تا چند روز قبل از سفر می‌توانیم بلیط قطار و هواپیما خود را خرید یا کنسل کنیم؟

تا چند روز قبل از سفر می‌توانیم بلیط قطار و هواپیما خود را خرید یا کنسل کنیم؟

قبل از خرید بلیط هواپیما و قطار لازم است که اطلاعات بیشتری درباره آنها به دست آورید. به طور مثال تا چند روز زودتر می‌توان برای خرید بلیط آنها اقدام کرد یا چه زمانی می‌توان بلیط خود را کنسل کرد. در این مقاله قصد داریم این سؤالات را پاسخ دهیم و همچنین بهترین زمان خرید و کنسل کردن بلیط این قطار و هواپیما را بیان کنیم.

کد خبر : ۱۸۳۲۹۷
بازدید : ۲۸

هواپیما و قطار دو تا از بهترین وسایل نقلیه‌ای هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به سفر مورد علاقه خود بروید. اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد سفرتان برسید، هواپیما و اگر دوست دارید بهترین امکانات در اختیارتان قرار بگیرد و هزینه کمی را بابت وسیله نقلیه خود بپردازید، قطار را انتخاب کنید. 

قبل از خرید بلیط این وسایل نقلیه لازم است که اطلاعات بیشتری درباره آنها به دست آورید. به طور مثال تا چند روز زودتر می‌توان برای خرید بلیط آنها اقدام کرد یا چه زمانی می‌توان بلیط خود را کنسل کرد. در این مقاله قصد داریم این سؤالات را پاسخ دهیم و همچنین بهترین زمان خرید  و کنسل کردن بلیط این قطار و هواپیما را بیان کنیم. 

از چه زمانی میتوانیم بلیط هواپیما بخریم؟ 

برای خرید بلیط هواپیما و سفر به یک مقصد جدید شما از یک ماه زودتر می‌توانید اقدام کنید. اما قبل از خرید این نکته را در ذهن داشته باشید که بلیط هواپیما به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود: 

بلیط سیستمی 

بلیط چارتری 

بلیط‌های سیستمی مستقیماً توسط ایرلاین‌ها به فروش می‌رسند. این بلیط‌ را هرچه زودتر از تاریخ شروع پرواز خریداری کنید،  پول کمتری را بابت آن میپردازید. دسته دیگر، یعنی بلیط‌های چارتری توسط آژانس‌های چارتر کننده به بازار عرضه می‌شوند. این دسته از بلیط‌ها در روزهای آخر بخصوص یک روز مانده به شروع تاریخ پرواز، بنا به سیاست‌های آژانس چارتر کننده قیمت کمتری پیدا می‌کنند و با نام بلیط های لحظه آخری شناخته می‌شوند. 

اگر می‌خواهید زمان سفرتان را در تعطیلاتی نظیر نوروز و حتی تابستان قرار دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از چند هفته زودتر اقدام به خرید بلیط کنید و به سراغ بلیط های سیستمی بروید. اما اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید یا زمان سفرتان در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات رسمی نیست، می‌توانید زمان خرید بلیطتان را به روزهای پایانی موکول کنید تا شانس بیشتری برای پیدا کردن بلیطهای لحظه آخری داشته باشید. 

بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما 

بهترین زمان برای رزرو بلیط هواپیما را می‌توان از دو منظر قیمت و آب‌وهوا بررسی کرد. اگر می‌خواهید زمانی به سراغ بلیط هواپیما بروید که قیمت کمتری پیدا می‌کند، به شما توصیه می‌کنیم که با فصل شلوغ و خلوت سفر در مقصد مورد نظرتان بیشتر آشنا شوید. 

زمانی که تقاضا برای سفر به یک مقصد کاهش پیدا می‌کند (فصل خلوت سفر) قیمت بلیط هواپیما آن مقصد نیز  کم‌تر می‌شود. به طور مثال بلیط هواپیمای مشهد در فصل زمستان، نسبت به زمان‌های دیگر سال، قیمت کمتری پیدا می‌کند. 

فصل شلوغی سفر به زمان‌هایی گفته می‌شود که میزان تقاضا برای خرید بلیط هواپیما یک مقصد افزایش پیدا می‌کند. به طور مثال روز تولد و شهادت امام رضا، ماه رمضان و ماه محرم و عید نوروز را می‌توان فصل شلوغ سفر در شهر مشهد دانست. 

9000

اگر هم به دنبال بهترین روز هفته برای خرید ارزان‌ترین بلیط هستید، چند خط بعدی را به دقت بخوانید. 

اگر میخواهید به یکی از شهرهای داخلی سفر کنید، بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما در اواسط هفته، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه است. در این دو روز به دلیل کاهش تقاضا برای خرید بلیط، می‌توانید بلیط خود را با قیمت پایین‌تر خریداری کنید. 

 اگر هم به دنبال سفر به کشورهای دیگر هستید، به شما روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را برای خرید بلیط هواپیما توصیه می‌کنیم. 

بهترین زمان خرید بلیط و سفر به مقصد داخلی و خارجی را می‌توان از منظر آب‌وهوا و برگزاری جشن‌های سنتی نیز بررسی کرد. به طور مثال بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیمای قشم فصول سرد سال مثل پاییز و زمستان است. 

تا چه زمانی میتوانیم بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟ 

برای  پاسخ به این سؤال در ابتدا باید بدانید بلیطتان از چه نوعی است. همان‌طور در بخش‌های ابتدایی مقاله گفتیم، بلیط هواپیما را می‌توان به دو دسته سیستمی و چارتری طبقه‌بندی کرد. اگر بلیط چارتری را خریداری کرده باشید، شانس بسیار کمی را برای کنسلی و دریافت وجه خواهید داشت.

اما اگر بلیط شما از نوع سیستمی باشد، این امکان برای شما وجود دارد که پرواز خود را کنسل کنید و مبلغی از پول خود را دریافت کنید. این‌که بتوانید چه میزان از پول خود را دریافت کنید، بستگی به قوانین ایرلاینی دارد که بلیط آن را خریداری کرده‌اید. به طور مثال قوانین کنسلی بلیط هواپیمایی ایران‌ایر به‌صورت زیر است: 

از زمان صدور بلیط تا ۱۲ ظهر یک روز قبل از پرواز: امکان دریافت ۷۰ درصد از مبلغ بلیط وجود دارد. 

از ۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز: امکان دریافت ۴۰ درصد از مبلغ بلیط وجود دارد. 

از ۳۰ دقیقه مانده به پرواز تا بعد از پرواز امکان می‌یافت ۴۰ درصد از مبلغ بلیط در صورت کنسلی وجود دارد. 

برای اطلاع از میزان جریمه و قوانین مربوط به استرداد بلیط ایرلاین مورد نظرتان می‌توانید با مسئولین آن ایرلاین تماس بگیرید یا جستجوی دقیق‌تری در این زمینه در اینترنت انجام دهید. 

بنابراین، می‌توان گفت که بهترین زمان برای کنسل کردن بلیط هواپیما برای دریافت بیشترین میزان وجه پرداختی، از زمان صدور بلیط تا ۱۲ ظهر ۳ روز قبل از پرواز است. 

از چه زمانی میتوانیم بلیط قطار بخریم؟ 

درصورتی‌که قصد خرید اینترنتی بلیط قطار برای سفر به مقصد مورد نظرتان را دارید از ۲ الی ۳ هفته زودتر می‌توانید اقدام کنید. اگر می‌خواهید در زمان‌های پیک سفر (فصل شلوغ سفر) به یک مقصد بروید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از چند هفته زودتر اقدام به خرید بلیط قطار کنید.

به این نکته نیز توجه کنید که قیمت بلیط قطار مانند بلیط هواپیما در روزهای آخر مانده به شروع حرکت قطار کاهش پیدا نمی‌کند. به همین دلیل بهترین زمان برای خرید بلیط قطار کاملاً بستگی به شما و مقصد سفرتان دارد. هر زمان که می‌توانید وقت خود را برای سفر خالی کنید و می‌دانید در آن زمان آب‌وهوای مقصد معتدل و مناسب است و آنچه که می‌خواهید را می‌توانید در مقصد ببینید یا تجربه کنید، بهترین زمان برای خرید بلیط قطار و سفر به آن شهر است. 

تا چه زمانی میتوانیم بلیط قطار را کنسل کنیم؟ 

از زمان خرید بلیط قطار تا لحظه حرکت قطار شما می‌توانید اقدام به کنسل کردن بلیط کنید و مبلغی از وجه پرداختیتان را دریافت کنید. به‌طورکلی قوانین استرداد بلیط قطار را می‌توان به‌صورت زیر دانست: 

تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار: ۹۰ درصد از بهای بلیط به شما پرداخت می‌شود. 

از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت تا ۳ ساعت مانده به حرکت قطار: ۷۰ درصد بهای بلیط به شما برگردانده می‌شود. 

از ۳ ساعت مانده به حرکت قطار  تا لحظه حرکت: ۵۰ درصد بهای بلیط به شما بازگردانده می‌شود. 

اگر قطار شروع به حرکت کند، دیگر نمی‌توانید وجهی را در زمان استرداد بلیط دریافت کنید. 

بنابراین، می‌توان گفت که بهترین زمان برای استرداد یا کنسل کردن بلیط قطار از زمان خرید تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل‌از حرکت قطار است. 

جمع بندی 

هواپیما و قطار دوتا از محبوب‌ترین وسائل نقلیه برای سفر به یک مقصد جدید هستند. برای خرید بلیط هواپیما حدوداً از ۱ ماه زودتر و برای بلیط قطار از ۲ الی ۳ هفته زودتر می‌توانید اقدام کنید. قوانین کنسلی بلیط هواپیما به ایرلاینی که بلیط آن را خریداری کرده‌اید، متفاوت می‌شود.

بهترین زمان برای کنسلی بلیط هواپیما را می‌توان از زمان شروع خرید بلیط تا ۱۲ ظهر ۳ روز قبل از پرواز دانست. کنسلی بلیط قطار نیز قوانین خاص خود را دارد؛ اما بهترین زمان برای کنسلی از زمان خرید بلیط قطار تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت قطار است. 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید