فیل بچه مرده‌اش را دفن و با صدای بلند عزاداری می‌کند

فیل بچه مرده‌اش را دفن و با صدای بلند عزاداری می‌کند

دانشمندان هندی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رفتار فیل‌ها را در منطقه بنگال هند مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که این حیوان‌ها، فرزندان مرده‌شان را به مکان مناسبی منتقل و در زمین دفن می‌کنند.

کد خبر : ۱۷۹۱۴۰
بازدید : ۹۲

یک مطالعه تازه که روی فیل‌های آسیایی انجام شد، نشان داد که این حیوان‌های عظیم‌الجثه در برخورد با مقوله مرگ رفتاری مشابه انسان‌ها از خودشان نشان می‌دهند یعنی می‌توانند بچه‌های مرده‌شان را دفن کنند و پس از آن با صدای بلند عزاداری می‌کنند.

دانشمندان هندی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رفتار فیل‌ها را در منطقه بنگال هند مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که این حیوان‌ها، فرزندان مرده‌شان را به مکان مناسبی منتقل و در زمین دفن می‌کنند.

نتایج این پژوهش که این هفته در مجله «تریتند تاکسا» منتشر شده حاکی از آن است که محققان از طریق روش‌هایی شامل مشاهده دقیق، عکاسی دیجیتال، یادداشت‌های میدانی و معاینه پس از مرگ، متوجه شدند که فیل‌های بزرگسال،‌ بچه‌فیل‌های مرده را به حالت درازکش دفن می‌کنند.

نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که در یک مورد، فیل بزرگسال صداهای بلند غرش‌مانندی تولید کرد و در اطراف بچه‌فیل مدفون‌شده عزاداری کرد. این مطالعه نشان داد که تنها بچه‌فیل‌ها در زمین دفن می‌شوند زیرا احتمالا جابجا کردن فیل‌های مرده بالغ به دلیل سنگین‌تر بودن وزن آنها دشوار است.

نویسندگان این مقاله علمی تاکید کردند که در تحقیقشان درمورد بررسی مرگ این پنج بچه‌فیل «هیچ مداخله مستقیم انسانی» انجام ندادند.

به گفته آنها، رد پای واضحی از ۱۵ تا ۲۰ فیل بالغ در اطراف محل دفن و روی خاکی که بدن بچه‌فیل‌ها را پوشانده بود، مشاهده شد. این بچه‌فیل‌ها بر اثر نارسایی بخش‌هایی از اعضای بدنشان در سنین بین سه ماه تا یک سالگی مرده بودند.

بررسی‌ها نشان داد که فیل‌های بالغ، بچه‌های مرده‌شان را در کانال‌های آبیاری در مزارع چای، صدها متر دورتر از نزدیک‌ترین سکونتگاه‌های انسانی دفن کردند.

فیل‌ها به‌خاطر رفتار اجتماعی و مشارکتی‌شان شناخته می‌شوند، اما مطالعه درباره دفن بچه‌فیل‌های مرده پیشتر فقط در مورد فیل‌های آفریقایی انجام شده بود و رفتار فیل‌های آسیایی که جثه‌های کوچک‌تری دارند ناشناخته باقی مانده بود.

مطالعه تازه انجام شده درباره نحوه رفتار فیل‌های آسیایی هنگام مرگ فرزندانشان، نشان داد که در هر پنج نمونه مورد بررسی، این حیوان‌ها در عرض ۴۰ دقیقه پس از دفن بچه‌فیل از محل دور شدند و دیگر به آنجا بازنگشتند. این فیل‌ها حتی هنگام عبور از نزدیکی محل دفن بچه‌فیل‌ها ترجیح دادند از مسیرهای موازی استفاده کنند.

فیل‌های آسیایی حیواناتی‌اند که در معرض خطر انقراض شناخته شده‌اند. تخمین زده می‌شود که ۲۶ هزار فیل آسیایی در طبیعت زندگی می‌کنند که بیشترشان در هند و برخی در آسیای جنوب شرقی‌اند. این حیوان‌ها به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ سال در خارج از اسارت زنده خواهند ماند.

منبع: یورونیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید