(تصاویر) گوسفند تک‌شاخ؛ عجیب‌ترین گوسفند جهان که از دل افسانه‌ها بیرون آمد!

(تصاویر) گوسفند تک‌شاخ؛ عجیب‌ترین گوسفند جهان که از دل افسانه‌ها بیرون آمد!

یک گوسفند تک‌شاخ از نژاد چهارشاخ «یعقوب» در بریستول انگلیس اسب‌های اسطوره‌ای تک شاخ را به ذهن‌ها متبادر کرد.

کد خبر : ۱۹۴۷۰۷
بازدید : ۱۳۹

یک گوسفند تک‌شاخ از نژاد چهارشاخ «یعقوب» در بریستول انگلیس اسب‌های اسطوره‌ای تک شاخ را به ذهن‌ها متبادر کرد. این گوسفند یعقوب که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶ سال داشت طبق گفته «انجمن گوسفندان جیکوب» در آن زمان یکی از مسن‌ترین گوسفندان کشور بود و در مزرعه «هارتکلیف» در بریستول زندگی می‌کرد، جایی که شهرت محلی زیادی پیدا کرده بود. برخی منابع محلی نقل کردند که این گوسفند نزدیک به بیست سال زندگی کرد.

67

این گوسفند که «پی‌نات» نام داشت از ازل تک‌شاخ نبود، اما یک تصادف با برخی از بچه‌های مدرسه - که با بازیگوشی یکی از شاخ‌های او را کشیدند - او را اکنون شهره خاص و عام کرد. 

«راکی پیرس»، موسس مزرعه، ۷۶ ساله، توضیح داد: «ما هر از گاهی به مدرسه می‌رویم و یک بار بچه‌ها به ما کمک می‌کردند تا او را به ون برگردانیم. اما متأسفانه، آن‌ها به جای بدن، شاخ او را گرفتند و شاخ او در دستانشان جدا شد».

68

طبق گفته راکی پیرس، خوشبختانه او درد نداشت. او قطعاً اکنون یک شخصیت محبوب در پارک است و عشق زیادی دریافت می‌کند». 

تک‌شاخ‌های اسطوره‌ای به طور سنتی در قالب «اسب» به تصور کشیده می‌شدند، اسبی با یک شاخ جادویی. با این حال، علم نشان داده که احتمالا زمانی یک کرگدن سیبری پشمالو با یک شاخ وجود داشته که می‌توانسته الهام بخش این افسانه اسب تک‌شاخ باشد. اما اینکه چرا بشر تا این حد روی وجود یک حیوان تک شاخ سرمایه گذاری می‌کند، هنوز به طور رضایت بخشی توضیح داده نشده است.

69

ظهور دوباره تک‌شاخ؛ این بار در قالب گوسفند استرالیایی

اما پرسش این است که آیا اکنون موجودات تک‌شاخ وجود ندارند؟ چرا احتمالا موجودات تک‌شاخ وجود داشته باشند و نکته جالب این است که حتی در بین گوسفندان نیز تک شاخ‌ها وجود دارند. یکی از این گوسفندان که «جویی» نام دارد از ازل تک‌شاخ بوده و به همین دلیل گوسفندشناسان با دیدن او به شدت تعجب کردند. این گوسفند تک‌شاخ که در ایالت استرالیای جنوبی در ناحیه شمال میانه و در شهر هالت زندگی می‌کند اکنون تبدیل به موزه شده و مردم از او بازدید می‌کنند. جویی بر خلاف گوسفند تک‌شاخ بریستول که در نتیجه یک آسیب یک شاخش را از دست داد از ازل تک‌شاخ بوده است. 

70

اسب شاخدار موجودی افسانه‌ای است که اغلب در افسانه‌های کودکانه نمایش داده می‌شود، اما یک خانواده در استرالیای جنوبی اکنون تک شاخ دیگری را در حیاط خانه خود دارند. «مایکل فاستر»، که یک مشاور املاک است در سال ۲۰۱۹ «جویی» «گوسفند تک‌شاخ» را در یکی از املاک مشتریان خود در نزدیکی هالِت پیدا کرد.

قرار بود «جویی» تبدیل به غذا شود، اما تغییر شکل نادر یک شاخ که در وسط سر او رشد کرده بود، به نجات جان او کمک کرد. آقای فاستر در همان زمان گفت که جویی تنها چند ساعت تا مرگ فاصله داشت، اما بعد تصمیم گرفته که طناب نجات را به سمت این گوسفند پرتاب کند. او گفت که جویی را فقط در ازای دو کارتون آب جو خریداری کرده است. 

خانواده فاستر اکنون جویی را در مزرعه خود در «بورا» نگهداری می‌کنند و قصد دارند که او را به نمایش‌ها و مسابقات کشاورزی و .. ببرند. «جویی» نامیست که دختر کوچک آقای فاستر به این گوسفند داده است. 

71

گوسفند تک‌شاخ اگر هم وجود داشته باشد احتمالا فقط مربوط به قصه‌هاست و در دنیای واقعی وجود ندارد و جویی اولین گوسفند تک‌شاخ یافت شده در دنیای واقعیست. این احتمالا حاکی از نوعی تغییر ژنتیکی است. خود آقای فاستر گفته که با کشاورزانی که تمام عمر خود را مشغول پرورش گوسفند بوده صحبت کرده، اما آن‌ها تاکنون چنین چیزی را ندیده‌اند. 

«جان ویلیامز»، یکی از دانشمندان مرکز تحقیقاتی دیویس در دانشگاه آدلاید گفت که او هرگز گوسفندی مانند این را ندیده بود. وی گفت برای درک این بدشکلی باید به نحوه شکل گیری شاخ‌ها نگاه کرد. «این در جایی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها از آنچه ما تاج عصبی در جنین می‌نامیم تا روی سر حیوان رشد می‌کنند. سپس سلول‌ها جوانه‌های شاخ را تشکیل می‌دهند و سپس به داخل شاخ رشد می‌کنند.

72

پروفسور ویلیامز می‌گوید می‌توان تصور کرد که در طی رشد جنینی، چیزی ناجور و کَجَکی رشد کرده و در نهایت به این شاخ در وسط سر منتهی شده است. این کاملا منحصر به فرد است. پروفسور ویلیامز همچنین در ادامه گفت که قبلاً درباره بسیاری از ناهنجاری‌های شاخ شنیده بوده، اما رشد طبیعی شاخ را ندیده بود.

گوسفند تک‌شاخ ایسلندی؟!

در سال ۲۰۱۷ و یک سال بعد از گوسفند تک شاخ بریستول بود که بی بی سی گزارش داد یک خانواده کشاورز ایسلندی چیزی عجیب، اما واقعی را در میان گله گوسفندان خود پیدا کرده اند.

گوسفند‌های این خانواده ایسلندی معمولاً دو شاخ هستند. با این حال، در یک قوچ، به نظر می‌رسد که این دو شاخ با هم ترکیب شده و تنها در انتها کمی دوشاخه می‌شوند، اما در هر صورت با آنچه که در اساطیر تک‌شاخ نامیده می‌شود کاملا مطابقت دارد. البته خانواده «ارلا» نیز او را «تک شاخ» نامیدند.

73

وب سایت «ایسلند مانیتور» در آن زمان، گزارش داد که Einhyrningur یا همان تک‌شاخ زمانی که گوسفند‌های دیگر برای زمستان جمع آوری شدند به طور تصادفی در دامنه کوه رها شده بود. کشاورزانی که او را در کریسمس دیدند در ابتدا مطمئن نبودند که چیست و فکر می‌کردند که احتمالا یک بز باشد.

شاخ‌ها صورتش را کشیده‌اند، به‌ویژه اطراف چشم‌ها، بنابراین به نظر می‌رسد همیشه کمی متعجب است. او به نوعی شبیه افرادی است که عمل لیفت صورت انجام داده‌اند.

وب سایت آیس نیوز در همان زمان در گزارشی آورد که صاحبانش او را به عنوان یک گوسفند مولد ارزیابی نمی‌کنند، زیرا «لاغر» است و فقط برنامه ریزی کرده بودند او را تا بهار ۲۰۱۸ زنده نگه دارند. اما «ایسلند مانیتور» در گزارش دیگری نوشت اگرچه انتقال این گوسفند تک‌شاخ به باغ وحش ریکیاویک به دلیل قوانین سختگیرانه ایسلند در مورد جابجایی حیوانات منتفی است، اما اگر کشاورز محلی دیگری بخواهد او را بخرد، احتمالا زنده بماند.

منبع: راز بقا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید