(تصاویر) بهترین فیلم‌های جنایی تمام دوران؛ از پالپ فیکشن تا جایی برای پیرمردها نیست

(تصاویر) بهترین فیلم‌های جنایی تمام دوران؛ از پالپ فیکشن تا جایی برای پیرمردها نیست

جرم و جنایت همیشه یکی از موضوعات اصلی فیلم‌های سینمایی بوده است، تا جایی که بسیاری از بزرگ‌ترین کارگردانان این صنعت با ساخت فیلم‌های گنگستری و کارآگاهی به شهرت رسیده‌اند. از پیدایش سینمای نوآر در دهه ۱۹۴۰ تا داستان‌های جنایی مدرن، این ژانر تنوع خود را به شکل فوق‌العاده‌ای حفظ کرده و بستر نمایش برخی از درخشان‌ترین نقش‌آفرینی‌های سینما بوده است. تماشاگران هم از طریق داستان‌هایی که حول فریب، رسوایی و خشونت می‌چرخند، شاهد برخی از درخشان‌ترین و تحسین‌شده‌ترین روایت‌های انتقام و عدالت در بهترین فیلم‌های جنایی بوده‌اند.

کد خبر : ۱۹۰۷۱۴
بازدید : ۱۹

هترین فیلم‌های جنایی معمولا برخی از کلیشه‌های محبوب هالیوود را کنار می‌رنند و از پایان خوش، کاوش در شخصیت‌های اصلی دچار ابهام اخلاقی و نمایش جنبه‌های کثیف‌تر جامعه دوری می‌کنند. به همین دلیل این ژانر توانایی فوق‌العاده‌ای در سردرگم نگه داشتن مخاطب به روشی دارد که کم‌تر ژانری از آن برخوردار است و تعدادی از بهترین پیچش‌های داستانی سینما را در این ژانر شاهد هستیم. با این حال تمام فیلم‌های جنایی لزوما درباره جنبه سازمان‌یافته فعالیت‌های غیرقانونی نیستند و برخی از بهترین آثار این ژانر به جرایم تصادفی و غیر قابل پیش‌بینی می‌پردازند. در ادامه بهترین فیلم‌های جنایی تمام دوران را نام بردیم.

10. لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)

213

  • محصول: 1998
  • کارگردان: برادران کوئن
  • بازیگران: جف بریجز، جان گودمن، جولیان مور
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10

داستان فیلم «لبوفسکی بزرگ» در لس‌آنجلس رخ می‌دهد و ما را با جفری/ دود لبوفسکی، شخصیت اصلی ولگرد و بیخیال آشنا می‌کند. یک روز که دود به خانه برمی‌گردد توسط دو اوباش مورد حمله قرار می‌گیرد که بعد متوجه می‌شود او را با یک خیر ثروتمند که اسم مشترکی با او دارد اشتباه گرفته‌اند. وقتی دود پس از اینکه همسر لبوفسکی واقعی و ثروتمند برای باج‌گیری ربوده شده به ملاقات او می‌رود ناخواسته وارد پرونده‌ای آدم‌ربایی می‌شود. دود با همراهی والتر، هم‌تیمی بولینگ‌بازش برای نجات زن اقدام می‌کند.

«لبوفسکی بزرگ» ساختار اساسی یک فیلم جنایی نوآر را به یک کمدی سیاه در مورد هویت اشتباه تبدیل می‌کند، در حالی که دود به طور دست و پا شکسته در یک نقشه آدم‌ربایی پیچیده پیش می‌رود. از همان ابتدا هر اتفاق بدی که می‌توانید تصور کنید برای دود پیش می‌آید؛ از دزدیده شدن ماشینش و دیدار با تعدادی نهیلیست بدذات تا خرابکاری‌های والتر در طول مسیر. این فیلم گواهی بر استعداد برادران کوئن است و داستانی درباره فریب، بولینگ و سوتفاهم را روایت می‌کند.

9. مظنونین همیشگی (The Usual Suspects)

214

  • محصول: 1995
  • کارگردان: برایان سینگر
  • بازیگران: استیون بالدوین، گابریل بیرن، بنیسیو دل‌تورو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 87 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.5 از 10

«مظنونین همیشگی» با پیامدهای یک خیانت جنایی در کشتی‌ای که بعدا منفجر می‌شود داستانش را آغاز می‌کند. پس از این حادثه، وربال کینت، مردی که در این پرونده دخیل است، توسط یک کارآگاه در دفترش مورد بازجویی قرار می‌گیرد. بینندگان از طریق روایت کینت به گذشته، به زمان دستگیری پنج مجرم توسط پلیس و قرار دادن آن‌ها در یک صف شناسایی منتقل می‌شوند. این پنج نفر پس از آزادی، با استفاده از تخصص‌های خودشان به یک گروه تبهکار تبدیل شده و دست به سرقت‌های برنامه‌ریزی‌شده در سراسر کشور می‌زنند.

«مظنونین همیشگی» یک فیلم هیجان‌انگیز عالی است که به کاوش در مورد شخصیت مرموز کایزر شوزه سردسته جنایتکار مرموز و بسیار خشن می‌پردازد. فیلم با نزدیک شدن به مرگ‌های اجتناب‌ناپذیر همکاران کینت، ماجراهای کشتی را – حداقل طبق روایت او – توضیح می‌دهد. این فیلم به دلایل متعددی نمادین است، اما پایان‌بندی غیرمنتظره آن همچنان یک معیار سینمایی به شمار می‌رود که تمام برداشت‌های مخاطب از داستان را به چالش می‌کشد.

8. شهر گناه (Sin City)

215

  • محصول: فرانک میلر، رابرت رودریگز، کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: جسیکا آلبا، بنیسیو دل‌تورو، میکی رورک
  • امتیاز راتن تومیتوز: 76 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8 از 10

داستان فیلم «شهر گناه» در شهری به شدت فاسد روایت می‌شود و گروهی از ضدقهرمان‌های مشکوک را دنبال می‌کند که هر کدام در ماموریت‌های انتقام‌جویانه خود گرفتار می‌شوند. داستان با کارآگاه هارتیگان، یک پلیس انتقام‌جو که به خاطر جنایات هولناک علیه دختران جوان منتسب شده آغاز می‌شود. هارتیگان برای محافظت از نانسی، دختری که او را از جنایتکار واقعی نجات داده بود، تلاش می‌کند. سپس بینندگان با مارو، یک قلدر بسیار خشن که برای انتقام گلدی، یک روسپی که پس از گذراندن شب با او به طرز فجیعی به قتل رسیده آشنا می‌شوند.

«شهر گناه» بر اساس مجموعه کمیکی به همین نام اثر فرانک میلر ساخته شده و سه نمونه از بهترین داستان‌های او را اقتباس می‌کند. این فیلم که توسط خود میلر کارگردانی شده، با انبوهی از شخصیت‌های به‌یادماندنی و اغراق‌آمیز، یکی از دقیق‌ترین اقتباس‌های کمیک در تاریخ سینماست. از تسلط عجیب خانواده فاسد رارک بر شهر تا کمک دوایت به روسپیان شهر قدیم برای رویارویی با مافیا، این فیلم در عین حال و هوای تیره و تار خود جرقه‌هایی از قهرمانی را به نمایش می‌گذارد.

7. جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old Men)

216

  • محصول: 2008
  • کارگردان: برادان کوئن
  • بازیگران: تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10

«جایی برای پیرمردها نیست» بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی کورمک مک‌کارتی از جایی آغاز می‌شود که لوئلین موس، یک شکارچی اهل تگزاس، به طور اتفاقی با صحنه‌ای از یک تیراندازی روبرو می‌شود و در آنجا کیفی پر از پول نقد پیدا می‌کند. با این حال قبل از اینکه موس بتواند بدون اینکه شناسایی شود فرار کند، توسط گروهی از گنگسترها دیده می‌شود و شبانه بار و بندیلش را به مقصدی نامعلوم جمع می‌کند. سپس توسط آنتون چیگور، یک قاتل جامعه‌گریز که از یک دستگاه فشرده‌کننده هوا به عنوان سلاح استفاده می‌کند، تعقیب می‌شود.

چیگور بی‌رحمانه هر کسی را که سر راهش قرار بگیرد، چه هدف او باشد یا نه از بین می‌برد. او حتی سرنوشت غریبه‌ها را به شانس و پرتاب سکه واگذار می‌کند. «جایی برای پیرمردها نیست» فراتر از هر چیز، یکی از برترین نمونه‌های مدرن ایجاد تنش در سینماست. بازی خاویر باردم در نقش آنتون چیگور این فیلم را به شاهکاری تمام عیار تبدیل می‌کند. این فیلم که به طور بالقوه بهترین اثر در دوران کاری برادران کوئن لقب گرفته است، پر از پیچش‌های غیرمنتظره و تکان‌دهنده است و بازیگران درخشانش اجراهای به یاد ماندنی را ارائه می‌دهند.

6. محله چینی‌ها (Chinatown)

217

  • محصول: 1974
  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • بازیگران: جک نیکلسون، فی داناوی، جان هیوستون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10

«محله چینی‌ها» حول جیک جیتس، یک کارآگاه خصوصی در لس‌آنجلس می‌چرخد که به خاطر کشف خیانت‌های زناشویی مشهور است. زنی جیک را استخدام می‌کند تا مهندسی ثروتمند به نام هالیس مولوری را زیر نظر بگیرد. جیتس او را تعقیب می‌کند اما در این مسیر متوجه می‌شود که هدف او برای جرمی‌ طراحی شده است و اینکه او هم ممکن است قربانی باشد. بخش زیادی از فیلم حول محور کشف هویت زن مرموزی است که گفته می‌شود مولوری با او رابطه دارد. با این حال بعد از پیدا شدن جسد مرد شرایط وخیم می‌شود.

«محله چینی‌ها» داستانی درخشان اما تاریک دارد که جیک جیتس را در تار عنکبوتی از دروغ‌ها و رسوایی‌ واقعا وحشتناک گرفتار می‌کند. این فیلم با الهام از نوآر کلاسیک، یک اثر کارآگاهی پیچیده را خلق می‌کند که پایانی کوبنده و ناراحت‌کننده دارد. «محله چینی‌ها» به دلایل درستی نمادین است و جک نیکلسون با بازی در نقش جیتس، یکی از بهترین اجراهایش را ارائه می‌دهد. او با فاش شدن هر راز، ناامیدی و پوچی بیشتری را تجربه می‌کند.

5. سیکاریو (Sicario)

218

  • محصول: 2015
  • کارگردان: دنی ویلنو
  • بازیگران: امیلی بلانت، بنیسیو دل‌تورو، جاش برولین
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10

«سیکاریو» داستان کیت میسر، مامور اف‌بی‌آی را روایت می‌کند که پس از حمله به یک خانه امن متعلق به کارتل، توسط یک گروه ضربت سی‌آی‌ای که به منظور برهم زدن فعالیت‌های کارتل‌های مواد مخدر در آمریکای مرکزی و جنوبی تشکیل شده، استخدام می‌شود. او پس از شرکت در یک ماموریت آشفته در مکزیک، احساس می‌کند فریب خورده است و متوجه می‌شود که از اهمیت کل عملیات بی‌خبر نگه داشته شده است. میسر در کنار مامور سی‌آی‌ای، مت گراور و یک نیروی عملیاتی مرموز به نام آلخاندرو گیلیک برای هدایت شدن در کارهای غیراخلاقی گروه ضربت تلاش می‌کند. اینکه «سیکاریو» بهترین فیلم جنایی دهه ۲۰۱۰ است، اغراق نیست. این فیلم به لطف سبک همیشگی دنی ویلنو، بازیگری فوق‌العاده و پایانی تکان‌دهنده، شایسته این لقب است. به نظر می‌رسد فیلم برای کاوش در واقعیت خشن و دلسردکننده تجارت مواد مخدر از مرز جنوبی آمریکا طراحی شده است، جایی که سی‌آی‌ای به دنبال کنترل کارتل‌های مکزیک است، نه نابودی آن‌ها.

4. ارتباط فرانسوی (The French Connection)

219

  • محصول: 1972
  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • بازیگران: جین هکمن، فرناندو ری، روی شایدر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10

«ارتباط فرانسوی» که در نیویورک می‌گذرد داستان جیمی/ پاپای دویل، یک کارآگاه تندخو را روایت می‌کند که در حال تحقیق روی محموله عظیم هروئینی است که توسط یک گنگستر فرانسوی به نام آلن شارنیه ترتیب داده شده است. پاپای برای پیدا کردن سرنخ، از زیرزمین‌های شهر عبور می‌کند و شارنیه و همدستانش را تعقیب می‌کند که منجر به یک تعقیب و گریز در مترو می‌شود. زمانی که او و همکارانش بالاخره متوجه می‌شوند که شارنیه در حال قاچاق مواد مخدر است، عملیاتی را برای دستگیری او ترتیب می‌دهند.

«ارتباط فرانسوی» یک فیلم مهیج و تعیین‌کننده در دهه خود بود که به خوبی داستان‌های جنایی خشن، پرتنش و اغلب تاریکی را که بعد از آن به وجود آمدند شکل داد. این فیلم دارای دو صحنه تعقیب و گریز عالی است که نشان می‌دهد پاپای یک پلیس مصمم و تقریبا غیرقابل توقف است، کسی که به غریزه‌هایش متکی است و به ندرت اشتباه می‌کند. دیدن این فیلم برای طرفداران فیلم‌های مهیج قدیمی ضروری است و به عنوان یکی از بهترین‌ها در میان اجراهای همیشه درخشان جین هکمن قرار می‌گیرد.

3. سابقه خشونت (A History of Violence)

220

  • محصول: 2005
  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، ماریا بلو، اد هریس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

«سابقه خشونت» با ورود دو مجرم فراری به شهر کوچک میلبروک ایندیانا آغاز می‌شود. آن‌ها در آنجا به سراغ یک رستوران کوچک متعلق به مردی آرام و خانواده‌دار به نام تام استال می‌روند، اما تام تلاش آن‌ها برای سرقت را خنثی می‌کند و در این فرآیند آن‌ها را به قتل می‌رساند. تام که حالا در چشم دوستان و همسایگانش یک قهرمان است در اخبار ملی به یک سوژه‌ی محبوب تبدیل می‌شود. اما آنچه در ابتدا به نظر یک موهبت می‌رسد، به یک نفرین تبدیل می‌شود. گنگسترهایی از راه می‌رسند و ادعا می‌کنند از گذشته تام خبر دارند و مصرانه می‌گویند که او قبلا یکی از آن‌ها بوده است. با وجود انکار قاطعانه تام در برابر خانواده‌اش، جنایتکاران دست از سرش برنمی‌دارند و او را به رویارویی مجبور می‌کنند.

«سابقه خشونت» از ابتدا تا انتها فضایی عالی از تنش و رمز و راز را حفظ می‌کند و در ابتدا با سیگنال‌های متناقضی در مورد صداقت تام، مخاطب را سردرگم می‌سازد. این فیلم که بر اساس رمان گرافیکی نوشته جان واگنر و وینس لاک ساخته شده است بازی برخی از بهترین بازیگران دوران خود مانند ویگو مورتنسن و اد هریس را به نمایش می‌گذارد که هر دو اجراهایی درخشان و به‌یادماندنی در این فیلم دارند.

2. داستان عاشقانه واقعی (True Romance)

221

  • محصول: 1993
  • کارگردان: تونی اسکات
  • بازیگران: کریستن اسلیتر، پاتریشا آرکت، دنیس هاپر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.9 از 10

«داستان عاشقانه واقعی» در دیترویت آغاز می‌شود، جایی که کلارنس، یک کارمند جوان که کلوپ فیلم دارد، با آلاباما، یک دختر آشنا می‌شود که توسط رئیس کلارنس برای وقت گذراندن با او در شب تولدش استخدام شده بود. اما با گذشت زمان این زوج عاشق هم می‌شوند و کلارنس برای رویارویی با واسطه‌ی آلاباما دست به کار می‌شود. کلارنس که برای دفاع از خود دست به قتل می‌زند، با یک چمدان پر از کوکائین که تصور می‌کرد صدها دلار ارزش دارد فرار می‌کند. این زوج با هم ازدواج می‌کنند و به امید فروش مواد مخدری که به دست آوردند راهی کالیفرنیا می‌شوند.

«داستان عاشقانه واقعی» یک فیلم جاده‌ای مهیج و حماسی است که کلارنس و آلاباما را در تلاش برای فرار از دست گنگسترهای عصبانی و گرفتار شدن در یک عملیات فریب پلیس دنبال می‌کند. این فیلم با فیلمنامه‌ای از کوئنتین تارانتینو و کارگردانی تونی اسکات، یکی از بهترین آثار هر کدام از این دو هنرمند به شمار می‌رود و شامل فهرستی بلند از اجراهای درخشان بازیگران است. تماشاگران از ابتدا تا انتها با این زوج همراه می‌شوند تا ببینند آیا آن‌ها برای همیشه خوشبخت خواهند بود یا درگیر زندگی مجرمانه می‌شوند.

1. پالپ فیکشن (Pulp Fiction)

222

  • محصول: 1994
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال جکسون، اوما تورمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.9 از 10

«پالپ فیکشن» داستان گروهی متفاوت از شخصیت‌ها را در دهه 1990 در لس‌آنجلس روایت می‌کند که ناخودآگاه با یک کیف حاوی گنجینه‌ای مرموز به هم متصل می‌شوند. فیلم که ابتدا با داستان دو قاتل، جولز و وینسنت شروع شده بود، به حماسه‌ای از خشونت و انتقام تبدیل می‌شود؛ بوکسوری به نام بوچ کولیج با گنگستری به نام مارسلوس والاس درگیر می‌شود؛ مواد مخدر، رابطه جنسی، خشونت و سرقت داستان مبهم شخصیت‌های فیلم را تشکیل می‌دهند.

«پالپ فیکشن» نامه عاشقانه کوئنتین تارانتینو به مجلات و رمان‌های جنایی خشن، رسواگر و تحریک‌آمیز قرن بیستم بود. این فیلم که به طور گسترده به عنوان اوج کارگردانی تارانتینو شناخته می‌شود، به عنوان یک فیلم تاثیرگذار و تحول‌گرای دهه 1990 به شمار می‌رود؛ اثری که راه را برای بازگشت عناوین هیجان‌انگیز و سیاه در دهه 2000 هموار کرد. با توجه به حرفه نوپای تارانتینو در آن زمان، این فیلم ستارگانی بی‌نظیر مثل بروس ویلیس، ساموئل ال جکسون، جان تراولتا، کریستوفر واکن، هاروی کایتل و بازیگران سرشناس دیگر دارد.

منبع: مایکت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید