استرس چگونه فشار خون را بالا می‌برد؟

استرس چگونه فشار خون را بالا می‌برد؟

استرس می‌تواند کوتاه‌مدت (حاد) یا طولانی‌مدت (مزمن) باشد. و هر دو می‌توانند با تغییر سطح هورمون بر سیستم قلبی عروقی تاثیر بگذارند.

کد خبر : ۱۳۲۹۵۵
بازدید : ۴۳

استرس می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و با حوادث نامطلوب قلبی عروقی مرتبط است. یادگیری مدیریت استرس می‌تواند در سلامت کلی تفاوت ایجاد کند و به طور بالقوه می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

استرس می‌تواند کوتاه‌مدت (حاد) یا طولانی‌مدت (مزمن) باشد. و هر دو می‌توانند با تغییر سطح هورمون بر سیستم قلبی عروقی تاثیر بگذارند. واکنش جنگ یا گریز بدن می‌تواند کل بدن از جمله فشار خون را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که فردی با تهدید مواجه می‌شود، سیستم عصبی سمپاتیک غدد فوق کلیوی را تحریک می‌کند تا هورمون‌های استرس آدرنالین و کورتیزول را ترشح کنند. این هورمون‌ها بدن را برای پاسخ به تهدید آماده می‌کنند که باعث موارد زیر می‌شود:

• افزایش ضربان قلب

• افزایش تعداد تنفس و گشاد شدن مجاری هوایی

• افزایش فشار خون

• افزایش جریان خون به عضلات، کاهش جریان خون از اندام‌های گوارشی

افزایش موقت فشار خون در پاسخ به استرس حاد طبیعی و مورد انتظار است. توصیه می‌شود که فشار خون پس از پنج دقیقه آرام نشستن اندازه‌گیری شود. این به دلیل تاثیری است که حتی استرس حاد جزئی (مانند رانندگی در ترافیک)، می‌تواند بر فشار خون داشته باشد.

اثبات رابطه بین استرس مزمن و فشار خون طولانی‌مدت پیچیده‌تر است. با این حال، مطالعات نشان داده است که استرس مزمن نه تنها با فشار خون بالا مرتبط است، بلکه با سایر اشکال بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته نیز ارتباط دارد.

استرس اجتناب‌ناپذیر است، اما به نظر می‌رسد نحوه برخورد شما با استرس نقش مهمی در تاثیر آن بر سلامت شما دارد. دلایل زیادی برای وضعیت سلامت ضعیف وجود دارد که برخی از آنها با استرس مزمن همپوشانی دارند یا باعث ایجاد استرس مزمن می‌شوند.

همچنین به نابرابری در نتایج سلامت در بین جمعیت‌ها کمک می‌کنند. به عنوان مثال، ناامنی مالی، مشکلات دسترسی به غذا و عدم دسترسی به فضای امن برای ورزش می‌تواند به استرس کلی و همچنین فشار خون بالا، بیماری قلبی و سایر پیامدهای بد سلامتی کمک کند.

مدیریت استرس نه تنها برای سلامت روان، بلکه برای سلامت جسمی نیز مهم است. در زیر چند راه برای کمک به مدیریت استرس آمده است:

• شناسایی و اجتناب یا مدیریت عوامل بالقوه استرس

• اولویت دادن به خواب کافی و با کیفیت

• تغذیه سالم

• ورزش منظم

• یافتن یک سیستم پشتیبانی

• فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا،

همچنین مهم است که از مکانیسم‌های مقابله‌ای که می‌توانند به استرس و سلامت ضعیف کمک کنند، مانند سیگار کشیدن، پرخوری و مواد مخدر اجتناب کنید. همه تکنیک‌های مدیریت استرس تاثیری بر کاهش فشار خون نشان نداده‌اند. بیشترین فایده از ورزش منظم و رژیم غذایی سالم حاصل می‌شود. تکنیک‌هایی مانند یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن شواهد محکمی برای فواید خود در کاهش فشار خون در طولانی‌مدت ندارند. اما مزایای آنها بر سلامت کلی همچنان می‌تواند آنها را ارزشمند کند.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید