با جاهای دیدنی محلات آشنا شوید

با جاهای دیدنی محلات آشنا شوید

محلات، بهشت گیاهان زینتی ایران، یکی از توابع شهرستان محلات استان مرکزی است که در جنوب شرقی این استان واقع شده است. محلات از شمال به اراک، از جنوب به اصفهان، از غرب شهرستان خمین و از شرق به شهرستان دلیجان می‌رسد.

کد خبر : ۱۳۶۵۳۰
بازدید : ۵۱

 

آب‌و‌هوای معتدل در بهار و تابستان، پوشش گیاهی بکر، جاذبه‌های طبیعی مختلف همانند غارهای عمیق و باشکوه، نمایشگاه‌های بی‌نظیر گیاهان زینتی و... ویژگی‌های یک شهر اروپایی پیشرفته در زمینه باغبانی مانند هلند نیستند!

تمام ویژگی‌های نام‌برده شده، ویژگی‌های شهرستان محلات استان مرکزی کشور خودمان هستند که به بهشت گیاه‌شناسان زینتی و تولید گل‌های مختلف معروف است. در این مقاله از دیگر زیبایی‌های این شهر برای‌تان خواهیم گفت.

محلات کجاست؟

محلات، بهشت گیاهان زینتی ایران، یکی از توابع شهرستان محلات استان مرکزی است که در جنوب شرقی این استان واقع شده است. محلات از شمال به اراک، از جنوب به اصفهان، از غرب شهرستان خمین و از شرق به شهرستان دلیجان می‌رسد.

همان‌طور که در پاراگراف قبلی نیز گفتیم، محلات بهشت گیاهان زینتی ایران است؛ زیرا بزرگ‌ترین سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی را داراست؛ تنوع گل‌ها و گیاهان زینتی کشت شده در محلات، از دیگر اماکن پرورش گل در سراسر کشور بیشتر بوده و دارای رتبه اول تنوع تولید گیاهان زینتی را در ایران است. نام محلات از را از روی محله‌های این شهر برداشته‌اند؛ ازآنجاکه این شهر از محله‌های مختلف و متعددی تشکیل شده است، با گذر زمان نام محلات را به خود گرفته است.

سفر به محلات برای چه کسانی مناسب است؟

شهرستان محلات یکی از شهرهای همه‌فن‌حریف برای پاسخگویی به سلایق و علایق مختلف مسافران است؛ به این صورت که هیچ مسافری را دست‌خالی و بدون خاطرات خوب به خانه نمی‌فرستد. از جمله افرادی که می‌توانند بهترین خاطرات سفر را برای خود در شهرستان محلات ثبت کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیاه‌شناسان و علاقه‌مندان به گیاهان زینتی

یک گیاه‌شناس، چندبرابر یک فرد عادی از دیدن گلخانه‌های گیاهان زینتی و مجهز محلات هیجان‌زده می‌شود. اگر به محلات سفر کنید؛ اما سری به گلخانه‌ها و دهکده‌های گل و گیاهان زینتی آن نزنید، انگار که بخش بزرگی از تجربه‌های خوب سفر به محلات را دور ریخته‌اید.

برای علاقه‌مندان به برپایی کمپ و طبیعت

چشمه‌های طبیعی، انواع غارهای طبیعی و باشکوه و... می‌توانند هر دوستدار طبیعتی را مجاب کند که برای یک بازه زمانی طولانی‌مدت به برپایی کمپ و گشت‌و‌گذار در طبیعت این شهرستان برنامه‌ریزی کند.

علاقه‌مندان به تاریخ

محلات یکی از شهرستان‌های ارزشمند از نظر غنای تاریخی است. آثار تاریخی متعددی از دوره‌های مختلف از جمله دوران اشکانیان در محلات باقی‌مانده است که شکوه و جلال خود را دارند.

حالا که مطالب بالا را خواندید، متوجه شدید که چرا می‌گوییم محلات هیچ‌کسی را دست‌خالی و بدون خاطرات خوب به خانه نمی‌فرستد؟

بهترین فصل سفر به محلات چه زمانی است؟

همان‌طور که گفتیم، محلات بهشت گیاهان زینتی است و این گیاهان در فصل‌های بهار و تابستان در سرسبزترین حالت خود قرار دارند. اگر می‌خواهید با یک تیر، دو نشان بزنید، سفر خود را برای اردیبهشت‌ماه برنامه‌ریزی کنید؛ چرا؟ زیرا علاوه بر سرسبزی و باصفایی بی‌نظیر پوشش گیاهی، آب‌و‌هوای این شهر نیز تقریباً خنک و بسیار دلپذیر است؛ بنابراین شما بدون نگرانی از آفتاب سوزان می‌توانید به بازدید از جاهای دیدنی محلات بپردازید.

سفر به محلات در فصل بهار و تابستان امکان شرکت شما را در جشنواره‌های مختلف گیاهان زینتی، جشنواره بیل‌گردانی، نمایشگاه‌های فروش گل‌ها و گیاهان زینتی و... را محیا می‌کند. هیچ‌چیز به‌اندازه یک گیاه زینتی بسیار سبز کوچک با گلدان زیبا نمی‌تواند یادگاری خوبی برای شما از سفر به محلات باشد.

جاذبه‌های گردشگری طبیعی محلات کدام‌اند؟

از جمله جاذبه‌های گردشگری و طبیعی شهرستان محلات استان مرکزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوستان سرچشمه

یکی از جذاب‌ترین اماکن گردشگری طبیعی محلات، بوستان سرچشمه محلات است؛ در واقع این محل یک بوستان است که به علت وجود سرچشمه، یکی از پرجوش‌وخروش‌ترین رودهای محلات در این بوستان، به بوستان سرچشمه معروف شده است. پوشش گیاهی و آب روان موجود در آن، این بوستان را به یکی از بهترین اماکن طبیعی برای برپایی پیک‌نیک تبدیل کرده است.

دهکده گیاهان زینتی

20

اگر به دنبال عکاسی از بکرترین گیاهان زینتی کشور هستید، اگر به گل‌ها و گیاهان زینتی علاقه دارید، اگر به دنبال گرفتن عکس‌های جذاب در بک‌گراندی رنگ‌و‌وارنگ هستید، بهترین مکان برای شما دهکده گیاهان زینتی محلات است.

این دهکده بزرگ‌ترین دهکده پرورش گیاهان زینتی و گل‌ها بوده که تاکنون در کشور تأسیس شده است. وسعت این دهکده بیش از 109 هکتار است که فرصتی بی‌نظیر برای بازدید از گونه‌های مختلف گیاهی را برای علاقه‌مندان به طبیعت و گیاه‌شناسان فراهم آورده است.

24

چنار دوهزارساله

این چنار غول‌پیکر و حیرت‌انگیز در خیابان سرچشمه و در نزدیکی بوستان سرچشمه قرار داشته و می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. هرچقدر هم که هیکل بزرگی داشته باشید، در کنار این درخت بسیار کوچک دیده می‌شوید؛ فرصت عکاسی در کنار این درخت غول‌پیکر را از دست ندهید. این چنار ۱۱۵۰ساله از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی و تاریخی شهرستان محلات است.

غار آزادخان

این غار در 10 کیلومتری شمال غربی شهرستان محلات و در روستای سنجه‌باشی قرار دارد. شما در کف این غار می‌توانید آب گوارا فراوانی را ببینید که در اثر بارندگی‌های متعدد، از ستون‌های سقف غار چکیده و روی زمین جمع شده است.

جاذبه‌های گردشگری تاریخی محلات کدام‌اند؟

از جمله جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان محلات استان مرکزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معبد خورهه

این معبد در 48 کیلومتری محلات قرار داشته و قدمت آن به دوران اشکانی می‌رسد. معماری و طراحی این بنا ترکیبی از معماری ایرانی و یونانی بوده و در نوع خود بی‌نظیر است. متأسفانه بنای این مکان تاریخی آسیب بسیار زیادی دیده است و تنها بخش کاملاً سالم آن دو ستون بزرگ هستند که در بخش خارجی این معبد قرار گرفته‌اند.

آتشکده آتشکوه

آتشکده آتشکوه یکی دیگر از جاهای دیدنی محلات است که باستان‌شناسان قدمت آن را به دوران اشکانیان نسبت می‌دهند. این بنای تاریخی دارای 4 طاق بوده که ستون‌های استوانه‌ای‌شکل متعددی در آن‌ها کارگذاری شده‌ است. متأسفانه این بنای تاریخی نیز به علت عدم توجه مسئولین مربوطه و غفلت در مرمت آن، روبه نابودی گزارده است.

چگونه به محلات سفر کنیم؟

اگر قصد دارید که به‌صورت هوایی به این شهر بروید، باید بگوییم که این شهر فرودگاه ندارد؛ شما باید ابتدا خود را با هواپیما به فرودگاه اراک رسانده و بعد از آن به سمت محلات حرکت کنید. اگر قصد سفر با قطار دارید، باید بدانید که از ایستگاه قطار تا محلات حدود 115 کیلومتر فاصله است که می‌توانید آن را با اتوبوس طی کنید.

منبع:شرق

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید