(تصاویر) 15 فیلم‌ معمایی برتر دهه‌ی 2020؛ از «بتمن» تا «آناتومی یک سقوط»

(تصاویر) 15 فیلم‌ معمایی برتر دهه‌ی 2020؛ از «بتمن» تا «آناتومی یک سقوط»

این آثار منتخب با تجربه‌ی ژانرهای مختلفی همچون علمی – تخیلی، کمدی و اکشن، مرزهای ژانر معمایی را گسترش داده‌اند و با روایت‌های گیرا، مفاهیم کلاسیک را احیا کرده‌اند. کیفیت بالای این فیلم‌ها، آن‌ها را به تجربه‌ای به‌ شدت لذت‌بخش و منحصربه‌فرد برای تماشاگران تبدیل می‌کند.

کد خبر : ۱۸۹۸۴۰
بازدید : ۲۱

در دنیای سینما، رمز و راز و تعلیق، اغلب نقش محرک داستان‌های جنایی جذاب را ایفا می‌کنند. اما حقیقت، راه‌حل نهایی و شخصیت‌های حاضر در روایت، همگی عواملی هستند که داستان را غنی‌تر می‌سازند. در دهه‌ی 2020 میلادی شاهد اکران گسترده‌ی طیف وسیعی از فیلم‌های معمایی بوده‌ایم که با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شده‌اند.

چه با رویکردی سنتی به روایت‌های معمایی پیچیده و چه با زیر پا گذاشتن انتظارات مخاطبان از طریق چرخش‌های منطقی اما غافلگیر کننده، آثاری که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم تا به امروز در زمره‌ی بهترین و جذاب‌ترین فیلم‌های معمایی دهه‌ی 2020 قرار می‌گیرند.

15. زنی پشت پنجره (The Woman in the Window)

183

  • کارگردان: جو رایت
  • بازیگران: ایمی آدامز، گری اولدمن، جولین مور، آنتونی مکی 
  • تاریخ اکران: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 25 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.7 از 10

فیلم «زنی پشت پنجره» با بازی ایمی آدامز در نقش دکتر آنا فاکس، روایتگر داستان یک روانشناس کودک مبتلا به آگورافوبیا (ترس از مکان‌های باز) است که روزهایش را با تماشای همسایه‌ها از پنجره‌ی خانه‌اش سپری می‌کند. با این‌حال زمانی که شاهد وقوع یک جنایت می‌شود، کنجکاوی او را مجبور می‌کند تا همسایه‌هایش را بیشتر زیرنظر بگیرد و به تدریج، برای رهایی از ترس آزار دهنده‌اش گام‌های لازم را بردارد.

اجرایی دستکم گرفته شده از یک بازیگر محبوب

با وجود نقدهای نه چندان درخشان منتقدان بر فیلم «زنی پشت پنجره»، ایمی آدامز در نقش شخصیت کنجکاو و جستجوگر داستان، آنا فاکس، عملکردی تحسین‌برانگیز ارائه می‌دهد. در کنار بازی بازیگران باتجربه‌ای مثل گری اولدمن، جولیان مور و جنیفر جیسن لی، این فیلم تصویری متفاوت و غنی از آگورافوبیا و اندوه را به مخاطبان ارائه می‌کند.

اگرچه «زنی پشت پنجره» در قیاس با دیگر آثار مشابهش درخشش کمتری دارد، اما بر رویکردی مهم و قابل تحسین پافشاری می‌کند: «به تصویر کشیدن زندگی اقشار اغلب نادیده گرفته‌ شده‌ی جامعه». این فیلم با روایت صادقانه‌ی تجربیات منحصربه‌فرد این افراد، تاثیر چنین تجربیاتی را بر درک آن‌ها از خود و دنیای پیرامون به تصویر می‌کشد.

14. مدوسا دلوکس (Medusa Deluxe) 

184

  • کارگردان: توماس هاردیمن
  • بازیگران: کیلا میکل، لوک پاسکالینو، کائه الکساندر، کیلا پرکینز
  • تاریخ اکران: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10

«مدوسا دلوکس» رویکردی تازه به معمای قتل رایج در این‌گونه فیلم‌ها ارائه می‌دهد و آن را در پس‌زمینه‌ی یک مسابقه‌ی آرایش موی زیبا اما به شدت رقابتی روایت می‌کند. لابه‌لای صحنه‌هایی که مملو از حیرت و اندوه هستند، شاهد رد و بدل شدن شایعات تند و زننده‌ای هستیم که از یک سو نشان‌ دهنده‌ی بی‌تفاوتی نگران‌ کننده‌ی شخصیت‌ها نسبت به خشونت و از سوی دیگر، بیانگر وسواس عمیق آن‌ها به رقابت، هنر آرایش مو و به طور کلی مفهوم زیبایی است.

طنز گزنده‌ای که تا انتها هویت قاتل را رو نمی‌کند

«مدوسا دلوکس» با تلفیق طنز سیاه و تهدید قریب‌الوقوعی که معمولا در داستان‌های معمایی با مضمون «چه کسی جنایت کرده؟» وجود دارد، به یک اثر طنز به‌ شدت جذاب تبدیل می‌شود. این فیلم با به سخره گرفتن وسواس شخصیت‌ها نسبت به زیبایی و ترس مداومی که بر شرکت کنندگان مسابقه تحمیل می‌کند لحظات سرگرم کننده‌ای را خلق می‌کند که باعث خنده‌ و ترس توامان مخاطب می‌شود.

روابطی که بین شخصیت‌ها در جریان تحقیقات جنایی شکل می‌گیرد، حس نوعی «همبستگی» را تقویت می‌کند که دلیل اصلی آن قتل انجام شده است؛ در حالی که برخی از مخاطبان انتظار ورود یک کارآگاه باتجربه را در چنین داستانی دارند، تمرکز بر شخصیت‌های درگیر در ماجرا، منجر به یک تحقیق کثیفِ بدون برنامه‌ریزی قبلی، پیچیده و در عین حال سرگرم‌ کننده می‌شود که عدم حضور او را توجیه می‌کند.

13. دیشب در سوهو (Last Night in Soho)

185

  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: توماسین مک‌کنزی، آنیا تیلور-جوی، مت اسمیت، دایانا ریگ
  • تاریخ اکران: 2021 
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 75 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

فیلم «دیشب در سوهو» روایتگر داستان دختری ساده و شیرین به نام الی ترنر (با بازی توماسین مک‌کنزی) است که در مسیر تحقق رویای دیرینه‌اش، یعنی تبدیل شدن به یک طراح مد گام برمی‌دارد. علاقه‌ی او به دهه‌ی شصت پرشور (Swinging Sixties) و پیوند عاطفی‌اش با مادر مرحومش که در این دهه زندگی می‌کرد، در ابتدا بی‌خطر به نظر می‌رسد، اما این اشتیاق، به زودی رویای شاداب و پرهیجان او را به معمایی جذاب و بین نسلی تبدیل می‌کند.

تلفیقی چشمگیر و شگفت‌انگیز از ژانرها

«دیشب در سوهو» روایتگر داستانی واقعا جاه‌طلبانه است. این فیلم به همان اندازه که از نظر بصری تماشاییست، برای طرفداران معما‌های قتل، داستان‌های علمی – تخیلی و وحشت روان‌شناختی نیز جذاب و گیراست. بازی‌های درخشان بازیگرانی همچون توماسین مک‌کنزی، مت اسمیت و آنیا تیلور-جوی، داستان جذاب فیلم را غنی‌تر کرده و آن را به سفری مهیج در زمان تبدیل می‌کنند. در عین حال، فیلم به واکاوی میراث خانوادگی و تاثیرات عمیق زن‌ستیزی مهار نشده می‌پردازد.

12. بچه کارآگاه (The Kid Detective)

186

  • کارگردان: ایوان مورگان
  • بازیگران: سوفی نیلیس، آدام برودی، سارا ساترلند، امالیا ویلیامسون
  • تاریخ اکران: 2020
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 84 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

فیلم «کارآگاه بچه» داستان ابی اپلبوم (با بازی آدام برودی) را روایت می‌کند. کارآگاه سابقی که دوران کودکی‌اش را به عنوان یک کارآگاه گذرانده است. او در پی ناپدید شدن دوست‌ یک دانش‌آموز دبیرستانی به نام کارولاین (با بازی سوفی نلیسی) با او همکاری می‌کند تا حقیقت را کشف کند. اپلبوم که همواره خاطره‌ی یک شکست شرم‌آور از دوران کودکی‌اش او را آزار می‌دهد، تحت فشار است تا پرونده را حل کند و وجهه‌ی مخدوش‌ شده‌ی خود را میان مردم شهر بازیابد.

یک معمای دوران بلوغ با قلبی تاریک و کمدی

«کارآگاه بچه» فیلمی سرگرم‌ کننده و در عین حال تامل‌برانگیز است که بر معمای آشنای شهر کوچک که برای همیشه ساکنانش را آزار می‌دهد متمرکز است. با این حال، قلب تپنده‌ی فیلم در پیام‌های عمیقش نهفته است: «خطرات شهرت زودگذر در دوران کودکی، و بار سنگینی که این اتفاق بر دوش چنین کودکانی می‌گذارد، در حالی که انتظار می‌رود مسئولیت‌های دشوار بر عهده‌ی بزرگسالان توانمند و سیستم‌هایی باشد که برای محافظت از کل جامعه طراحی شده‌اند».

11. ببین چگونه می‌دوند (See How They Run)

187

  • کارگردان: تام جورج
  • بازیگران: سرشه رونان، سم راکون، روث ویلسون، آدرین برودی، هریس دیکینسون
  • تاریخ اکران: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 75 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.5 از 10

فیلم «ببین چگونه می‌دوند» بر روی تولید پردردسر نمایشی از  نمایشنامه‌ی«تله موش» آگاتا کریستی تمرکز دارد. پس از قتل کاگردانی پرمدعا به نام لئو کوپرنیک (با بازی آدرین برودی)، بازرس استوپارد (با بازی سام راکول) و کنستبل استاکر (با بازی سورشا رونان) به عنوان یک تیم دو نفره وارد ماجرا می‌شوند تا با بررسی شخصیت‌های رنگارنگ بازیگران و عوامل نمایش قاتل را پیدا کنند.

راز قتلی که با شخصیت های رنگارنگ آن تعریف می‌شود

فیلم «ببین چگونه می‌دوند» واقعا سرگرم کننده و مبتکرانه است. روایت جذاب این فیلم به همراه ترکیب بازیگران قدرتمندی که به فیلمنامه جان می‌بخشند، تفسیری هوشمندانه و درون‌متنی درباره‌ی کارکردهای مختلف تولید یک اثر تئاتری ارائه می‌دهد؛ کارکردهایی که هم تماشاگران و هم بازیگران و عوامل صحنه از نزدیک با آن‌ها آشنا هستند. علاوه بر این، «ببین چگونه می‌دوند» جاودانگی مشابهی را به تصویر می‌کشد که در رمان‌های آگاتا کریستی که اساس ساختار فیلم بر آن بنا شده دیده می‌شود.

10. یکپارچه (Monolith)

188

  • کارگردان: متیو وسلی
  • بازیگران: لی‌لی سالیوان، دیمون هریمن، کیت باکس، اریک تامسون
  • تاریخ اکران: 2023
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 84 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.9 از 10

فیلم «یکپارچه» داستان یک روزنامه‌نگار بی‌نام و رسوا (لیلی سالیوان) را روایت می‌کند که به امید کسب درآمد پایدار به دنیای پادکست رو می‌آورد. او با ایجاد جایگاهی برای خود در این عرصه، به مصاحبه با افراد مختلف در مورد معماهای حل‌ نشده می‌پردازد که این ایده با استقبال مخاطبان روبرو می‌شود. اما این روند تا زمانی ادامه دارد که او با داستانی هولناک در مورد یک آجر سیاه به ظاهر معمولی مواجه می‌شود که نه تنها حرفه، بلکه سلامت روان او را نیز در معرض نابودی قرار می‌دهد.

نگاهی ترسناک و کلاستروفوبیک به تولید محتوا

«یکپارچه» با فضاسازی ابهام‌آلود خود، تماشاگران را وادار می‌کند تا به همراه مصاحبه‌گر، خودشان نیز به تحقیق بپردازند. اما پایان فیلم، فراتر از وحشتی که به تماشاگر انتقال می‌دهد، به یک راز جادویی تبدیل می‌شود که تفسیر آن بر عهده‌ی مخاطب است. در طول فیلم هم سالیوان با بازی خیره‌ کننده‌ی خود در به تصویر کشیدن شدت و اضطراری که شخصیتش با پیشرفت داستان در موقعیت‌های مختلف تجربه می‌کند، تماشاگران را متحیر می‌کند.

9. انتقام (Vengeance)

189

  • کارگردان: بی جی نواک
  • بازیگران: بی جی نواک، داو نواک، اشتون کوچر، بوید هالبروک
  • تاریخ اکران: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 82 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.8 از 10

فیلم «انتقام» داستان بن مانالویتز (با بازی بی. جی. نوواک)، یک روزنامه‌نگار تحقیقی مستقر در نیویورک را روایت می‌کند که از خبر درگذشت ابی شاو (با بازی لیو تیپتون)، یکی از دوستان قدیمی‌اش به شدت متاثر می‌شود. زمانی که بن برای تشییع جنازه به غرب تگزاس سفر می‌کند، در آنجا با تناقض‌هایی مواجه می‌شود که نشان می‌دهد مرگ ابی فراتر از یک تراژدی ساده است.

نگاهی نامتعارف و تکان دهنده به آمریکای مدرن

فیلم «انتقام» به هیاهویی که ممکن است پیرامون زندگی روزمره‌ی افراد عادی شکل بگیرد می‌پردازد و با کاوش درباره‌ی جهت‌گیری‌های شخصی، ابهام اخلاقی در ساخت محتوا از دل یک تراژدی، و زیر سوال بردن مفهوم طبقات اجتماعی، به اثری سرگرم‌کننده و در عین حال آموزنده تبدیل می‌شود. این فیلم همچنین تضاد بین زندگی شهری و روستایی، پیامدهای بسیاری که از برجسته کردن تفاوت‌های آن‌ها ناشی می شود را به تصویر می‌کشد.

8. شب دوازدهم (The Night of the 12th)

190

  • کارگردان: دامینیک مول
  • بازیگران: باستین بایلون، بولی لنر، پیتر لوتن، لولا کوتن فراپیر 
  • تاریخ اکران: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

«شب دوازدهم» (به فرانسوی: La Nuit du 12) یک فیلم معمایی – هیجان‌انگیز فرانسوی است که کاپیتان یوهان ویوز (با بازی باستین بایلون) را در تقابل با پرونده‌ی قتلی هولناک به تصویر می‌کشد. در این فیلم، یوهان به همراه همکار باتجربه‌تر خود، مارسو (با بازی بولی لنر)، درگیر وسواس فزاینده‌ای برای حل پرونده و شناسایی شبکه‌ای از مظنونین می‌شود که درک او از تحقیقات را به تدریج روشن‌تر می‌کند.

درام تلخی که نیازمند توجه کامل است

«شب دوازدهم» با تمرکز بر پیامدهای هولناک یک تراژدی، فارغ از عنصر داستان واقعی، به تمام جنبه‌های این واقعه می‌پردازد، بی‌آنکه سکوت عمیق قربانی‌ای که دیگر توان دفاع از خود را ندارد، نادیده بگیرد. این فیلم با گذر از چارچوب روایت‌های جنایی متداول، به طرز شگفت‌انگیزی پوسته هیجان‌انگیز ژانر جرم واقعی را کنار می‌زند و مخاطبان را با واقعیت تلخ حل جنایت روبرو می‌کند.

7. خشکسالی (The Dry)

191

  • کارگردان: رابرت کانلی
  • بازیگران: اریک بانا، ببه بتنکورت، جو کلوچک، مت نیبل
  • تاریخ اکران: 2020
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.9 از 10

«خشکسالی» یک تریلر جنایی و مهیج است که داستان بازگشت آرون فالک با بازی اریک بانا)، مامور کارکشته‌ی فدرال، به زادگاهش کی‌وارا را روایت می‌کند. فالک برای شرکت در مراسم تشییع جنازه‌ی یکی از دوستانش به کی‌وارا بازمی‌گردد، اما تراژدی روی‌ داده او را بر آن می‌دارد تا به صورت غیررسمی به دنبال حقیقت بگردد. این تصمیم با واکنش تند و سوءظن عمیق ساکنان سابق کی‌وارا روبرو می‌شود که هنوز سایه‌ی اتهامات وارده به فالک در جوانی را فراموش نکرده‌اند.

فضاسازی قدرتمند و روایت پیچیده‌ی «خشکسالی»، تماشاگر را به سفری در دل خشکسالی و رازهای مدفون گذشته می‌برد. آرون فالک در این مسیر، نه تنها در پی کشف حقیقت تراژدی‌های رخ‌ داده است، بلکه تلاش می‌کند تا خود را از اتهامات گذشته تبرئه کند و اعتماد از دست‌ رفته‌ی جامعه‌ی محلی را بازگرداند.

یک درام احساسی که به آرامی پیش می‌رود

بازی درخشان اریک بنا تنها یکی از نقاط قوت فیلم «خشکسالی» است. این اثر سینمایی با ظرافت معضلات زیست‌ محیطی، رقابت‌های دیرینه‌ی اهالی شهر و سایه‌ی خشونت همیشگی بر کی‌وارا را با هم ترکیب می‌کند و بدین ترتیب، فیلمی تاثیرگذار درباره‌ی بار عاطفی‌ای که هر فرد با خود به دوش می‌کشد و خطر فرو ریختن این سنگینی بر او خلق می‌کند.

6. گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز (Glass onion: A Knives Out Mystery)

192

  • کارگردان: ریان جانسن
  • بازیگران: دنیل کریگ، ادوارد نورتون، جنل مونی، دیو باتیستا، مدلین کلاین، کیت هادسن
  • تاریخ اکران: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 10

در فیلم «گلس آنیون: یک چاقوکشی اسرارآمیز» شاهد بازگشت بنوآ بلانک (با بازی دانیل کریگ) دوست‌ داشتنی به پرونده‌ی مرموز دیگری هستیم. او در این قسمت به جزیره‌ی خصوصی و مجلل مایلز برون، غول دنیای فناوری (با بازی ادوارد نورتون) سفر می‌کند، جایی که مهمانان میلیاردر او فارغ از  هر چیزی، فقط مشغول خوشگذرانی هستند. اما زمانی که یکی از تفریحات جذاب به اشتباه مرگباری منجر می‌شود، جو بی‌اعتمادی بر جزیره حاکم شده و هرکس دیگری را مظنون انجام این قتل می‌بیند. این اتفاق، بنوآ بلانک را وارد یک ماجراجویی هیجان‌انگیز برای کشف حقیقت و برملا کردن راز این قتل می‌کند و در نهایت، پایانی غافلگیر کننده و لذت‌بخش را برای مخاطبان رقم می‌زند.

یک راز زیرکانه‌ی کمدی

فیلم «گلس آنیون: یک چاقوکشی اسرارآمیز» با حفظ تمام ویژگی‌های مثبت فیلم قبلی که شامل طنزپردازی با زمان‌بندی عالی، شخصیت‌های عجیب و غریب و داستان‌های زیرکانه می‌شد، مسیر درخشان کارگردان قسمت اول یعنی ریان جانسون را در ساختن معمای قتل‌های سرگرم‌ کننده و هوشمندانه ادامه می‌دهد. هزارتویی که هم دنبال کردنش جذاب و گیراست و هم تماشایش به شکلی استثنایی لذت‌بخش. 

5. بتمن (The Batman)

193

  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز، پل دینو، کالین فارل، جفری رایت، اندی سرکیس
  • تاریخ اکران: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

اولین فیلم «بتمن» با حضور رابرت پتینسون در نقش بتمن و جفری رایت در نقش جیمز گوردون، ستوان پلیس گاتهام، بر روی همکاری این دو شخصیت برای مقابله با یک قاتل سریالی شرور به نام ریدلر (با بازی پاول دانو) تمرکز دارد. ریدلر با انگیزه‌ای که نفرت از نخبگان فاسد گاتهام به او بخشیده، بتمن و گوردون را به درون هزارتوی پیچیده‌ای از حقه‌ها و معماها هدایت می‌کند. جایی که این دو نفر با حقایق تکان دهنده‌ای درباره‌ی اطرافیان خود روبرو می‌شوند و چهره‌های پشت نقابشان را می‌بینند.

موفقیتی جسورانه و الهام گرفته از فیلم‌های نوآر

جدیدترین قسمت فرنچایز «بتمن» برداشتی تیره‌تر از این ابرقهرمان محبوب ارائه می‌دهد و با الهام از عناصر و زیبایی‌شناسی فیلم‌های نئونوآر، تجربه‌ای متفاوت را رقم می‌زند. ترکیب تصویر پیشین بتمن به عنوان یک فرد هوشیار نقابدار با تصویری تازه از میلیاردر گاتهام به عنوان یک کارآگاه کلاسیک و متفکر که گویی مستقیما از فیلم‌های کارآگاهی دهه‌ی 1940 بیرون آمده است، یک تصمیم هنری هیجان‌انگیز و تجربه ای خوشحال کننده برای بینندگان بود.

4. گمشده (Missing)

194

  • کارگردان: نیکولاس دی. جانسون، ویل مریک 
  • بازیگران: استورم رید، نیا لانگ، کن لئونگ، مگان سوری
  • تاریخ اکران: 2023
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 88 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

فیلم محصول سال 2023 «گمشده» به روایت داستان یک دانش‌آموز دبیرستانی 18 ساله‌ (با بازی هنرمندانه‌ی استورم رید) می‌پردازد که در غیاب پدر و مادرش، خانه را به تنهایی اداره می‌کند. ماجرا از آن‌جا آغاز می‌شود که گریس (با بازی نیا لانگ)، مادر جون، به همراه نامزدش کوین (با بازی کن لونگ) برای گذراندن تعطیلاتی عاشقانه راهی سفر می‌شوند. اما هنگامی که خبری از بازگشت آن‌ها نمی‌شود، جون دست به یک جستجوی اینترنتی پرمخاطره برای یافتن ردی از مادرش می‌زند.

یک درام پر از هیجان رضایت‌بخش در عصر رسانه‌های اجتماعی

«گمشده» نمونه‌ی درخشان و مهیج آمیختن تعلیق و رازآلودگی با دنیای فناوری است. این فیلم با به‌کارگیری المان‌های دنیای تکنولوژی، نه تنها وابستگی عمیق انسان معاصر به ابزارهای الکترونیکی را برجسته می‌کند، بلکه با فضاسازی خاصش حس کنجکاوی و تجاوز به حریم شخصی را هم برمی‌انگیزد. «گمشده» به شکلی هنرمندانه واکنش‌های معاصر به تراژدی‌هایی را که مقابل چشمان مخاطبان، چه به صورت دیجیتالی و چه به شکل فیزیکی، رقم می‌خورد را زیر سوال می‌برد. در انتها باید بگوییم که حضور استورم رید در نقش اصلی بهترین ویژگی فیلم است. او با بازی در نقش دختری باهوش، تیزبین و مصمم مخاطب را مجذوب نقش‌آفرینی درخشانش می‌کند.

3. تصمیم جدایی (Decision to Leave)

195

  • کارگردان: پارک چان-ووک
  • بازیگران: تانگ وی، پارک هائه ایل، ته‌او یو، لی جونگ هیون
  • تاریخ اکران: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

جانگ هه جون (با بازی پارک هائه ایل)، کارآگاه متاهلی است که درگیر پرونده‌ی یک قتل مرموز می‌شود. ارتباط مداوم هه-جون با همسر مقتول، سانگ سو را (با بازی تانگ وی) در جریان تحقیقات جنایی سبب می‌شود تا به تدریج شیفته‌ی او شود. این کشش عاشقانه به مرور پیچیده‌تر می‌شود، چرا که با جلوتر رفتن تحقیقات هه جون مشکوک می‌شود که سو را در قتل همسرش دست داشته باشد.

یک عاشقانه‌ی شوم منحصربه‌فرد

فیلم «تصمیم جدایی» با ترکیب هوشمندانه‌ی عناصر عاشقانه و نئونوآر در بستر یک معمای جنایی، تماشاگر را مجذوب خود می‌کند. این فیلم با قرار دادن ارتباط عاطفی میان دو شخصیت اصلی در میانه‌ی یک تحقیق جنایی جدی و اتهامی اهانت‌آمیز، سناریویی به‌ شدت جذاب خلق می‌کند که در آن افشای انگیزه‌های متعدد افراد درگیر در پرونده، به پایانی شگفت‌انگیز و تکان‌ دهنده ختم می‌شود.

2. یک جن‌زدگی در ونیز (A Haunting in Venice)

196

  • کارگردان: کنت برانا
  • بازیگران: کنت برانا، کلی رایلی، تینا فی، میشل یئو، جیمی درنان
  • تاریخ اکران: 2023
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 76 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.5 از 10 

در فیلم «یک جن‌زدگی در ونیز» کنت برانا، کارآگاه مشهور، هرکول پوآرو (با بازی خود برانا) بار دیگر باز می‌گردد تا پرده از راز معمایی تازه بردارد. او این‌بار به شهر ونیز می‌رود تا در یک جلسه‌ی احضار روح شرکت کند. این گردهمایی حس بسیار آشنای فریب و خطر را که همواره با پوآرو همراه است در او تقویت می‌کند. سوءظن او زمانی که جسد یکی از مهمانان در جلسه پیدا می‌شود تبدیل به یقین شده و پوآرو خود را درگیر معمایی تکان‌ دهنده می‌بیند.

اقتباسی ارزشمند و خلاقانه

فیلم «جن‌زدگی در ونیز» نه تنها با الهام از آثار ملکه‌ی رمان‌های جنایی، آگاتا کریستی ساخته شده، بلکه از حضور بازیگران برجسته‌ای سود می‌برد که با اجرای درخشان خود جذابیت داستان را دوچندان می‌کنند. در حالی که برخی داستان‌های معمایی، چاشنی طنز و سبکی به ذات تلخ و تاریک قتل می‌بخشند، «جن‌زدگی در ونیز» با بهره‌گیری از المان‌های گوتیک، بر ترس و وحشت همیشگی حاکم بر شخصیت‌ها تاکید می‌کند. رویکرد منحصربه‌فرد این فیلم در بازآفرینی آثار کریستی از دریچه‌ی وحشت گوتیک، تماشای ماجراجویی‌های کارآگاه پوآرو را به تجربه‌ای به‌مراتب هیجان‌انگیزتر و لذت‌بخش‌تر تبدیل می‌کند.

1. آناتومی یک سقوط (Anatomy of a Fall)

197

  • کارگردان: ژوستین تریه
  • بازیگران: زاندرا هوله، اسوان آرلو، مایلو ماچادو گارنر، ساموئل تیس
  • تاریخ اکران: 2023
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

فیلم «آناتومی یک سقوط»، با نمایش رمان‌نویسی به نام ساندرا ووتر ( با هنرمندی زاندرا هوله) است که به ناگاه خود را در معرض اتهام قتل همسرش، ساموئل (با بازی ساموئل تیس) می‌بیند، معمایی پیچیده و درگیر کننده را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

با پیشروی تحقیقات جنایی مشخص می‌شود که تا لحظه‌ی مرگ ساموئل همه‌چیز زندگیشان ظاهرسازی بوده و چهره‌ای تکان‌ دهنده از روابط این زوج و زندگی مشترک آن‌ها آشکار می‌گردد. بدین ترتیب، «آناتومی یک سقوط» به ماجراهایی فراتر از مرگ مشکوک ساموئل نفوذ کرده و لایه‌های پنهان روابط انسانی را به شکلی بی‌رحمانه مورد بررسی قرار می‌دهد.

راز یک داستان متفاوت

فیلم، ماهیت گمراه‌ کننده‌ی حقیقت را به تصویر می‌کشد. حقیقتی که بسته به زاویه‌ی دید هر فرد، می‌تواند پنهان، تحریف یا حتی به طور کامل نادیده گرفته شود. «آناتومی یک سقوط» با تکیه بر عواطف و احساسات انسانی داستانی به غایت غنی خلق می‌کند و فراتر از یک روایت معمایی صرف، به کالبدشکافی روابط پیچیده‌ی انسانی می‌پردازد.

این اثر سینمایی، بدون شک، نگاه ما را از معمای قتل‌های خانوادگی ظاهرا آرام و پیام‌هایی که در بطن خود دارند تغییر خواهد داد. «آناتومی یک سقوط» با طرح معمایی به شدت درگیر کننده، داستانی تلخ از فروپاشی واقعی یک خانواده‌ی به ظاهر بی‌نقص را برای مخاطبان نمایش می‌دهد که بازی‌های درخشان زاندرا هوله، ساموئل تیس و مایلو ماچادو گارنر آن را تماشایی‌تر کرده است.

منبع: مایکت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید