آشنایی با دره شیرز لرستان

آشنایی با دره شیرز لرستان

تنگه شیرز در استان لرستان و در منطقه مرزی سه استان لرستان، ایلام و کرمانشاه قرار دارد. این دره در نزدیکی شهرستان کوهدشت و در 55 کیلومتری این شهر واقع شده و از خرم‌آباد 140 کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به این تنگه حیرت‌انگیز باید خودتان را به روستاهای نامجو و اولاد‌قبا برسانید؛ سپس خودرو را در پارکنیگ پارک کنید و از این‌جا به بعد مسیر را با پیاده‌روی در دل طبیعت هفت‌رنگ لرستان طی کنید.

کد خبر : ۱۸۸۶۷۹
بازدید : ۴۹

دره شیرز در استان لرستان قرار دارد و یک دره عادی و معمولی نیست، بلکه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های طبیعی در سراسر جهان است که دیدن آن برای هر طبیعت‌گرد و دوستدار سفر واجب است. این پارک طبیعی با صخره‌های مرتفع و ساختار لایه‌لایه از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی لرستان است و سفر به آن، به‌ویژه در فصل بهار لطف و لذت دیگری دارد.

اگر برای دیدن این منطقه منحصر‌به‌فرد و دیدنی وسوسه شده‌اید و در‌ حال برنامه‌ریزی برای سفر به لرستان هستید، کافیست تا بلیط هواپیما خرم آباد را تهیه کنید و راهی شوید. البته فراموش نکنید که در این سفر یک روز را به دره زیبای شیرز اختصاص دهید.

دره شیرز کجاست؟

تنگه شیرز در استان لرستان و در منطقه مرزی سه استان لرستان، ایلام و کرمانشاه قرار دارد. این دره در نزدیکی شهرستان کوهدشت و در 55 کیلومتری این شهر واقع شده و از خرم‌آباد 140 کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به این تنگه حیرت‌انگیز باید خودتان را به روستاهای نامجو و اولاد‌قبا برسانید؛ سپس خودرو را در پارکنیگ پارک کنید و از این‌جا به بعد مسیر را با پیاده‌روی در دل طبیعت هفت‌رنگ لرستان طی کنید.

چرا باید به دره شیرز سفر کنید؟

شاید عکس‌های ژئوپارک‌های بزرگ جهان مثل گرند کنیون آمریکا را دیده‌ باشید و آرزو کرده‌ باشید که روزی طبیعت‌گردی در چنین فضایی را تجربه کنید. خب باید بگوییم که برآورده‌شدن این آرزو با وجود دره شیرز چندان هم محال نیست.

با سفر به دره شیرز لرستان می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های طبیعی جهان را ببینید و در میان بافت صخره‌ای شگفت‌انگیزش قدم بزنید. می‌توانید در مسیر رودخانه حرکت کنید، در پوشش گیاهی متفاوت منطقه و مناظر زیبایش عکاسی کنید و تجربه متفاوتی از طبیعت‌گردی برای خودتان رقم بزنید.

در تنگه شیرز چه دیدنی‌هایی وجود دارد؟

در تنگه شیرز صخره‌های بلندی تا ارتفاع بین 150 تا 200 متر را می‌توان دید که طی میلیون‌ها سال و در ‌اثر فرسایش طبیعی به‌وجود آمده‌اند. در‌واقع دیواره‌های رسوبی و آهکی این صخره‌ها به‌دلیل مواجهه با باد و باران در طی قرن‌های متمادی، به‌شکل لایه‌های رسوبی واضح و رنگارنگی در‌آمده که چشم‌انداز متفاوتی ساخته است.

روی این صخره‌ها و در مسیر پوشش گیاهی انبوهی مشاهده نمی‌شود، ولی به‌دلیل اقلیم منطقه گیاهان متنوعی در جای‌جای تنگه به‌چشم می‌خورد. اگر هم خوش‌شانس باشید در بعضی نقاط این تنگه گله‌های بز کوهی را می‌بینید که در حال گردش هستند.

 طول تنگه شیرز حدود پنج کیلومتر است و عرض آن در مسیر با ‌توجه‌ به شیب و مدل صخره‌ها تغییر می‌کند. در میان تنگه شیرز و در طی مسیر آبی جریان دارد که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه گرفته است و به رود سیمره یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های منطقه لرستان می‌ریزد. این رود هم در نهایت وارد رودخانه مهم و بزرگ کرخه می‌شود. البته در مسیر تنگه شیرز نقاط دیدنی شاخصی هم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بر‌می‌شماریم.

مناره سنگی

یکی از نقاط خاص و زیبای دره شیرز صخره‌ای است که به‌صورت کاملا طبیعی و بر ‌اثر باران و وزش باد، به شکل یک مناره بلندقامت در‌آمده است و احتمالا آن را در تصاویر شیرز زیاد دیده‌اید. این مناره سنگی با ارتفاع 80 متر و قطری برابر ده متر، با شمایلی چون یک ستون عمودی به یکی از نقاط جذاب و دیدنی تنگه تبدیل شده است.

201

آبشار پرندگان

اگر تمام مسیر میان دره شیرز را از ابتدا تا انتها طی کنید، چندین آبشار کوچک و بزرگ در مسیرتان می‌بینید که می‌توانید در کنار آن‌ها کمی استراحت کنید و از صدای جریان آب لذت ببرید. از مهم‌ترین این آبشارها، به آبشار پرندگان می‌توان اشاره کرد که پرندگان زیادی در صخره‌های اطراف آن لانه ساخته‌اند و دلیل نام‌گذاری آبشار هم همین است.

غار پل خدا

اگر مسیر میان تنگه شیرز را تا انتها طی کنید به غار بزرگی می‌رسید که با نام پل خدا شناخته می‌شود. فضای داخل این غار چیزی حدود 150 متر است و آب رودخانه در آن جریان دارد. ارتفاع آب رودخانه در درون غار تا حدود زانوی انسان می‌رسد و به‌دلیل تاریک‌بودن فضای داخل غار، دمای بسیار پایینی دارد.

بهترین زمان برای سفر به دره شیرز چه موقع است؟

مثل تمام نقاط دیدنی طبیعی، مناسب‌ترین زمان برای سفر به دره شیرز فصل بهار است. در این فصل پوشش گیاهی منطقه از سرسبزی و نشاطی دیدنی برخوردار است، ضمن اینکه آب رودخانه هم در حداکثر سطح خودش جریان دارد.

البته که فصل تابستان هم از جهت دمای هوا، برای سفر به این تنگه مناسب است و می‌توانید در این فصل از شیرز دیدن کنید. این را هم بدانید که به‌دلیل آب‌و‌هوای لرستان و امکان بارش‌های منطقه و همین‌طور برودت هوا، دو فصل پاییز و زمستان برای سفر به این منطقه چندان پیشنهاد نمی‌شود.

برای سفر به تنگه شیرز چه امکاناتی نیاز دارید؟

برای سفر به تنگه شیرز و دیدن مسیر و زیبایی‌های آن به امکانات خاصی نیاز ندارید. زیرا که دسترسی به تنگه و نقاط دیدنی آن اصلا سخت نیست. کفش مناسب برای پیمودن مسیر نسبتا طولانی، یکی دو دست لباس اضافه برای مواقع لزوم، خوراکی و آب برای آشامیدن و کیسه زباله برای مراقبت از طبیعت احتمالا تمام وسایلی است که برای گردش در این نقطه احتیاج دارید. البته اگر بخواهید داخل غارهای منطقه و تمام گوشه‌و‌کنار صخره‌ها سرک بکشید، وسایل صخره‌نوردی و هدلامپ هم باید به لیست‌تان اضافه کنید.

202

بهترین پرواز خرم‌آباد را در فلای تودی پیدا کنید

دره شیرز یکی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشورمان است که در استان لرستان قرار دارد و هر انسان عاشق سفر و طبیعتی باید آن را ببیند. دیدن دیواره‌های رسوبی دره و تماشای رد پای تاریخ در طبیعت، پیاده‌روی در کنار رودخانه و لذت‌بردن از صدای جریان آب از تجربیات نادر و کم‌نظیری است که با سفر به شیرز می‌توانید به‌دست آورید. اگر برای سفر به لرستان و دیدن تنگه شیرز و سایر دیدنی‌های این منطقه تشویق شده‌اید، باید بدانید که فلای تودی در این سفر همراه و در کنار شماست.

فلای تودی یک وب‌سایت ارائه بلیط و رزرو اقامتگاه است که به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان، مناسب‌ترین بلیط را پیدا و خریداری کنید. پس اگر قصد خرید بلیط هواپیما خرم‌آباد را دارید، کافیست تا به وب‌سایت این مجموعه سری بزنید و تمام پروازها را به‌همراه اطلاعات کامل بررسی کنید.

سپس به‌راحتی ارزان‌ترین بلیط را با‌ توجه ‌به شرایط‌تان انتخاب و خریداری کنید. اگر هم برنامه سفرتان به هر دلیلی تغییر کرد، نگران نباشید؛ زیرا فلای تودی با پشتیبانی 24 ساعته و امکان استرداد بلیط و رزرو مجدد آن تجربه خوبی از سفر را برایتان رقم می‌زند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید