آیا می‌دانید مهم‌ترین بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات کدامند و بهترین روش‌های درمان آن‌ها چیست

آیا می‌دانید مهم‌ترین بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات کدامند و بهترین روش‌های درمان آن‌ها چیست

ستون فقرات ممکن است درگیر طیف وسیعی از بیماری‌ها شود!

کد خبر : ۱۳۲۱۷۵
بازدید : ۲۹

ستون فقرات را می‌توان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن دانست. چرا که شما برای کوچک‌ترین حرکت بدنتان، باید ستون فقرات خود را نیز حرکت دهید. اما مشکل اصلی این است که این عضو بدن، بسیار حساس بوده و می‌تواند درگیر بیماری‌های بسیار جدی و دردناکی شود.

بیماری‌های ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، شکستگی مهره و ... که قطعا نام آن‌ها به گوشتان خورده است. در ادامه، در ابتدا با این بیماری‌ها آشنا می‌شویم و سپس بهترین روش درمان آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دیسک کمر و روش‌های تضمینی درمان آن

بسیاری از افراد بین 30 تا 40 سال با بیماری بسیار دردناک دیسک کمر درگیر هستند. باید گفت که دیسک کمر به ساختمان‌های غضروفی گفته می‌شود که در میان مهره‌های استخوانی ستون فقرات قرار دارند. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دیسک کمر یکی از اعضای بدن است و بیماری آن پارگی دیسک کمر نام دارد.

از جمله علائم پارگی دیسک کمر می‌توان به درد شدید و ناگهانی در ناحیه کمر، درد در اندام‌های تحتانی که بسیاری آن را درد سیاتیکی می‌دانند، گزگز و سوزش اندام‌های تحتانی، ضعف عضلات تحتانی و سندور دم اسب اشاره کرد.

پیشگیری از پارگی دیسک کمر بسیار آسان است. شما برای این کار باید در ابتدا با انجام منظم ورزش، عضلات خود را تقویت کنید. سپس وزن شما باید در ناحیه مناسبی قرار داشته باشد و به سراغ مصرف دخانیات نروید.

تحرک، نشستن اصولی، بلند نکردن اجسام سنگین و تقویت عضلات هسته (Core) از دیگر نکاتی هستند که می‌توانند به پیشگیری از بیماری دیسک کمر کمک کنند. باید گفت که در حال حاضر درمان قطعی برای دیسک کمر وجود ندارد اما بیماران با انجام جراحی یا مراجعه به پزشک متخصص می‌توانند به‌خوبی بیماری خود را درمان کنند.

چگونه درد ستون فقرات را برای همیشه از بین ببریم؟

دردهای ستون فقرات می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. برخی از این دردها به مرور زمان از بین می‌روند اما برخی دیگر به دردهای مزمن و ماندگار تبدیل می‌شوند. درواقع دردهایی که بسیار شدید هستند، در تمام ستون فقرات حس می‌شوند، به مرور زمان بیشتر می‌شوند و در زمان دراز کشیدن کاهش پیدا می‌کنند، از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین دردهای ستون فقرات به‌شمار می‌آیند.

101 - Copy

بهترین روش پیشگیری از دردهای ستون فقرات، کاهش وزن و انجام منظم تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات است. از طرف دیگر جراحی نیز یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان دردهای ستون فقرات در موارد خطرناک به‌شمار می‌آید.

دیسک گردن؛ دشمن شماره یک ستون فقرات شما

زمانی که بافت نرم درون دیسک گردن فشاری را تحمل نکند، بیمار دچار درد شدیدی شده و پزشکان تشخیص می‌دهند که او دچار دیسک گردن شده است. از مهم‌ترین عوامل بروز دیسک گردن می‌توان به افزایش سن، عادات ناصحیح و افزایش وزن اشاره کرد. دیسک گردن علائمی مانند درد در نواحی گردن و بازو، بی‌حسی دست‌ها، اسپاسم‌های عضلانی در پاها و فقدان هماهنگی در هنگام تحرک دارد. هرچند باید اشاره کرد که بسته به نوع بیماری، علائم آن نیز می‌توانند متفاوت باشند.

تقویت عضلات گردن و دست‌ها از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری دیسک گردن به‌شمار می‌آید. از طرف دیگر، شما با روش‌های جراحی و غیر جراحی می‌توانید دیسک گردن را درمان کنید.

102 - Copy

روش‌های غیر جراحی درمان این بیماری عبارت‌اند از:

•    استفاده از گردن‌بندهای طبی

•    انجام منظم فیزیوتراپی

•    تزریق مستقیم کورتیکواستروئید

•    ورزش گردن و تقویت عضلات آن

شکستگی مهره کمر؛ مشکلی که می‌تواند شما را آزار دهد

سالمندان، زنان باردار و افرادی که دچار تصادفات شدید می‌شوند، از اصلی‌ترین کاندیداهای شکستگی مهره کمر به‌شمار می‌آیند. این بیماری بسیار دردناک است و می‌تواند عوارضی بسیار شدید و طولانی‌مدت داشته باشد. خوشبختانه طی سال‌های اخیر و با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های درمانی بسیار متنوعی برای درمان شکستگی مهره کمر معرفی شده‌اند که بیماران می‌توانند آن‌ها را زیر نظر متخصصان ستون فقرات تجربه کنند.

گودی کمر و آسان‌ترین راه درمان آن

قطعا نام بیماری گودی کمر را شنیده‌اید. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات که می‌تواند در طولانی‌مدت آثار بسیار منفی روی بدن شما داشته باشد. از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری می‌توان به وزن بسیار بالا (به‌خصوص داشتن شکمی بسیار بزرگ)، لاغری بیش از اندازه، عدم نشستن صحیح و ژنتیک اشاره کرد. برای رفع گودی کمر، ده‌ها حرکت اصلاحی ورزشی وجود دارد که می‌توانند به آسان‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن شما را از شر این بیماری خلاص کنند. اما باید گفت که در برخی موارد حاد، تنها جراحی است که می‌تواند گودی کمر را رفع کند.

انحراف ستون فقرات را جدی بگیرید

در مواردی که ستون فقرات فرد به سمت راست یا چپ منحرف می‌شود، او درگیر اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات شده است. این بیماری عموما در کودکان بین 9 تا 14 سال بروز پیدا می‌کند. با توجه به ماهیت این بیماری، درمان آن بسیار طولانی و پیچیده است. انجام حرکات اصلاحی و ورزش از مهم‌ترین روش‌های درمان این بیماری ستون فقرات به‌شمار می‌آیند.

دیگر بیماری‌های مربوط به ستون فقرات

103

با برخی از مهم‌ترین بیماری‌های ستون فقرات و روش‌های پیشگیری یا درمان آن‌ها آشنا شدیم. همان‌طور که عنوان شد، تنوع بیماری‌های مربوط به این عضو مهم از بدن بسیار بالا است.

به همین خاطر همچنان برخی از بیماری‌های مربوط به ستون فقرات هستند که معرفی نشده‌اند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تنگی کانال نخاعی، سرطان نخاع و التهاب ستون فقرات اشاره کرد. بیماری‌هایی که به‌تنهایی می‌توانند بیمار را زمین‌گیر کرده و شرایط زندگی او را بسیار دشوار کنند.

توضیح این بیماری‌ها و بهترین روش درمان آن‌ها با شرح زیر است:

•    تنگی کانال نخاعی: درون مهره‌های ستون فقرات، یک حفره قرار دارد که رشته‌ای عصبی از درون آن می‌گذرد. به این مسیر، کانال نخاع گفته می‌شود. حفره‌هایی که این رشته عصبی از میان آن‌ها می‌گذرد، از میان فاست‌ها یا مفاصل مهره عبور می‌کند.

حال در برخی بیماران به علت افزایش سن، ژنتیک، فشار بیش از اندازه به ستون فقرات، بیماری‌های مادرزادی و روماتیسمی، این مفاصل مهره بیش از اندازه رشد کرده و باعث تنگ شدن کانال نخاع می‌شوند که به آن تنگی کانال نخاعی می‌گویند. به‌طور کلی برای درمان تنگی کانال نخاعی از چهار روش تجویز داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی، تزریق مستقیم در ستون مهره‌ها و جراحی ستون مهره استفاده می‌شود

• سرطان نخاع: یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات، بیماری سرطان نخاع است. این بیماری نشانه‌هایی مانند درد شدید در کمر، بی‌حسی موضعی، ضعف عضلات، بی‌اختیاری ادرار و بدشکلی ستون فقرات دارد. این بیماری بر اثر رشد توده نخاعی بروز پیدا می‌کند و برای درمان آن باید به یک متخصص جراح ستون فقرات مراجعه کرد

• التهاب ستون فقرات: زمانی که یک یا چند دیسک بین مهره‌ای در بدن درگیر عفونت شوند، بیمار دچار التهاب ستون فقرات می‌شود. علت اصلی بروز این بیماری، آلودگی قارچی، انگلی یا باکتریایی است. جراحی بهترین و سریع‌ترین روش درمان این بیماری به‌شمار می‌آید

برای درمان تضمینی بیماری‌های ستون فقرات، دکتر القاسی را انتخاب کنید

در این مطلب با مهم‌ترین بیماری‌ها و مشکلات ستون فقرات و روش‌های اصلی درمان آن‌ها آشنا شدیم. حال می‌دانید که بهترین، سریع‌ترین و موثرترین روش درمان انواع بیماری‌های ستون فقرات، جراحی است.

به همین خاطر آشنایی با یک دکتر متخصص، مجرب و باسابقه برای انجام جراحی‌های مرتبط با ستون فقرات اهمیت بسیار زیادی دارد. دکتر القاسی یکی از مشهورترین و متخصص‌ترین پزشکان در زمینه درمان تخصصی بیماری‌های ستون فقرات در ایران است.

اگر شما درگیر یکی از بیماری‌های عنوان‌شده در این مطلب هستید، تنها کافی است به وب‌سایت دکتر القاسی مراجعه و سپس به‌صورت آنلاین نوبت ویزیت خود را دریافت کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید