یافتۀ عجیب دربارۀ پشه‌ها؛ آن‌ها عاشق صابون هستند!

یافتۀ عجیب دربارۀ پشه‌ها؛ آن‌ها عاشق صابون هستند!

محققان می‌گویند شاید جذب پشه‌ها به رایحۀ معطر صابون به خاطر این است که وقتی آن‌ها نتوانند از خون تغذیه کنند، به دنبال شهد گل‌ها می‌روند.

کد خبر : ۱۳۲۸۷۱
بازدید : ۱۶۱

فرادید| ظاهرا کف‌آلود کردن بدن با صابون، استراتژی معقولی برای دفع پشه‌ها به نظر می‌رسد بر این اساس که اگر پشه نتواند شما رو بو کند، قادر به نیش زدن شما هم نیست. 

به گزارش فرادید، اما بر اساس مطالعۀ تازه‌ای در این زمینه، استفاده از صابون نه تنها پشه‌ها را دفع نمی‌کند، بلکه بوی صابون، شما را به هدف جذاب‌تری برای پشه‌ها تبدیل می‌کند. 

دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده‌اند می‌گویند شاید دلیل جذب شدن پشه‌ها به صابون این است که وقتی نمی‌توانند از خون تغذیه کنند، مصرف شکرشان را با شهدهای گیاهی کامل می‌کنند. 

کلمنت ویناگر که رهبری این تحقیقات را در موسسه پلی‌تکنیک ویرجیانا و دانشگاه ایالتی بر عهده دارد گفته است: «این حقیقت که ما رایحه‌های میوه و گل را به بدن‌مان می‌زنیم به این معناست که حالا یک هدف جذاب برای پشه‌ها ساخته‌ایم که همزمان هم بوی گل می‌دهد و هم بوی انسان. درست شبیه این است که از خواب بیدار شوید و چیزی را بو کنید که هم بوی قهوه می‌دهد و هم بوی کلوچه.» 

cc35119515

با این حال در این مطالعه اشاره شده است که اثرات صابون قدری میان افرد متفاوت است و شاید دلیل آن، تعامل میان صابون‌ها و بوی خاص بدن هر فرد است. 

ویناگر می‌گوید: «فردی که بیشترین جذابیت را برای پشه‌ها دارد، ممکن است در صورتی که خودش را با صابون بشوید این جذابیت بیشتر هم بشود و در عین حال اگر یک صابون از نوع دیگر را امتحان کند این جاذبه از بین برود.» 

دانشمندان نتیجه گرفتند انتخاب صابون می‌تواند تا حدی توجیه این باشد که چرا برخی افراد آهن‌ربای پشه‌ها هستند اما برخی دیگر نه.

در این مطالعه که در مجله iScience منتتشر شد از چهار داوطلب استفاده شد که نمونه پارچه‌ای را که به عنوان آستین پوشیده بودند در حالت شسته نشده و شسته با چهار برند مختلف صابون ارسال کردند. پشه‌های ماده (تنها پشه‌های ماده از خون تغذیه می‌کنند) حین فرود روی نمونه پارچه‌هایی مشاهده شدند که ترجیح‌شان را نشان می‌داد. در این آزمایش به جای استفاده از خود داوطلبان از پارچه استفاده شد تا اثر دی‌اکسیدکربن بیرون داده شده منتفی شود. 

شستشو با سه مورد از این صابون‌ها جذابیت برخی از داوطلبان را بیشتر کرد (نه همه آن‌ها را)، در حالی که شستشو با یکی از آن‌ها موجب دفع پشه‌ها شد. اثر نسبتاً دافع این صابون ممکن است با رایحه‌ی نارگیل آن ارتباط داشته باشد چون شواهدی هست که نشان می‌دهد روغن‌های نارگیل منع‌کننده‌ی طبیعی برای پشه‌ها هستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید