۱۲ فیلم ماجراجویانه برای طرفداران ایندیانا جونز

۱۲ فیلم ماجراجویانه برای طرفداران ایندیانا جونز

برای کسانی که می خواهند منبع الهام ماجراجویی های ایندیانا جونز را پیدا کنند، فیلم های زیادی وجود دارد. قدیمی ترین و شاید دشوارترین آن ها برای پیدا کردن، سریال های اورجینالی است که بنیان شخصیت جونز به عنوان یک شخصیت ماجراجوی سینمایی را ایجاد کردند.

کد خبر : ۱۳۶۴۲۲
بازدید : ۱۲۴

در شرایطی که بسیاری انتظار انتشار فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت یا Indiana Jones and the Dial of Destiny را می کشند، هیچ زمانی بهتر از الان برای دیداری دوباره با فیلم هایی نبوده که فرانچایز ایندیانا جونز را شکل دادند و البته فیلم هایی که در ادامه تحت تاثیر شخصیت و ماجراجویی های ایندیانا جونز ساخته شدند. ایندیانا جونز در کنار جیمز باند و سوپرمن از محبوب ترین و قدیمی ترین قهرمانان تاریخ سینما به شمار می آیند. شخصیت معمولی و محاصره شده توسط دشمنانِ هریسون فورد اولین بار در فیلم Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark بود که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. به عنوان پروژه ای مشترک از استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس، این فیلم بعد از انتشار به یک بلاک باستر پرفروش تبدیل شد.

از آن به بعد، ایندیانا جونز در چهار فیلم دیگر نیز ظاهر شد. تازه ترین این فیلم ها با نام Indiana Jones and the Dial of Destiny بزودی بار دیگر شاهد بازگشت هریسون فورد خواهد بود، این بار در نقش یک باستان شناس پیر که همراه با دختر خوانده اش به یک ماجراجویی پرفراز و نشیب دیگر خواهد رفت. اما پیدا کردن فیلم هایی که با ایندیانا جونز قابل مقایسه باشند برای کسانی که بارها این فرانچایز را تماشا کرده اند می تواند کاری چالش برانگیز باشد. خوشبختانه فرانچایز ایندیانا جونز از یک سری فیلم های دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی الهام گرفته و بسیاری از بلاک باسترهای امروزی را نیز تحت تاثیر قرار داد. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۲ فیلمی آشنا کنیم که علاقمندان به فرانچایز ایندیانا جونز باید تماشا کنند.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۱۲- Jungle Raiders (1945)

برای کسانی که می خواهند منبع الهام ماجراجویی های ایندیانا جونز را پیدا کنند، فیلم های زیادی وجود دارد. قدیمی ترین و شاید دشوارترین آن ها برای پیدا کردن، سریال های اورجینالی است که بنیان شخصیت جونز به عنوان یک شخصیت ماجراجوی سینمایی را ایجاد کردند. به طور ویژه سریال Jungle Raiders (1945) از کلمبیا در سال ۱۹۴۵ شاهد یک ماجراجوی قهرمان مآب است که برای پیدا کردن پدر گمشده اش وارد یک جنگل بکر و مرموز می شود. تاثیر فرمت سریالی بر فیلم های ایندیانا جونز حتی بعد از دهه ها نیز قابل درک است و خوشبختانه یک نسخه کاملاً بازسازی شده از Jungle Raiders نیز در یوتیوب منتشر شده که این موضوع را ثابت می کند.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۱۱- King Solomon’s Mine (1950)

در حالی که ایندیانا جونز در اکثر ماجراجویی های سینمایی اش به دنبال آثار باستانی و عتیقه است، سریال های قدیمی که الهام بخش این شخصیت بودند بیشتر به سراغ فرستادن شخصیت های شجاع به دنبال افراد گمشده بودند. این همان چیزی است که اساس داستان Jungle Raiders را تشکیل می داد و ماجرای فیلم ماجراجویانه King Solomon’s Mines در دهه ۱۹۵۰ نیز ساختار مشابهی دارد. این فیلم حماسی ماجراجویانه که از رمانی به همین نام نوشته هنری رایدر هاگارد اقتباس شده، یک جستجوی راهنمای سافاری برای پیدا کردن شوهر گمشده زنی در عمق یک جنگل بکر و وحشی را روایت می کند.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۱۰- ۲۰,۰۰۰ Leagues Under the Sea (1954)

در حالی که شخصیت کاریزماتیک و سرسختِ راهنمای سافاری آلن گواترمین باعث می شود که King Solomon’s Mines به شدت بر شخصیت ایندیانا جونز تاثیرگذار باشد، این فیلم ماجراجویانه خیلی زود روی عناصر ماوراءالطبیعه و تصویرسازی های فانتزی تمرکز ندارد. برای کسانی که به عناصر فانتزی/ ترسناک/علمی تخیلی فرانچایز ایندیانا جونز علاقه دارند، بینندگان باید به سراغ اقتباس سینمایی از رمان ۲۰,۰۰۰ Leagues Under the Sea اثر ژول ورن در سال ۱۹۵۴ بروند. این فیلم اولین فیلمی قبل از ایندیانا جونز بود که تعادل بین ماجراجویی، کمدی و ترسناکی را در خود داشت و افکت های تصویری ۲۰,۰۰۰ Leagues Under the Sea نیز تا دهه های بعد بر سینمای هالیوود تاثیرگذار بود.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۹- Secret Of The Incas (1954)

تمام چیزهایی که در ایندیانا جونز می بینیم، از لباس خاص شخصیت جونز تا لوکیشن ها و دکورهای خاصی که در Raiders of the Lost Arc می بینیم از فیلم Secret of the Incas ساخته سال ۱۹۵۴ الهام گرفته شده است، فیلمی که چارلتون هوستون در آن نقش اصلی را بازی می کند. این فیلم فیلمی تقریباً فراموش شده بود تا اینکه طرفداران ایندیانا جونز متوجه شدند که بخش زیادی از شاهکار اسپیلبرگ و لوکاس از آن الهام گرفته شده است. بدون شک با تماشای کاپشن چرمی قهوه ای، شلوار خاکی، کیف دوشی و کلاه نمدی هوستون در این فیلم متوجه شباهت های باورنکردنی شخصیت او در این فیلم با ایندیانا جونز خواهید شد. اما همچنان نبود شلاق نشان می دهد که فرانچایز ایندیانا جونز یک سری ایده های تازه نیز داشته است.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۸- Romancing The Stone (1985)

فیلم Romancing the Stone که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد، فرمول ایندیانا جونز را با یک داستان عاشقانه کمدی ترکیب می کند که بسیار موفق و جذاب است. با فرستادن کاتلین ترنر در نقش یک نویسنده بداخلاق رمان های عاشقانه و مایکل داگلاس در نقش یک شکارچی کم حرف به درون جنگل، این فیلم کلاسیک کمدی بیشتری به فضای ایندیانا جونز افزوده و پایانی خوش تر به داستان بخشیده است. در حالی که این فیلم داستانی سبک تر و کم خطرتر از فیلم های فرانچایز ایندیانا جونز دارد اما یک تغییر مسیر خوشایند و دیدنی است.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۷- The Mummy (1999)

با فاصله ای زیاد، بهترین تقلید از تقلیدهای بسیار از ایندیانا جونز، فیلم The Mummy ساخته سال ۱۹۹۹ است که عناصر ترسناک را با کمدی شخصیت ترکیب می کند. اگر چه تا سال ها بعد برندان فریزر به خاطر قدرت بازیگری اش مورد تحسین قرار نگرفت اما The Mummy اولین شاهد بر این موضوع بود که فریزر کاریزما و قدرت کمیک خاصی دارد که با این ویژگی های فورد رقابت می کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که استفن سامرز به عنوان کارگردان فیلم به خوبی توازن بین ترسناکی، کمدی و اکشن را در این بلاک باستر دیدنی حفظ می کند.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۸- The Road To El Dorado

به عنوان یک پیچش موزیکال انیمیشنی در ژانر ماجراجویی، The Road To El Dorado اشاره بامزه بسیاری به ایندیانا جونز دارد. اگر چه داستان فیلم در دورانی پیش تر در تاریخ روایت می شود اما این داستان ماجراجویانه سبک هنوز هم با ژانر ایندیانا جونز هماهنگی دارد. به لطف کوین کلاین، رُزی پرز کنت برانا، انیمیشن The Road To El Dorado یکی از بهترین ترکیب صداپیشگان را در میان فیلم های ماجراجویانه این فهرست دارد.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۵- National Treasure

تریلر آبکی National Treasure تعقیب و گریزها و توطئه های جهانی فیلم های ایندیانا جونز را به آمریکا می آورد. در حالی که فرانچایز National Treasure هرگز به جایگاه رفیع و پرطرفدار فیلم های ایندیانا جونز نرسید اما این سری فیلم نیز معماها و داستان های منحصربفری در خود داشت. اگر چه نیکلاس کیج غیرمنتظره ترین انتخاب برای نقشی اینچنین به نظر می رسید اما شخصیت او یک نسخه جایگزین موفق و خوشایند برای شخصیت ایندیانا جونز بود.

۴- Apocalypto

تریلر تاریخی تحسین شده Apocalypto در سال ۲۰۰۷ تعقیب و گریزهای جنگلی فیلم های ایندیانا جونز را گرفته و موفق می شود در یک ماجراجویی کابوس وار دو ساعته این تعقیب و گریزهای خطرناک و هیجان انگیز را حفظ کند. باید هشدار دهیم که این فیلم با فاصله ای زیاد خشن ترین و ترسناک ترین فیلم این فهرست است و خونریزی پرتنش Apocalypto مناسب هر کسی نیست. اما تریلر ترسنا مل گیبسون برای کسانی که توانایی دیدن خونریزی و کشتار را دارند یک گزینه بی نقص است.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۳- Jumanji (2017)

در حالی که فیلم اورجینال Jumanji باعث آشوب و هرج و مرج در یک منطقه حومه شهری شد، راه اندازی مجدد آن در سال ۲۰۱۷ یک فضای بازی ویدیویی را برای خلق داستانی بامزه، پرسرعت و کمدی شبیه آنچه در ایندیانا جونز دیدیم انتخاب می کند. فیلم های جومانجی به شکلی بامزه کلیشه هایی که ایندیانا جونز در استقرار آن ها موفق بود را به سخره می گیرد اما این بدان معنا نیست که این فیلم ها به جای خود یک داستان های ماجراجویانه بامزه نباشند. زندگی های چندگانه شخصیت های بازی ویدیویی داستان به نحوی خطرات را کمی تقلیل می دهد اما فیلم های Jumanji همچنان یک حال و هوای هیجان انگیز دارند.

بهترین فیلم های شبیه ایندیانا جونز

۲- Jungle Cruise

فیلم Jungle Cruise ساخته سال ۲۰۲۱ هیجان های ماوراءالطبیعه و فضای تاریخی ایندیانا جونز را گرفته اما فرمول یک رهبر مونث را با شخصیت قهرمان امیلی بلانت وارد می کند. با ترکیب داستان عاشقانه ای که طرف دیگر آن یک کاپیتان کشتی مرموز با بازی دواین راک جانسون است، فیلم Jungle Cruise تمامی عناصر لازم برای تکرار موفقیت سری فیلم های ایندیانا جونز را دارد. اما از بخت بد خالقانش، فیلم Jungle Cruise در اواسط سال ۲۰۲۱ وارد سینماها شد که این روزآمدسازی از فرمول ایندیانا جونز را به یک شکست تجاری تبدیل کرد.

۱- The Lost City

فیلم The Lost City ساخته سال ۲۰۲۲ به نحوی روزآمدسازی فیلم Romancing The Stone برای نسل مدرن است و حتی برد پیت را به عنوان یک ماجراجوی بی نقص وارد داستان می کند که به وضوح اشاره ای به شخصیت ایندیانا جونز است. جذابیت کشش متقابل بین چینینگ تیتم و ساندرا بولاک باعث شد که The Lost City یک موفقیت هنری و باکس آفیسی باشد. در این میان، اکشن فیلم پرسرعت و تاثیرگذار بوده و عناصر کمدی فیلم نیز باعث نمی شوند که این فیلم اکشن-ماجراجویانه اشاراتش به فیلم های ایندیانا جونز را از دست بدهد.

 

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید