهاند.
منبع: ایمنا