تمام فیلم‌های یک مکان ساکت از بدترین تا بهترین

تمام فیلم‌های یک مکان ساکت از بدترین تا بهترین

فیلم یک مکان ساکت (A Quiet Place) اثر جان کرازینسکی در سال 2018 با استقبال زیادی روبرو و به سرعت به یکی از مجموعه‌ فیلم‌های موفق در ژانر وحشت تبدیل شد.

کد خبر : ۲۰۴۹۵۵
بازدید : ۴۶

فیلم یک مکان ساکت (A Quiet Place) اثر جان کرازینسکی در سال 2018 با استقبال زیادی روبرو و به سرعت به یکی از مجموعه‌ فیلم‌های موفق در ژانر وحشت تبدیل شد.

جان کرازینسکی پس از نقش محبوبش به عنوان جیم هالپرت در سریال اداره (The Office) تصمیم گرفت تا در هالیوود قدم‌های بزرگ‌تری بردارد. او با بازی در سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و حتی نویسندگی و کارگردانی، به یک ستاره همه‌فن‌حریف و موفق در هالیوود تبدیل شد.

کرازینسکی بعنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر، اولین فیلم یک مکان ساکت را با بودجه 17 میلیون دلار ساخت. این فیلم بیش از 330 میلیون دلار فروش داشت و همچنین نامزد دریافت اسکار و جوایز دیگر شد. از آن زمان، یک مکان ساکت به یک فرانچایز محبوب از فیلم‌های موفق تبدیل شده است، که دنیای داستان اول را گسترش داده و موجودات فضایی را به عنوان آنتاگونیست‌های اصلی معرفی می‌کند. در ادامه تمام فیلم‌های فرنچایز یک مکان ساکت را از بدترین تا بهترین نام بردیم.

3. یک مکان ساکت 2

a-quiet-place-2

  • محصول : 2021
  • کارگردان : جان کرازینسکی
  • بازیگران : امیلی بلانت، کیلین مورفی، میلیسنت سیموندز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

قسمت دوم فیلم یک مکان ساکت داستان خانواده ابوت را ادامه می‌دهد. بیش از یک سال پس از شروع حمله‌ی بیگانگان، بیشتر جمعیت دنیا توسط مهاجمان فضایی ترسناک قتل عام شده‌اند. پس از مرگ لی در پایان فیلم اول، خانواده‌ی او یعنی همسرش اِولین (املی بلانت)، پسرش مارکوس (نوآ جوپ) و دختر ناشنوایش ریگان (میلیسنت سیموندز) بعد از دست دادن خانه‌شان، به دنبال جایی امن برای زندگی هستند.

این دنباله همچنین شخصیت امت با بازی کیلین مورفی را بعنوان دوست قدیمی خانواده ابوت معرفی می‌کند. با وجود بازیگران محدود، همه در نقش‌های خود بسیار خوب ظاهر می‌شوند. هم اِمیلی بلانت و هم کیلین مورفی، اجراهای پخته‌ای ارائه می‌دهند که از بازیگران با تجربه و توانایی مثل آن‌ها انتظار می‌رورد.

همبازی‌های جوان‌تر هم توانستند تا حد قابل توجهی خود را به سطح این بازیگران باتجربه نشان بدهند. جوپ و سیمونز نقش‌های محوری در فیلم دارند و اجراهای احساسی و تاثیرگذاری ارائه می‌دهند که آن‌ها را از کودکان ترسیده به قهرمانان واقعی فیلم تبدیل می‌کند.

یک مکان ساکت 2 دنباله‌ای عالی برای فیلم اصلی است که همچنان به سبک ترسناک پایبند است و حال و هوای غم‌انگیز را حفظ می‌کند. علاوه بر این شخصیت‌ها را بواسطه‌ی نبردشان برای بقا گرد هم می‌آورد. با مرگ لی که جان کرازینسکی نقشش را برعهده داشت، بچه‌ها باید قدم جلو بگذارند و مسئولیت‌های بیشتری را برای مراقبت و محافظت از خانواده خود بر عهده بگیرند.

ریگان هوشمندانه راهی را برای مبارزه با هیولاها در مقیاس وسیع طراحی می‌کند و مارکوس به مرد خانواده ابوت تبدیل می‌شود. او از نوزاد محافظت می‌کند و مطمئن می‌شود که مادرش تنها بار مسئولیت را بر دوش نخواهد کشید.

با این حال، یک مکان ساکت 2 به دلیل دنباله بودن، از این رنج می‌برد که نتوانست عنصر غافلگیری را با هیولاها حفظ کند. غیبت کرازینسکی محسوس است، اگرچه برای پیشبرد صادقانه داستان ضروری است. علاوه بر این، فیلم به طور طبیعی فراتر از یک اثر علمی-تخیلی ترسناک تکامل یافت تا به چیزی دیستوپیایی‌تر و مملو از امید تبدیل شود. هیچ کدام از اینها بد نیستند، اما خطرها در قسمت‌های دیگر بیشتر است، وحشت واقعی‌تر است و داستان‌ها متمرکزتر و شخصی‌تر هستند.

یک مکان ساکت 2 با موانع قابل توجهی مواجه بود. فیلم در زمان شیوع کووید منتشر شد که قطعا بر فروشش تاثیر گذاشت. اما این قسمت از فیلم‌های یک مکان ساکت توانست نزدیک به 300 میلیون دلار فروش داشته باشد، که کمی کم‌تر از فروش کلی فیلم اصلی است. این دستاورد به ویژه زمانی چشمگیرتر است که فیلم تنها 45 روز پس از اکران سینمایی در پارامونت پلاس پخش شد، که بوضوح توانست فروش را در گیشه بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

2. یک مکان ساکت: روز یک

a-quiet-place-day-one

  • محصول : 2024
  • کارگردان : مایکل سارنوسکی
  • بازیگران : لوپیتا نیونگو، جوزف کویین، الکس وولف
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.3 از 10

یک مکان ساکت: روز یک به اولین روز حمله بیگانگان بازمی‌گردد و بطور خاص به تجربه گروه کوچکی از افرادی که به همراه مهاجمان فضایی در جزیره گرفتار شده‌اند می‌پردازد. در مرکز داستان، لوپیتا نیونگو نقش سم را بازی می‌کند؛ زنی مبتلا به بیماری لاعلاج که با گروهی از آسایشگاه، پرستارش و گربه‌اش به سفری یک روزه به نیویورک می‌رود. وقتی حمله آغاز می‌شود، سم و چند نفر دیگر بسرعت متوجه می‌شوند که صدا هیولاها را تحریک می‌کند. بواسطه‌ی همین آگاهی زنده می‌مانند مجبور می‌شوند سکوت مرگباری را حفظ کنند.

نیونگو در این نقش بسیار طبیعی و تا حدودی نیهیلیستی است، زیرا او بطور طبیعی به مرگ قریب‌الوقوع خود محکوم است، چه برسد به اینکه حمله‌ی هیولاها برایش تهدید محسوب شود. جو کوئین به او ملحق می‌شود که نقش اریک، یک جوان انگلیسی که در ایالات متحده در رشته حقوق تحصیل می‌کند را بازی می‌کند.

سم یکی از اولین افرادی است که اریک می‌بیند و مانند یک توله‌سگ گم‌شده، تصمیم می‌گیرد وفادارانه در کنارش بماند. هر دو بازیگر کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و شیمی طبیعی بینشان وجود دارد که به طور کامل دو تنهایی در پایان جهان را به تصویر می‌کشد.

فیلم اول هیولاها را در تقریبا هر صحنه‌ای از دید پنهان می‌کرد. دنباله حضور آن‌ها را افزایش داد و در روز یک موجودات پس از رسیدن به زمین، زیاد شده‌اند و مخاطب آن‌ها را همراه با شخصیت‌ها روی صفحه کشف می‌کند. همچنین ارتباط انسانی را بعنوان یک نیاز ذاتی که انسان‌ها در اختیار دارند، برجسته می‌کند. فیلم ساده، دردناک، امیدوارکننده و تاریک است و این احساسات را با سیالیت باورنکردنی در هم می‌آمیزد.

به دلیل این ظرافت و تکامل داستان علی‌رغم ماهیت آن به عنوان یک پیش‌درآمد، یک مکان ساکت: روز یک شایسته جایگاه دوم است. این فیلم نه تنها داستانی با شخصیت‌های جدید ارائه داد و آن را به اندازه هر دو قسمت قبلی جذاب و هیجان‌انگیز کرد، بلکه ارتباطات زیبایی بین شخصیت‌هایی ایجاد کرد که تنها نقطه‌ی مشترک بینشان انسانیت بود. سم قبلا از زندگی دست کشیده است و ترجیح می‌دهد به دنبال رویای خود برای گرفتن پیتزا باشد تا هر تلاشی برای زنده ماندن. با وجود سلامتی اریک، او از تلاش‌های خود برای فرار از جزیره صرف‌نظر می‌کند تا به سم کمک کند به آن رویا دست یابد.

این فیلم همچنین اولین قسمت از فرنچایز است که جان کرازینسکی کارگردانی و فیلمنامه‌اش را برعهده ندارد. مایکل سارنوسکی وظیفه نوشتن و کارگردانی این پروژه را بر عهده گرفت و در پیشبرد فرانچایز در حالی که همچنان احساس ارتباط با فیلم‌های اصلی را داشت، موفقیت چشمگیری داشت. همراه با هیولاهایی که در هر سه فیلم ظاهر می‌شوند، جایمن هانسو پس از نقشی کوتاه در قسمت دوم بازمی‌گردد تا شخصیت خود را در این مجموعه بیشتر تثبیت کند و به انتخاب‌های دشوار او برای تبدیل شدن به یک رهبر در دنیای سقوط کرده بیشتر بپردازد.

1. یک مکان ساکت

a-quiet-place

  • محصول : 2018
  • کارگردان : جان کرازینسکی
  • بازیگران : جان کرازینسکی، امیلی بلانت، میلیسینت سیموندز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

قسمت اول یک مکان ساکت در سال 2018 به سینماها آمد. این فیلم برای اولین بار هیولاهای نابینایی را معرفی کرد که قدرت شنوایی خارق‌العاده‌ای داشتند و همین توانایی به آن‌ها در شکار طعمه‌هایشان کمک می‌کرد. این فیلم بار دیگر بر روی یک گروه از افراد تمرکز دارد که داستانی احساسی و جذاب را ارائه می‌دهند. خانواده ابوت به دلیل دانش زبان اشاره، بواسطه‌ی ناشنوا بودن دخترشان، در این حمله بیگانگان مزیت دارند. با یک نوزاد جدید، خانواده ابوت باید برای ایمن نگه داشتن خانواده از هیولاها خلاقیت به خرج دهند.

بلانت، جوپ و سیمونز نقش‌های اِولین، مارکوس و ریگان ابوت را بازی می‌کنند و جان کرازینسکی به عنوان پدر خانواده، لی، به آن‌ها می‌پیوندد. رابطه بین بلانت و کرازینسکی با ازدواج واقعی آن‌ها تقویت می‌شود. علاوه بر این، ارتباط آن‌ها با بچه‌ها به یک واحد خانوادگی قوی، باهوش و بی‌پایان نوآور اضافه می‌شود. تمام بازیگران با مهارت بالایی فراز و نشیب‌های احساسی فیلم را به تصویر می‌کشند که واقعا دور از انتظار نیست.

یک مکان ساکت با نوآوری در معرفی این مجموعه و کار کرازینسکی هم پشت دوربین و هم جلوی دوربین، فراتر از فیلم‌های هیولایی معمولی است. بررسی معلولیت و نقاط قوت منحصربه‌فرد آن در یک موقعیت غیرممکن، بررسی پیوند ناگسستنی بین یک خانواده و خلق جهانی کامل و غنی از افسانه‌ها، علی‌رغم اینکه اولین قسمت است، همه با هم جمع می‌شوند تا این فیلم را به آنچه هست تبدیل کنند.

با توجه به تمام این‌ها یک مکان ساکت بعنوان اولین فیلم، انتخاب واضحی برای رتبه اول است. ایده کرازینسکی از طریق لنز او به عنوان یک بازیگر و کارگردان ارائه می‌شود و این چشم‌انداز کاملا محقق شده است.

اما حتی فراتر از این، فیلم به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین داستان‌های ترسناک تمام دوران برجسته است. بله، فیلم‌های ترسناک دیگری درباره حمله‌ی بیگانگان نیز وجود دارند، حتی فیلم‌های ترسناکی که آنچه در هنگام محدود شدن قربانیان از استفاده از حس کلیدی مانند جعبه‌ی پرنده (Bird Box) اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنند،

اما حتما دلیل قانع‌کننده‌ای وجود دارد که یک مکان ساکت به فرنچایزی از فیلم‌های موفق تبدیل شده است. داستان غنی است، شخصیت‌ها به طور کامل توسعه یافته‌اند و فیلم‌ها وضعیت انسان را زمانی که همه چیز خود را اعم از توانایی برای صحبت کردن، آزادی، ارتباط با دیگران را از دست داده‌اند بررسی می‌کنند. یک مکان ساکت آزاردهنده است، نه فقط به این دلیل که هیولاها در هر گوشه‌ای کمین کرده‌اند، بلکه به این دلیل که زندگی، آرامش و ساده‌ترین نیازهای انسانی را تهدید می‌کنند.

منبع: مایکت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید