توت خشک و این همه خاصیت؟!!

توت خشک و این همه خاصیت؟!!

توت سفید خشک حاوی مقادیر بالای آهن است و از این رو برای کودکان به‌خصوص کودکانی که دچار بیماری کم خونی هستند، مفید است.

کد خبر : ۱۳۲۸۱۶
بازدید : ۶۸

توت میوه‌ای خوشمزه و شیرین است که می‌توان از آن به عنوان شیرین‌کننده کیک، شیرینی و غذا‌ها استفاده کرد. توت سفید یکی از انواع رایج و پراستفاده توت است که به صورت خشک یا تازه مصرف می‌شود. خواص توت خشک بسیار زیاد بوده و این میوه به عنوان یک خوراکی سرشار از کالری و مقوی در نظر گرفته می‌شود که حاوی مواد مغذی نظیر املاح معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، انواع ویتامین و پکتین است.

شما می‌توانید توت خشک را جایگزین تنقلات ناسالم کرده و از آن به عنوان شیرین‌کننده چای به جای قند استفاده کنید. به این منظور، می‌توانید توت خشک را در منزل تهیه کرده و بدین جهت باید با بهترین روش های طرز تهیه توت خشک آشنا شوید. در ادامه همراه ما باشید تا به طور مفصل به خواص توت سفید خشک برای سلامتی بپردازیم.

ارزش غذایی توت خشک

پیش از معرفی خاصیت های توت خشک، ابتدا ارزش غذایی آن را بررسی می‌کنیم. در هر 100 گرم توت خشک 365 کیلوکالری انرژی وجود دارد. همچنین در جدول زیر مشخص کرده‌ایم که هر 100 گرم توت خشک حاوی کدام مواد مغذی است:

ماده تشکیل­‌دهنده مقدار
پروتئین 88/1 گرم
کربوهیدرات 60/86 گرم
آب 76/6 گرم
چربی 30/1 گرم
فیبر 00/0 گرم
قند 00/0 گرم
مس 00/0 میلی‌گرم
منیزیم 00/0 میلی‌گرم
کلسیم 00/204 میلی‌گرم
فسفر 00/198 میلی‌گرم
سدیم 00/20 میلی‌گرم
پتاسیم 00/1073 میلی‌گرم
آهن 50/9 میلی‌گرم

خواص توت خشک سفید

همانطور که گفتیم توت سفید پراستفاده‌ترین انواع توت است که شما می‌توانید آن را در حیاط بسیاری از خانه‌ها و حتی در پارک‌های سطح شهر پیدا کنید و با خواص شگفت انگیز توت آشنا شوید. در ادامه به خواص توت سفید خشک اشاره کرده‌ایم:

1. خواص توت خشک برای مردان

توت خشک تاثیر زیادی برای تقویت عملکرد کلیه و کبد دارد و از این رو می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی جنسی آقایان کمک شایانی کند. توصیه می‌شود تا مردانی که به مشکلات اختلال نعوظ، ضعف اسپرسم، زود انزالی و سایر مشکلات جنسی مبتلا هستند، مصرف توت خشک را در برنامه غذایی خود قرار دهند؛ چراکه این میوه مقوی می‌تواند مشکلات آن‌ها را درمان کند.

2. خواص توت خشک برای کودکان

توت سفید خشک حاوی مقادیر بالای آهن است و از این رو برای کودکان به‌خصوص کودکانی که دچار بیماری کم خونی هستند، مفید است. اگر کودک شما مرتبا درگیر یبوست است، به صورت روزانه مقداری توت خشک به او بدهید. همچنین ویتامین‌های موجود در توت خشک برای کودکان بسیار مفید بوده و در فرایند رشد آن‌ها، اثربخشی مناسبی خواهد داشت.

3. فایده توت خشک در بارداری

برای مصرف توت خشک در بارداری منعی وجود ندارد. اگرچه توت تازه می‌تواند حساسیت‌زا باشد؛ اما توت خشک یک خشکبار سالم برای زنان باردار است که در صورت استفاده به اندازه، فواید زیادی را برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت. همچنین توت خشک یک میان‌وعده عالی و سالم برای مادران بارداری است که به سرعت احساس گرسنگی می‌کنند. با این همه اگر با مصرف مقدار محدودی از این خشکبار، احساس هرگونه حساسیت داشتید، فورا مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

4. خاصیت های توت خشک برای لاغری

توت خشک یکی از مواد غذایی موثر برای کم کردن وزن است. توت خشک سرشار از فیبر بوده و به همین دلیل مصرف آن موجب کاهش اشتها می‌گردد. در واقع فیبر موجود در توت خشک باعث می‌شود، شما برای مدت طولانی احساس گرسنگی نداشته باشید. کاهش میل به غذا و اشتها در طولانی مدت، می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند.

5. خواص توت خشک برای دیابت

توت از جمله میوه‌هایی بوده که برای افراد مبتلا به بیماری دیابت بسیار مفید است. در حقیقت افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف غذا‌های شیرین و همچنین خوراکی‌هایی که قند زیادی در ساختار آن‌ها وجود دارد، خودداری کنند. در نتیجه توت خشک جایگزین مناسبی برای قند و شکر خواهد بود. همچنین قند موجود در این میوه پس از خشک شدن به حداقل میزان خود می‌رسد؛ بنابراین استفاده از توت خشک به جای قند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار توصیه می‌شود.

6. خواص توت خشک برای زنان

نه تنها زنان باردار، بلکه تمام زنان و دختران باید از توت خشک در رژیم غذایی خود استفاده کنند. این خشکبار، خواص زیادی داشته و بسیار تقویت‌کننده است. توت خشک یکی از میوه‌هایی است که برای زنان فواید بسیاری دارد و پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها مصرف این میوه مقوی را در برنامه غذایی خود قرار دهند. در واقع توت خشک یک ماده‌ی غذایی تقویتی است که با اضافه شدن به رژیم غذایی، می‌تواند به درمان بیماری‌های زنان کمک کند.

7. خاصیت های توت خشک برای مو

توت خشک به بازیابی رنگ طبیعی مو و بهبود وضعیت مو‌ها کمک می‌کند. توت سفید با داشتن مقادیر زیاد آهن از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود.

مالیدن و ماساژ آب توت سفید به مو‌ها باعث افزایش جریان خون در پوست سر شده و به رشد تارهای مو‌ کمک می‌کند. علاوه بر این توت خشک از سفید شدن زودهنگام موی سر جلوگیری خواهد کرد. حفظ شادابی و طراوت موها با توت سفید، باعث شده تا در بسیاری از محصولات مراقبت و بهبود مو، از عصاره این میوه استفاده شود.

8. خواص توت خشک برای سیستم ایمنی بدن

مردم از گذشته برای بهبود واکنش ایمنی بدن از توت استفاده کرده‌اند. توت سفید با داشتن مقادیر زیاد ویتامین C، دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند. برای مقابله با بیماری‌های شایع مثل سرماخوردگی و سایر ویروس‌ها و عفونت‌ها از توت استفاده کنید. در نظر داشته باشید که به طور کلی خواص توت خشک برای رفع التهابات داخلی، قابل توجه بوده و از این روی مصرف آن، بسیاری از بیماری‌های مرتبط با التهابات را به حداقل ریسک می‌رساند.

9. خواص توت خشک برای کم خونی

کم خونی ناشی از کمبود آهن یک عارضه شایع در میان زنان است که یکی از دلایل اصلی آن عدم دریافت آهن از طریق مواد غذایی خواهد بود. توت سفید با داشتن مقادیر بالای آهن یک منبع مناسب برای افرادی است که به کم خونی مبتلا هستند و فقر آهن در بدن را جبران می‌کند. جالب است بدانید در طب چینی برای بهبود گردش خون و درمان عوارض ناشی از کم خونی مثل سرگیجه و تهوع از آب توت سفید استفاده می‌کنند.

10. فواید توت خشک برای بینایی

وجود مقادیر قابل توجهی ویتامین A در توت سفید، به بهبود سلامت بینایی کمک می‌کند. همان طور که احتمالا می‌دانید یکی از ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت چشم‌ها، ویتامین A است که بسیاری از ما ایرانی‌ها دچار کمبود این ویتامین هستیم. بسیاری از چشم پزشکان برای تقویت بینایی به بیماران خود توصیه می‌کنند که از قرص ویتامین A استفاده کنند. شما می‌توانید به جای این قرص، توت خشک یا تازه و حتی آب آن را مصرف نمایید. همچنین توت، غنی از آنتی اکسیدان‌هایی است که از چشمان شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند.

11. خاصیت های توت خشک برای دستگاه عصبی

توت می‌تواند از عوارض بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و آلزایمر که به خاطر اختلالات عصبی رخ می‌دهند، جلوگیری کند. همچنین مصرف روزانه توت می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل در سنین پیری را کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در توت از عصب‌ها در برابر نوروتوکسین‌ها محافظت می‌کند.

نوروتوکسین یا زهر فلج‌کننده عصبی، نوعی از توکسین‌هاست که اثرات آن متوجه سیستم عصبی می‌شود. این سم با فلج کردن سیستم عصبی و یا قطع ارتباط نورون‌ها (سلول‌های عصبی)، مانع رسیدن فرمان‌های مغز به بدن یا باعث فلج شدن اندام‌ها می‌شود.

12. خواص توت خشک برای قلب

یکی از خواص توت سفید، کمک به سلامت قلب است. همچنین توت به کاهش کلسترول بد در خون کمک کرده و از این طریق از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه سرشار از پتاسیم بوده و باعث باز شدن عروق می‌شود. مصرف توت سفید خشک شده، به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های پلی فنلی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد مخرب نیز می‌شود. توصیه شده است که بیماران قلبی به جای مصرف قند و شیرینی همراه با چای خود، از توت خشک استفاده کنند.

13. خواص توت خشک برای پوست

توت سفید به دلیل ‌آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، یکی از بهترین میوه‌ها برای پاکسازی پوست صورت و درمان لکه‌های تیره پوست است. برای این منظور می‌توانید توت سفید را له کرده و آن را روی پوست خود قرار دهید تا پوست پاکسازی شود. علاوه بر این خوردن توت سفید به دلیل میزان بالای ‌آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C باعث کاهش چین و چروک شده و به جوان‌سازی پوست صورت کمک می‌کند. روغن برگ درخت توت نیز پوست خشک و حساس را درمان می‌کند.

14. خواص توت خشک برای فشار خون

کاهش و تنظیم فشار خون یکی از مهم‌ترین خواص توت سفید است که پتاسیم و منیزیم موجود در آن باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان رزوراترول موجود در توت سفید به عنوان یک وازودیلاتور عمل کرده و با کاهش تولید اکسید نیتریک، رگ‌های خونی را شل کرده و به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. البته، لازم به ذکر است که کاهش فشار خون با توت خشک، نمی‌تواند جایگزین قطعی برای مراجعه به پزشک و دنبال کردن روند معالجه باشد. بیماران مبتلا به فشار خون، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و فرایند درمانی را دنبال کنند.

15. خواص توت خشک با گردو

مخلوط گردو و توت خشک یک ترکیب مقوی و سالم است که می‌تواند میان وعده‌ای مناسب برای کودکان و بزرگسالان باشد. توت خشک و مغز گردو سرشار از انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، آنتی اکسیدان و املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فیبر و فسفر است که به سلامتی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند. گردو و توت خشک یک ترکیب خون‌ساز است و توصیه می‌شود افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، از آن استفاده کنند.

۱۶. خاصیت توت خشک برای دستگاه گوارش

مشکلات گوارشی مانند یبوست به دلیل عملکرد نادرست دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد. توت خشک حاوی ترکیباتی مانند اسیدهای چرب، اسید مالیک و دیگر موادی است که به هضم و گوارش بهتر مواد غذایی کمک می‌کند. همچنین توت سفید خشک حرکات روده را تنظیم کرده و بدین طریق در بهبود مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و یبوست مفید خواهد بود.

۱۷. فواید توت خشک در پیشگیری از سرطان

روتین ترکیبی است که در توت خشک یافت می‌شود و طبق مطالعات خاصیت ضدسرطانی دارد. این ماده می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و بدین طریق مانع از ایجاد تومورهای سرطانی شود. پیشگیری از سرطان روده، یکی از مهم‌ترین فواید مصرف توت خشک سفید است.

۱۸. خواص توت خشک برای کبد

از جمله فواید توت خشک می‌توان به حفظ سلامت کبد اشاره کرد. ترکیبات موجود در این ماده غذایی، عملکرد این اندام را تنظیم می‌کند و از تجمع چربی‌ها در اطراف کبد جلوگیری خواهد کرد. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب و تقویت فعالیت این اندام، مصرف توت خشک را در رژیم غذایی خود جای دهید.

مضرات توت خشک

توت خشک نیز مانند هر ماده غذایی دیگر ممکن است در کنار خواص بی‌شمار، عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. از مضرات توت خشک سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف توت خشک در برخی افراد ممکن است باعث حساسیت و واکنش‌های آلرژیک شود. به عنوان مثال مصرف زیاد توت خشک سفید در برخی افراد موجب التهاب روده بزرگ می‌شود.
  • طبع سرد توت خشک، مصرف آن برای افراد مبتلا به اسهال را ممنوع می‌کند.
  • مصرف بیش از حد توت خشک توسط کودکان ممکن است بر جذب روی و دیگر مواد مغذی تاثیر بگذارد.

منبع: اسنپ فود

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید